logo


Κάτι παραπάνω από τρεισήμιση ώρες. Τόσο διήρκεσε η πρώτη συνεδρίαση με τηλεδιάσκεψη του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΣΤΙΑΣ, τη Μεγάλη Πέμπτη 15 Απριλίου. Και ήταν μια καλή δοκιμή για το πώς πολυπληθές συλλογικό όργανο, των 15 μελών, μπορεί- αν και με αρκετά τεχνικά προβλήματα αλλά και συνεχείς διευκρινίσεις και αποσαφηνίσεις- να λειτουργήσει αποτελεσματικά, όπως ευκταίο είναι να γίνει και με το Δημοτικό Συμβούλιο των 41 μελών αύριο Τετάρτη 29 Απριλίου.

Κάποια από τα 10 θέματα στη συνεδρίαση της ΕΣΤΙΑΣ εγκρίθηκαν αμέσως ομόφωνα. Εντούτοις αρκετά ήταν εκείνα που, πριν να εγκριθούν, χρειάστηκαν μακρά συζήτηση, καθώς και τις αναλυτικές διευκρινίσεις του Προέδρου Ν. Κοκκαλά. Κοινό χαρακτηριστικό τους ήταν πως ήρθαν για συζήτηση υπό την πίεση της πανδημίας, ώστε να καλύψουν ενδεχόμενες ανάγκες ή να ανταποκριθούν στις έκτακτες περιστάσεις. Σύμφωνα, πάντως με τη ρητή δήλωση του κ. Κοκκαλά, πρόκειται για προβλέψεις και όχι για δαπάνες που αναγκαστικά θα πραγματοποιηθούν.

Ανάμεσά τους η αναμόρφωση του Προϋπολογισμού, με τα κονδύλια που μειώθηκαν όπως και με αυτά που αυξήθηκαν, η αύξηση της πάγιας προκαταβολής, η απ’ ευθείας ανάθεση για την προμήθεια λογισμικού με στόχο την καλύτερη οργάνωση της λειτουργίας των Παιδικών Σταθμών και των ΚΑΠΗ, αλλά και τον έλεγχο της προσέλευσης και αποχώρησης των εργαζομένων, τα οποία γέννησαν ερωτήματα σε πολλά μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, τα ίδια ερωτήματα που είχε θέσει και η Οδός Διονύσου εν όψει της συνεδρίασης.

Οι ερωτήσεις όμως ξεκίνησαν νωρίτερα- όταν έθεσε θέμα εκτός Ημερήσιας Διάταξης η Χ. Χατζηκωνσταντίνου. Το εν λόγω θέμα αφορούσε στην προμήθεια, πάλι με απ’ ευθείας ανάθεση, ενός υπολογιστή με το συνοδό εξοπλισμό του, αξίας 1300 ευρώ περίπου. Σύμφωνα με τις διευκρινίσεις του κ. Κοκκαλά, η προμήθεια έγινε στο πλαίσιο μιας από τις Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου, που εκδόθηκαν λόγω της πανδημίας, και επιτρέπουν στους Δήμους και στα Νομικά τους Πρόσωπα την προμήθεια, με απ’ ευθείας ανάθεση, υλικών, υπηρεσιών και ηλεκτρονικών συστημάτων, για την αποτελεσματικότερη άσκηση της εξ αποστάσεως εργασίας. Παράλληλα, η έκτακτη αναδιάρθρωση της κοινωνικής πολιτικής και προστασίας του Δήμου Διονύσου, όπως η ενίσχυση του προγράμματος Βοήθεια στο Σπίτι και του Κοινωνικού Παντοπωλείου, οι καταστάσεις με τους συμπολίτες που έχουν ανάγκη, η εξ αποστάσεως έκδοση της μισθοδοσίας των υπαλλήλων της ΕΣΤΙΑΣ κ.λπ., οδήγησε στην αυξημένη ανάγκη χρήσης ηλεκτρονικών συστημάτων, τα οποία θα μείνουν στο Νομικό Πρόσωπο και μετά από την πανδημία.

Αμέσως μετά το Σώμα πέρασε στη συζήτηση για την αναμόρφωση του Προϋπολογισμού, την 1η υποχρεωτική, που όπως υπογράμμισε ο λογιστής της ΕΣΤΙΑΣ κ. Βασιλόπουλος, γίνεται τόσο λόγω των έκτακτων, πολύ μεγάλων και ιδιαίτερων, αναγκών που προέκυψαν με την πανδημία όσο και των κονδυλίων που δεν είχαν οριστικοποιηθεί, όταν στα τέλη του 2019 εκπονήθηκε και υποβλήθηκε προς έγκριση ο Προϋπολογισμός για το 2020. Βασικό στοιχείο του Προϋπολογισμού, όπως τόνισε ο λογιστής, είναι το γεγονός πως η αναμόρφωση δεν συνοδεύτηκε από μείωση του αποθεματικού για την κάλυψη αυξημένων εξόδων.

Τρία κυρίως ήταν τα σημεία στην αναμόρφωση αυτή, που ήγειραν ερωτήματα και προκάλεσαν μακρά συζήτηση, στην οποία παρενέβη και ο ειδικός συνεργάτης Δημάρχου για θέματα ελέγχου συμβάσεων και Διαφάνειας, νομικός Ν. Παπαϊωάννου, που επίσης παρακολουθούσε τη συνεδρίαση.

Το πρώτο αφορούσε στην αύξηση της πάγιας προκαταβολής από 4000 στις 6000 ευρώ, μέγιστο όριο για Νομικό Πρόσωπο Δήμου με τον πληθυσμό του Δήμου Διονύσου, που στοχεύει στη μεγαλύτερη ευελιξία για τη διάθεση πολλών μικροποσών εκτός προγραμματισμού λόγω της παρούσας έκτακτης κατάστασης. Το εν λόγω θέμα- και όχι μόνο αυτό- περιλαμβανόταν τόσο στην αναμόρφωση του Προϋπολογισμού όσο και αυτόνομα στην Ημερήσια Διάταξη.

“Γιατί ο Δήμος δεν ενίσχυσε εκτάκτως την ΕΣΤΙΑ, που επωμίζεται ευθύνες και φορτίο που δεν της αναλογεί και για τις οποίες ενημερωνόμαστε σήμερα με την αναμόρφωση του Προϋπολογισμού;” Ήταν το βασικό ερώτημα, όπως εκφράσθηκε στη συνέχεια από την κ. Χατζηκωνσταντίνου, αλλά και την Γ. Νεστοριάδη, με το δεδομένο μάλιστα ότι με ανακοίνωσή του ο Δήμος έχει αναλάβει όλες τις δαπάνες που σχετίζονται με την πανδημία. Ενώ επιπλέον ερωτηματικά διατυπώθηκαν για τη διάρκεια της αύξησης στην παγία προκαταβολή, που αφορά σε όλο το χρόνο, έναντι της πραγματικής ανάγκης λίγων μηνών. Η αμεσότητα ανταπόκρισης για μικροδαπάνες μέχρι 400 ευρώ στις έκτακτες συνθήκες ήταν αυτό που επέβαλε την αύξηση της παγίας, απάντησε από την πλευρά του ο Πρόεδρος, βασιζόμενος μάλιστα σε σχετική απόφαση Δημάρχου, με δεδομένο το συντονισμό όλων των κοινωνικών υπηρεσιών κάτω από την ομπρέλα της ΕΣΤΙΑΣ. “Η έκτακτη κατάσταση, και μόνον, υπαγόρευσε τη διαφοροποίηση στις διαδικασίες, όπως υπαγόρευσε και τον περιορισμό των μετακινήσεων, την τηλεργασία κ.λπ.”, τόνισε ο κ. Κοκκαλάς.

Το ύψος του κονδυλίου που προβλεπόταν για την προμήθεια τροφίμων για τους Παιδικούς Σταθμούς, συνολικά 122.000 ευρώ, καθώς και οι μειώσεις λόγω της πανδημίας, μια που οι Σταθμοί παραμένουν κλειστοί μέχρι νεοτέρας, ήταν ένα ακόμη θέμα που απασχόλησε το Σώμα. Τα χρήματα, διευκρίνισε ο λογιστής, είχαν υπολογισθεί με βάση τις προβλέψεις των περασμένων ετών, την πιθανή αύξηση στις τιμές των ειδών, τη λειτουργία ενός ακόμη Παιδικού Σταθμού και την αύξηση στην κατανάλωση. Όλα τα παραπάνω ανατράπηκαν με την πανδημία, οπότε και το ποσόν διοχετεύθηκε σε άλλες ανάγκες, χωρίς καμιά επίπτωση στο αποθεματικό του Νομικού Προσώπου, ενώ μπορούν ανά πάσα στιγμή να αναμορφωθούν και πάλι.

Το τρίτο θέμα, που περιλαμβανόταν και στην αναμόρφωση του Προϋπολογισμού αλλά και αυτόνομα στην Ημερήσια Διάταξη, αφορούσε στην προμήθεια του λογισμικού για την αναβάθμιση της λειτουργίας των Παιδικών Σταθμών και των ΚΑΠΗ και το ηλεκτρονικό παρουσιολόγιο για τους υπαλλήλους, και ήταν αυτό που προβλημάτισε περισσότερο και προκάλεσε ακόμη ένα μπαράζ ερωτημάτων, αυτή τη φορά από τον κ. Παπαϊωάννου, τον ειδικό συνεργάτη του Δημάρχου: Σύμφωνα με την αιτιολόγηση του λογιστή, στον Προϋπολογισμό προβλέφθηκε αύξηση 18.000 ευρώ για την προμήθεια λογισμικού, ώστε ο σχετικός κωδικός να φθάσει από τις 52.000 στις 70.000 ευρώ, ποσόν που έχει εγκριθεί από το ΕΣΠΑ για τη χρηματοδότηση της ΕΣΤΙΑΣ σε ηλεκτρονική τεχνολογία. Εντούτοις, ξεχωριστό θέμα στην Ημερήσια Διάταξη, ως εξιδίκευση δαπάνης, αποτελούσε η ίδια προμήθεια, ύψους 24.500 ευρώ περίπου, προβληματίζοντας έτι περαιτέρω για τη μεθόδευση αυτή: Από τις απαντήσεις του λογιστή της ΕΣΤΙΑΣ σε ερωτήσεις του κ. Παπαϊωάννου διαπιστώθηκε ότι, τόσο η προμήθεια του λογισμικού όσο και το ποσό δέσμευσης για το ΕΣΠΑ είχαν κοινή αναφορά στον ίδιο κωδικό (ΚΑΕ). Το γεγονός αυτό μπορούσε να αποφευχθεί αν με την αναμόρφωση, ή και νωρίτερα, είχαν δημιουργηθεί ξεχωριστοί ΚΑΕ που θα απέτρεπαν την εκροή του ποσού των 18000 προκειμένου να καλυφθεί τόσο η χρηματοδοτική υποχρέωση ΕΣΠΑ του Νομικού Προσώπου όσο και η κάλυψη  της προμήθειας λογισμικού. Σε μια τέτοια περίπτωση όμως θα ήταν ξεκάθαρο ότι η προς ψήφιση αναμόρφωση θα επικεντρωνόταν μόνο στην αναγκαιότητα προμήθειας λογισμικού και δευτερογενώς στην αύξηση της πάγιας προκαταβολής της ΕΣΤΙΑΣ. Επιπλέον το εν λόγω θέμα δεν θα μπορούσε να ενταχθεί στο πλαίσιο των μέτρων αντιμετώπισης του κορονοϊού, αφού έχει κατά καιρούς ανακοινωθεί στις συνεδριάσεις του Νομικού Προσώπου, αλλά ουδέποτε έχει συζητηθεί διεξοδικά, ενώ στοχεύει στην πλήρη ψηφιοποίηση στη λειτουργία της ΕΣΤΙΑΣ. Αναμένεται επιπλέον να διευκολύνει σημαντικά τη δουλειά των διοικητικών υπαλλήλων της τώρα και στο μέλλον, όπως τόνισε η Διευθύντρια του Νομικού Προσώπου Στ. Καμακάρη, ενώ αν ήταν ήδη εγκατεστημένη θα προσφερόταν για την καλύτερη καταγραφή και χαρτογράφηση των αναγκών στις ευπαθείς ομάδες πληθυσμού εν μέσω πανδημίας, σύμφωνα με δήλωση του Προέδρου της ΕΣΤΙΑΣ. Η σχετική προκήρυξη- πρόσκληση ενδιαφέροντος, βρίσκεται αναρτημένη στη Διαύγεια- και μετά από πρόταση της κ. Χατζηκωνσταντίνου, και στην ιστοσελίδα του Δήμου, στο πλαίσιο της μεγαλύτερης διαφάνειας και της μεγαλύτερης συμμετοχής ενδιαφερομένων- ενώ στις 30 Απριλίου εκπνέει η προθεσμία υποβολής προσφορών.

Αξίζει εδώ να σημειωθεί πως, στο πλαίσιο της αναμόρφωσης, αυξάνεται το ποσόν για την υπερωριακή απασχόληση όλων των εργαζομένων της ΕΣΤΙΑΣ, που λόγω της πανδημίας ανέστειλε τις τακτικές λειτουργίες της στους Παιδικούς Σταθμούς και τα ΚΑΠΗ και παράλληλα ενίσχυσε τις κρίσιμες λειτουργίες του Δήμου με όλο το προσωπικό της: “Αυτό σημαίνει άπειρες ώρες, χωρίς συγκεκριμένο ωράριο, σε αντικείμενο διαφορετικό από αυτό για το οποίο προσελήφθησαν- στο Αμαξοστάσιο, στο Λογιστήριο, στα Έσοδα, στο Ταμείο, στο Πρωτόκολλο, στο τηλεφωνικό Κέντρο, στον έλεγχο εισόδου στο κεντρικό Δημαρχείο, παντού. Είμαστε σε πόλεμο, ας μου επιτραπεί η έκφραση, και έπρεπε να συμβάλουμε με όλες μας τις δυνάμεις. Και θέλω εδώ να ευχαριστήσω τη Διευθύντρια και όλο το προσωπικό της ΕΣΤΙΑΣ που δόθηκαν με φιλότιμο στον αγώνα χωρίς κανένα πρόβλημα”, τόνισε ο Πρόεδρος. Η πρόβλεψη ανεβάζει το σχετικό κονδύλι στις 32.000 ευρώ για το δεύτερο εξάμηνο του 2020 για το μέγιστο επιτρεπόμενο όριο υπερωριών, και αφορά στο σύνολο των 52 εργαζομένων αορίστου και ορισμένου χρόνου, που εκτιμάται ότι θα συνεχίσει να εργάζεται υπερωριακά λόγω του κορονοϊού, ενώ είχε ήδη προβλεφθεί αντίστοιχο κονδύλι για το μόνιμο προσωπικό.

Επιπλέον αυξήθηκε το κονδύλι για την ασφάλιση του διαρκώς αυξανόμενου εξοπλισμού του Νομικού Προσώπου, μια που εκφράστηκαν φόβοι ότι ίσως υπάρξουν φθορές, βλάβες, ακόμη και απόπειρες αφαίρεσής του. Η αύξηση αυτή συνοδεύτηκε από αύξηση του κονδυλίου για τη φύλαξη των κτηρίων της ΕΣΤΙΑΣ, ενώ για πρώτη φορά εισάγεται κονδύλι για την ασφάλιση των παιδιών που φιλοξενούνται στους Παιδικούς Σταθμούς, καθώς και κονδύλι για την έκδοση των -απαραίτητων, σύμφωνα με τη νομοθεσία- πιστοποιητικών  που διασφαλίζουν την ποιότητα των παρεχόμενων και παρασκευαζόμενων γευμάτων στους Σταθμούς.

Για τις παραπάνω αυξήσεις εξετάστηκαν εκ νέου συνολικά τα έξοδα, ειδικά στην παρούσα περίοδο, ώστε να περικοπούν τα μη αναγκαία και η αναμόρφωση να ισοσκελισθεί χωρίς επίπτωση στο αποθεματικό.

Ομόφωνα από τα μέλη που συμμετείχαν στην τηλεδιάσκεψη εγκρίθηκε τελικά η αναμόρφωση του Προϋπολογισμού, όπως- λίγο αργότερα- και η ανάγκη αντικατάστασης των γραφείων της ΕΣΤΙΑΣ, θέμα το οποίο παρακολούθησε και ο Δήμαρχος Διονύσου Γ. Καλαφατέλης και για το οποίο χρειάστηκαν πολλές επιπλέον διευκρινίσεις, από τον Πρόεδρο της ΕΣΤΙΑΣ, τον κ. Καλαφατέλη και τον ειδικό συνεργάτη του.

Σύμφωνα με αυτές, η ανάγκη προέκυψε για το Δήμο από την αναδιαμόρφωση του χώρου της πρώην Εφορίας στον Άγ. Στέφανο, όπου σήμερα στεγάζεται η ΕΣΤΙΑ και πολλές ακόμη υπηρεσίες του Δήμου, λόγω της μεταφοράς εκεί και των γραφείων της Αντιδημαρχίας Πολιτισμού, Αθλητισμού, Παιδείας και Κοινωνικής Προστασίας, αλλά και από την ανάγκη μεγαλύτερου και περισσότερου χώρου για το ίδιο το Νομικό Πρόσωπο. Στο κτήριο, ενημέρωσε ο Πρόεδρος της ΕΣΤΙΑΣ, πρόσφατα εκκενώθηκε ακόμη ένας χώρος 124 τ.μ., τον οποίο ο ιδιοκτήτης δέχτηκε να ενοικιάσει στο Δήμο χωρίς αξιόλογη μεταβολή του μισθώματος, αναλαμβάνοντας επιπλέον τη διαμόρφωσή του αλλά και την επισκευή προβλημάτων του κτηρίου (υγρασίας, χώρων στάθμευσης και πρόσβασης ΑΜΕΑ, αποχέτευσης κ.λπ.). Η απόφαση της ΕΣΤΙΑΣ να υποβάλει το αίτημα για μεγαλύτερο χώρο κρίθηκε επικουρική και ενισχυτική της πρόθεσης του Δήμου να προχωρήσει σε επέκταση του μισθωτηρίου.

Ομόφωνα επίσης εγκρίθηκε το θέμα που αφορούσε στην ανάκληση παλαιότερης απόφασης για τον Παιδικό Σταθμό Κουκουτσέα στο Διόνυσο, και ορθότερη επαναδιατύπωσή της, χωρίς καμιά επίπτωση στην ουσία της, που ήταν η εξοικονόμηση 30.000 ευρώ για το Νομικό Πρόσωπο.

Σημαντική κρίνεται και η έγκριση πίστωσης για την αμοιβή τεχνικού ασφαλείας και ιατρού εργασίας, που σήμερα δεν διαθέτει η ΕΣΤΙΑ, καθώς και των όρων της σχετικής μελέτης, που θα ανατεθεί απ’ευθείας, με βάση τη χαμηλότερη προσφορά. Σημειώνεται πως τεχνικός ασφαλείας απαιτείται για όλες τις επιχειρήσεις ή Δήμους που απασχολούν έστω και έναν εργαζόμενο, ενώ για τον ιατρό εργασίας το προσωπικό πρέπει να είναι άνω των 50 ατόμων.

Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί η παρέμβαση της Ρ. Πανουργιά, εκπροσώπου της παράταξης ΜΑΖΙ για τον Διόνυσο που πριν από την έναρξη της συνεδρίσης έθεσε εαυτήν στη διάθεση της ΕΣΤΙΑΣ για όποια βοήθεια και στήριξη χρειαστεί το προσωπικό του Νομικού Προσώπου στο αυξημένο κοινωνικό τους έργο λόγω της πανδημίας. Ο Πρόεδρος από την πλευρά του, δήλωσε συγκινημένος από την προσφορά, τονίζοντας πως πράγματι πολύς κόσμος έχει προστρέξει σε βοήθεια των συμπολιτών που βρίσκονται σε οποιαδήποτε ανάγκη λόγω του κορονοϊού, εντούτοις υπογράμμισε την ανάγκη σωστής οργάνωσης αυτής της βοήθειας, που θα πρέπει να είναι συντεταγμένη, προσεκτική και με ασφάλεια, και επιφυλάχθηκε για να την αξιοποιήσει μετά το Πάσχα. Ευχαρίστησε μάλιστα τόσο την κ. Πανουργιά όσο και το δημοτικό σύμβουλο από την παράταξη “Η πόλη μας, Το σπίτι μας” Π. Λουκάτο, που φρόντισε να εξασφαλίσει για την ΕΣΤΙΑ μεγάλο αριθμό απολυμαντικών.

Ο τελευταίος, στο πέρας της τηλεδιάσκεψης, επεσήμανε και το πρόβλημα που διέτρεξε όλη τη συνεδρίαση: «Κλήθηκαν, είπε, τα μέλη σε συνθήκες μη γνώριμες να ψηφίσουν θέματα χωρίς καλά καλά να αντιληφθούν την ουσία τους ή σε τι συναινούν και συνυπογράφουν. Όταν λοιπόν υπάρχουν θέματα που και με φυσική παρουσία είναι δύσκολο να αναλυθούν, είναι πολύ δυσκολότερο να γίνουν κατανοητά σε μια τηλεδιάσκεψη». Έτσι, έκανε έκκληση για την ανοχή όλων προς όλους, ώστε οι συζητήσεις να είναι κατά το δυνατόν αποτελεσματικές και γόνιμες.

Αξίζει εδώ να σημειωθούν και τα λόγια του κ. Παπαϊωάννου, με τα οποία συντάχθηκε απολύτως ο Πρόεδρος της ΕΣΤΙΑΣ: “Δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι, αφού περάσει η κρίση, η κάθε εξουσία, με την ευρεία έννοια του όρου, οφείλει να εγκαταλείψει το απυρόβλητο της ανάγκης. Καμιά έκτακτη συνθήκη δεν μπορεί να αμφισβητεί τις δημοκρατικές ευαισθησίες”.