Ο Π. Γεωργιάδης είναι Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ)– Ιδρυτικό Μέλος της Παράταξης Νέος Διόνυσος
Η σχολική στέγη δεν είναι ένα “ψυχρό κτήριο” μέσα στο οποίο συγκεντρώνονται δεκάδες μαθητές για να περάσουν την ώρα τους. Το σχολείο είναι ένας τόπος μάθησης και δημιουργίας και οφείλει να ακολουθεί κανόνες ευρυχωρίας, αισθητικής, σεβασμού του περιβάλλοντος χώρου και ασφάλειας στην προσέλευση -αποχώρηση και παραμονή. Οι προδιαγραφές για την αρχιτεκτονική και τη λειτουργικότητα του σχολικού συγκροτήματος ανήκουν στην αρμοδιότητα του Οργανισμού Σχολικών Κτηρίων που έχει μετονομασθεί σε Κτιριακές Υποδομές Α.Ε και υπάγεται στο Υπουργείο Παιδείας.
Δίπλα στο κλειστό γυμναστήριο Διονύσου (στην Οδό Κάδμου και Αρμονίας) ανεγείρεται ένα σχολικό συγκρότημα που προορίζεται να υποδεχθεί τους μαθητές των τάξεων του Λυκείου, υποθέτω αρκετές εκατοντάδες.
Η ανέγερση έχει ξεκινήσει εδώ και αρκετά χρόνια και μετά από αρκετές παρατάσεις μοιάζει να πλησιάζει στο τέλος του. Έχω την στέρεη ελπίδα ότι το νέο Λύκειο Διονύσου θα είναι υποδειγματικά εξοπλισμένο και ότι η εκπαιδευτική κοινότητα του Δήμου θα προετοιμάσει άψογα όλες τις τυπικές διαδικασίες επιλογής των νέων που θα μαθητεύσουν στο Λύκειο. Προτρέχω να θέσω καλόπιστα τα ζητήματα προετοιμασίας, γιατί πολύ συχνά στη χώρα μας απουσιάζει η πρόνοια και συνήθως τρέχουμε την τελευταία στιγμή πίσω από τα γεγονότα.
Ερέθισμα για αυτό το άρθρο αποτελεί δυστυχώς η ειδησεογραφία για πολλά θανατηφόρα ατυχήματα που συμβαίνουν αυτή την περίοδο λόγω απουσίας κυκλοφοριακής αγωγής και παραβίασης κανόνων οδικής ασφάλειας.
Ο προβληματισμός και τα επακόλουθα ερωτήματα διατυπώνονται συνοπτικά παρακάτω:
1. Το νέο Λύκειο Διονύσου εφάπτεται με τη Λεωφόρο Διονύσου και μάλιστα στο σημείο που λόγω της ευθείας του δρόμου αναπτύσσονται υψηλές ταχύτητες και- κατά παράβαση του νόμου- επικίνδυνες προσπελάσεις.
2. Οι δεκάδες μαθητές έχουν τη συνήθεια να “διαχέονται» αμέριμνοι προς διαφορετικές κατευθύνσεις, πολλές φορές ομαδικά και απρόσεκτα.
3. Στο σημείο που γειτνιάζει το σχολικό κτήριο με τη Λεωφόρο Διονύσου απουσιάζουν λωρίδες διάβασης, φώτα κυκλοφορίας, ειδική σήμανση για όρια ταχύτητας και πεζοδρόμια.
Όλα τα παραπάνω συνθέτουν ένα απόλυτα ανασφαλές κυκλοφοριακό τοπίο που οφείλει να απασχολήσει σοβαρά τη Δημοτική Αρχή και την εκπαιδευτική κοινότητα. Τι θα πρότεινα να δρομολογηθεί:
1. Αν η Δημοτική Αρχή γνωρίζει ότι έχει ήδη συνταχθεί ολοκληρωμένη κυκλοφοριακή μελέτη για τον οδικό άξονα και τους δρόμους γύρω από το νέο σχολικό συγκρότημα. Προφανώς η ΔΑ δεν είναι αρμόδια για να συντάξει μια τόσο σύνθετη ειδική μελέτη στην οποία πιθανότατα εμπλέκονται η Τροχαία, η Περιφέρεια, κάποιο Υπουργείο για χρηματοδότηση της μελέτης και των επακόλουθων έργων. Ελπίζω η ΔΑ να μην διακατέχεται από την αντίληψη ότι με έναν σχολικό τροχονόμο θα αντιμετωπίσει επιτυχώς την κατάσταση.
2. Αν η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα είναι καταφατική, δηλαδή έχει εκπονηθεί μελέτη, καλό θα ήταν να την αναζητήσει και με τους αρμόδιους μηχανικούς να διαπιστώσει την πληρότητά της.
3. Αν η απάντηση είναι αρνητική, οφείλει στον εναπομείναντα λιγοστό χρόνο μέχρι την έναρξη του νέου σχολικού έτους να κινήσει γη και ουρανό προς κάθε κατεύθυνση για να προλάβει δυσάρεστες καταστάσεις.
Αν το πρόβλημα είναι οικονομικό για τη σύνταξη κατ’ αρχάς της μελέτης θα μπορούσαν να αναζητηθούν χορηγίες από φορείς που προβάλλουν την εταιρική κοινωνική τους ευθύνη σε θέματα οδικής ασφάλειας.
Θα ευχόμουν ειλικρινά η αναμενόμενη (;) από τη ΔΑ απάντηση να μας διαβεβαιώσει ότι έχει γνώση του θέματος και πράγματι υπάρχει σχετική και πλήρης μελέτη και απομένει η κατασκευή των απαραίτητων έργων.
Είθε όλα να έχουν καλώς προβλεφθεί και τα υπόλοιπα να παραμείνουν ως εικασίες άνευ επαλήθευσης.