logo


Ο Π. Γεωργιάδης είναι Ομότιμος Καθηγητής Πληροφορικής Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) και Ιδρυτικό Μέλος της Παράταξης “Νέος Διόνυσος”

Οι ανακοινώσεις για την εφαρμογή των προβλεπόμενων, από την νομοθεσία και τις κοινές Υπουργικές Αποφάσεις, μέτρων πυροπροστασίας  έχουν πυκνώσει, μαζί και η απελπισία των κατοίκων καθώς οι προθεσμίες  εκπνέουν και τα πρόστιμα παραμονεύουν. Η διαρκής επανάληψη με ανακοινώσεις των περίπλοκων και εν πολλοίς ασαφών διατάξεων δεν προσθέτει τίποτα ουσιαστικό. Οι επαναλήψεις αντί να είναι υποβοηθητικές προς τους πολίτες παρουσιάζοντας πρακτικά μέτρα υλοποίησης των κανονισμών, προκαλούν κορεσμό και επαυξάνουν τη δυσαρέσκειά τους, με αποτέλεσμα η αντιμετώπιση των υποχρεώσεών τους σύμφωνα με τον νόμο να μην είναι δυνατή. Ενός νόμου που σχεδιάστηκε και εφαρμόστηκε χωρίς ουσιαστική διαβούλευση και πρόνοια σε πλήρη αντίθεση με  κανόνες καλής νομοθέτησης.

Τα ερωτήματα και οι προτάσεις προς την Δημοτική Αρχή (ΔΑ) συμπυκνώνονται παρακάτω:

  1. Υπάρχουν δημόσια κτήρια στην κυριότητα του Δήμου όπως π.χ. το κοινοτικό κατάστημα στη Δημοτική Ενότητα Διονύσου, το σχολικό κτήριο του Γυμνασίου – Λυκείου Διονύσου, για τα οποία θα πρέπει να γίνει έκθεση επικινδυνότητας ως το πρώτο βήμα που προβλέπει η νομοθεσία. Έχει πράξει κάτι ή τι προτίθεται να πράξει η ΔΑ;
  2. Υπάρχουν ανάλογες περιπτώσεις με την κυριότητα να ανήκει σε νομικά πρόσωπα  ή οργανισμούς – συνεταιρισμούς π.χ. ΤΥΠΕΤ Διονύσου και τι προτίθενται να πράξουν, ώστε όχι μόνο οι ωφελούμενοι αλλά και οι περίοικοι να γνωρίζουν το βαθμό επικινδυνότητας για τις παιδικές κατασκηνώσεις;

Αν οι απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα είναι χρήσιμες, εκτιμώ πως οι παρακάτω προτάσεις είναι περισσότερο χρήσιμες:

  1. Σύμφωνα με τη νομοθεσία, την τεχνική έκθεση επικινδυνότητας μπορούν να την συντάξουν αρμόδιοι τεχνικοί όπως: μηχανικός, δασολόγος, δασοπόνος, πολιτικός μηχανικός, γεωτέχνης ή γεωπόνος. Σκεπτόμενη τους δημότες και την δυσκολία τους να προσφύγουν σε κάποιον τεχνικό ώστε να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους,  η Δημοτική Αρχή θα μπορούσε να προσκαλέσει κάθε ενδιαφερόμενο τεχνικό να ενταχθεί σε ένα μητρώο αναρτημένο στην ιστοσελίδα του Δήμου και επομένως προσβάσιμο στους κατοίκους που να πληροφορεί για: το ονοματεπώνυμο τεχνικού, τα τηλέφωνα επικοινωνίας, τις ηλεκτρονικές και μη διευθύνσεις αλληλογραφίας.
  2. Ακόμα πιο σημαντική θα ήταν η αναζήτηση οικονομικών πόρων για τις προβλεπόμενες αμοιβές των τεχνικών. Το θέμα της οικονομικής ενίσχυσης από πόρους ή επιχειρησιακά προγράμματα θα μπορούσε να τεθεί  με ιδιαίτερη έμφαση και επιμονή στην κεντρική εξουσία για να βρεθεί λύση στην  οικονομική υποχρέωση η οποία προκλήθηκε από την κεντρική εξουσία εις βάρος των πολιτών. Το Πράσινο Ταμείο ίσως είναι μια καλή επιλογή.

Αν το καταληκτικό συμπέρασμα είναι ότι όλοι ενδιαφερόμαστε σε υψηλό βαθμό για να πυροπροστατευτούμε συνεργαζόμενοι ουσιαστικά, τότε… έκαστος εφ’ω ετάχθη:

  • Το κράτος πιο σοβαρό και η νομοθεσία κατανοητή, εφαρμόσιμη και μη αιφνιδιαστική μετά από διαβούλευση, με δυο λέξεις καλή νομοθέτηση (better regulation)
  • Οι Δημοτικές Αρχές περισσότερο συνεργάσιμες και πιο ευρηματικές στην αναζήτηση μέτρων υποστήριξης των κατοίκων, και πειθαρχίας μέσω υπευθυνότητας, σε αντιδιαστολή αποκλειστικά με απορρίψεις και καταγγελίες
  • Οι κάτοικοι, που είναι αυτοί που υφίστανται τις συνέπειες των κακών αποφάσεων και της έλλειψης πρακτικών μέτρων υποστήριξης, να κατανοήσουν την αναγκαιότητα ρυθμίσεων με δίκαιο τρόπο  και αυτό προϋποθέτει επιχειρήματα και αποδοχή της κοινής ωφέλειας για την προστασία του περιβάλλοντος και εν τέλει της ζωής μας.

Αν στον τομέα της πυροπροστασίας κάποιος Δήμος  πρωτοπορήσει  με δέσμη μέτρων βέλτιστης πρακτικής, θα αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση με απονομή υψηλού  χρηματοδοτικού βραβείου.

Όχι απλώς γαλάζιες σημαίες για καθαρές θάλασσες και ακτές.

Ναι στις πράσινες σημαίες συνοδευόμενες από χρηματικές ενισχύσεις για έργα και τουριστική προβολή