Στην οριοθέτηση των οικισμών, και τη ρύθμιση που περιλαμβάνεται σε νομοσχέδιο του ΥΠΕΣ, αναφέρεται με συγκεκριμένη τεχνική πρότασή του ο μηχανικός Γ. Λαγκαδινός στην παρέμβαση που ακολουθεί:
Σε αντίθεση με τις τελευταίες απόψεις, ότι το θέμα όλων των οικισμών του Δήμου μας θα λυθεί μέσω των ΤΠΣ, έρχεται το ΥΠΕΝ σε Ν/Σ του Υπουργείου Εσωτερικών (για την καταπολέμηση της διαφθοράς!) να προτείνει διορθώσεις σε προηγούμενο σχετικό του νόμο, όσον αφορά στις νέες οριοθετήσεις οικισμών και μία νομοθετική ρύθμιση για τους ήδη οριοθετημένους χαρακτηρισμένους προ του 1923 οικισμούς (άρθρο 40 Ν/Σ).
Δυστυχώς υπήρξε αιφνιδιασμός. Επικράτησε η άποψη ότι οι συζητήσεις είχαν ολοκληρωθεί και η μοναδική λύση ήταν αυτή των ΤΠΣ!
Φαίνεται όμως πως υπάρχει ακόμα μία ευκαιρία μέχρι να εισαχθεί το Ν/Σ στην Βουλή για ψήφιση. Μία ευκαιρία, που μέσα από αυτή την νομοθετική ρύθμιση, να δοθεί τέλος στην αμφισβήτηση των ήδη οριοθετημένων και χαρακτηρισμένων ως προϋφιστάμενων οικισμών προ του 1923 του Δήμου μας.
Βέβαια το θέμα της ισχυροποίησης των παραπάνω ορίων συνδέεται και με τους δασικούς χάρτες.
Για τον λόγο αυτό ακολουθεί η διατύπωση μίας τεχνικής πρότασης που εμπλουτισμένη με επιπλέον τεχνικό και νομικό κείμενο θα μπορούσε να προσφέρει σε έναν βαθμό στην εύρεση τελικής λύσης, την οποία θα υιοθετούσε το προς ψήφιση νομοσχέδιο.
“Επειδή,
στις σκέψεις των αποφάσεων 1364 και 1365 του 2021 του ΣΤΕ εμφανίζονται όροι και κείμενα, όπως,
1) Η αλλαγή της δασικής μορφής και η αλλαγή του δασικού χαρακτήρα μίας περιοχής συνεπάγεται τον διαφορετικό προορισμό της έκτασης.
2) Παρουσιάζεται το ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΑΝΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ως αποτέλεσμα της ευκαιριακής κρίσης με την μέχρι τώρα θεσμοθετημένη αντιμετώπιση.
3) Κατά το Σύνταγμα, οι Δασικοί Χάρτες οφείλουν να είναι κατά το δυνατόν ΤΕΧΝΙΚΩΣ ΑΡΤΙΟΙ, αλλά και ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΩΣ ΑΞΙΟΠΙΣΤΟΙ με ΕΦΑΡΜΟΣΙΜΟΤΗΤΑ.
4) Πρέπει να υπάρχει ΠΡΟΕΧΟΥΣΑ ΑΝΑΓΚΗ για την μεταβολή προορισμού μίας δασικής έκτασης.
5) Το ΔΑΣΟΛΟΓΙΟ, που είναι υποχρέωση του Κράτους και θα συνταχθεί μετά την κύρωση των Δασικών Χαρτών, δεν προβλέπεται από το Σύνταγμα και τον νόμο ως ιστορικό αρχείο εκτάσεων, που υπήρξαν δασικές κατά το παρελθόν, αλλά προβλέπεται ως μοχλός περιβαλλοντικής προστασίας, βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης και άσκησης όλων των δημόσιων πολιτικών, που συνδέονται με αυτές.
6) Δεν είναι νοητό να περιλαμβάνονται στον Δασικό Χάρτη ως δασικές, ΕΚΤΑΣΕΙΣ καλυπτόμενες μεν από δασική βλάστηση κατά το παρελθόν και όχι στην συνέχεια διότι αφιερώθηκαν σε άλλη χρήση δυνάμει έγκυρης πολιτειακής πράξης, ΕΚΤΑΣΕΙΣ δηλαδή νομίμως μη καλυπτόμενες από δασική βλάστηση, στις οποίες η εφαρμογή της δασικής νομοθεσίας αποκλείεται για νομικούς λόγους και δεν είναι δυνατόν οι ΕΚΤΑΣΕΙΣ αυτές να ανακτήσουν την δασική βλάστηση, η οποία απομακρύνθηκε νομίμως.
7) Υπάρχουν λόγοι προστασίας της ασφάλειας δικαίου και η συνταγματική διάταξη (άρθρο 117 παρ.3), η οποία επιβάλλει την κήρυξη αναδάσωσης, δεν απαγγέλλει κατά την έννοιά της, ΓΕΝΙΚΗ ΚΑΜΨΗ του τεκμηρίου νομιμότητας διοικητικών πράξεων, που αφορούν σε εκτάσεις δασικού χαρακτήρα, ούτε ΕΠΙΤΑΣΣΕΙ τον , κατά πάντα χρόνο, παρεμπίπτοντα έλεγχο του κύρους διοικητικών πράξεων από την άποψη της τήρησης των ορισμών της δασικής νομοθεσίας.
8) Το άρθρο 24 του Συντάγματος, θεσπίζοντας το Δασολόγιο και το Κτηματολόγιο, αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑ και την ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ των γεωχωρικών δεδομένων, που περιέχονται σε αυτά, έτσι ώστε να διευκολύνεται τόσο ο μακρόπνοος αλλά και ο βραχυπρόθεσμος σχεδιασμός της προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος, όσο και η βιώσιμη χωροταξική αναδιάρθρωση της Χώρας,
..θα πρέπει επομένως μέσα από το παρόν άρθρο να δοθεί ένα οριστικό τέλος στην μακρόχρονη αβεβαιότητα της οριοθέτησης ορισμένων οικισμών και συγκεκριμένα με την αναδιατύπωση της παραγράφου 5 ως εξής :
«Οικισμοί προϋφιστάμενοι του 1923, που έχουν συμπεριληφθεί σε όρια Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων (Γ.Π.Σ.), εγκεκριμένων με τον ν. 1337/1983, δεν απαιτείται να οριοθετηθούν με το παρόν, αφού η οριοθέτησή τους που εμφανίζεται στα παραπάνω Γ.Π.Σ. αποτελεί μονοσήμαντο ορισμό των ισχυόντων ορίων τους. Οι παραπάνω οικισμοί κατατάσσονται στην παράγραφο 2α του άρθρου 23 του ν.3889/2010, όπως αυτό έχει μέχρι τώρα επικαιροποιηθεί και τροποποιηθεί.
Κατά την δε πολεοδόμησή τους ως περιοχή εντός ορίων οικισμού, λαμβάνεται το όριο της περιοχής που έχει απεικονιστεί στο εγκεκριμένο Γενικό Πολεοδομικό σχέδιο, ως πυκνοδομημένο τμήμα αυτού, ή ως οικισμός προϋφιστάμενος του 1923.»
ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΑΓΚΑΔΙΝΟΣ
Τοπογράφος Μηχανικός Ε.Μ.Π.