Διόδια στον Άγ. Στέφανο: Κι άλλη φορολογία στην πλάτη των δημοτών του Δήμου Διονύσου
Η εκ νέου ανακίνηση του ζητήματος από την Κυβέρνηση της επιβολής διοδίων στον Άγιο Στέφανο (ως τμήμα της σύμβασης παραχώρησης του τμήματος Μεταμόρφωση – Σκάρφεια) είναι απαράδεκτη και αποτελεί casus belli για τους δημότες του Δήμου Διονύσου. Βάσει των νέων Συμβάσεων Παραχώρησης που κατατέθηκαν προς κύρωση στη Βουλή, η Ιόνια Οδός καθώς και ο κουτσουρεμένος Ε-65 εντάσσονται χρηματοδοτικά στην προικοδότηση των εσόδων των διοδίων του τμήματος Μεταμόρφωση – Σκάρφεια. Δηλαδή οι Δημότες Διονύσου, καθώς και οι εργαζόμενοι στη βιομηχανική περιοχή (Κρυονερίου-Αγίου Στεφάνου) και αλλού, θα φορολογηθούν εις διπλούν με τα διόδια διέλευσης στα σπίτια τους ή στις εργασίες τους, ώστε να κατασκευαστεί ένα έργο κατά βάση ιδιωτικό.
Οι χειρισμοί του Υπουργού Υποδομών κ. Χρυσοχοΐδη στην προσπάθειά του να πείσει τους εργολάβους και κυρίως τις Τράπεζες να μην αποχωρήσουν από τις συμβάσεις παραχώρησης των εθνικών οδών είναι τραγελαφικοί και υπερβαίνουν σε γραφικότητα ακόμα και εκείνους του τ. υπουργού Σουφλιά. Σημειωτέον ότι ο τ. υπουργός επί κυβερνήσεων Καραμανλή είναι κυρίως υπεύθυνος για τις υπέρογκες αξιώσεις των εργολάβων λόγω της αποτυχίας της ολοκλήρωσης των απαλλοτριώσεων στον πολύ περιορισμένο χρόνο που έβαλε από μόνος του στις Συμβάσεις Παραχώρησης και τις συνεπακόλουθες ρήτρες που έπρεπε να πληρώσει ο Έλληνας φορολογούμενος. Με τις νέες συμβάσεις παραχώρησης δεσμεύονται 2 δις ευρώ από το νέο ΕΣΠΑ για την κατασκευή των νέων αυτοκινητόδρομων, οι οποίοι θα είναι «κουτσουρεμένοι» (στο Ε-65 θα κατασκευαστεί μόνο το πεδινό τμήμα στο θεσσαλικό κάμπο και το τμήμα Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο με επιπλέον δέσμευση 1 δις ευρώ). Έλεος…
Και ενώ οι αυξήσεις στα διόδια θα έπρεπε να ίσχυαν με τα έργα ολοκληρωμένα, τώρα αυτές ισχύουν με τα έργα ούτε καν με κάποια αισθητή πρόοδο. Πώς θα μειωθούν άραγε οι τιμές των προϊόντων, όταν τα μεταφορικά κόστη τραβάνε την ανηφόρα πρωτίστως με ευθύνη της Κυβέρνησης;
Επομένως, για να ολοκληρωθεί η Ιόνια Οδός και ο Ε-65, θα πρέπει οι κάτοικοι του Δήμου Διονύσου (καθώς και των όμορων Δήμων) να φορολογηθούν στην πραγματικότητα επιπλέον για τη χρηματοδότηση ενός ιδιωτικού έργου. Αυτό δεν μπορεί να γίνει από κανέναν αποδεκτό, όταν ήδη η φορολογία των φυσικών προσώπων και των επιχειρήσεων είναι δυσβάστακτη και κυρίως οι αξίες των ακινήτων στην περιοχή μας έχουν πάρει προ πολλού την κατιούσα. Η αύξηση της δαπάνης πρόσβασης στην περιοχή μας θα απαξιώσει τον τόπο μας ακόμα περισσότερο.
Εκτός των ανωτέρω βέβαια, τίθενται επιπλέον ζητήματα: Για παράδειγμα, κατά πόσον δικαιούται η Κυβέρνηση να βάζει διόδια σε αστικές διελεύσεις καθώς πια η περιοχή του Δήμου Διονύσου αποτελεί de facto τμήμα του Πολεοδομικού Συγκροτήματος της Πρωτεύουσας, όπως επίσης ότι η απουσία παράπλευρου οδικού δικτύου της προκοπής θα επιφέρει ατελείωτα προβλήματα εντός του οικιστικού ιστού λόγω του υπερβολικού συγκοινωνιακού φόρτου για την αποφυγή της πληρωμής των διοδίων. Θα ήταν σκόπιμο να θυμηθεί κανείς τα θανατηφόρα δυστυχήματα επί του παράπλευρου οδικού δικτύου πάνω από τα Goody’ s του Αγίου Στεφάνου. Σε αυτό προστίθεται ακόμα η ανεπάρκεια του Προαστιακού Σιδηρόδρομου που τα δρομολόγια προς Αθήνα ακόμα και σε ώρες αιχμής είναι τουλάχιστο ανεπαρκή. Όσο δεν λύνεται το ζήτημα της υπογειοποίησης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα «Τρεις Γέφυρες – Σταθμός Λαρίσης», δεν υπάρχει καμία περίπτωση βελτίωσης της συχνότητας των δρομολογίων. Επιπλέον είναι γνωστό ότι έχουν πλέον εγκαταλειφθεί τα όποια σχέδια υπήρχαν για την επέκταση των γραμμών του ΗΣΑΠ από την Κηφισιά ως τον Άγιο Στέφανο.
Η ευθύνη της απερχόμενης Δημοτικής Αρχής είναι σημαντική, όχι τόσο λόγω της ιδεολογικής και πολιτικής συγγένειας με την Κυβέρνηση, αλλά κυρίως γιατί στο διάστημα που μεσολάβησε δεν μπόρεσε ή δεν ήθελε να δημιουργήσει ευρύτερες συμμαχίες για την αποφυγή τής πολύ δυσάρεστης εξέλιξης, η οποία θα ολοκληρωθεί δυστυχώς με την ψήφιση των αναθεωρημένων Συμβάσεων Παραχώρησης από τη Βουλή των Ελλήνων στο αμέσως προσεχές διάστημα. Οι, κατόπιν εορτής και στο πόδι, συναντήσεις με τους «ομόσταβλους» Δημάρχους Κηφισιάς και Ωρωπού δεν πείθουν κανέναν, αφού αφενός πλέον φαίνεται ότι είναι μάλλον αργά και αφετέρου δεν προκύπτει κανένα σχέδιο δράσης για την αποφυγή της κύρωσης των συμβάσεων παραχώρησης από τη Βουλή.
Δυστυχώς, η θητεία Καλαφατέλη θα λήξει με μια ακόμα δυσάρεστη εξέλιξη που θα επιφέρει σημαντικές επιπτώσεις στη βιωσιμότητα του Δήμου μας, πέραν της κακής διαχείρισης αλλά και των χρεών στην ΕΥΔΑΠ και άλλα τέτοια παρόμοια που επιβαρύνουν σημαντικά το έργο του Δήμου και τις υπηρεσίες προς τους Δημότες. Θα πρέπει άμεσα να αναζητηθούν συμμαχίες τόσο με Δημοτικές Κινήσεις των όμορων Δήμων Κηφισιάς, Αχαρνών και Ωρωπού όσο και με το ΤΕΕ ή το ΔΣΑ, ώστε να μπορέσει να ανατραπεί, έστω και την ύστατη ώρα, αυτή η εξοντωτική φορολογία εις βάρος των πολιτών που ζουν και εργάζονται στο Δήμο Διονύσου.
Όλα αυτά που ζούμε δημιουργούν μια ζοφερή πραγματικότητα και ένα μέλλον με απόγνωση. Η ανάγκη αλλαγής στη Δημοτική Αρχή είναι προ πολλού αναγκαία όσο και δεδομένη. Η Δημοτική Παράταξη «Ο Διόνυσος Αύριο», μοναδική ελπίδα κατά τη γνώμη μου για το Δήμο Διονύσου, κερδίζοντας σταδιακά το στοίχημα της συλλογικής ηγεσίας, διαγράφοντας παλαιοκομματικές λογικές διακυβέρνησης με αυταρχισμό και πρακτικές «διαίρει και βασίλευε», έχει στόχο την καταγραφή των προβλημάτων και την κατάθεση προτάσεων με ρεαλισμό αλλά και όραμα. Θέτουμε στόχους με βάση τη «βήμα προς βήμα» προσέγγιση από το άμεσο και επείγον έως το μακρόπνοο και μελλοντικό. Σύντομα θα καταθέσουμε τις προτάσεις μας για διαβούλευση με όλους τους Δημότες χωρίς αποκλεισμούς και προαπαιτούμενα.
Δημήτρης Ζαρρής
M.Sc. Πολιτικός Μηχανικός
Μέλος της ΔΠ «Ο Διόνυσος, Αύριο»