logo


Σε 55 σελίδες εκτείνεται η έκθεση αξιολόγησης του Επιχειρησιακού Προγράμματος του Δήμου Διονύσου για την τριετία 2012-2014, η οποία ήρθε προς συζήτηση και έγκριση στη χθεσινή, τελευταία για την παρούσα θητεία, συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Και αν η έκθεση αξιολόγησης έπρεπε να παρουσιαστεί, σύμφωνα με τα οριζόμενα από το νόμο, και να συζητηθεί, εντούτοις «τι ακριβώς καλείτο το Σώμα να ψηφίσει, εγκρίνοντας ή απορρίπτοντας;» αναρωτήθηκε η Λ. Παπαπαναγιώτου από τη Συμμαχία για τον Πολίτη, που ευχαρίστησε πάντως για την ενημέρωση!

Από την πλευρά του ο απερχόμενος Δήμαρχος Γ. Καλαφατέλης, που έκανε και τη σχετική εισήγηση, υπεραμύνθηκε του έργου που συντελέστηκε από τη Διοίκησή του, τονίζοντας όπως είχε άλλωστε εκτιμήσει η Οδός Διονύσου, τη συνένωση των 7 Κοινοτήτων και των Νομικών Προσώπων, την αποχέτευση, το οικιστικό, καθώς και το ανθρώπινο και κοινωνικό πρόσωπο του Δήμου, με έργα, υποδομές και δράσεις να υλοποιούνται ή να έχουν υλοποιηθεί σε πολύ υψηλό ποσοστό, παρά το δύσκολο οικονομικό περιβάλλον.

Απέναντι σ’ αυτή την τοποθέτηση και ο νέος Δήμαρχος Δ. Ζαμάνης, αλλά και ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας Α. Πασιπουλαρίδης, επεσήμαναν κωδικό με κωδικό τα όσα μέσα στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα αποτελούν, όπως υποστήριξαν, παραπληροφόρηση, προθέσεις, σχέδια ή και ανακρίβειες, παρόλο που στο Πρόγραμμα «παρουσιάζονται ως κοσμογονία».

Την προσοχή της νέας Διοίκησης από δω και πέρα επέστησε ο ανεξάρτητος Σπ. Σπηλιώτης, μια που «θα πρέπει να ερευνήσει για τα πάντα, ώστε να δούμε το αληθές τής κάθε δράσης».

Περισσότερο επιθετικοί πάντως αποδείχτηκαν οι Δ. Σακελλαρίου και Χρ. Παπαβασιλείου από την απερχόμενη Διοίκηση: Ο μεν πρώτος προειδοποίησε τη νέα Δημοτική Αρχή να μην προσπαθήσει να υποβαθμίσει το έργο που έχει ήδη παραχθεί, μιλώντας και για πλάνη μερικές φορές του λαού και των εκλογέων. Ενώ ο δεύτερος κατηγόρησε τη νέα Διοίκηση για παραπληροφόρηση, ενώ της ευχήθηκε να αλλάξει τρόπο σκέψης γιατί αλλιώς θα είναι τροχοπέδη για τον τόπο.

«Εικονική πραγματικότητα»

Δυο ήταν εντούτοις οι τοποθετήσεις που ξεχώρισαν για τη διαφορετική- πιο επιστημονική- προσέγγιση στην έκθεση αξιολόγησης του Επιχειρησιακού Προγράμματος. Η πρώτη ανήκει στον καθηγητή Ηλ. Υφαντή, αυριανό Αντιδήμαρχο Σχεδιασμού και Ανάπτυξης του Δήμου. Ο ίδιος εξάλλου θα έχει σε λίγο καιρό την πολιτική ευθύνη σύνταξης του επόμενου Επιχειρησιακού του Δήμου. Η δεύτερη ήρθε από το Στ. Μιχιώτη, δημότη Διονύσου, που είχε και πάλι τοποθετηθεί για το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα πριν από ακριβώς τρία χρόνια επισημαίνοντας τις αδυναμίες της απερχόμενης διοίκησης  και την ανεπάρκεια του Προγράμματος.

Αξιολόγηση του επιχειρησιακού προγράμματος του δήμου Διονύσου-

Παρατηρήσεις και Σχόλια

από τον Ηλία Αρ. Υφαντή, 26-8-2014

Διάβασα με προσοχή το κείμενο που φέρει τον τίτλο «Τελική Έκθεση Αξιολόγησης του Επιχειρησιακού Προγράμματος του Δήμου Διονύσου κατά την διετία 2012-2014» και αποτελεί αντικείμενο του 13ου θέματος στην Ημερήσια Διάταξη του Δημοτικού Συμβουλίου.

Η βασική παρατήρηση και η αντίστοιχη ένσταση αφορούν στην υιοθέτηση του ειδικού συμβολισμού και της αντίστοιχης σήμανσης με (√).

«Με το σύμβολο: η δράση υλοποιείται, νοείται ότι έχει γίνει έστω και μια ενέργεια για την υλοποίηση της εκάστοτε Δράσης», αναφέρουν οι συντάκτες.

Στη συγκεκριμένη κατηγορία εντάσσουν αδιακρίτως όλες τις δράσεις, αρκεί να πληρούν την μια και μόνη προϋπόθεση… να έχουν ξεκινήσει. Και αγνοούν συστηματικά ποσοτικούς δείκτες και ποσοστά υλοποίησης. Αρκεί, λοιπόν, για μια δράση να έχει ξεκινήσει και να έχει ολοκληρωθεί το 1% του προγραμματισμένου έργου, ώστε αυτή να εμφανίζεται στον πίνακα με τα πεπραγμένα.

Η επιλογή των συντακτών (α) είναι κατάφωρα ανορθολογική, (β) λειτουργεί «προστατευτικά» για δράσεις που ελάχιστα προχώρησαν και (γ) αδικεί τις δράσεις εκείνες που έχουν σε σημαντικό βαθμό πραγματοποιηθεί.

Ως εκ τούτου, είναι ελάχιστα διαφωτιστική για την αξιολόγηση του επιχειρησιακού προγράμματος και την αποτελεσματικότητα της απερχόμενης δημοτικής αρχής.

Είναι, δε, αξιοσημείωτο ότι οι συντάκτες υπολογίζουν και το ποσοστό % επί του συνόλου των δράσεων στηριζόμενοι στην ίδια –προφανώς αυθαίρετη- αρχή, με ευνοϊκά για την αξιολόγηση αποτελέσματα, τα οποία παραπέμπουν σε μια άλλη –μάλλον εικονική- πραγματικότητα.

Αναφέρομαι, ενδεικτικά στα παρακάτω έργα, που γνωρίζουμε καλά ότι δεν προχώρησαν:

1.1.6.2      Δημιουργία Κέντρου Αποτέφρωσης Νεκρών

1.4.4.1      Δημιουργία δημοτικού σταθμού μεταφόρτωσης

4.3.1.3      Αξιοποίηση χώρων ΤΥΠΕΤ Αγ. Στεφάνου & Ελληνικών Μαρμάρων (ΟΤ 32)

4.3.3.1      Δημιουργία σύγχρονου αμαξοστασίου

4.3.2.2      Ανέγερση ή αγορά κτιρίου για τη στέγαση του δημαρχείου.

Ομοίως, ενδεικτικά και μόνο, διερωτώμαι και σας ερωτώ για τον πραγματικό και ακριβή βαθμό στον οποίο υλοποιήθηκαν τα ακόλουθα:

1.1.7.3      Δημιουργία Παρατηρητηρίου Περιβάλλοντος

1.2.3.3      Εφαρμογή τηλεματικού συστήματος σε στάσεις-στέγαστρα για την πληροφόρηση των επιβατών και τη διαχείριση του στόλου

1.4.3.1      Μελέτη διαχείρισης απορριμμάτων και μελέτη καθορισμού ενιαίου συντελεστή τελών καθαριότητας

1.5.1.1      Εφαρμογές Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας – Εκμετάλλευση γεωθερμίας – Δίκτυα φυσικού αερίου σε Δημοτικά Κτίρια και Σχολεία 

3.1.1.1      Αποτελέσματα του Δημοτικού Γραφείου Εύρεσης Εργασίας στην τοποθέτηση ανέργων σε κενές θέσεις εργασίας

Μια δεύτερη παρατήρηση αφορά στην παραδοχή ότι μείζονα ζητήματα παρέμειναν σε απόλυτη στασιμότητα.

Αναφέρομαι, επίσης ενδεικτικά, στα ακόλουθα:

  • Σύνταξη ενιαίου ΓΠΣ
  • Υπογειοποίηση Σταθμού ΟΣΕ – ανάπλαση περιοχής
  • Έλεγχος παράνομων γεωτρήσεων
  • Εκσυγχρονισμός στόλου δημοτικής συγκοινωνίας
  • Μελέτη περιφερειακού δακτυλίου για σύνδεση Δήμου με την Ε.Ο. Αθηνών-Λαμίας και για την εξασφάλιση πρόσβασης σε σταθμούς ΟΣΕ και μελλοντικά ΗΣΑΠ
  • Ολοκλήρωση διαδικασιών για τη δημοπράτηση και τη δημιουργία υπόγειου χώρου στάθμευσης στον Άγ. Στέφανο
  • Παρακολούθηση στάθμης θορύβου, τα στερεά, υγρά & αέρια ηλεκτρονικά απόβλητα των βιομηχανικών και άλλων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο Δήμο
  • Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας στις υπηρεσίες του δήμου
  • Λειτουργία Οίκου Ευγηρίας Δροσιάς

Τέλος, μια τρίτη παρατήρηση αφορά στα μεγαλεπήβολα σχέδια του επιχειρησιακού προγράμματος, τα οποία παρέμειναν σχέδια. Αναφέρομαι στα:

  • Νοσοκομείο – Πολυκλινική
  • Ανοικτό Πανεπιστήμιο
  • Αρχαιολογικό – λαογραφικό μουσείο
  • Εξ αποστάσεως εκπαίδευση (Elearning)
  • Υπηρεσίες μιας στάσης

Συμπερασματικά, τι θα πρέπει να υποθέσουμε;

Ότι το επιχειρησιακό πρόγραμμα ήταν εξαρχής μεγαλεπήβολο και φαραωνικό;

Ότι η υποβληθείσα αξιολόγηση είναι σκανδαλωδώς επιεικής και ευνοϊκή;

Ότι η απερχόμενη δημοτική αρχή εμφάνισε επιδόσεις και αποτελεσματικότητα πολύ χαμηλότερες αυτών που επιδιώκεται να κατοχυρώσει;

Εκτιμώ ότι ισχύει ο συνδυασμός και των τριών.

Αξιολόγηση Επιχειρησιακού Προγράμματος

από το Στέφανο Μιχιώτη

Πριν τρία περίπου χρόνια, στην ίδια αίθουσα, είχα προειδοποιήσει την απερχόμενη δημοτική αρχή πως η έκθεση ιδεών που τότε εισηγήθηκε και ψήφισε ως επιχειρησιακό πρόγραμμα δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει.  Γιατί ένα ουσιαστικό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα δεν αποτελείται από προεκλογικές υποσχέσεις, αλλά εκτιμά ρεαλιστικά τι μπορεί να γίνει, βάσει προτεραιοτήτων από τη μια και περιορισμών χρόνου, δυναμικού και χρημάτων από την άλλη. Δηλαδή, το Ε.Π. είναι ένα εργαλείο επιλογής στόχων και παρακολούθησης της πορείας τους ή δεν είναι τίποτα.

Με την φερόμενη ως «Έκθεση Απολογισμού», η παλαιά διοίκηση επιβεβαίωσε ότι το δικό της Ε.Π. δεν ήταν τίποτα. Επιβεβαίωσε τον τρόπο που λειτούργησε 3,5 χρόνια: χωρίς σχέδιο, χύμα και πάντα πίσω από τα γεγονότα. Έτσι, δεν κάνει εντύπωση η παραδοχή της έκθεσης ότι ελάχιστα θεμέλια για το μέλλον μπήκαν τα περασμένα χρόνια. Ό,τι έγινε ήταν μικρό, αποσπασματικό και τοπικά περιορισμένο.

Δυστυχώς όμως, αντί να ομολογήσει την πραγματική κατάσταση και να συζητήσει για τις αιτίες που δεν επέτρεψαν την υλοποίηση του μεγαλύτερου μέρους του αρχικού σχεδιασμού της, η παλιά διοίκηση επεχείρησε να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα. Και μάλιστα με έναν τρόπο ανορθολογικό και αντιεπιστημονικό, όπως προαναφέρθηκε, ίσως γιατί μας θεωρεί όλους εντελώς άσχετους ή ανόητους για να πιστέψουμε την εικονική αυτή πραγματικότητα. Έτσι όμως απέδειξε ότι δεν έχει ούτε καν την ικανότητα να μαθαίνει από τα λάθη και τις αστοχίες, που αναπόφευκτα συμβαίνουν όταν κάποιος παράγει. Ελπίζω ότι η νέα διοίκηση θα διδαχθεί από τα σοβαρά λάθη της προηγούμενης και δεν θα χρειαστεί να υποπέσουμε, ως δήμος, ξανά στα ίδια λάθη.