logo


Σε ακόμη μια απ’ ευθείας ανάθεση, με απόφαση Δημάρχου και υπογραφή της Αντιδημάρχου Οικονομικών, προχώρησε χτες Τρίτη 17 Δεκεμβρίου, η Δημοτική Αρχή Διονύσου. Πρόκειται, πιο συγκεκριμένα, για την ανάθεση της μελέτης που αφορά στη Βιωσιμότητα της Δημοτικής Συγκοινωνίας, συνολικής  δαπάνης 37.200 ευρώ, η οποία θα επιμεριστεί σε δυο χρόνια- 7000 ευρώ φέτος, δηλαδή για τις τελευταίες 13 ημέρες της χρονιάς, και οι υπόλοιπες 30.200 ευρώ το 2025:

Το αξιοσημείωτο είναι πως η τελευταία αυτή απ’ ευθείας ανάθεση, που προστίθεται στον ήδη μακρύ κατάλογο, συμπίπτει με τον πρόσφατο ορισμό άμισθου συμβούλου Δημάρχου για τρεις μήνες, ο οποίος σύμφωνα με τη σχετική απόφαση εξεδήλωσε πρόθεση και ενδιαφέρον να προσφέρει εθελοντικά τις υπηρεσίες του “σε θέματα περιβαλλοντικού σχεδιασμού, βέλτιστης αξιοποίησης του στόλου των οχημάτων, των μηχανημάτων έργου και μηχανολογικού εξοπλισμού του Δήμου καθώς και σε θέματα δρομολόγησης. Επιπλέον θα παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες σε θέματα συντήρησης μηχανολογικού εξοπλισμού και τηλεπικοινωνιακών υποδομών”.

Την ίδια στιγμή παραμένει σε εκκρεμότητα η εκπόνηση Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) για το Δήμο Διονύσου, το οποίο ξεκίνησε να εκπονείται από την απελθούσα Δημοτική Αρχή το 2021 αλλά ουδέποτε ολοκληρώθηκε.

Το ΣΒΑΚ είναι ένα στρατηγικό σχέδιο- και όχι μία μελέτη πολεοδομικού, κυκλοφοριακού, συγκοινωνιακού ή περιβαλλοντικού χαρακτήρα.

Το στρατηγικό αυτό σχέδιο πρέπει να παράξει ένα συγκεκριμένο όραμα για τις μεταφορές και την κινητικότητα σε μία δεδομένη περιοχή μελέτης, με δεδομένους στόχους και αναλυτική περιγραφή πλαισίου μέτρων, λαμβάνοντας υπόψη τις απόψεις των κατοίκων της περιοχής. Το όραμα αυτό μπορεί να έχει ορίζοντα 5ετίας, 10ετίας ή 20ετίας και οφείλει να παρακολουθείται και αξιολογείται διαρκώς ως προς το ποσοστό ολοκλήρωσής του. Ένα ΣΒΑΚ σε γενικές γραμμές πρέπει να περιλαμβάνει την ανάλυση της υπάρχουσας κατάστασης, τη διαμόρφωση οράματος, στόχου και σκοπού, τη διαμόρφωση συνόλου πολιτικών και μέτρων, την σαφή οριοθέτηση θέσεων ευθύνης και ρόλων και τέλος την αξιολόγηση και παρακολούθησή του.

Για ένα Δήμο η ύπαρξη ΣΒΑΚ είναι ζωτικής σημασίας: Τα έργα που περιγράφονται και προβλέπονται στο Σχέδιο εντάσσονται κατά προτεραιότητα στις ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις. Η εκπόνησή του, εξάλλου, αποτελεί θεσμική υποχρέωση βάσει των ευρωπαϊκών οδηγιών και της εθνικής νομοθεσίας, αλλά και ουσιαστική, μια που αποτελεί το απολύτως απαραίτητο εργαλείο για την έγκριση και χρηματοδότηση έργων, καινοτόμων συστημάτων και γενικότερα παρεμβάσεων που συμβάλλουν στη βελτίωση της αστικής κινητικότητας και στη βιώσιμη ανάπτυξη.

Και είναι μεν αλήθεια πως ΣΒΑΚ θα εκπονηθεί στο πλαίσιο του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου, μια που αποτελεί υποχρέωση του μελετητή, όμως μόνο για τον Άγ. Στέφανο, και όχι για το σύνολο της πόλης. Εν προκειμένω λοιπόν, πόσο αναγκαία είναι η μελέτη βιωσιμότητας της Δημοτικής Συγκοινωνίας, ενός κομματιού δηλαδή του ΣΒΑΚ, και μάλιστα τέτοιας δαπάνης, και όχι η μελέτη για την εκπόνηση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας που να καλύπτει όλο το Δήμο;