logo


*Γράφει ο Δρ. Στ. Μιχιώτης, πρώην Γενικός Γραμματέας του Δήμου Διονύσου

Διάβασα χτες στην «Οδό Διονύσου» την απόφαση της αντιδημάρχου κ. Νούση (με εντολή Δημάρχου βεβαίως) για την απ’ ευθείας ανάθεση της «μελέτης για τη Βιωσιμότητα της Δημοτικής Συγκοινωνίας» κόστους 37.200 ευρώ.

Το πρώτο που θέλω να αναφέρω είναι ότι σε άλλους Δήμους οι αντίστοιχες μελέτες εκπονούνται από τις Υπηρεσίες τους, όπως για παράδειγμα στον Δήμο Καλλιθέας το 2022. Γιατί λοιπόν η αρμόδια Υπηρεσία του Δήμου (όσο υποστελεχωμένη ή υπερφορτωμένη κι αν είναι) δεν μπήκε στον κόπο να αναζητήσει εάν υπάρχει κάποιο πρότυπο; Πάνω σ’ αυτό θα μπορούσε άνετα κάποιος υπάλληλος – ή ακόμα και ένας εξωτερικός συνεργάτης με ελάχιστο κόστος – να εκπονήσει τη μελέτη.

Και για του λόγου το αληθές, παραπέμπω στη 10σέλιδη Μελέτη βιωσιμότητας της Δημοτικής Συγκοινωνίας Καλλιθέας, που μπορεί κανείς να βρει στην πρώτη (!) θέση των αποτελεσμάτων μιας απλής αναζήτησης στο διαδίκτυο («μελέτη βιωσιμότητας δημοτικής συγκοινωνίας»). Στο κάτω κάτω, τι διαφορετικό έχει ο Δήμος Διονύσου από τους άλλους;  Πέρα από το να σκορπά το δημοτικό χρήμα, εννοώ…

Το δεύτερο που επίσης οφείλω να σημειώσω είναι ότι και σε αυτή την περίπτωση, επιβεβαιώνεται η γνωστή ταρίφα των 30.000 ευρώ + ΦΠΑ. Παγιώνεται δηλαδή μια λογική «ό,τι πάρετε, τριάντα». Όπως άλλωστε συνέβη και στις περιπτώσεις των απ’ ευθείας αναθέσεων για εκπόνηση μελετών για:

·         το «Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του Δήμου και Προτάσεις Βελτίωσης Οργανωτικής Δομής» (30.000+ΦΠΑ),

·         την “υποστήριξη της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου του Δήμου” (30.000+ΦΠΑ),

·         την «εκπόνηση οικονομοτεχνικών μελετών των ανταποδοτικών υπηρεσιών» (30.000+ΦΠΑ),

·         τη «συντήρηση του λογισμικού διαχείρισης του στόλου οχημάτων» (29.900+ΦΠΑ),

·         την «παρακολούθηση του Δημοτικού Σχεδίου Μείωσης Εκπομπών» (29.700+ΦΠΑ),

·         τις «εργασίες υποστήριξης του Κέντρου Κοινότητας Διονύσου» (28.000+ΦΠΑ)

·         τη “σύνταξη Γενικών Σχεδίων Ύδρευσης (Master Plan) του Δήμου” (25.000+ΦΠΑ) κ.λπ.,

αλλά και για την παροχή πιο απτών υπηρεσιών, όπως:

·         το κλάδεμα και την κοπή υψηλών –επικίνδυνων δένδρων (30.000+ΦΠΑ),

·         τις υπηρεσίες εκκενώσεων & αποφράξεων στα Δημοτικά Κτίρια (30.000+ΦΠΑ),

·         τις εργασίες ελαιοχρωματισμού σε σχολικές μονάδες του Δήμου (30.000+ΦΠΑ)

·         την τοποθέτηση και απομάκρυνση του εορταστικού διάκοσμου (29.900+ΦΠΑ) κλπ.

Μπορεί η κα Μαϊχόσογλου και η κα Νούση να θεωρούν ότι η μέθοδος της κατάτμησης σε «30άρια», δηλαδή σε απ’ ευθείας (και συχνά υπερβολικές) αναθέσεις, είναι η μόνη τους διέξοδος από το αδιέξοδο, που τους έχει οδηγήσει το μποϋκοτάζ της εσωτερικής τους  αντιπολίτευσης. Όμως, η «σαλαμοποίηση» του προϋπολογισμού δεν ωφέλησε ποτέ κανένα πολιτικά. Ιδίως, όσο η διοίκηση εξακολουθεί να φέρνει απαράδεκτες εισηγήσεις, όπως αυτή που αναφέρω παρακάτω. Οπότε, θα τους συνιστούσα: «με το μαλακό τις απ’ ευθείας αναθέσεις»!

 Και τρίτον, αισθάνομαι υποχρεωμένος να σταθώ στο θέμα της ανάθεσης των «εργασιών υποστήριξης του Κέντρου Κοινότητας» και να δημοσιοποιήσω όσα είχα αναφέρει αυτοπροσώπως σε προηγούμενη Δημοτική Επιτροπή, σχετικά με το κόστος, που είναι ανεπίτρεπτα πολλαπλάσιο από τις τιμές της αγοράς. Και το κάνω, γιατί ενώ το θέμα είχε αποσυρθεί για επανεξεταση, επανήλθε κατόπιν από το «παράθυρο», σαν ανάθεση σε μια εταιρεία (με έδρα τη Λαμία), που είναι ο μόνιμος εργολάβος εδώ και χρόνια. Τα ερωτήματα που είχα θέσει στα μέλη της Δημοτικής Επιτροπής παραμένουν αναπάντητα, όπως για παράδειγμα:

·         Ποιος είναι ο λόγος για μια τέτοια υπερβολική αμοιβή; Γιατί μπορεί αυτή να καλύπτεται από το ΕΣΠΑ (που χρηματοδοτεί ακόμα τη λειτουργία του Κ.Κ.), αλλά τι θα γίνει όταν η χρηματοδότηση σταματήσει; Μήπως θα μειωθεί; Δεν νομίζω…

·         Μήπως έχει προβλεφθεί κάποια είδους μεταφορά τεχνογνωσίας σε στελέχη του δήμου, ώστε κάποια στιγμή να αναλάβουν αυτή την εργασία; Όχι βέβαια! Λεφτά υπάρχουν, απ’ ότι φαίνεται…

·         Ή μήπως έχουν ζητηθεί επιπλέον υπηρεσίες από την εταιρεία έναντι του υπερβάλλοντος ποσού; Πάλι όχι!… Οπότε ο καθένας μπορεί να αναρωτηθεί τι γίνεται με το ποσό αυτό…

Αλλά και πάλι, αν δει κανείς τη σχετική «μελέτη» της υπηρεσίας, που «τεκμηριώνει» το ποσό (https://diavgeia.gov.gr/doc/91%CE%A6%CE%9E%CE%A993-%CE%A5%CE%A7%CE%A3?inline=true), θα διαπιστώσει ότι στα επίμαχα σημεία υπάρχουν σοβαρότατες προχειρότητες και υπερβολές, που προκαλούν την κοινή λογική και αμφισβητούν την αξιοπιστία υπηρεσιακών και διοικούντων. Όπως για παράδειγμα,

·         η χρέωση 36 ανθρωπομηνών (!) για κάθε μια (διαφορετική) κατηγορία παρόμοιων υπηρεσιών, που όταν παρέχονται, διαρκούν συνολικά μία εβδομάδα ετησίως!… και

·         η κοστολόγηση κάθε ανθρωπομήνα εργασίας σε 300 ευρώ, την ίδια στιγμή που η ανθρωποημέρα της εταιρείας πληροφορικής χρεώνεται με 330 ευρώ ημερησίας!…

Αυτά τα πράγματα είναι επιεικώς απαράδεκτα. Το χειρότερο όμως είναι ότι συνεχίζονται με τη (διαχρονική) ανοχή και κάλυψη των διοικήσεων – μιλάω εκ πείρας – που αρνούνται την οποιαδήποτε ουσιαστική παρέμβαση τις υπηρεσίες, που υποτίθεται ότι διοικούν: από εκπαίδευση και πιστοποίηση προσόντων, μέχρι αξιολόγηση και αξιοκρατία στη στελέχωση των θέσεων ευθύνης. … (Μετά απορούμε, γιατί οι λογαριασμοί είναι λάθος, όταν βέβαια έρχονται).

Τέλος, δυο πράγματα που θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικά. Υποτίθεται ότι η δήμαρχος και οι άλλοι σύμβουλοι της διοίκησης εξελέγησαν με σημαία τη βελτίωση της καθημερινότητας, τη σωστή διαχείριση και το πολιτικό ήθος. Στο πρώτο, έχουν αποτύχει παταγωδώς. Στο δεύτερο έχουν αρχίσει να δίνουν τις χειρότερες εντυπώσεις. Οπότε, ας εστιάσουν στο τελευταίο. Δηλαδή, πριν την επόμενη απ’ ευθείας ανάθεση, ας σκεφθούν ότι περισσότερη (πολιτική) αυτοσυγκράτηση δεν βλάπτει!…

Όσο για την εσωτερική αντιπολίτευση, ας σκεφθεί η δήμαρχος ότι η ίδια τους επέλεξε ως υποψήφιους, καθώς πήγαιναν «πακέτο» με το «δακτυλίδι», που πήρε από τον πρώην δήμαρχο. Και μέχρι τώρα, ποτέ δεν βγήκε στον κόσμο να πει τη δική της αλήθεια. Ακόμα κι όταν πρόσφατα το έκανε, έμεινε στα υπονοούμενα – κι αυτά μισά… Οπότε, ας μην παραπονιέται.