Επιστροφή στην κανονικότητα και στη ροή των συνεντεύξεων με τους Αντιδημάρχους στο Δήμο Διονύσου. Στην Οδό Διονύσου μιλάει σήμερα, με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών Στ. Κριεμάδης για την αποχέτευση, την ύδρευση, την οδοποιία, την ενεργειακή αναβάθμιση σχολείων και άλλα έργα που πρόκειται να ξεκινήσουν σύντομα στο Δήμο Διονύσου, τονίζοντας πως “δυστυχώς ο Δήμος θα γίνει εργοτάξιο όχι μόνο λόγω των έργων της αποχέτευσης αλλά και της διαχείρισης υλικών επιχώσεων και κατασκευών”.
Οδός Διονύσου: Είστε ο δεύτερος από τους τεχνικούς Αντιδημάρχους που μιλάει στην Οδό Διονύσου, κι εσείς έχετε γραφείο, ενώ οι άλλοι δύο- Φωτάκης και Παπαβασιλείου- όχι ακόμη.
Στέφανος Κριεμάδης: Νομίζω πάντως πως το πρόβλημα αυτό θα λυθεί σύντομα.
Ο.Δ.: Στο κτηριακό θα επανέλθω λίγο πιο μετά. Προς το παρόν ας μιλήσουμε για τους χάλια δρόμους, όπως είχα καταγράψει και παλιότερα στην Οδό Διονύσου, χαρακτηρισμό που- μαζί με τη “βρώμικη πόλη”- άκουσα από ξένους φιλοξενούμενούς μου. Να δεχθώ πως στην καθαριότητα έχουν γίνει κάποια βήματα και έχει βελτιωθεί κάπως η εικόνα, κι αυτό όχι σε όλους τους τομείς, όχι όμως και στους δρόμους. Ασφαλώς και δεν μπορούν να φτιαχτούν πριν να ολοκληρωθούν τα έργα υποδομής, με πρώτο αυτό της αποχέτευσης, αλλά και ύδρευσης, γιατί το μισό δίκτυο είναι κατεστραμμένο, όπως μαρτυρούν οι συχνότατες βλάβες το τελευταίο διάστημα. Συνεπώς τι γίνεται με το θέμα της οδοποιίας, όταν μάλιστα για αποζημιώσεις κατοίκων που καταστρέφουν τα αυτοκίνητά τους σε λακούβες και φρεάτια, ο Δήμος έχει πληρώσει τα 11 καλλικρατικά χρόνια πολλές χιλιάδες ευρώ;
Σ.Κ.: Κατ’ αρχάς έχουμε εξασφαλίσει, όπως ίσως γνωρίζετε, 7 εκατομμύρια ευρώ από την Περιφέρεια για ασφαλτοστρώσεις. Το ψηφίσαμε μάλιστα και στο Δημοτικό Συμβούλιο πρόσφατα. Είναι ένα έργο που λογικά θα δημοπρατηθεί μέσα στο 2020 και θα ξεκινήσει να υλοποιείται μάλλον στις αρχές του επόμενου του χρόνου. Με αυτό καλύπτουμε περί τα 43 χιλιόμετρα οδοποιίας.
Ο.Δ.: Σταγόνα στον ωκεανό, μια που το συνολικό οδικό δίκτυο της πόλης είναι πολλαπλάσιο, πολλές εκατοντάδες χιλιομέτρων…
Σ.Κ.: Συμφωνώ. Στην παρούσα φάση το βάρος θα πέσει στις περιοχές όπου εκτελείται η αποχέτευση. Για παράδειγμα, στη μισή Δροσιά, όπου έχει ολοκληρωθεί το έργο της αποχέτευσης και οι καθιζήσεις στο δρόμο έχουν πάρει την τελική τους μορφή, μπορούμε να ασφαλτοστρώσουμε με ασφάλεια. Το ίδιο και για την Άνοιξη, σε πολλά κομμάτια σε κεντρικούς δρόμους, αλλά και σε δρόμους που θα κάνουμε τα αδύνατα δυνατά να έχουν γίνει συνδέσεις στο δίκτυο αποχέτευσης, ώστε να έχει μεσολαβήσει το απαραίτητο διάστημα για τις καθιζήσεις. Σ’ αυτά, πρέπει να προστεθούν και άλλα 5 εκατομμύρια ευρώ, από Ίδιους Πόρους του Δήμου, για ασφαλτοστρώσεις, για τις οποίες σύντομα θα έρθει η μελέτη. Δηλαδή για την οδοποιία η πρόθεσή μας είναι να επενδύσουμε συνολικά 12 εκατομμύρια ευρώ.
Ο.Δ.: Και πάλι τα χρήματα αυτά δεν καλύπτουν παρά ποσοστό του συνολικού οδικού δικτύου. Να το πω πιο καθαρά: Μέχρι τώρα, μιλώντας για έργα οδοποιίας, εννοούσαμε την επούλωση λάκων. Για παράδειγμα, στη Λ. Αιολίδος, στην Κοινότητα Διονύσου, σε δυο τουλάχιστον περιπτώσεις η αποκατάσταση του δρόμου σήμαινε επούλωση λάκου για μια–δυο εβδομάδες και εν συνεχεία ο λάκος άνοιγε και πάλι, χειρότερα από πριν. Και αυτή η δουλειά γίνεται για χρόνια. Συνεπώς, όταν μιλάμε για έργα οδοποιίας σήμερα, τι εννοούμε; Πάλι μπαλώματα; Ή εξαρχής κατασκευή;
Σ.Κ.: Μιλάμε για εξαρχής κατασκευή, ώστε οι δρόμοι να φτιαχτούν μια και καλή. Θα πρέπει να σας πω εδώ ειδικά για την Αναγέννηση, όπου γίνονται παράλληλα δυο έργα: Αντικαθίσταται το δίκτυο ύδρευσης, δουλεύει ήδη ο εργολάβος της αποχέτευσης, και όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες και οι καθιζήσεις, θα γίνει τελική ασφαλτόστρωση. Μαζί με την Αναγέννηση, θα επιδιώξουμε να ξεκινήσουμε αντικατάσταση δικτύου ύδρευσης και στα πολύ προβληματικά κομμάτια, όπως είναι για πράδειγμα η Λ. Αιολίδος. Και συνδέω την ύδρευση με την οδοποιία, γιατί βλάβη στο δίκτυο ύδρευσης σημαίνει λακούβα στο δρόμο.
Ο.Δ.: Ας πάμε τώρα στην αποχέτευση. Πόσα συνεργεία δουλεύουν αυτή τη στιγμή; Και σε ποια φάση είναι το μεγάλο, στις 5 Κοινότητες; Σε ποια φάση το υπόλοιπο της Δροσιάς; Πού βρισκόμαστε με τη δημοπράτηση της Άνοιξης; Σε ποια φάση βρίσκεται το υποέργο, στον Αγ. Στέφανο- Πυκόφυτο- Ραπεντώσα;
Σ.Κ.: Στο έργο του ΑΚΤΟΡΑ, στις 5 Κοινότητες, ευτυχώς πάμε καλά, μετά από την ειδική πρόσκληση που έγινε στον εργολάβο τον Ιανουάριο, μια που σήμερα δουλεύουν 6-9 συνεργεία. Υπολογίζουμε ότι με το σημερινό ρυθμό, το έργο, όσον αφορά στο δευτερεύον δίκτυο, θα έχει ολοκληρωθεί σε 10 μήνες. Το ποσοστό του έργου που μέχρι σήμερα έχει εκτελεστεί ανέρχεται στο 62% περίπου. Για το έργο στο υπόλοιπο της Δροσιάς, εκκρεμεί ο προσυμβατικός και νομικός έλεγχος της σύμβασης, οπότε πιστεύω πως μέσα στον Ιούνιο θα έχει εγκατασταθεί ο εργολάβος, που αναμένεται να μας δώσει και το χρονοδιάγραμμα εργασιών για να εγκριθεί από την Υπηρεσία. Όσο για την Άνοιξη, ορίστηκε ημερομηνία δημοπράτησης στις 13 Ιουλίου, με αποσφράγιση προσφορών στις 20/7, οπότε αν όλα πάνε καλά, μέχρι τέλους του έτους θα έχουμε την εγκατάσταση του εργολάβου. Τέλος, το υποέργο για τον Άγ. Στέφανο, το Πευκόφυτο και τη Ραπεντώσα, είναι στη φάση έγκρισης των τευχών δημοπράτησης από το ΕΠΕΡΑΑ, οπότε μετά και από τις υπολειπόμενες εγκρίσεις, πιστεύω να το έχουμε δημοπρατήσει μέχρι τέλους του χρόνου.
Ο.Δ.: Κάτι συναφές με την αποχέτευση τώρα. Τα μπάζα. Δηλαδή: Γνωρίζετε ίσως τη θέση Πηγαδάκια στην Κοινότητα Διονύσου. Εκεί, λοιπόν, ο εργολάβος του βασικού έργου της αποχέτευσης συγκεντρώνει βουνά από μπάζα, έχει κι ένα σπαστήριο, τα επεξεργάζεται, και εν συνεχεία τα διαθέτει. Πού, κανείς δεν γνωρίζει. Σε συνεδρίαση του Τοπικού Συμβουλίου Διονύσου, όπου συμμετείχε και ο συνάδελφός σας του Χωροταξικού Σχεδιασμού, ο κύριος Φωτάκης, του τέθηκαν συγκεκριμένες ερωτήσεις για το θέμα, για τις οποίες επιφυλάχθηκε να ρωτήσει εσάς: Έχει άδεια ο εργολάβος να αποθέτει εκεί τα μπάζα; Και αν ναι, ποιος την έχει δώσει; Γιατί ο Πρόεδρος του Τοπικού, ο κύριος Μπάσης, είπε πως ο Δήμος δεν υποχρεώνεται να παραχωρήσει έκταση για την απόθεση και επεξεργασία μπάζων σε εργολάβους. Και αν δεν έχει άδεια, τότε από πού κι ως πού τα βάζει εκεί; Με το δεδομένο πως ο προκάτοχός σας, ο κύριος Ράικος, είχε πει πως τα μπάζα από τα Πηγαδάκια θα αξιοποιούνταν για την αποκατάσταση ενός από τα δυο ανενεργά Λατομεία της περιοχής. Κάτι που ποτέ δεν έγινε.
Σ.Κ.: Λογικά δεν πρέπει να υπάρχει άδεια, απ’ όσο γνωρίζω τουλάχιστον, και το λέω με κάθε επιφύλαξη.
Ο.Δ.: Επιτρέψτε μου να τα πάρουμε με τη σειρά: Αν υπάρχει άδεια, ποιος μπορεί να την έχει δώσει; Αιρετός, υπηρεσιακός, κάποιος άλλος; Και θα πρέπει να σας πω πως η κατάσταση αυτή συνεχίζεται για πάνω από ένα χρόνο τώρα.
Σ.Κ.: Για να έχουν φτιάξει αυτοί κάτι τόσο οργανωμένο, απαιτούνται άδειες από διάφορες Υπηρεσίες, από Περιφέρεια, κ.λπ. γι’ αυτό σας λέω πως μάλλον άδεια δεν έχει δοθεί. Σε κάθε περίπτωση όμως, και επειδή γνωρίζω το πρόβλημα και στο Διόνυσο και αλλού, καλώς ή κακώς για να γίνουν τα έργα αυτά, θα υπάρξει μια ταλαιπωρία, είτε λακούβα είτε χώματα είτε αποτροπή κυκλοφορίας κ.λπ. Ο όγκος των μπάζων είναι δυστυχώς τεράστιος, σκεφτείτε τι θα κάνουμε όταν ξεκινήσουν όλα μαζί τα έργα αποχέτευσης που είπαμε νωρίτερα πως επίκεινται. Δυστυχώς επίσης, ο Δήμος θα γίνει εργοτάξιο όχι μόνο λόγω των έργων αλλά και της διαχείρισης υλικών επιχώσεων και κατασκευών.
Ο.Δ.: Θα επιμείνω: Όλη η αναμενόμενη ταλαιπωρία του κόσμου δεν μπορεί να καλύψει την ενδεχόμενη απουσία άδειας. Εκεί, στα Πηγαδάκια, είναι μια αλάνα, κοινόχρηστος χώρος, με πινακίδα του Δήμου.
Σ.Κ.: Είναι υποχρέωση του εργολάβου να κάνει όλες τις ενέργειες και να πάρει όποια άδεια απαιτείται. Για παράδειγμα ο εργολάβος της αποχέτευσης στη Δροσιά, μας ρώτησε αν μπορούμε εμείς, ως Δήμος, να υποδείξουμε χώρο εναπόθεσης μπάζων κ.λπ. και εκείνος στη συνέχεια θα φροντίσει ώστε ο χώρος να αδειοδοτηθεί σχετικά.
Ο.Δ.: Ωραία, αλλά στο Διόνυσο τα πράγματα είναι στον αέρα. Θα σας θυμίσω πως η ΠΥΡΑΜΙΣ, που έκανε το έργο της αποχέτευσης για την ΕΥΔΑΠ, τον κεντρικό αγωγό, άφηνε τα μπάζα της μπροστά στο safe house, δίπλα στο χώρο των ΔΙΟΝΥΣΙΩΝ, σε μια ακόμη αλάνα στο Διόνυσο. Υπήρξε λοιπόν διαμαρτυρία εκ μέρους του Δήμου, επί Διοίκησης Ζαμάνη, στον εργολάβο και αυτός ανταποκρίθηκε άμεσα, τα πήρε κι έφυγε. Στα Πηγαδάκια γιατί όχι; Υπάρχει ένας ολόκληρος κόσμος πίσω από την αλάνα που ξαφνικά και σκόνη και θόρυβο τρώει, αφήστε τη λάσπη όταν βρέχει που είναι κι επικίνδυνη για τους οδηγούς στη Λ. Διονύσου. Συνεπώς το πρόβλημα δεν είναι μιας γειτονιάς αλλά μιας ολόκληρης Κοινότητας. Κι όλα αυτά χωρίς άδεια, όπως μου λέτε. Σας ρωτάω λοιπόν: Τι θα κάνει ο Δήμος; Σε έκταση που εμφανίζεται δική του, δημοτική;
Σ.Κ.: Δεν ξέρω τις ενέργειες που έχουν γίνει με την προηγούμενη Διοίκηση, αλλά αν θέλει να ζητήσει άδεια ο εργολάβος, πρέπει να κάνει ό, τι προβλέπεται από το νόμο. Δεσμεύμαι πάντως να το διερευνήσω και να δω τι έχει γίνει μέχρι τώρα από πλευράς Δήμου και εργολάβου. Όσο για την αξιοποίηση των μπάζων, θέλω τις επόμενες ημέρες να συναντηθώ με το Δασάρχη και αυτό που είχε ξεκινήσει ο κ Ράικος, σε μικρό βαθμό στα Λατομεία, να το κάνουμε σε μεγαλύτερη έκταση, και ίσως με καλύτερη αντιμετώπιση από τη Δεύθυνση Δασών. Ίσως με τον τρόπο αυτό να λύσουμε το πρόβλημα με τα μπάζα που προκύπτουν και θα προκύψουν από όλα τα έργα αποχέτευσης. Εμείς θα προσφέρουμε λύση και σίγουρα θα σταματήσει αυτή η άναρχη κατάσταση, που δεν παρατηρείται μόνο στην Κοινότητα Διονύσου.
Ο.Δ.: Κάνοντας μια βόλτα στα Δημοτικά Καταστήματα, οι φυσιολογικές φθορές ειδικά σε όσα μετρούν δεκαετίες, είναι μεγάλες. Ενδεικτικά να αναφέρω τις σφραγισμένες τουαλέτες στο Πολιτιστικό της Άνοιξης, όπου ακόμη στεγάζεται το Κέντρο Κοινότητας με πολλούς επισκέπτες, τη μούχλα στο υπόγειο του Δημαρχείου στο Διόνυσο, τη μούχλα και στο υπόγειο του Δημοτικού Καταστήματος στο Κρυονέρι κ.λπ.
Σ.Κ.: Δεν είναι πολύ καλά συντηρημένα, συμφωνώ.
Ο.Δ.: Ακριβώς. Και επειδή είναι περιουσία του Δήμου, και επειδή εκεί στεγάζονται εργαζόμενοι, συνεργάτες, και επειδή κόσμος μπαίνει και βγαίνει, τι θα κάνετε;
Σ.Κ.: Ακριβώς επειδή δεν έχει γίνει καμιά σοβαρή εργασίας συντήρησης όλα αυτά τα χρόνια, παρά μόνο αποσπασματικές παρεμβάσεις, είχαμε προβλέψει στον Προϋπολογισμό ένα εκατομμύριο για συντήρηση δημοτικών κτηρίων, ώστε να γίνει μια συνολική ουσιαστική επισκευή για όλα τα ακίνητα που ανήκουν στο Δήμο. Θυμάστε πως στο πρόσφατο Δημοτικό Συμβούλιο αυτή η μελέτη ενοποιήθηκε με την αντίστοιχη των σχολικών κτηρίων, ύψους 2 εκατομμυρίων ευρώ, συνεπώς έχουμε προβλέψει πλέον συνολικά 3 εκατομμύρια ευρώ για κτηριακές εργασίες. Αυτή η συνολική μελέτη είναι σχεδόν έτοιμη και υπολογίζουμε να δημοπρατηθεί μέχρι τον Ιούλιο. Να μην παραλείψω πως έχουμε ξεκινήσει την πλήρη ενεργειακή αναβάθμιση των σχολείων, με πρώτα τα Λύκεια στην Άνοιξη και τον Άγ. Στέφανο, μέσω του ΠΕΠ Αττικής, του Προγράμματος της Περιφέρειας. Η πρότασή μας θα έχει κατατεθεί μέχρι τέλους Ιουλίου. Και επιλέξαμε πρώτα τα δυο αυτά σχολεία, επειδή είναι από τα κτήρια στην καλύτερη κατάσταση, δεν είναι τόσο παλιά όσο άλλα, και επειδή βάσει προϋπολογισμού σε δύο μπορούσαμε να κάνουμε την αναβάθμιση.
Ο.Δ. Μα αν δεν κάνω λάθος, το Γυμνάσιο- Λύκειο Διονύσου είναι πολύ νεότερο από τα άλλα δυο και επίσης σε πολύ καλή κατάσταση…
Σ.Κ.: Σιγά σιγά θα γίνουν όλα! Το κόστος για κάθε σχολείο είναι πολύ υψηλό, οπότε ξεκινάμε με Άνοιξη και Άγ. Στέφανο και προχωράμε σε όσο το δυνατόν περισσότερα σχολεία, μια που τα οφέλη θα είναι πολλαπλά. Πρέπει να σας πως εδώ πως σκεφτόμαστε ανάλογη ενεργειακή αναβάθμιση και για τα δημοτικά κτήρια, εφόσον μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε τις απαραίτητες χρηματοδοτήσεις.
Ο.Δ.: Να επανέλθουμε στο δίκτυο ύδρευσης και στις συχνές βλάβες του σε όλη την πόλη. Απόφαση του Δήμου ήταν να πάρει δάνειο σχετικά με την ύδρευση- αλλά για άλλο πράγμα, για τον έλεγχο της ποιότητας του νερού, για τις διαρροές κ.λπ. Το ίδιο το δίκτυο όμως νοσεί. Έχουμε και τους αμιαντοσωλήνες, κυρίως στην Κοινότητα Άνοιξης και Αγ. Στεφάνου. Υπάρχει σκέψη για αντικατάσταση δικτύου, πλην αυτού στην Αναγέννηση;
Σ.Κ.: Ακούστε, προσωπικά πιστεύω πως η αντικατάσταση του δικτύου ύδρευσης θα έπρεπε να γινόταν παράλληλα με το έργο της αποχέτευσης, ειδικά σε περιοχές που είναι πολύ προβληματικές, όπως ο Διόνυσος και ο Άγ. Στέφανος, και σε μικρότερη έκταση η Σταμάτα και το Κρυονέρι. Μετά έρχονται η Δροσιά και η Άνοιξη. Στη Ροδόπολη το δίκτυο είναι καλό με μικρότερες βλάβες από ό,τι οι υπόλοιπες Κοινότητες.
Ο.Δ.: Συνεπώς υπάρχει σκέψη για μελέτη αντικατάστασης δικτύου;
Σ.Κ.: Σταδιακά στις πιο προβληματικές περιοχές θα ξεκινήσουμε να κάνουμε ολική αντικατάσταση του δικτύου ύδρευσης, συμπεριλαμβανομένων και των αμιαντοσωλήνων.
Ο.Δ.: Να μείνουμε λόγο στις συχνές βλάβες του δικτύου. Πρόσφατα το Δημοτικό Συμβούλιο ενέκρινε απ’ ευθείας ανάθεση σε εργολάβο για την επισκευή τους, ύψους σχεδόν 100.000 ευρώ, μαζί με το έργο των καταμετρήσεων της κατανάλωσης. Αυτή η ανάθεση συνάντησε έντονες αντιδράσεις από όλες τις παρατάξεις, ενώ εσείς δεχτήκατε προσωπική επίθεση από τον επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, επειδή ο εργολάβος υπήρξε υπάλληλός σας πριν από μερικά χρόνια.
Σ.Κ.: Θα σας απαντήσω με αριθμούς: Όταν αναλάβαμε το Σεπτέμβριο του 2019, το γραφείο βλαβών ύδρευσης είχε 13 υπαλλήλους, όχι όλους μάχιμους. Αμέσως φροντίσαμε να να ζητήσουμε όσους ακόμη είχαμε περιθώριο από τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας αλλά και να αξιοποιήσουμε κάθε νέα προκήρυξη. Μεγάλο χτύπημα ήταν και η απώλεια του Προϊσταμένου της Ύδρευσης, του Παναγιώτη Αγγελίδη, τον Ιανουάριο, ενώ δυο μήνες αργότερα ξέσπασε η πανδημία. Πρώτη προτεραιότητα του Δήμου ήταν η σωστή και αδιάλειπτη λειτουργία της Υπηρεσίας, εξάλλου και ο τέως Δήμαρχος το νερό και τα σκουπίδια είχε ζητήσει να αντιμετωπίσουμε με κάθε τρόπο στην πρώτη διαπαραταξιακή συνάντηση για τον κορονοϊό. Έτσι αναζητήσαμε τον τρόπο για να καλύψουμε τις βλάβες, στο μικρότερο δυνατόν χρόνο, όχι σε ώρες ή την επόμενη ημέρα, αλλά μέσα σε μερικά λεπτά. Αυτό μεταφραζόταν σε εντοπιότητα ή σε μεγάλο πρόσθετο κόστος. Οι απλοί υδραυλικοί δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις ενός δημοσίου έργου κι έτσι στραφήκαμε στους εργολάβους. Μακράν καλύτερος για την ποιότητα της εργασίας του είναι ο σημερινός ανάδοχος. Και σας διαβεβαιώ για τον επαγγελματισμό του γιατί, ναι, συνεργάστηκα μαζί του, αλλά το 2016-2017 για 7 μήνες. Αυτός ο επαγγελματισμός ήταν το καθοριστικό στοιχείο σε μια επείγουσα ανάγκη και σ’ ένα κρίσιμο διάστημα. Υπενθυμίζω εδώ, όπως είπα και στο Δημοτικό Συμβούλιο, πως η ανάθεση δεν σημαίνει ο εργολάβος θα πληρωθεί άνευ ετέρου, αλλά με βάση τις βλάβες που θα αποκαταστήσει. Σημαίνει επιπλέον τη βεβαιότητα πως για ό, τι προκύψει, θα διορθωθεί σωστά και άμεσα. Γι’ αυτό και δεν κρίναμε πως έπρεπε να πάρουμε προσφορές από άλλους δυο ενδιαφερόμενους προκειμένου να φανούμε διαφανείς. Εμείς είμαστε διαφανείς, κι αυτό φαίνεται και στο διοικητικό επίπεδο και στις πράξεις μας. Να συμπληρώσω εδώ πως μαζί με τις βλάβες αναθέσαμε και την καταμέτρηση των καταναλώσεων. Ο προηγούμενος εργολάβος, επί Διοίκησης Ζαμάνη, είχε πάρει την καταμέτρηση, τρεις φορές το χρόνο, επίσης με απ’ ευθείας ανάθεση ύψους 20.000 ευρώ, αλλά δεν ανταποκρινόταν στις απαιτήσεις της σύμβασης, γιατί όπως έλεγε “δεν έβγαινε”. Απορώ γιατί υπέγραψε τη σύμβαση και από ποιον είχε πάρει διαβεβαιώσεις πως δεν θα του ζητείτο να την τηρήσει. Μετά από διαπραγματεύσεις μαζί του, τελικά ακυρώσαμε τη σύμβαση αυτή και απευθυνθήκαμε σε δυο μεγάλες εταιρείες των οποίων η προσφορά για κάθε καταμέτρηση έμοιαζε από μόνη της με απ’ ευθείας ανάθεση! Ζητούσαν δηλαδή 20.000 ευρώ για κάθε μια. Έτσι στραφήκαμε στον εργολάβο που είχε πάρει την ύδρευση, τον πιέσαμε και πετύχαμε κάθε καταμέτρηση να γίνεται με 10.000 ευρώ, δηλαδή με το μισό ποσόν. Προσθέτοντας, λοιπόν, τις δυο υπηρεσίες σε μια απ’ ευθείας ανάθεση λόγω έκτακτης ανάγκης, κλείσαμε δυο σημαντικά ζητήματα που μας είχε αφήσει σε εκκρεμότητα η προηγούμενη Διοίκηση.
Ο.Δ.: Να συνδέσω το θέμα της ύδρευσης με το νερό της Σταμάτας. Ήσασταν δημοτικός σύμβουλος όταν ήρθε κάτοικος της Σταμάτας στο Δημοτικό Συμβούλιο, κρατώντας ένα σακουλάκι με τη μαρμαρόσκονη που βγάζει η βρύση του, μαζί με το νερό. Εκεί λοιπόν, και το γνωρίζετε καλά μια που είστε Σταματιώτης, όντως το νερό είναι μόνο από γεώτρηση και όντως είναι σκληρό. Πώς σκοπεύει ο Δήμος να το αντιμετωπίσει αυτό; Θα είναι δια βίου με γεώτρηση ή κάποια στιγμή θα συνδεθεί με την ΕΥΔΑΠ;
Σ.Κ.: Θα γίνει σύνδεση με την ΕΥΔΑΠ μέσω της νέας δεξαμενής της Άνοιξης, στον Προφήτη Ηλία, που δεν έχει ακόμη μπει ακόμη σε λειτουργία. Τους αμέσως επόμενους μήνες ο Εύξεινος Πόντος και η Προκόνησος θα έχουν νερό ΕΥΔΑΠ, και ελπίζουμε και όλη η Σταμάτα μέχρι τέλους του χρόνου. Αυτή είναι η δέσμευσή μου και στο Τοπικό Συμβούλιο της Σταμάτας.
Ο.Δ.: Τόσο η Σταμάτα, μια που μιλάμε για την Κοινότητα αυτή, όσο και ο Άγ. Στέφανος, αλλά και άλλες περιοχές του Δήμου, υποφέρουν από πλημμύρες στις δυνατές βροχές. Πού βρίσκονται τα αντιπλημμυρικά έργα στο Δήμο;
Σ.Κ.: Όπως είπα και στο Δημοτικό Συμβούλιο, σύντομα θα ξεκαθαρίσει το τοπίο, ειδικά στο αντιπλημμυρικό της Λεωφόρου Σταμάτας- Δροσιάς, με την αγορά ή και αναγκαστική απαλλοτρίωση του δεύτερου τμήματος του οικοπέδου που είναι απαραίτητο για το έργο. Οπότε σύντομα θα έχουμε εξελίξεις. Ήδη βέβαια ολοκληρώνεται το αντιπλημμυρικό έργο στο Βρυσάκι που αποφορτίζει την Τραπεζούντος και την Αγ. Παρασκευή, στον Άγ. Στέφανο, όπου πραγματικά οι κάτοικοι ταλαιπωρούνταν. Όταν θα λειτουργήσει, θα δούμε στην πράξη πιθανές αστοχίες, οπότε ενδέχεται να χρειαστούν επιπλέον φρεάτια ή έργα ομβρίων. Έχω επίσης επικοινωνήσει με τους Προέδρους των Τοπικών και έχει γίνει καταγραφή από την Τεχνική Υπηρεσία όλων των σημείων της πόλης που αντιμετωπίζουν πλημμυρικά φαινόμενα, μικρότερα ή μεγαλύτερα. Η μελέτη έχει ήδη ξεκινήσει και αναμένουμε την ολοκλήρωσή της.
Ο.Δ.: Θυμάμαι πως προεκλογικά, αλλά και παλιότερα, τόσο εσείς όσο και ο κύριος Φωτάκης επιμένατε να μιλάτε για την τραγική έλλειψη μελετών που αντιμετώπιζε ο Δήμος. Ακούω όμως τώρα συνεχώς για μελέτες. Έχει βάλει φτερά στα πόδια της η Τεχνική Υπηρεσία και εκπονεί μελέτες; Βρήκατε κάποιες ξεχασμένες σε συρτάρια; Κάνατε, ή θα κάνετε, νέες;
Σ.Κ.: Ξεχασμένες στα συρτάρια, όχι, δεν βρήκαμε, πέραν των απλών εντάξεων σε κάποια προγράμματα του ΦΙΛΟΔΗΜΟΥ. Για κάποια έργα ήταν προχωρημένες οι μελέτες, για άλλα όχι. Νομίζω πως με την Τεχνική Υπηρεσία έχουμε οργανωθεί, ταξινομήσαμε τις μελέτες σ’αυτές που μπορούν να υλοποιηθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα και σ’ αυτές που απαιτούν πολύ χρόνο, και με το βαθμό αναγκαιότητας και αμεσότητας. Κάναμε δηλαδή προτεραιοποίηση των μελετών. Γι’ αυτό και νωρίτερα σας μιλούσα με χρονοδιαγράμματα, τα οποία βέβαια δεν είναι απόλυτα.
Ο.Δ.: Η δική σας Αντιδημαρχία πόσους υπαλλήλους διαθέτει;
Σ.Κ.: Τέσσερις μηχανικούς, πέντε μαζί με την Προϊσταμένη.
Ο.Δ.: Είναι αρκετοί;
Σ.Κ.: Προφανώς θα έπρεπε να έχουμε κι άλλους, 15 έως 20. Για μας είναι μεγάλο το πρόβλημα και ελπίζουμε να λυθεί μέσω του νομοσχεδίου της ΕΕΤΑΑ για προσλήψεις. Όταν με το καλό ξεκινήσουν τα έργα της αποχέτευσης, οι μηχανικοί που έχουμε δεν θα αρκούν για τις επιβλέψεις. Η επίβλεψη δεν εξαντλείται σε μια επίσκεψη στο εργοτάξιο- πρέπει να γίνουν επιμετρήσεις, να βγουν λογαριασμοί, μια ολόκληρη διαδικασία. Σήμερα ένας υπάλληλος για το έργο του ΑΚΤΟΡΑ δεν αρκεί. Δυο άτομα εργάζονται καθημερινά σε όλο το ωράριό τους για το έργο.
Ο.Δ.: Στη συνέντευξη που παραχώρησε στην Οδό Διονύσου ο Δήμαρχος, επέμενε στην εκπόνηση ΣΒΑΚ, Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Είχε πει επί λέξει “χωρίς το ΣΒΑΚ, που συνδέεται άμεσα με τον επιχειρησιακό σχεδιασμό, δεν θα μπορούμε σε λίγο να χρηματοδοτήσουμε οποιαδήποτε έργα και μελέτες”. Το ΣΒΑΚ λοιπόν είναι μια ομπρέλα. Πού βρίσκεται σήμερα σ’ αυτόν τον τομέα ο Δήμος Διονύσου;
Σ.Κ.: Με το ΣΒΑΚ είμαστε σχεδόν έτοιμοι να βγάλουμε την τεχνική περιγραφή ώστε να προχωρήσουμε στο διαγωνισμό για να βρούμε μελετητή.
Ο.Δ.: Πείτε μου δυο λόγια παραπάνω για το ΣΒΑΚ. Τι θα κερδίσει ο Δήμος εφόσον το εκπονήσει;
Σ.Κ.: Θα έχει ένα συνολικό σχεδιασμό. Μαζί με το επιχειρησιακό σχέδιο του Δήμου, που και τα δυο είναι υποχρεωτικά, θα έχουμε μια συνολική εικόνα τού πού βρισκόμαστε και πού θέλουμε να πάμε την πόλη, σε όλα τα επίπεδα, τα επόμενα 10 χρόνια. Τίποτα δεν θα γίνεται τυχαία και αποσπασματικά. Δεν θα υπάρχει, για παράδειγμα, μια τυχαία ανάπλαση πλατείας, αλλά θα εντάσσεται και θα υπακούει στο συνολικό σχεδιασμό του ΣΒΑΚ. Και είμαστε σχεδόν έτοιμοι να υποβάλουμε πρόταση για ένταξη σε χρηματοδότηση. Στη φάση εκπόνησης της μελέτης υποχρεωτικά θα γίνει διαβούλευση με όλους τους φορείς σε μια διαδικασία που θα κρατήσει αρκετούς μήνες. Προς το παρόν πάντως και χωρίς ΣΒΑΚ μπορούμε να χρηματοδοτούμαστε για έργα. Σε ένα δυο χρόνια δεν είμαι και τόσο σίγουρος. Συνεπώς το θέμα είναι στην κορυφή των προτεραιοτήτων μας, με το δεδομένο μάλιστα πως είμαστε από τους ελάχιστους Δήμους στη χώρα και στην Αττική που δεν διαθέτουμε ΣΒΑΚ. Θα πρέπει να σας πως εδώ πως η προσπάθεια να εξασφαλίσουμε χρηματοδότηση για τη μελέτη του ΣΒΑΚ, που θα είναι πολύ ακριβή για το Δήμο Διονύσου λόγω φυσιογνωμίας και χαρακτηριστικών, δυστυχώς δεν καρποφόρησε γιατί όταν αναλάβαμε είχε λήξει η σχετική προθεσμία.
Ο.Δ.: Ένα μεγάλο θέμα που απασχολεί κατ’ αρχάς τα Τοπικά Συμβούλια, σχεδόν σε κάθε συνεδρίασή τους, αλλά και τον καλλικρατικό Δήμο, είναι αυτό των Κοιμητηρίων. Από τη μια πλευρά έχουμε τα κορεσμένα εν πολλοίς τοπικά Κοιμητήρια και από την άλλη πλευρά την έκταση, 6 περίπου στρεμμάτων, που η πρώτη Διοίκηση Καλαφατέλη είχε αγοράσει στη θέση Μπισμπίρι, στον Άγ. Στέφανο, για την ίδρυση Δημοτικού Κοιμητηρίου. Η πρόθεση τότε ήταν να αγοραστούν τρία όμορα οικόπεδα, συνολικής έκτασης 21 στρεμμάτων, κάτι που δεν στάθηκε δυνατό μέχρι σήμερα, παρόλο που είχαν γίνει ενέργειες και επί Διοίκησης Ζαμάνη.
Σ.Κ.: Το θέμα το έχει πάρει επάνω του ο Δήμαρχος, που ήδη έχει δεσμευθεί πως μέχρι τέλους του χρόνου το Δημοτικό Κοιμητήριο θα έχει ιδρυθεί και θα λειτουργεί.
Ο.Δ.: Να σας ρωτήσω τώρα για τρία ειδικότερα θέματα. Το πρώτο αφορά στην οδό Κίρκης, στην Άνοιξη, όπου βρίσκεται ο Παιδικός Σταθμός της περιοχής, μέσα στο δάσος, χωρίς καμιά διέξοδο σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Από το 2011 το θέμα επανέρχεται χωρίς να έχει βρεθεί μέχρι σήμερα καμιά λύση, παρόλο που αφορά σε παιδιά, γονείς και εργζόμενους και στην ασφάλειά τους.
Σ.Κ.: Είμαστε πολύ κοντά στη λύση, που θα είναι κυκλοφοριακή. Μετά από συνεννόηση με την Περιφέρεια και δέσμευσή της για το παρακείμενο ρέμα, το θέμα είναι πλέον νομικό ανάμεσα στο Δήμο και τον γείτονα ιδιοκτήτη με ανταλλαγή ή αγορά μέρους του οικοπέδου του ώστε να διασφαλιστεί η οδός διαφυγής για τον Παιδικό Σταθμό. Επαναλαμβάνω πως είμαστε στο τελικό στάδιο για τη λύση και δεσμεύομαι γι’ αυτό.
Ο.Δ.: Το δεύτερο θέμα αφορά στο ΕΠΑΛ. Που σήμερα στεγάζεται στου Καργάκου, τα παιδιά πηγαίνουν για εργαστήρια στο Μενίδι, εντούτοις το κτήριο του ΕΠΑΛ στο Κρυονέρι παραμένει αναξιοποίητο, με πρόβλημα και στο χαρακτηρισμό του χώρου ως δασικού.
Σ.Κ.: Αυτό είναι έτοιμο. Περιμένουμε την απόφαση ένταξης στο ΦΙΛΟΔΗΜΟ για χρηματοδότηση για την ανακατασκευή του, με μελέτη που βρήκαμε έτοιμη από την προηγούμενη Διοίκηση.
Ο.Δ.: Σχετική με αυτό η τρίτη ερώτηση: Το τελευταίο σχολείο που κτίστηκε στο Δήμο Διονύσου είναι το Γυμνάσιο–Λύκειο στην Κοινότητα Διονύσου, πολύ πριν να γίνει ο Δήμος καλλικρατικός. Έκτοτε τίποτα. Είναι γνωστό τοις πάσι πως τουλάχιστον δυο σχολεία, στον Άγ. Στέφανο, βρίσκονται σε τραγική κτηριακή κατάσταση. Ειδικά για το 1ο Δημοτικό έχω ακούσει μέλος της Ένωσης Γονέων να λέει “πήγαινε η γιαγιά μου, πήγαινε η μαμά μου, πήγαινα έγώ, πηγαίνουν τα παιδιά μου και το σχολείο είναι το ίδιο τόσα χρόνια τώρα”. Το αίτημα από τους εμπλεκόμενους φορείς είναι διαχρονικό, προς όλες τις Διοικήσεις του Δήμου: Φτιάξτε καινούργια σχολεία, να τα διαχειρίζεται ο Δήμος και όχι να νοικιάζει από δω κι από κει.
Σ.Κ.: Γνωρίζετε ασφαλώς πως τον προηγούμενο μήνα δημοπρατήθηκαν δυο σχολεία, το Δημοτικό Κρυονερίου και το Λύκειο Διονύσου. Από την άλλη πλευρά είναι εξαιρετικά δύσκολο να βρεθούν οι κατάλληλες εκτάσεις για να χτιστούν νέα σχολεία, και μάλιστα στο κέντρο της πόλης. Μας απασχολεί πάρα πολύ και τώρα και από πριν, στο προεκλογικό μας πρόγραμμα. Μπορούμε βέβαια να κινηθούμε περιφερειακά, αλλά ειδικά για τον Άγ. Στέφανο το καθεστώς με τα όρια των οικισμών και τα δασικά, κάνει αυτή την αναζήτηση ακόμη πιο δύσκολη. Όταν με το καλό λυθεί το οικιστικό θέμα του Αγ. Στεφάνου, τότε θα ανοίξει ο δρόμος για να βρούμε εκτάσεις για αξιοποίηση. Δεν έχουμε δυστυχώς επιφάνειες, δεν έχουμε γη, αλλά και όταν έχουμε, τα θέματα αυτά απαιτούν πολύ χρόνο. Δείτε τι έγινε με το Δημοτικό στο Κρυονέρι, που χρειάστηκαν 10 χρόνια για να πάρει το δρόμο του.
Ο.Δ.: Σας ευχαριστώ!
Σ.Κ.: Κι εγώ σας ευχαριστώ!