Παρέμβαση του Παναγιώτη Γεωργιάδη, Ομότιμου Καθηγητή Πανεπιστημίου Αθηνών
Οι επερχόμενες δημοτικές εκλογές μοιάζει να έχουν διαμορφώσει ένα διαφορετικό κλίμα συγκριτικά με άλλες εποχές. Η αναπόφευκτη ρύπανση, ηχητική-οπτική και έντυπη, έχουν προς το παρόν αισθητά περιορισθεί και μάλλον έχουν αντικατασταθεί σε σημαντικό βαθμό από την παρουσία της ηλεκτρονικής επικοινωνίας με την αξιοποίηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Τα προγράμματα των παρατάξεων έχουν κατά κανόνα υποστεί καλή επεξεργασία, η ποιότητα και η αισθητική προβολή τους είναι εμφανώς βελτιωμένη, σε κάποιο ικανοποιητικό βαθμό οι μεγαλοστομίες έχουν περιορισθεί καθώς και οι ανέφικτες υποσχέσεις χάριν πρόσκαιρου εντυπωσιασμού. Μοιάζει αρκετές κακές συνήθειες να έχουν οπισθοχωρήσει και να κυριαρχεί ο ρεαλισμός και η προσγείωση στη δύσκολη πραγματικότητα. Οι δημότες διατηρούν λογικές αποστάσεις από τις παρατάξεις και τα πρόσωπα που διεκδικούν την υποστήριξή τους για να διοικήσουν τον Δήμο και να αλλάξουν καθιερωμένες διοικητικές πρακτικές που έχουν ανούσια γραφειοκρατικά χαρακτηριστικά, υψηλό κόστος εφαρμογής, απουσία δημόσιας λογοδοσίας και έλλειψη διαφάνειας στην λήψη των αποφάσεων. Οι νεώτεροι στην ηλικία δημότες διατηρούν ισχυρές επιφυλάξεις για τις προθέσεις όσων διεκδικούν την ψήφο τους και παραμένουν επιφυλακτικοί σε όσα προεκλογικά προτείνονται και εν τέλει μετεκλογικά λησμονούνται. Η διαίσθηση των πολιτών οδηγεί δυστυχώς σε συμπεράσματα κατά βάση ισοπεδωτικά για όλους και απορρίψεις κάθε είδους πλασματικών και ανέφικτων υποσχέσεων. Η κριτική που ασκείται σε όσους δημοτικούς άρχοντες έχουν πρόσκαιρα την ευθύνη της τοπικής εξουσίας παραμένει δικαιολογημένα έντονη, δεδομένου ότι τα προβλήματα, κυρίως της καθημερινότητας, παραμένουν εμφανώς άλυτα αν όχι οξυμένα και παρατημένα στην μοίρα τους.
Αν όλα τα ανωτέρω έχουν έστω σχετική αξία τότε με ποια κριτήρια επιλογής θα προσέλθει στις κάλπες ο προβληματισμένος πολίτης για να επιλέξει τους δημοτικούς άρχοντες που θα διαχειρισθούν τα προβλήματα της καθημερινότητας και τις προσδοκίες του μέλλοντος; Η παράθεση ορισμένων κριτηρίων δεν μπορεί να είναι ούτε εξαντλητική και πολύ περισσότερο απολύτως αντικειμενική ως προς την πληρότητα και την ιεράρχησή τους. Απλώς είναι μια καταγραφή στην βάση ενός προβληματισμού που φιλοδοξεί να τροφοδοτήσει την ατομική ανάλυση και ευθύνη του καθενός ως προς την προτίμησή του στις επερχόμενες δημοτικές εκλογές.
1.Να μην εμπιστευτούμε όσους αρέσκονται να δηλώνουν με έμφαση, τάχατες <ανεξάρτητοι>, ενώ κατ’ ουσίαν κάτι θέλουν να αποκρύψουν. Η ανεξαρτησία από πολιτικές δυνάμεις και συμφέροντα δεν είναι απλώς θέμα τυπικής δήλωσης. Είναι θέμα πίστης και απόδειξης και όχι στιγμιαίας αποστροφής για ψηφοθηρικούς λόγους. Πώς να πιστέψει κανείς στη δήλωση ανεξαρτησίας όταν στις προεκλογικές εκδηλώσεις καλούνται ως προσκεκλημένοι ομιλητές Υπουργοί και κομματικά στελέχη. Οι προσκεκλημένοι σπεύδουν να εξαγγείλουν έργα και συνήθως μονολογούν υποκαθιστώντας την ανεπάρκεια των υποψηφίων για δημαρχιακά αξιώματα.
2.Να μην εμπιστευτούμε διφορούμενες καταστάσεις που υποκρύπτουν άλλες σκοπιμότητες και αδυναμίες. Για το δημοτικό συμβούλιο να προτείνονται άτομα μιας συγκεκριμένης δημοτικής παράταξης ενώ στα τοπικά συμβούλια να προκρίνονται <ανεξάρτητοι> υποψήφιοι που θα ενδιαφερθούν για την επίλυση προβλημάτων όταν μάλιστα η βασική λογική που διέπει όσους αρέσκονται σε τέτοιους ακροβατισμούς είναι καθαρά συγκεντρωτική, αρνούμενοι την ουσιαστική αποκέντρωση αρμοδιοτήτων στα τοπικά συμβούλια. Μια άρνηση που έχει καταγραφεί με τον πλέον εμφανή τρόπο στην περίφημη συνάντηση των επικεφαλής των παρατάξεων με το <ύποπτο επιχείρημα> οι αυριανοί εκλεγμένοι σύμβουλοι να αποφασίσουν αν επιθυμούν την αποκέντρωση αρμοδιοτήτων.
3.Να μην εμπιστευτούμε όσους στα βιογραφικά τους αναγράφουν με ειλικρίνεια μεν, ασφαλώς ως έχουν δικαίωμα, την παλαιότερη κομματική τους ένταξη αλλά αποκρύπτουν την σημερινή πολιτική τους μετάλλαξη και κομματική σχέση σαν να θέλουν να κρυφτούν πίσω από το δάκτυλό τους. Η πολιτική προτίμηση είναι δημοκρατικό δικαίωμα του καθενός μας αλλά η δήλωση της <μισής αλήθειας> είναι υπεκφυγή και δείγμα ανειλικρίνειας.
4.Να μην εμπιστευτούμε αυτούς που αρέσκονται να κατηγορούν, με παραπλανητικό τρόπο, τους αντιπάλους τους για παρανομίες προκρίνοντας μεθόδους αλλοίωσης εγγράφων και αποσιωπώντας ουσιαστικά γεγονότα.
5.Να μην εμπιστευτούμε όσους ομνύουν υπέρ της απλής αναλογικής και διακηρύττουν την υποχρεωτική συνεργασία χωρίς μάλιστα αρχές και προγραμματικές συγκλίσεις. Η απλή αναλογική δεν είναι ευκαιρία για ελιγμούς και πρόσκαιρες συμμαχίες ξεχνώντας μάλιστα την έντονη αντιπολιτευτική κριτική στα πεπραγμένα της σημερινής δημοτικής αρχής ενώ τώρα επιδιώκεται η συνεργασία σε τοπικό επίπεδο με <ανεξάρτητους υποψηφίους> και το πιθανότερο, σε δημοτικό επίπεδο, στο δεύτερο γύρο των δημοτικών εκλογών. Η απλή αναλογική δεν ισχύει για να παραχαράσσεται η βούληση του εκλογικού σώματος. Αντιθέτως πρώτα θα εκφραστεί το εκλογικό σώμα και αφού καταμετρηθεί η δύναμη ενός εκάστου όπως προβλέπεται στα δημοκρατικά πολιτεύματα τότε δρομολογούνται οι διαδικασίες για πιθανές συγκλίσεις σε όμορες αυτοδιοικητικές δυνάμεις σύμφωνα με διακηρυγμένες αρχές και δημόσιες δεσμεύσεις..
Αν τα ανωτέρω συνθέτουν ένα αρνητικό πλαίσιο σε ποιους δεν πρέπει να εκχωρήσουμε το δικαίωμα να μας κυβερνήσουν, είναι εξ ίσου απαραίτητο να συμπληρωθεί με ένα ακόμα πλαίσιο θετικών επισημάνσεων ποιους θα εκλέξουμε για να αναλάβουν την βαριά ευθύνη να ηγηθούν για να αλλάξουν τις δομές-τις λειτουργίες στον Δήμο, να εφαρμόσουν τις νέες τεχνολογίες και να υλοποιήσουν καινοτομίες ώστε να προκαλέσουν τολμηρές εξελίξεις που να ανταποκρίνονται στις άμεσες απαιτήσεις και τις μεσοπρόθεσμες προσδοκίες των δημοτών.
1.Να δεσμεύονται για δημοκρατικές αρχές διαλόγου στην διαμόρφωση πολιτικής, να εφαρμόζουν στην πράξη κανόνες διαφάνειας στα δημοτικά έργα, να ακολουθούν συμπεριφορές χρηστής διοίκησης και λογοδοσίας.
2.Να αποστρέφονται την συγκέντρωση εξουσίας και να διέπονται από αντιλήψεις ουσιαστικής αποκέντρωσης ώστε να ισχύει στην πράξη ο χρυσούς κανόνας της εγγύτητας στην επίλυση του προβλήματος που απασχολεί τον δημότη.
3.Να εμφορούνται από καινοτομικές και αντιγραφειοκρατικές ιδέες ώστε να φέρουν στο προσκήνιο νέες δημιουργικές δυνάμεις με διάθεση προσφοράς και εθελοντισμού σε ποικίλους τομείς δημοσίου τοπικού συμφέροντος.
4.Να έχουν αποδεδειγμένη εμπειρία και Know-How στην εκπόνηση και εφαρμογή επιχειρησιακών σχεδίων με πνεύμα ομαδικότητας και αποτελεσματικότητας ώστε σύντομα να γίνει αισθητή η ποιοτική διαφορά στην διαχείριση δημοτικών υποθέσεων συμπεριλαμβανομένων θεμάτων πολιτικής προστασίας, απρόβλεπτων κρίσεων καθώς και της ασφάλειας ζωής-περιουσίας των κατοίκων του Δήμου.
Σταχυολόγησα ορισμένες κατά την κρίση μου συνιστώσες που θα μπορούσαν να έχουν κάποια απήχηση και ενδιαφέρον σε όσους συνδημότες έχουν αμφιβολίες και δισταγμούς για τις επικείμενες δημοτικές εκλογές.
Είμαι κάτοικος Διονύσου μαζί με την οικογένειά μου εδώ και δέκα χρόνια. Η επιλογή μας για μετοίκηση δεν έχει δικαιωθεί πλήρως δεδομένου ότι τα ποιοτικά κριτήρια διαμονής που είχαμε θέσει στην αφετηρία αποκλίνουν σημαντικά από την ζώσα πραγματικότητα που αντιμετωπίζει κανείς στην καθημερινότητά του. Παρακολουθώ τα δημοτικά πράγματα και θεωρώ ότι τα πεπραγμένα της τελευταίας περιόδου είναι ιδιαιτέρως πενιχρά. Η παρούσα δημοτική αρχή επέλεξε να <απόσχει>, για την δημοτική ενότητα Διονύσου-ίσως και αλλού, από την αυστηρή και απαραίτητη κριτική των ισχνών πεπραγμένων της και να <κρυφτεί> μέσα σε ένα δήθεν <ανεξάρτητο> ψηφοδέλτιο μαζί με μια άλλη δημοτική παράταξη η οποία είχε ασκήσει δριμεία κριτική στην συμπράττουσα τώρα για ψηφοθηρικούς λόγους δημοτική παράταξη. Οποία αντίφαση, δείγμα των καιρών στους οποίους ζούμε. Ας τα έχουμε υπόψη μας τώρα που κρατάμε ανά χείρας τη δημοκρατική ευθύνη να ψηφίζουμε για τους δημοτικούς μας αξιωματούχους