«Πήρα διοδιοδάνειο. Τώρα μπορώ να πάω στη μητέρα μου στη Θήβα που έχω να τη δω τρία χρόνια»!» Αυτήν την ατάκα από τη σατιρική εκπομπή Ράδιο- Αρβύλα, θυμηθήκαμε στη μαζική και δυναμική κινητοποίηση των 3.000 χιλιάδων περίπου κατοίκων, από το Δήμο Ωρωπού κυρίως, που χτες Κυριακή 15 Φεβρουαρίου στις 11 το πρωί πραγματοποίησαν ειρηνική συγκέντρωση διαμαρτυρίας στα διόδια της Μαλακάσας. ΟΧΙ ΣΤΙΣ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΔΙΟΔΙΩΝ ήταν το κεντρικό σύνθημα από τους συγκεντρωμένους, που στην αρχή της διαμαρτυρίας παρέμεναν κυρίως στον παράδρομο της Εθνικής Οδού, γύρω από τα γραφεία της εταιρείας Νέα Οδός.
Λίγο αργότερα ο όγκος της συγκέντρωσης μετακινήθηκε πάνω στην Εθνική Οδό, όπου σήκωσε τις μπάρες των διοδίων, επιτρέποντας την ελεύθερη διέλευση των οχημάτων. Τη συγκέντρωση παρακολουθούσαν από κοντά δυνάμεις των ΜΑΤ με δυο κλούβες, ενώ η αστυνομία απέκλεισε για λίγη ώρα την Ε.Ο. Αθηνών- Λαμίας, με την πρόφαση της συγκέντρωσης, εκτρέποντας την κίνηση στο εσωτερικό του Αγ. Στεφάνου και προκαλώντας την αγανάκτηση των συγκεντρωμένων: «Εμείς δεν κλείνουμε τους δρόμους. Εμείς τους ανοίγουμε», δήλωναν χαρακτηριστικά.
Αγώνας μέχρι τη δικαίωση
Ο Δήμαρχος Ωρωπού Γ. Οικονομάκος, τόνισε πως η πόλη του, που πληρώνει ήδη οκτώ διόδια, τώρα με τις αυξήσεις κατά 60%, απειλείται με πλήρη οικονομικό μαρασμό, μια που ο Ωρωπός ζει από την επισκεψιμότητα το καλοκαίρι αλλά και από τις παραγωγικές μονάδες της περιοχής, που απασχολούν εκατοντάδες εργαζομένους, οι οποίοι δεν είναι όλοι ντόπιοι: «Οι συμβάσεις παραχώρησης υπογράφτηκαν στο 2007 με τα τότε δεδομένα. Σήμερα, με τις αυξήσεις που επέβαλε το Υπουργείο, ποιος μπορεί να πληρώσει 7 ευρώ την ημέρα;» αναρωτήθηκε, καταγγέλλοντας την ασυνεννοησία και τη σύγχυση των κρατικών φορέων αλλά και την αναξιοπιστία του αρμόδιου Υπουργού Μ. Χρυσοχοΐδη: «Άλλα μας υποσχόταν στις συναντήσεις μας στις Επιτροπές της Βουλής και άλλα έκανε τελικά», κατήγγειλε ο κ. Οικονομάκος, που δεν παρέλειψε να αναφέρει και την απομάκρυνση πολλών δημοσίων υπηρεσιών από την περιοχή, που αναγκάζει τους κατοίκους να κατεβαίνουν στο κέντρο της Αθήνας για την εξυπηρέτησή τους, πληρώνοντας βέβαια και το αντίστοιχο τίμημα. «Υποσχέθηκε» τέλος ο Δήμαρχος Ωρωπού ανένδοτο και συνεχή αγώνα μέχρι την οριστική δικαίωση.
Τη συμπαράστασή τους στον κ. Οικονομάκο δήλωσαν επιτόπου και οι συνάδελφοί του από τους Δήμους Διονύσου Γ. Καλαφατέλης, Κηφισιάς Ν. Χιωτάκης, Τανάγρας Ευ. Γεωργίου, εκπρόσωπος της Δημοτικής Αρχής Μαραθώνα, ενώ παρέστησαν και εκπρόσωποι της Περιφέρειας αλλά και βουλευτές.
Από πλευράς Δήμου Διονύσου η παρουσία του κόσμου ήταν απογοητευτική: Πλην του Δημάρχου, μόνον ο δημοτικός σύμβουλος της Διοίκησης Χρ. Παπαβασιλείου και η ανεξάρτητη Λ. Φέρμελη ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα της συγκέντρωσης, με απόντες όλους τους υπολοίπους. Ενώ ελάχιστοι ήταν και οι κάτοικοι του Δήμου μας που έδωσαν το «παρών», με μόνο το πανώ της Δημοκρατικής Ανατροπής Διονύσου να σηματοδοτεί μια οργανωμένη παρουσία πολιτών.
Για το ίδιο θέμα, την αύξηση των διοδίων, ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης Διόνυσος, Ανοιχτοί Ορίζοντες υποψήφιος Δήμαρχος Δ. Ζαμάνης προέβη στην ακόλουθη δήλωση:
«Πρόκειται για ένα ακόμη άδικο μέτρο το οποίο καθιστά την καθημερινή μετακίνηση ασύμφορη. Ένα μέτρο που δεν επιβαρύνει μόνο τον οικογενειακό προϋπολογισμό αλλά στρέφεται εναντίον της οικονομικής ζωής στο σύνολό της. Και θα πρέπει να εξεταστεί όχι αυτοτελώς αλλά σε συνδυασμό με τις τιμές των καυσίμων, τα τέλη κυκλοφορίας, τα ασφάλιστρα και το κόστος συντήρησης των μέσων μεταφοράς.
Οι θιγόμενοι, δηλαδή η συντριπτική πλειονότητα των κατοίκων αλλά και όσων δραστηριοποιούνται επαγγελματικά ή επιχειρηματικά στην περιοχή χωρίς να είναι κάτοικοι ή δημότες, δεν έχουν άλλη επιλογή από το να αντιδράσουν. Ιδιαίτερα όταν υπάρχουν πρόσφατες διαπιστώσεις των αρμοδίων, σύμφωνα με τις οποίες οι πολίτες δεν είναι δυνατόν να επιβαρυνθούν περισσότερο.
Πολύ φοβάμαι ότι αυτό που δεν έχει συνυπολογιστεί μεταξύ των συνεπειών εφαρμογής του μέτρου είναι ότι θα διαθέτουμε ένα πανάκριβο εθνικό οδικό δίκτυο, στο οποίο όλοι θα αποφεύγουν να κυκλοφορήσουν. Τις επιπτώσεις αυτών ακριβώς των επιλογών, στο μέγιστο βαθμό, είναι βέβαιο ότι θα επωμιστούμε στο δήμο Διονύσου, που ήδη αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα. Αναφέρομαι ενδεικτικά:
• Στα έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα και τις καθυστερήσεις στο παράπλευρο οδικό δίκτυο της Ε.Ο.
• Στα προβλήματα οδικής ασφάλειας εξαιτίας της μεγάλης κυκλοφορίας οχημάτων (επιβατικών και φορτηγών) σε δρόμους που δεν έχουν προδιαγραφές για αυτό το φόρτο.
• Στις δυσμενείς περιβαλλοντικές επιπτώσεις, εντός αστικών ουσιαστικά περιοχών, λόγω της μεγάλης κίνησης που θα υπάρξει στο παράπλευρο οδικό δίκτυο, το οποίο θα χρησιμοποιούν οι κάτοικοι αλλά και κάθε χρήστης του εθνικού οδικού δικτύου που θα επιλέξει να αποφύγει την πληρωμή διοδίων. Οι μέσες ταχύτητες θα μειωθούν και οι ποσότητες των εκπεμπόμενων ρύπων θα εκτοξευθούν στα ύψη με προφανείς επιδράσεις στην ποιότητα ζωής και την δημόσια υγεία.
Συνοψίζοντας, θέλω να επαναλάβω και να υπογραμμίσω ότι είναι παράλογο, άδικο και εν τέλει αντι-οικονομικό και αντι-αναπτυξιακό να πληρώνουν οι κάτοικοι διόδια για τις καθημερινές μετακινήσεις λίγων χιλιομέτρων».
Ενώ, ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Γ. Πάντζας έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι σε όλες τις κινητοποιήσεις και τις εκδηλώσεις διαμαρτυρίας. Δίνει το παρόν στους δίκαιους αγώνες των πολιτών που σήμερα πλήττονται από τις μνημονιακές πολιτικές αλλά και από την βούληση της συγκυβέρνησης να συνεχίσει να μοιράζει δώρα στους εθνικούς εργολάβους, όπως άλλωστε το έκανε τόσα χρόνια. Δηλώνουμε ρητά, και ξεκάθαρα ότι τα δωράκια μικρά και μεγάλα στους εργολάβους τελειώνουν. Ο ΣΥΡΙΖΑ θα επανεξετάσει όλες τις συμβάσεις που υπάρχουν μέχρι σήμερα από μηδενική βάση. Και αυτό γιατί, ο κόσμος δεν μπορεί να πληρώνει αυτά τα διόδια. Ειδικά σε αυτή την περιοχή, που οι κάτοικοι του Ωρωπού, του Διονύσου και γενικά της Βορειοανατολικής Αττικής καλούνται να πληρώσουν δύο και τρεις και τέσσερις φορές διόδια, προκειμένου να μετακινηθούν για να πάνε στις δουλειές τους. Επαναλαμβάνω, ο ΣΥΡΙΖΑ θα επανεξετάσει τις συμβάσεις από μηδενική βάση, προσεγγίζοντας το θέμα από την σκοπιά του πολίτη και όχι του μεγαλοεργολάβου.»