Με επικεφαλής το Νέο Γενικό Γραμματέα του Δήμου Διονύσου Γ. Πετρουλάκη συγκροτήθηκε με απόφαση Δημάρχου ομάδα εργασίας για την εκπόνηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος του Δήμου. Στην ομάδα, πλην του κ. Πετρουλάκη, συμμετέχουν ακόμη οι υπάλληλοι Ό. Καψούρου, Ε. Κυριακάκου, Μ. Βορριά, Π. Τσέλιος και Ελ. Μακαριάδη, καθώς και η ειδική σύμβουλος του Δημάρχου Σ. Ευστρατίου.
Σύμφωνα με την ίδια απόφαση, που δημοσιεύθηκε στη Διαύγεια την Παρασκευή 13 Οκτωβρίου, “έργο της Οµάδας Εργασίας είναι η υποστήριξη του προβλεπόµενου από την ισχύουσα νοµοθεσία και τον Ο.Ε.Υ. έργου του Αυτοτελούς Τµήµατος Προγραµµατισµού, Οργάνωσης, Πληροφορικής και ∆ιαφάνειας κατά τη διαδικασία εκπόνησης του Επιχειρησιακού Προγράµµατος του ∆ήµου”. Το Τμήμα “θα είναι ο συντονιστής της διαδικασίας συλλογής στοιχείων και συγγραφής του Επιχειρησιακού Προγράµµατος. Με ευθύνη του ∆ηµάρχου και των αρµόδιων Αντιδηµάρχων, των Προέδρων των Ν.Π.∆.∆. του ∆ήµου αλλά και των οικείων Προϊσταµένων, οφείλουν όλες οι Υπηρεσίες του ∆ήµου να παράσχουν το απαραίτητο στελεχιακό δυναµικό για τη διευκόλυνση το Τµήµατος Προγραµµατισµού και της Οµάδας Εργασίας, ώστε να συµπεριληφθεί µε ακρίβεια η συνολική δραστηριότητα του δήµου. Στόχος είναι µέσα από τη συνεργασία Εσωτερικών Υπηρεσιών, φορέων και δηµοτών, συλλογικά αλλά και µεµονωµένα, να παραχθεί το συντοµότερο δυνατό και µε το καλύτερο αποτέλεσµα ένα ρεαλιστικό, υλοποιήσιµο, αναπτυξιακό Επιχειρησιακό Πρόγραµµα”.
Υπενθυμίζεται πως η πρώτη προσπάθεια της παρούσας Διοίκησης για την εκπόνηση του Επιχερησιακού Προγράμματος είχε σημειωθεί στις αρχές της θητείας της, το Σεπτέμβριο του 2014, με πρωτοβουλία της Αντιδημαρχίας Στρατηγικού Σχεδιασμού και Ανάπτυξης. Ο αρμόδιος τότε Αντιδήμαρχος Η. Υφαντής είχε προσκαλέσει ντόπιους εμπειρογνώμονες να υποστηρίξουν σε εθελοντική βάση με την τεχνογνωσία τους τις υπηρεσίες του Δήμου στη διαδικασία κατάρτισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος. Στην πρώτη- και τελευταία- συνάντηση είχαν προσέλθει πάνω από 60 άτομα. Τρεις μήνες αργότερα, το Δεκέμβριο του 2014 και στο πλαίσιο της σχετικής διαβούλευσης, ήταν η σειρά των Τοπικών Συμβουλίων να συνεισφέρουν με προτάσεις και προβληματισμό πάνω στο πενταετές Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της πόλης. Η διαδικασία εντούτοις δεν περπάτησε: Όπως επεσήμαινε ο ανεξάρτητος πλέον τέως Αντιδήμαρχος σε συνέντευξή του στην Οδό Διονύσου “Έγινε γρήγορα αντιληπτό ότι στο Επιχειρησιακό και στο Τεχνικό Πρόγραμμα τον πρώτο και τελευταίο λόγο τον έχουν οι αιρετοί, είτε του Δημοτικού είτε των Τοπικών Συμβουλίων. Διαδικασίες, όπως αυτή που επιχειρήσαμε να καθιερώσουμε, δεν ευδοκιμούν εύκολα. Δεν είναι επίσης έντιμο να επιμένεις και να παρασύρεις πολίτες σε καινοφανείς διαδικασίες και μηχανισμούς, όσο επικρατεί το σημερινό μοντέλο λήψης αποφάσεων, που είναι ένα ακόμη σύμπτωμα της εσωστρέφειας στην οποία αναφέρομαι. Πώς μπορείς εξάλλου να πείσεις τους πολίτες να συμμετάσχουν σε διαδικασίες συν-διαμόρφωσης πολιτικής όταν έχεις αρνηθεί την Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης; Κατόπιν αυτών, αναγκαστήκαμε να επιστρέψουμε στην πεπατημένη και το έργο ανέλαβε το αρμόδιο Τμήμα Προγραμματισμού, Οργάνωσης, Πληροφορικής και Διαφάνειας”.
Ένα χρόνο αργότερα, το Νοέμβριο του 2015, προσλαμβάνεται στο Δήμο Διονύσου ως Γενικός Γραμματέας ο Μ. Χρηστάκης, στον οποίο με απόφαση Δημάρχου τον Οκτώβριο του 2016 ανατίθεται η επιπλέον αρμοδιότητα “Να µεριµνά για τις διαδικασίες κατάρτισης του Επιχειρησιακού Σχεδίου των Ετησίων Προγραµµάτων ∆ράσης του ∆ήµου, να παρακολουθεί την επίτευξη των περιοδικών στόχων και την υλοποίηση των αντίστοιχων προγραµµάτων που αποφασίζονται από τα όργανα διοίκησης του ∆ήµου, να µεριµνά για την έγκαιρη ετοιµασία των περιοδικών απολογισµών δράσης του ∆ήµου, σύµφωνα προς τα αντίστοιχα προγράµµατα και σχέδια δράσης και να ενηµερώνει σχετικά το ∆ήµαρχο και τους αρµόδιους Αντιδηµάρχους”. Όπως είναι γνωστό, ο κ. Χρηστάκης παραιτήθηκε τον περασμένο Μάρτιο, οπότε ανακόπηκε για μια ακόμη φορά η διαδικασία εκπόνησης του Επιχειρησιακού Προγράμματος του Δήμου.
Αξίζει να σημειωθεί εδώ πως η υποχρέωση εκπόνησης επιχειρησιακών προγραμμάτων στους ΟΤΑ θεσπίστηκε για πρώτη φορά με το νόμο 3463/2006, στο πλαίσιο της διαδικασίας εκσυγχρονισμού της οργάνωσης και λειτουργίας της πρωτοβάθμιας τοπικής αυτοδιοίκησης και με απώτερο σκοπό τη δημιουργία μόνιμων δομών προγραμματισμού, υλοποίησης και παρακολούθησης των αποτελεσμάτων της δράσης των Δήμων.
Ακολούθως με τον καλλικρατικό Ν.3852/2010, επιβεβαιώνεται η υποχρέωση κατάρτισης Επιχειρησιακών Προγραμμάτων από τους Δήμους (άρθρο 266), εισάγονται διατάξεις περί γνωμοδότησης από την Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης (άρθρο 76) και ο έλεγχος νομιμότητας της διαδικασίας κατάρτισης από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, με υποβολή σχετικής έκθεσης εγκεκριμένης από το Δημοτικό Συμβούλιο (άρθρο 255).
Σύμφωνα με το άρθρο 1 & 2 του Π.Δ.89/2011, η κατάρτιση του Επιχειρησιακού Προγράμματος πραγματοποιείται μέσα στο πρώτο εξάμηνο της δημοτικής περιόδου από την εκτελεστική επιτροπή (αποτελούμενη από τους Αντιδημάρχους και το Δήμαρχο) η οποία εισηγείται στο Δημοτικό Συμβούλιο (με το υπ΄αριθ. 8586/31-03-2015 έγγραφο του ΥΠ.ΕΣ. η διαδικασία κατάρτισης των Ε.Π. συνεχίζεται και πέραν του ανωτέρω προσδιορισμένου χρόνου προκειμένου να ολοκληρωθούν σε εύλογο χρονικό διάστημα, καθόσον η προθεσμία δεν είναι αποκλειστική).
Για το σκοπό αυτό η αρμόδια, κατά τις οργανικές διατάξεις κάθε Δήμου, υπηρεσία επί θεμάτων προγραμματισμού προκειμένου να συντάξει το σχέδιο επιχειρησιακού προγράμματος, σε συνεργασία με τα όργανα διοίκησης και τις υπηρεσίες του Δήμου, των νομικών προσώπων του, καθώς και τις εισηγήσεις των συμβουλίων των δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων του Δήμου προς την εκτελεστική επιτροπή σχετικά με την υφιστάμενη κατάσταση και τις προτάσεις τους για τις αναπτυξιακές προτεραιότητες του Δήμου και συντάσσει σχέδιο στρατηγικού σχεδιασμού, το οποίο υποβάλλει στην εκτελεστική επιτροπή.
Η εκτελεστική επιτροπή, αφού διασφαλίσει το συντονισμό των τυχόν απαραίτητων δράσεων υπερ-τοπικής ανάπτυξης που απαιτούν διαδημοτικές συνεργασίες, εισηγείται το σχέδιο του στρατηγικού σχεδιασμού στο Δημοτικό Συμβούλιο προς ψήφιση με σχετική απόφασή του.
Οι Άξονες και τα Μέτρα, εισάγονται στο Δημοτικό Συμβούλιο προς συζήτηση και έγκριση, προκειμένου να αναλυθούν και να εξειδικευθούν σε δράσεις. Το εγκεκριμένο κείμενο του Στρατηγικού Σχεδιασμού από το Δημοτικό Συμβούλιο, τίθεται προς συζήτηση στην Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης και παράλληλα δημοσιεύεται για διαβούλευση τουλάχιστον δυο εβδομάδες με την τοπική κοινωνία, με καταχώρηση στην ιστοσελίδα του Δήμου καθώς και με άλλο πρόσφορο μέσο. Κατά την διάρκεια της δημοσιοποίησης υποβάλλονται προτάσεις εγγράφως ή ηλεκτρονικά.
Ο δημόσιος διάλογος αποτελεί κρίσιμο μέρος της διαδικασίας κατάρτισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος, αφού η τοπική κοινωνία καλείται να διατυπώσει τη γνώμη της για το αναπτυξιακό μέλλον της περιοχής και για τις προτεραιότητες που θα τεθούν, ενώ είναι σημαντική διαδικασία, ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη δυνατή κοινωνική συναίνεση.
Το εγκεκριμένο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα, μετά τον έλεγχο νομιμότητας για την τήρηση της διαδικασίας κατάρτισης, καταχωρείται στην ιστοσελίδα του Δήμου και δημοσιοποιείται με κάθε άλλο πρόσφορο μέσο.
Σύμφωνα με την υπ’αριθμ. 41179/23-10-2014 ΥΑ περί καθορισμού του περιεχομένου, της δομής και του τρόπου υποβολής των Πενταετών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων των Ο.Τ.Α., καθορίστηκαν οι ακόλουθες ενότητες και κεφάλαια που πρέπει να περιλαμβάνονται:
Ενότητα 1 : Στρατηγικό Σχέδιο (Στρατηγικός σχεδιασμός)
Κεφάλαιο 1.1 : Περιγραφή και αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης
Κεφάλαιο 1.2 : Στρατηγική του ΟΤΑ και αναπτυξιακές προτεραιότητες
Ενότητα 2 : Επιχειρησιακό Σχέδιο (Επιχειρησιακός προγραμματισμός)
Κεφάλαιο 2.1 : Στόχοι και δράσεις
Κεφάλαιο 2.2 : Πενταετής προγραμματισμός δράσεων
Ενότητα 3 : Δείκτες παρακολούθησης και αξιολόγησης (Οικονομικός προγραμματισμός)
Κεφάλαιο 3.1 : Οικονομικός προγραμματισμός
Κεφάλαιο 3.2 : Δείκτες παρακολούθησης και αξιολόγησης του προγράμματος