Ευρεία συζήτηση γύρω από την πορεία του έργου της αποχέτευσης στο Δήμο Διονύσου, πραγματοποιήθηκε στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, την Τρίτη 13 Δεκεμβρίου, μετά από σχετικό αίτημα των 4 παρατάξεων της μειοψηφίας. Αξίζει να σημειωθεί εδώ πως ερωτήματα των εκπροσώπων τους σχετικά με το έργο εκκρεμούσαν αναπάντητα εδώ και μήνες. Αποτέλεσμα ήταν να υποβάλουν έγγραφο αίτημα με τις υπογραφές τους, όπως ο Κανονισμός Λειτουργίας του Δημοτικού Συμβουλίου ορίζει, αναγκάζοντας ουσιαστικά τη Δημοτική Αρχή να φέρει το θέμα προς συζήτηση. Πάντως, όπως είχε καταγράψει η Οδός Διονύσου, είχε ήδη προηγηθεί την προηγούμενη ημέρα ενημέρωση εκπροσώπων τριών από τις 4 παρατάξεις εκ μέρους του αρμόδιου Αντιδήμαρχου Ευ. Λυρούδια, οπότε υπήρξε σχετική προετοιμασία. Αξίζει εδώ να σημειωθεί πως ο κ. Λυρούδιας χαρακτήρισε εξαιρετικά χρήσιμη τη διαδικασία που ακολουθήθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο “διότι η έννοια της δημόσιας συζήτησης δημιουργεί στη Δημοτική Αρχή επιχειρήματα ώστε να πιέζει αποτελεσματικότερα τον εργολάβο να εκπληρώνει τα καθήκοντά του αποτελεσματικότερα και ευπρεπέστερα, μια που πρόκειται για ένα ευρύτερο πρόβλημα της τοπικής κοινωνίας”.
Τα ζητήματα που κυριάρχησαν στη συζήτηση του Δημοτικού Συμβουλίου ήταν:
Το χρονοδιάγραμμα και η καθυστέρηση στην εξέλιξη της εργολαβίας. Σύμφωνα με την τοποθέτηση του επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας Γ. Καλαφατέλη, τη σύμβαση για την αποχέτευση σε Άγ. Στέφανο- Σταμάτα- Ροδόπολη- Κρυονέρι και Διόνυσο, ύψους 13 εκατομμυρίων ευρώ με χρηματοδότηση από το ΕΠΕΡΑΑ, είχε υπογράψει η Διοίκησή του- με πολλά προσκόμματα από την τότε μείζονα μειοψηφία-, λίγο πριν αποχωρήσει, τον Αύγουστο του 2014. Η σύμβαση αυτή, που περιελάμβανε το έργο της αποχέευσης στις 5 Δημοτικές Κοινότητες, την επιλογή τεχνικού συμβούλου, καθώς και μελέτες για την επέκταση της αποχέτευσης και σε άλλες περιοχές του Δήμου, προέβλεπε ολοκλήρωση του έργου σε 2 χρόνια, δηλαδή τον Αύγουστο του 2016. Ένα και πλέον χρόνο αργότερα, το Δεκέμβριο του 2015, η νέα Δημοτική Αρχή- και με ήδη σημειωμένη τεράστια καθυστέρηση στην πρόοδο της αποχέτευσης- έδωσε στον ανάδοχο, την εταιρεία ΤΟΞΟΤΗΣ, παράταση 6 μηνών με αποκλειστική υπαιτιότητά του, που έληγε τον Απρίλιο του 2016. Μέχρι τότε, και σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης θα έπρεπε να έχει παραδοθεί το 50% τουλάχιστον του έργου. Τον περασμένο Ιούλιο, μετά από αίτημα του ΤΟΞΟΤΗ και με τη σύμφωνη γνώμη της Διαχειριστικής Αρχής, το Δημοτικό Συμβούλιο δίδει και νέα παράταση για την ολοκλήρωση του συμβατικού αντικειμένου, μέχρι τον Αύγουστο του 2018. Τούτο σημαίνει πως το έργο που σήμερα, δυο χρόνια και πλέον μετά από την υπογραφή της σύμβασης, έχει κατασκευασθεί σε ποσοστό 22%, θα έχει περαιωθεί στο σύνολό του, δηλαδή στα άλλα 78%, σε 20 μήνες από τώρα.
Η ανάπτυξη των μετώπων του έργου. Η αποχέτευση ξεκίνησε από το Διόνυσο τον Ιανουάριο του 2015. Σταδιακά αναπτύχθηκαν στην πόλη 9 μέτωπα- εργοτάξια, αλλά οι ρυθμοί υλοποίησης του έργου παρέμεναν χαμηλοί. Όπως υπογράμμισε στη δική του τοποθέτηση ο Γ. Φωτάκης εκ μέρους της Νέας Πνοής για το Διόνυσο, από τον Ιανουάριο του 2015 μέχρι τον Ιούλιο του 2016, οπότε και δόθηκε η διετής παράταση στον εργολάβο, είχε εκτελεσθεί το 14% του έργου. Από τον περασμένο Ιούλιο μέχρι σήμερα έχει κατασκευασθεί επιπλέον 8% του έργου, που σημαίνει ποσοστό μηνιαίας προόδου μόλις 1,6%, και μάλιστα με 9 μέτωπα εργασίας. Συνεπώς, υπογράμμισε ο κ. Φωτάκης, για να ολοκληρωθεί το έργο, που σήμερα ξαπλώνεται όχι πλέον σε 9 αλλά σε 7 μέτωπα, τότε πέραν του Αυγούστου του 2018, θα χρειάζονταν ακόμη 54 μήνες.
Τα πρωτεύοντα δίκτυα της ΕΥΔΑΠ. Εδώ και ένα χρόνο βρίσκονται σε διαδικασία δημοπράτησης τα πρωτεύοντα δίκτυα από την ΕΥΔΑΠ, δηλαδή οι αποδέκτες των εσωτερικών αγωγών. Η καθυστέρηση, όπως τόνισαν όλοι οι ομιλητές, οφείλεται στην ανακατάταξη των διοικήσεων της Εταιρείας, στη γενικότερη οικονομική κατάσταση, αλλά πρωτίστως στην αδράνεια της Δημοτικής Αρχής που δεν έχει ασκήσει μέχρι στιγμής την απαιτούμενη πίεση προς την Εταιρεία. Εντούτοις, τα πρωτεύοντα είναι απαραίτητα για τη σύνδεση του δευτερεύοντος δικτύου αποχέτευσης. Επιπλέον η παρατεταμένη καθυστέρηση εκ μέρους της ΕΥΔΑΠ δημιουργεί κινδύνους τυχόν απένταξης του έργου, άρα απώλειας της χρηματοδότησης. Και σ’ αυτή την περίπτωση, όπως και με ενδεχόμενη έκπτωση εργολάβου, θεωρείται εξαιρετικά απίθανο να μπορέσει ο Δήμος να πετύχει και πάλι την ένταξη ανάλογου έργου, και μάλιστα συγχρηματοδοτούμενου. Συνεπώς- και αυτό ήταν αίτημα και πρόταση όλων των παρατάξεων- απαιτείται αυξημένη και συντονισμένη πίεση προς της ΕΥΔΑΠ εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής με τη στήριξη όλων των παρατάξεων.
Το ζήτημα του αναδόχου. Ο δημοτικός σύμβουλος της Νέας Πνοής Γ. Φωτάκης έφερε επιπλέον στο προσκήνιο και το ζήτημα του αναδόχου, που πλέον αποτελεί πρόσωπο της κεντρικής πολιτικής σκηνής (σ.σ. πρόκειται για τον Ι. Καλογρίτσα, που πρόσφατα απασχόλησε τα πρωτοσέλιδα ως ένας από τους 4 καναλάρχες για να αποσυρθεί λίγο αργότερα από το διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες), επισημαίνοντας τον κίνδυνο, η αποχέτευση στο Διόνυσο να γίνει θύμα των γενικότερων πολιτικών εξελίξεων.
Η τιμή. Το 2012-2013, και όσο διαρκούσαν οι προσπάθειες της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής να συμβασιοποιήσει το έργο της αποχέτευσης, υπήρξαν πιέσεις από την ΕΥΔΑΠ να της δοθούν τα αρχεία ύδρευσης της πόλης. Ο τέως Δήμαρχος είχε, τότε, αρνηθεί θέτοντας δυο απαρέγκλιτες προϋποθέσεις: Τα αρχεία θα παραδίδονταν με την ολοκλήρωση του 80% του συνολικού έργου της αποχέτευσης και όχι εξ αρχής, ενώ ζητούσε από την ΕΥΔΑΠ να μειώσει τη χρέωση για τα αποχετευόμενα λύματα, από το 75% επί της ύδρευσης, στο 25-30%. Τούτο πρακτικά σημαίνει, ότι ο καταναλωτής αντί να πληρώνει 75 κυβικά αποχετευομένων για κάθε 100 κυβικά νερού, θα επιβαρυνόταν με 25 ή 30 κυβικά αποχετευομένων για την ίδια κατανάλωση νερού.
Ευ. Λυρούδιας: Ικανοποιητικοί, αν και όχι οι επιθυμητοί, οι ρυθμοί του έργου
Οι 24 μήνες της αρχικής προθεσμίας στη σύμβαση δόθηκαν όχι για την ολοκλήρωση του έργου, κάτι που θα ήταν αδύνατο, αλλά επειδή το Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ έκλεινε δυο χρόνια μετά, ξεκαθάρισε από την πλευρά του ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Χωροταξίας και Πολεοδομίας Ευ. Λυρούδιας, απαντώντας στις αιτιάσεις των μειοψηφιών. Υπενθύμισε εξάλλου πως και η Διοίκηση Καλαφατέλη χρειάστηκε 4 ολόκληρα χρόνια για να ενοποιήσει και μόνο τα επιμέρους τεύχη δημοπράτησης του έργου στις 5 Δημοτικές Κοινότητες, ενώ χρειάστηκε η εκχώρηση του έργου στην Τράπεζα Αττικής για δανειοδότηση, ώστε να ξεκινήσει η εργολαβία.
Η αποχέτευση, συνολικού μήκους 93 χιλιομέτρων, από τα οποία τα 49,47 μόνο στο Διόνυσο, ξεκίνησε να κατασκευάζεται στα τμήματα εκείνα που διαθέτουν ήδη αποδέκτες της ΕΥΔΑΠ, ώστε να παραδίδονται ολοκληρωμένα και λειτουργικά, συνέχισε ο Αντιδήμαρχος. Παράλληλα με την κατασκευή του κυρίως δικτύου, γίνεται και η κατασκευή των ιδιωτικών συνδέσεων. Ενώ η αποκατάσταση των δρόμων και των πεζοδρομίων δεν θα υπερβαίνει τις 15 ημέρες από τις εκσκαφές, παρόλο που τα μπάζα- όπως τόνισε- αποτελούν όντως πρόβλημα: “Κρατώ την έντονη και δικαιολογημένη διαμαρτυρία των παρατάξεων για την κακή χρήση του κοινόχρηστου χώρου εκ μέρους του εργολάβου”, είπε χαρακτηριστικά, αναφερόμενος ειδικότερα στην οδό Χανίων και στο ΤΥΠΕΤ Διονύσου που έχουν μεταβληθεί σε χωματερές της αποχέτευσης. Οι εργασίες ξεκίνησαν στο Διόνυσο τον Ιανουάριο του 2015 και θα διαρκέσουν μέχρι τις 28 Αυγούστου του 2018. Ο κ. Λυρούδιας επιβεβαίωσε πως μέχρι σήμερα έχει κατασκευασθεί το 22% του έργου, που αντιστοιχεί σε 22 χιλιόμετρα στις περιοχές που δούλεψαν τα εργοτάξια- Διόνυσος, Κρυονέρι, Σταμάτα, Άγ. Στέφανος, Ροδόπολη.
Το συνολικό ποσόν που έχει μέχρι σήμερα εισπράξει ο εργολάβος είναι 2,2 εκατομμύρια ευρώ και απομένουν 9,7 εκατομμύρια, που σημαίνει πως το οικονομικό αντικείμενο της εργολαβίας έχει ικανοποιηθεί σε ποσοστό 3,7%. Είναι προφανές, τόνισε εδώ ο Αντιδήμαρχος, πως η οικονομική κρίση δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστο το έργο.
Σήμερα, κατέληξε ο κ. Λυρούδιας, στην πόλη δουλεύουν 7 συνεργεία, αν και παραδέχτηκε πως οι ρυθμοί είναι αρκετά ικανοποιητικοί, αλλά όχι και οι επιθυμητοί, λόγω της κακής χρηματοδότησης, ενώ πρόβλημα παραμένει το εξαιρετικά βραχώδες έδαφος, ιδίως στη Δημοτική Κοινότητα Διονύσου.
Επιπλέον ο Αντιδήμαρχος απάντησε σε ερωτήσεις αναφορικά με την αποχέτευση στη Δροσιά (“το ανεκτέλεστο 45% του έργου προβλέπεται να ενταχθεί σε επόμενη μελέτη, ενώ αυτές τις μέρες παλεύουμε να το εντάξουμε στο ΕΠΕΡΑΑ που “κλείνει” στις 23 Δεκεμβρίου), για τον Εύξεινο Πόντο και την Προκόνησο (“υπάρχει κονδύλι στον Προϋπολογισμό για την εκπόνηση σχετικής μελέτης”), για τις μελέτες Αγ. Στεφάνου και Άνοιξης (“βρίσκονται σε τελικό στάδιο και συνδέονται με το αποστραγγιστικό ομβρίων στην οδό Πιπεροπούλου, όπου πετύχαμε τη βελτιστοποίηση της αρχικής μελέτης”). Αλλά και για το πρωτεύον δίκτυο: Η ΕΥΔΑΠ, είπε ο Αντιδήμαρχος, είχε υποσχεθεί πως το Σεπτέμβριο θα γίνονταν οι διαγωνισμοί για τους κύριους αγωγούς, όμως το μέγιστο κατασκευασθέν δίκτυο έχει αποδέκτες. Ο συντονισμός των δυο έργων- του πρωτεύοντος από την ΕΥΔΑΠ και του εσωτερικού, του δικού μας- είναι ικανοποιητικός. Στο σημείο αυτό ο κ. Λυρούδιας- αντιμετωπίζοντας λεκτική επίθεση από κάτοικο που ασχολείται με την πορεία της αποχέτευσης τα τελευταία χρόνια- κατέστησε σαφές προς πάσα κατεύθυνση ότι όλες οι ενέργειες και οι κινήσεις για τη διευθέτηση και την αντιμετώπιση τέτοιων έργων και των προβλημάτων που γεννούν, είναι καθαρά θεσμικές, και σίγουρα δεν μπορούν να προέρχονται από ιδιώτες.
Τα στοιχεία ανά Δημοτική Κοινότητα
Συνοπτικά, το έργο για την πόλη αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη Αυγούστου του 2018, με τις ιδιωτικές συνδέσεις ξεκινούν τον Ιανουάριο του 2017. Το μεγαλύτερο πρόβλημα στις εκσκαφές φαίνεται πως παρουσιάζει ο Διόνυσος, με συνολικό μήκος αποχέτευσης 49,7 χιλιομέτρων, μια που εκεί το έδαφος είναι βραχώδες κατά 80%.
Στην ίδια περιοχή, έχουν κατασκευαστεί σήμερα 11,7 χιλιόμετρα, ενώ οι ιδιωτικές συνδέσεις θα ξεκινήσουν αφού κατατεθεί κυκλοφοριακή μελέτη στην Περιφέρεια για τη σύνδεση των αποδεκτών με τον κύριο αγωγό της ΕΥΔΑΠ.
Στο Κρυονέρι, όπου οι εργασίες ξεκίνησαν το Σεπτέμβριο του 2015, το συνολικό μήκος είναι 16,6 χιλιόμετρα και έχουν κατασκευαστεί τα 6,6, με την καθυστέρηση να οφείλεται σε αρχαιολογικά ευρήματα στην οδό Λεύκης. Οι ιδιωτικές συνδέσεις θα ξεκινήσουν με προτεραιότητα στις περιοχές που έχουν ήδη αποδέκτη.
Μόλις το φετινό Ιούλιο ξεκίνησαν οι εργασίες της αποχέτευσης στη Ροδόπολη, όπου το συνολικό μήκος ανέρχεται σε 11,1 χιλιόμετρα, από τα οποία έχει κατασκευαστεί το 1,1 χιλιόμετρο. Το έδαφος εδώ χαρακτηρίζεται 50% βραχώδες και 50% γαιώδες. Αναμένεται άμεσα η εκτροπή της κυκλοφορίας της λεωφορειακής γραμμής 507, ώστε να κατασκευαστεί το δίκτυο στις οδούς Αγ. Ιωάννου, 25ης Μαρτίου και Ροδοπόλεως.
Τον Ιούλιο ξεκίνησε το έργο και στη Σταμάτα, όπου το συνολικό μήκος ανέρχεται σε 12,3 χιλιόμετρα. Κι εκεί έχει εκτελεστεί μόλις το 1% του έργου, περίπου 1,3 χιλιόμετρα.
Στον Άγ. Στέφανο οι εργασίες ξεκίνησαν τον Μάρτιο του 2016, ενώ το συνολικό μήκος είναι 3,4 χιλιόμετρα (σ.σ. εντούτοις στη σύμβαση περιλαμβάνεται υποέργο μελέτης για την επέκταση της αποχέτευσης στην περιοχή κατά 50 περίπου χιλιόμετρα). Μέχρι σήμερα στον Άγ. Στέφανο έχουν κατασκευαστεί 1,4 χιλιόμετρα.