logo


Γιατί παλιά, όταν ζούσαμε στις μικρές Κοινότητες, τα καταφέρναμε καλύτερα στους χιονιάδες, και τώρα που είμαστε μεγάλος Δήμος παραλύουμε, εγκλωβιζόμαστε, και ζούμε στο χάος;

Η παραπάνω απορία πολλών κατοίκων του Δήμου Διονύσου εμφανίστηκε επίμονη τις προηγούμενες ημέρες, όταν η πόλη έζησε την “Ελπίδα”. Πολλοί αναπόφευκτα θυμήθηκαν την περυσινή “Μήδεια”, αλλά και τον παλιό, καλό καιρό, όταν τα μηχανήματα των προκαλλικρατικών Κοινοτήτων έβγαιναν αξημέρωτα, καθάριζαν τους δρόμους και έριχναν αλάτι, για να πάει ο κόσμος στις δουλειές του.

Αναπόφευκτη, αμέσως μετά η σύγκριση με το τι γίνεται τώρα- που και περισσότερα μηχανήματα διαθέτει ο ενιαίος πλέον Δήμος, και παραπάνω πόρους- γι’ αυτό άλλωστε δεν έγινε και η καλλικρατική ένωση, για την οικονομία κλίμακας;- και περισσότερο προσωπικό.

Ναι- αλλά στην εξίσωση να μπει και η αύξηση του πληθυσμού στην περιοχή, απαντούν ο Αντιδήμαρχος Πολιτικής Προστασίας Μ. Κόκκαλης και ο Υπεύθυνος Γραφείου Πολιτικής Προστασίας Α. Κούνης, μιλώντας στην Οδό Διονύσου.

Άλλο μια περιοχή με 20.000 κατοίκους κι άλλο με 50.000 πληθυσμό. Αυτή η αύξηση- μαζί και το κλείσιμο της Εθνικής Οδού και το χάος, λίγο παρακάτω, στην Αττική Οδό- είναι που σαν ντόμινο ακινητοποίησε στη Λ. Μαραθώνος επί ώρες εκατοντάδες οδηγών, μαζί και τέσσερα μεγάλα εκχιονιστικά οχήματα του Δήμου και τουλάχιστον ένα, από τα τρία συνολικά που είχαν έρθει, της Περιφέρειας, τη Δευτέρα το πρωί, όταν η “Ελπίδα» είχε ήδη κάνει την επέλασή της, λέει ο Αντιδήμαρχος.

Από την άλλη πλευρά, πριν να μας έρθει η “Ελπίδα”, τόσο τα τοπικά όσο και τα υπερτοπικά μέσα ενημέρωσης, βομβάρδιζαν τον κόσμο με ανακοινώσεις για να αποφύγει τις άσκοπες μετακινήσεις. Παρά τις προειδοποιήσεις, πολλοί ήταν αυτοί που προσπάθησαν να μετακινηθούν και κόλλησαν. Μήπως λοιπόν θα πρέπει ο Δήμος να αναζητήσει και άλλους τρόπους ενημέρωσης, ώστε ο κόσμος έγκαιρα να προειδοποιείται για τέτοιου είδους καταστάσεις; Γιατί πολύ πιθανό, τέτοιους χιονιάδες να έχουμε πλέον τακτικά κάθε χειμώνα.

Ο Δήμος αξιοποίησε όλα τα μέσα ενημέρωσης που είχε στη διάθεσή του, σημειώνει ο κ. Κόκκαλης. Παράλληλα θυμάσαι πως ανάλογες ανακοινώσεις εκδίδονταν και από την Πολιτική Προστασία της χώρας και από τους μετεωρολόγους αρκετές ημέρες νωρίτερα. Προφανώς αρκετοί είτε δεν τις είχαν προσέξει είτε υποεκτίμησαν τη σφοδρότητα του φαινομένου. Αλλά ναι, πρέπει να εξετάσουμε και την πλευρά της ενημέρωσης, μια που φάνηκε πως πολλοί δεν έμαθαν ή και αγνόησαν τις προειδοποιήσεις.

Ο Αντιδήμαρχος έχει διατελέσει στο παρελθόν και Πρόεδρος της Κοινότητας Ροδόπολης, έχει δηλαδή κληθεί να αντιμετωπίσει τις ανάγκες μιας μικρής περιοχής με το ρόλο αυτού που διεκδικεί.

Να ξεκαθαρίσουμε εδώ πως χιονόπτωση από χιονόπτωση διαφέρει. Άλλο είναι να το στρώνει ένα μέτρο χιόνι σε βάθος ημερών κι άλλο απότομα σε λίγες ώρες. Για παράδειγμα να σου πω ότι ανέβαινα την Αιολίδος, στο Διόνυσο, Δευτέρα πρωί και πίστευα πως δεν είχε περάσει το εκχιονιστικό καθόλου. Πήρα λοιπόν τηλέφωνο τον Πρόεδρο, τον Τάσο τον Μπάση, και μου ορκίστηκε πως τα μηχανήματα είχαν κιόλας περάσει τρεις φορές. Συμπτωματικά συνάντησα εκχιονιστικό και ξανακάναμε τη διαδρομή κατά μήκος της λεωφόρου καθαρίζοντάς την. Μέχρι να την ανέβουμε, πίσω ήταν σαν να μην είχαμε περάσει ούτε μια φορά! Και τα διπλάσια μηχανήματα να είχαμε, την πρώτη μέρα  δεν θα ήταν αρκετά. Ήταν τέτοια η σφοδρότητα και η ένταση του φαινομένου εκείνη την ημέρα, που βρεθήκαμε σε αδιέξοδο και αποφασίσαμε να επικεντρωθούμε στο κύριο οδικό δίκτυο, για να εξυπηρετούνται  τα οχήματα έκτακτης ανάγκης. Αυτό το πετύχαμε.

Μια που η κουβέντα έρχεται στους Προέδρους, ήταν αυτοί που είχαν το συντονιστικό ρόλο για τον αποχιονισμό στις περιοχές τους- που δεν πήγε το ίδιο καλά παντού. Τρεις και τέσσερις ημέρες μετά την “Ελπίδα”, ακούγονταν διαμαρτυρίες κυρίως από την Άνοιξη και τον Άγ. Στέφανο για ακαθάριστους δρόμους και εγκλωβισμένους κατοίκους.

Ο αποχιονισμός του πρωτεύοντος και του δευτερεύοντος δικτύου ήταν, πιστεύω, ικανοποιητικός αν λάβεις υπόψη τον όγκο και το ύψος του χιονιού, καθώς και την ταχύτητα εξέλιξης του φαινομένου. Υπήρξαν κομμάτια στο τριτεύον, περισσότερο, δίκτυο, μικρά στενά, κατηφορικά αδιέξοδα κ.λπ. με παρκαρισμένα οχήματα δεξιά και αριστερά, που άργησαν να καθαριστούν αλλά ήταν έτοιμα στο 99% μέχρι την Πέμπτη. Θα σου πω και το άλλο: Μόλις σήμερα (σ.σ. Κυριακή 30 Ιανουαρίου) καθαρίσαμε την οδό Μενεξέδων, στον Άγ. Στέφανο, γιατί είχε παντού παρκαρισμένα αυτοκίνητα και το μηχάνημα δεν μπορούσε να επιχειρήσει, παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες του Προέδρου, του Δημήτρη Μπαμπανίκα τις προηγούμενες ημέρες. Πήγαινε και χτυπούσε κουδούνια σήμερα για να τα απομακρύνουν. Το σημαντικό ήταν πως ο κόσμος είχε τη δυνατότητα να πάει στη δουλειά του, από την Τρίτη κιόλας, μέσω κεντρικών σημείων.

Το σχέδιό μας προέβλεπε το χωρισμό της κάθε Κοινότητας σε τομείς ευθύνης. Και ήταν από την αρχή ξεκάθαρο ποιος θα επιχειρεί πού, σε ποιους τομείς θα επιχειρούν οι εργολάβοι που είχαμε καλέσει και σε ποιους τα μηχανήματα του Δήμου. Οι τομείς χωρίστηκαν, λαμβάνοντας πολύ σοβαρά υπ’όψιν μας την ιδιομορφία και τα χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής. Κάθε Πρόεδρος είχε το σχετικό χάρτη με τους τομείς όπως επίσης και την κατάσταση με το πόσα και ποια μηχανήματα θα επιχειρούν σε κάθε τομέα. Τους είχα επιπλέον ζητήσει να ενημερώνομαι για οποιαδήποτε αλλαγή ώστε να επεμβαίνουμε εφόσον υπάρχει ανάγκη και να ρίχνουμε εκεί δυνάμεις. Στη συντριπτική τους πλειονότητα οι Πρόεδροι λειτούργησαν με βάση το σχέδιο αυτό. Σε μια μόνο περίπτωση ο σχεδιασμός δεν τηρήθηκε, άλλαξαν οι τομείς, τα μηχανήματα μετακινούνταν χωρίς προηγούμενη ενημέρωση, με αποτέλεσμα να μην καθαριστεί εγκαίρως η περιοχή. Αλλά και εκεί ανακατανεμήθηκαν οι αρμοδιότητες μόλις έγινε αντιληπτό το πρόβλημα- ίσως όχι αρκετά έγκαιρα.

Μπορεί το Βατερλώ της “Μήδειας” να μην επαναλήφθηκε, όμως όλα καλά δεν ήταν, μια που ήδη στον απολογισμό του Δήμου για τις ενέργειες στη διάρκεια της κακοκαιρίας, υπογραμμίζεται πως και αστοχίες υπήρξαν και λάθη. Τα οποία έχει εντοπίσει ο Δήμος και έχει δρομολογήσει ενέργειες θεραπείας τους μέχρι την επόμενη κακοκαιρία ή φυσική καταστροφή;

Σου ανέφερα ήδη το πρόβλημα συντονισμού που υπήρξε με μια από τις Κοινότητες. Επίσης δεν περιμέναμε να μην εμφανιστούν καν εργολάβοι, όπως έγινε για παράδειγμα στον Άγ. Στέφανο και τη Δροσιά, με τους οποίους είχαμε εγκαίρως συμφωνήσει συνεργασία. Ή να φοβηθούν τους δρόμους. Ή να εμφανιστούν τη Δευτέρα, αλλά την Τρίτη να επικαλεστούν κώλυμα.

Εννοείται πως με αυτούς, η οποιαδήποτε συνεργασία του Δήμου στο μέλλον επανεξετάζεται ήδη σοβαρά. Επίσης, κάποια μηχανήματα του Δήμου, τα οποία  είχαν ελεγχθεί και συντηρηθεί από τις προηγούμενες ημέρες, παρουσίασαν  απροσδόκητες μηχανικές βλάβες στη διάρκεια του αποχιονισμού εξαιτίας του όγκου του χιονιού, ή ακόμη και πάγωμα του πετρελαίου στα ντεπόζιτά τους λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών και, ίσως, της ποιότητας του καυσίμου. Το συμπέρασμα που βγαίνει, από το είδος των μηχανικών βλαβών, στα ημιαξόνια για παράδειγμα, είναι πως αυτές δεν οφείλονται σε ελλιπή  συντήρηση των οχημάτων αλλά στη μεγάλη καταπόνηση που δέχτηκαν.

Αυτό που δεν περιμέναμε ακόμη ήταν οι τραυματισμοί  χειριστών, την ώρα που επιχειρούσαν τα εκχιονιστικά, με αποτέλεσμα να βρεθούμε με λιγότερο κρίσιμο προσωπικό, από όσο είχαμε υπολογίσει. Ευτυχώς βοήθησε σημαντικά στους κύριους άξονες η Περιφέρεια, αν και όπως σου είπα, μηχανήματά της εγκλωβίστηκαν για ώρες στη Μαραθώνος, αλλά και τα Λατομεία του Διονύσου.

Με βλάβες ή χωρίς, έγινε φανερό πως ο εξοπλισμός του Δήμου δεν επαρκεί για την αντιμετώπιση τέτοιων καιρικών φαινομένων. Η μια λύση είναι να προστρέχουμε σε εργολάβους που από ό,τι αποδείχθηκε με την «Ελπίδα», μπορεί να και μπορεί να μην είναι συνεπείς. Η άλλη λύση είναι να ρίξει ο Δήμος το βάρος στην προμήθεια ιδιόκτητων οχημάτων.

Η ανάγκη για ανανέωση και ενίσχυση του στόλου όλων των οχημάτων είναι πια γνωστή. Ήδη έχει δρομολογηθεί η προμήθεια ενός ειδικού εκχιονιστικού οχήματος, που όμως όπως ξέρεις είναι μια χρονοβόρα διαδικασία, ενώ τελευταία αγοράσαμε 4 σετ λεπίδας/αλατιέρας για να προσαρμόζονται στα τετρακίνητα οχήματά μας. Αυτό όμως δεν φτάνει, οι ανάγκες του Δήμου είναι μεγάλες και σε προσωπικό. Γιατί όσα μηχανήματα και αν έχεις, δεν θα έχεις αποτελέσματα αν δεν υπάρχει και το αντίστοιχο κατάλληλο προσωπικό. Να  σου πω για παράδειγμα ότι το Τμήμα Πολιτικής Προστασίας στελεχώνεται με δύο άτομα. Και μιλάμε για έναν από τους πιο δύσκολους Δήμους της Αττικής και όχι μόνο.

Βέβαια ο Υπεύθυνος του Γραφείου Πολιτικής Προστασίας είχε ζητήσει επτά σετ. Γιατί όπως επιμένει, “κι ας γίνομαι γραφικός”, οι αλατιέρες του Δήμου δεν επαρκούν, για να καλυφθούν επαρκώς οι ανάγκες των επτά δημοτικών κοινοτήτων. Και αυτό φάνηκε από την επόμενη κιόλας ημέρα, όταν οι χιονισμένοι δρόμοι είχαν γίνει παγόδρομοι. Και μπορεί οι τρεις επιπλέον αλατιέρες- που έπρεπε να είχαν παραγγελθεί – να μην έσωζαν την κατάσταση, αλλά θα είχαμε ένα σαφώς καλύτερο αποτέλεσμα, μια μεγαλύτερη ανακούφιση για το δημότη.

Ο κ. Κούνης είχε ζητήσει και την προμήθεια τουλάχιστον τεσσάρων μηχανημάτων μεσαίου τύπου, “γιατί τα δυο δικά μας μας πρόδωσαν με βλάβη πάνω στον αποχιονισμό και υπήρξε σημαντικό πρόβλημα στην Αναγέννηση”, είχε ζητήσει και αλυσίδες με συγκεκριμένες προδιαγραφές για τα συγκεκριμένα μηχανήματα του Δήμου, είχε ζητήσει και το στήσιμο ενός Κέντρου Επιχειρήσεων, είχε αναφέρει και την αναγκαιότητα προμήθειας και εγκατάστασης συστήματος ασύρματης επικοινωνίας σε όλα τα μηχανήματα αποχιονισμού, ώστε μέσω του Κέντρου να υπάρχει πλήρης και ανά πάσα στιγμή έλεγχος του μηχανημάτων- «και όχι του κάθε χειριστή που μπορεί να έχει αλλάξει βάρδια”– και πού επιχειρεί το καθένα, αλλιώς υπάρχει χάσιμο πολύτιμου χρόνου, αλλά και επικοινωνία με τις Κοινότητες, την Πυροσβεστική, το Αμαξοστάσιο, το τηλεφωνικό κέντρο του Δήμου- μόνο.  Όσο για το σχέδιο, «ο φετινός καταμερισμός τομέων στις Κοινότητες δούλεψε καλά και διευκόλυνε πολύ τον αποχιονισμό, και μπορεί να μεταβληθεί γιατί κάθε φορά εξετάζουμε το ύψος της χιονόστρωσης, τις κυκλοφοριακές συνθήκες, τη δημιουργία παγετού, έκτακτα περιστατικά διακομιδής, άρα το σχέδιο χρησιμοποιείται ως βάση.

Γιατί έτσι όπως πάμε, φοβάμαι ότι τρέχουμε πίσω από τις εξελίξεις, όπως δυστυχώς και άλλοι κρατικοί φορείς. Με τα καιρικά φαινόμενα να είναι όλο και πιο συχνά, όλο και πιο έντονα, εμείς κάνουμε ακόμη συσκέψεις και τηλεδιασκέψεις, αντί να πάρουμε άμεσα μέτρα, να επιμορφωθούμε για τα νέα δεδομένα και να εξοπλιστούμε με τα κατάλληλα μηχανήματα».

Η σύγκριση με την ανταπόκριση του Δήμου φέτος, στην “Ελπίδα”, με εκείνη πέρυσι, στη “Μήδεια”, είναι αναπόφευκτη. Και πολλοί κάτοικοι μαθαίνοντας για τη φετινή κακοκαιρία θυμήθηκαν τα περυσινά, ανησύχησαν, τουλάχιστον, και περίμεναν να διαπιστώσουν αν τα παθήματα από το περυσινό φιάσκο έγιναν μαθήματα.

Την καταλαβαίνω την ανησυχία του κόσμου. Και αποδείχτηκε ότι μάθαμε από τα περυσινά, τονίζει ο Αντιδήμαρχος. Η πρώτη κίνηση ήταν η επικαιροποίηση του Μητρώου ευπαθών ομάδων. Μπορέσαμε έτσι να δώσουμε απόλυτη προτεραιότητα σε συμπολίτες που αντιμετωπίζουν χρόνια προβλήματα υγείας, αλλά και σε έκτακτα περιστατικά. Και όπου αργήσαμε να ανταποκριθούμε, οφείλετο σε λόγους έξω από μας. Να σου πω για παράδειγμα ότι σε τρεις τουλάχιστον από τις περιπτώσεις που χρειάστηκε να επέμβουμε για επείγουσα ανάγκη, φτάσαμε στο σημείο και βρήκαμε αυτοκίνητα παρκαρισμένα κάθετα στη μέση του δρόμου. Ευτυχώς σε συνεργασία με την Τροχαία βρίσκονταν οι οδηγοί, αλλά με απώλεια χρόνου που θα μπορούσε για κάποιους συμπολίτες να αποβεί μοιραία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, στο Λόφο Κουρεμένου στον Άγ. Στέφανο, δεν μπορέσαμε να προσεγγίσουμε οικία λόγω της άναρχης στάθμευσης των οχημάτων. Προχωρήσαμε σε αποχιονισμό με το προσωπικό ασφαλείας, δημιουργήσαμε ένα διάδρομο με φτυάρια, ήρθε το ΕΚΑΒ και η μεταφορά του ασθενή στο ασθενοφόρο έγινε με φορείο και για μεγάλη απόσταση. Συνολικά επεμβήκαμε σε πάνω από 120 περιστατικά έκτακτης ανάγκης.

Είχαμε εξασφαλίσει γεννήτριες για όλα μας τα αντλιοστάσια, και αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να μην υπάρξει διακοπή υδροδότησης. Πρόβλημα παρουσιάστηκε μόνο σε ένα μικρό κομμάτι στα ψηλά τμήματα της Ροδόπολης, που όμως δεν οφειλόταν σε διακοπή ηλεκτροδότησης. Διακοπή ηλεκτροδότησης, για λίγες  ώρες,  σημειώθηκε σε ένα κομμάτι της Κοινότητας Διονύσου τη Δευτέρα το βράδυ, που οφειλόταν σε βλάβη υποσταθμού του ΔΕΔΔΗΕ  και όχι σε πτώση δέντρου. Θα πρέπει να σου πω εδώ πως εν αναμονή της “Ελπίδας» και με απαίτησή μας, υπάλληλοι του ΔΕΔΔΗΕ βρίσκονταν στο Δημαρχείο ώστε  να επέμβουν άμεσα αν χρειαζόταν, όπως και έγινε στο Διόνυσο εκείνη τη Δευτέρα και μερικές ημέρες αργότερα στην Άνοιξη. Υπήρξε λοιπόν συνεργασία φορέων. 

Τα κλαδέματα, σε συνεργασία και με τον ΔΕΔΔΗΕ για τα επικίνδυνα δέντρα που ακουμπούν στα καλώδια, δεν έχουν σταματήσει στο πλαίσιο της πρόληψης εδώ και ένα χρόνο. Και θα συνεχίσουμε να το παλεύουμε, γιατί ο Δήμος είναι καταπράσινος με χιλιάδες πεύκα, άρα τα προβλήματα με πιθανές πτώσεις τους θα συνεχιστούν. Είναι χαρακτηριστικό πως φέτος με την “Ελπίδα» σε όλο το Δήμο έπεσαν ούτε 10 δέντρα, μιλάω για τους Κοινόχρηστους Χώρους και τους δρόμους, χωρίς ευτυχώς κανένα πρόβλημα, με την άμεση επέμβαση της υπηρεσίας και των Εθελοντών.

Είναι η πρώτη φορά που έγινε τόσο καλός καταμερισμός αρμοδιοτήτων και εξοπλισμού. Και το σχέδιο με τους χάρτες που σου δείξαμε προηγουμένως είναι μια καλή βάση την οποία θα αναπροσαρμόζουμε κατά περίπτωση.

Φέτος ήμασταν καλύτερα οργανωμένοι σε σχέση με τη “Μήδεια”, συμπληρώνει ο κ. Κούνης. Εξαρχής άλλωστε ο Δήμαρχος ήταν απίστευτα πιεστικός προς όλους, αιρετούς και υπηρεσιακούς παράγοντες, για καλύτερα αποτελέσματα στην αντιμετώπιση της κακοκαιρίας. Όλοι το είχαν πάρει το μήνυμα- δεύτερη αποτυχία δεν χωρούσε.

Ο περυσινός και ο φετινός χειμώνας έδειξαν πως ίσως βρισκόμαστε μπροστά στην εμφάνιση έντονων καιρικών φαινομένων, τέτοιων που πολλοί από τους νέους κατοίκους του Δήμου δεν έχουν ξαναζήσει στο παρελθόν. Στο πλαίσιο αυτό αναγκαία είναι η προσαρμογή σε νέα δεδομένα και η υιοθέτηση άλλων πρακτικών. Ο Δήμος να προμηθευτεί παραπάνω εξοπλισμό, να έχει την πρόληψη που χρειάζεται, να εκπονεί σχέδιο, να συνεργάζεται με τους συναρμόδιους φορείς. Από την πλευρά τους οι κάτοικοι;

Μια που το ανέφερες, παλιότερα με τους μεγάλους χιονιάδες επί μέρες ήμασταν αποκλεισμένοι- το 2002- 2003 έμενα στην οδό Λεβάντας της Αγίας Παρασκευής στον Άγ. Στέφανο, και επί 10 ημέρες πήγαινα με τα πόδια όπου χρειαζόμουν, θυμάται ο κ. Κόκκαλης. Παλιότερα ήμασταν λιγότεροι, είχαμε λιγότερες ανάγκες και περισσότερη υπομονή και ξέροντας από πριν, φροντίζαμε για τρόφιμα και ζέστη. Το διασκεδάζαμε κιόλας. Σήμερα οι ανάγκες είναι πολύ μεγαλύτερες, οπότε περιθώρια για μεγάλες καθυστερήσεις δεν υπάρχουν. Ο Δήμος πρέπει να βοηθάει στο μέτρο του δυνατού,  να είναι όσο  το δυνατόν περισσότερο έτοιμος, κι εμείς οι κάτοικοι να βοηθάμε από την πλευρά μας δείχνοντας υπομονή, να συνεργαζόμαστε ακολουθώντας τις όποιες οδηγίες και να αναλαμβάνουμε το κομμάτι που μας αναλογεί. Να σου πως πως τη δεύτερη ημέρα της “Ελπίδας” τα περισσότερα τηλεφωνήματα που δεχτήκαμε δεν ήταν για να αποχιονίσουμε δρόμους αλλά για να ελευθερώσουμε γκαραζόπορτες και αυτοκίνητα.  Από την πλευρά μας βοηθήσαμε σε όσες περιπτώσεις υπήρχε πραγματική ανάγκη. Όπως  καταλαβαίνεις, είναι αδύνατο να καθαρίσουμε κάθε γκαράζ και κάθε πεζοδρόμιο. Αυτό που τελικά εισπράττω προσωπικά από τον κόσμο είναι πως φέτος πήγαμε αρκετά καλά, με πολλά περιθώρια βελτίωσης προφανώς. Υπάρχουν βέβαια και εκείνοι που έχουν παράπονα, και θα συνεχίσουν να έχουν, και θα κάνουν κριτική, από την άνεση του καναπέ τους όμως.

Σ’ αυτό το σημείο νιώθω την ανάγκη να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλους όσοι εργάστηκαν ατελείωτες ώρες για την αντιμετώπιση της “Ελπίδας”, τους Προέδρους των Δημοτικών Κοινοτήτων, το προσωπικό του Δήμου, τους εθελοντές, τους  αιρετούς που ήταν στον δρόμο βοηθώντας. Και ένα το ίδιο μεγάλο συγγνώμη σε όσους κατοίκους ταλαιπωρήθηκαν. Η κλιματική αλλαγή είναι εδώ και εμείς οφείλουμε να δουλεύουμε εντατικά και να βελτιωνόμαστε.

Πρακτικά πράγματα, τέλος, υπενθυμίζει από την πλευρά του ο Υπεύθυνος του Γραφείου Πολιτικής Προστασίας: Να σταθμεύουν τα οχήματα στη μια πλευρά του δρόμου- έτσι και την περιουσία τους προστατεύουν και διευκολύνουν τους χειριστές των μηχανημάτων και ο αποχιονισμός του δρόμου γίνεται ευκολότερα. Να έχουν πάντα μαζί τους χιονοαλυσίδες, και να ξέρουν τη χρήση τους. Να μάθουν πώς οδηγούμε στο χιόνι- δεν πατάμε φρένο, για παράδειγμα, και πάμε με χαμηλή ταχύτητα. Και αν μένουν σε δρόμους μεγάλη κλίση, όπως είναι λ.χ. η Αραχώβης στο Διόνυσο, που είναι το πιο βορεινό και εκτεθειμένο σημείο της πόλης, να παρκάρουν τα αυτοκίνητα σε χαμηλότερα σημεία (Λ. Δημοκρατίας, Ναυπλίου), απ’ όπου μπορούν να φύγουν εύκολα. “Συνεργασία από τους κατοίκους και συνέπεια από το Δήμο χρειάζεται”, καταλήγει ο κ Κούνης.