logo


Η διαβούλευση για το νομοσχέδιο που θα εκσυγχρονίσει, όπως φιλοδοξεί, τη χωροταξική και πολεοδομική νομοθεσία της χώρας λήγει αύριο Παρασκευή 4 Σεπτεμβρίου, μετά από παράταση λίγων ημερών. Στη διαβούλευση αυτή θα αναρτηθεί μέσα στις επόμενες ώρες  και η θέση του Δήμου Διονύσου ειδικά για το άρθρο 12 του νομοσχεδίου, που αφορά στην οριοθέτηση των οικισμών, όπως η θέση αυτή διαμορφώθηκε κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου την Τρίτη 25 Αυγούστου (σ.σ. το εν λόγω θέμα, και μόνον αυτό, συζητήθηκε την Τετάρτη 26/8 μια που η συνεδρίαση της Τρίτης διεκόπη λόγω του προχωρημένου τη ώρας). Αξίζει εδώ να σημειωθεί πως η συζήτηση χαρακτηρίστηκε από όλες τις πλευρές του Συμβουλίου εποικοδομητική, νηφάλια και ψύχραιμη, ενώ συνομολογήθηκε από τους περισσότερους συμβούλους τόσο η πληρότητα της εισήγησης όσο και οι καλές προθέσεις του αρμόδιου Αντιδημάρχου Γ. Φωτάκη να βοηθήσει με τον καλύτερο τρόπο ώστε να λυθούν τα προβλήματα των οικισμών της πόλης.

Απόδειξη των παραπάνω η υπερψήφιση της εισήγησης αυτής από 20 μέλη του Σώματος, που προέρχονταν από όλες ανεξαιρέτως τις παρατάξεις, με μόνο δυο αρνητικές ψήφους- των Α. Πέππα και Π. Τσούκα της μείζονος μειοψηφίας- ενώ ο προεδρεύων Θ. Στάικος, επίσης προερχόμενος από τη μείζονα, ψήφισε λευκό. Αξίζει εδώ να σημειωθεί πως η θέση αυτή είναι προϊόν συζητήσεων τόσο στο Δημοτικό Συμβούλιο και την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής όσο και στη νομοτεχνική και διαπαραταξιακή επιτροπή, μια που το οικιστικό, συνδεόμενο άρρηκτα με το δασικό, είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα για την πόλη.

Πιο αναλυτικά:

Η εισήγηση, συνοπτικά, προέβλεπε τρεις περιπτώσεις οικισμών, για καθεμιά από τις οποίες πρότεινε και τα εργαλεία αντιμετώπισης: Άγ. Στέφανος- Άνοιξη- Ραπεντώσα η πρώτη περίπτωση που αντιμετωπίζεται με κατάθεση τροπολογίας, το ίδιο και η δεύτερη περίπτωση, Σταμάτα-Σπάτα, Παλαιά Σταμάτα και Πευκόφυτο (Σπατατζίκι), ενώ για την τρίτη περίπτωση, των οικιστικών συγκεντρώσεων που βρίσκονται διάσπαρτες σε όλες σχεδόν τις Κοινότητες, προτείνεται η εκπόνηση Τοπικών ή Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων.

Δυο ήταν οι κύριες απόψεις που αντιπαρατέθηκαν στην πρόσφατη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Η πρώτη θεωρεί όλους τους οικισμούς του Δήμου Διονύσου ισότιμους, που όμως χρειάζονται διαφορετική αντιμετώπιση ανάλογα με την πολεοδομική τους αφετηρία, την κατάσταση στην οποία βρίσκονται σήμερα και τις διοικητικές πράξεις που τους διέπουν. “Βασική μας θεώρηση είναι πως όλες οι περιοχές χρήζουν πολεοδομικής ανασυγκρότησης, αλλά δεν ξεκινούν όλες από το ίδιο σημείο, γι’ αυτό η εισήγηση μιλά για τρεις περιπτώσεις”, συνόψισε εξ αρχής τη θέση του Δήμου ο Αντιδήμαρχος. Απέναντι στη θεώρηση αυτή τάχθηκε ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας Δ. Ζαμάνης διαφωνώντας με το διαχωρισμό των οικισμών σε κατηγορίες και τονίζοντας πως “η όποια προσπάθεια θα πρέπει να γίνει για όλους τους οικισμούς”.

Κατά του διαχωρισμού των οικισμών τάχθηκαν και οι τέως Αντιδήμαρχοι Π. Τσούκας και Α. Πέππα, με την τελευταία να ζητεί επιπλέον επαναπροσδιορισμό των Ζωνών Προστασίας, όπως  εμφανίζονται στο Διάταγμα του Πεντελικού, μια που “κρατούν σε ομηρία πολλούς ιδιοκτήτες της περιοχής”.  Η ίδια χαρακτήρισε ευχολόγιο την εισήγηση και πρότεινε την αναβολή του θέματος για περαιτέρω επεξεργασία. Ήταν και οι μοναδικοί που καταψήφισαν την εισήγηση, μια που ο κ. Ζαμάνης αποχώρησε από τη συνεδρίαση λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων, ενώ τα άλλα δυο παρόντα μέλη από την παράταξη των Ανοιχτών Οριζόντων- Τ. Μπάσης και Κ. Μαϊχόσογλου– δεν συμμερίστηκαν τις ενστάσεις των συναδέλφων τους και υπερψήφισαν την εισήγηση (σ.σ. ο Θ. Στάικος, όπως προελέχθη, στάθηκε με λευκή ψήφο).

Ειδική μνεία αξίζει εδώ να γίνει στη θετική στάση της Λαϊκής Συσπείρωσης, παράταξης που παραδοσιακά αρθρώνει έναν τελείως διαφορετικό πολιτικό λόγο και εκφράζει μια εναλλακτική προσέγγιση για κάθε σχεδόν θέμα που έρχεται στο Δημοτικό Συμβούλιο. Παρά τις ενστάσεις τους, οι Τ. Παντελόγλου και Π. Πανάγος υπερψήφισαν εμπλουτίζοντας την εισήγηση με τις επισημάνσεις και τις προτάσεις τους.

Ανάλογες επισημάνσεις και προτάσεις κατέθεσε και ο Κ. Κουριδάκης από τον Εύπολι, που είχε εξάλλου συμμετάσχει σε όλες τις σχετικές συζητήσεις και ως μηχανικός, υπογραμμίζοντας πως το δασικό πρόβλημα είναι στενά συνδεδεμένο με το οικιστικό της περιοχής μας.

Σύμφωνη με την εισήγηση ήταν και η παράταξη ΜΑΖΙ για τον Διόνυσο, με τη Λ. Φέρμελη να επισημαίνει εντούτοις πως το νομοσχέδιο δεν εξαντλείται στην οριοθέτηση των οικισμών, αλλά περιλαμβάνει και διατάξεις για την εκτός Σχεδίου δόμηση, που καταδικάζουν τις μικρές ιδιοκτησίες, συνεπώς θα πρέπει ο Δήμος να πάρει θέση και γι’ αυτό το θέμα.

Η πλήρης θέση του Δήμου, όπως διαμορφώθηκε μετά και από τις προτάσεις των παρατάξεων, αποτελεί απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και θα αναρτηθεί στη διαβούλευση για το νομοσχέδιο, έχει ως εξής: 

Εγκρίνεται το ΠΛΑΙΣΙΟ ΘΕΣΕΩΝ ΔΗΜΟΥ ΔΙΟΝΥΣΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΤΟΥ Σ/Ν «ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟ ΤΗΣ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ» ΠΟΥ ΑΦΟΡΑ ΤΟ ΟΙΚΙΣΤΙΚΟ και ειδικότερα αποφασίζονται τα εξής:

1. Σε ό,τι αφορά την περίπτωση Α, ήτοι την περίπτωση των οικισμών Αγίου Στεφάνου, Άνοιξης, καθώς και της Ραπεντώσας της Κοινότητας Διονύσου.

Να ενεργήσει ο Δήμος ώστε να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση, η οποία αφού λάβει υπόψη:

 Τις επί μακρόν χρονικό διάστημα, ευθύνες της Διοίκησης, μέσα από την παραγωγή πλήθους Διοικητικών Πράξεων, που έχουν δημιουργήσει κατάσταση, τυχόν ανατροπή της οποίας, θα έχει σοβαρές επιπτώσεις για το Δημόσιο συμφέρον,

 Την ύπαρξη ειδικά των Διοικητικών Πράξεων που σχετίζονται με εγκρίσεις ΓΠΣ και τα οποία έχουν ενσωματώσει τα επίμαχα όρια των οικισμών,

 Την ανάγκη άμεσης πολεοδομικής οργάνωσης (υπό εξέταση η περίπτωση της Ραπεντώσας, λόγω του ότι κρίνεται ολοκληρωμένη οικιστικά), πέραν των άλλων και για λόγους δημιουργίας ασφαλούς διαβίωσης, οδικής ασφάλειας και προστασίας από προφανείς κινδύνους φυσικών καταστροφών με την αναγκαία χωροθέτηση διόδων διαφυγής, οριοθέτηση ρεμάτων, χωροθέτηση χώρων συγκέντρωσης πληθυσμού κλπ (πυρκαγιές, πλημμύρες, σεισμοί),

 Την ανάγκη δίκαιης και ισότιμης αντιμετώπισης της Πολιτείας έναντι των πολιτών, (γεγονός που δεν συνέβη με τις διατάξεις του ν. 4389/16),

 Συγκεκριμένα όλες οι ιδιοκτησίες, πρέπει να αντιμετωπίζονται ισότιμα, ανεξάρτητααπό το αν έχουν οικοδομηθεί ή όχι, από το χρόνο οικοδόμησης, από το αν το ιδιοκτησιακό καθεστώς τους, προέρχεται από επαχθή αιτία ή από δωρεά ή γονική παροχή, κλπ, ενώ πρέπει να αίρεται κάθε πρόβλημα γεωμετρικής απροσδιοριστίας στην έκτασή των, ως προς το όριο αρτιότητας, κλπ,

 Την ανάγκη βιώσιμης και έξυπνης ανάπτυξης των περιοχών μας μέσω τεχνολογικών λύσεων «Έξυπνων πόλεων – SmartCities» και άλλων κατάλληλων προγραμμάτων,

 Την αντιμετώπιση του προβλήματος σωρείας διεκδικήσεων πολιτών από το Δήμο μας, με αφορμή το γεγονός ότι θεωρήθηκαν από τη Διοίκηση αρχικά, ως νομοταγείς και πολύ αργότερα, ως «παραβατικο»’,

Θα προβλέπει για τους εν λόγω οικισμούς:

 Την αναγνώριση των ορίων των, όπως αυτά καθορίσθηκαν με τις πράξεις Νομαρχών και περιελήφθηκαν στη συνέχεια στα εγκεκριμένα ΓΠΣ και συγχρόνως να μην εφαρμόζονται, επί των εκτάσεων εντός των ως άνω ορίων, οι διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, εξαιρώντας τους από την ανάρτηση των δασικών χαρτών (όπου θα εμφανίζονται με πορτοκαλί περίγραμμα).

 Την πολεοδομική οργάνωση των, με το κατάλληλο περιβαλλοντικό ισοζύγιο, σύμφωνα με προδιαγραφές που θα καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος.

2. Σε ό,τι αφορά την περίπτωση Β, ήτοι την περίπτωση των οικισμών Σταμάτα-ΣπάταΠαλαιά Σταμάτα και Πευκόφυτο ή Σπατατζίκι.

Να ενεργήσει ο Δήμος ώστε να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση, η οποία αφού λάβει υπ΄όψη:

 Προϋφίστανται, του έτους 1923, όπως θα διαπιστώνεται από στοιχεία όπως απογραφές, αποφάσεις για μετονομασίες και προσαρτήσεις σε διαφορετικούς ΟΤΑ, τίτλους κυριότητας και ειδικά σχετικές διαπιστωτικές αποφάσεις Νομάρχη,

 Έχουν καθορισμένα όρια, με αποφάσεις των οικείων ΟΤΑ, αλλά δεν έχει ολοκληρωθεί η προβλεπόμενη διαδικασία,

 Την ανάγκη άμεσης πολεοδομικής οργάνωσης, πέραν των άλλων και για λόγους δημιουργίας ασφαλούς διαβίωσης, οδικής ασφάλειας και προστασίας  από προφανείς κινδύνους φυσικών καταστροφών με την αναγκαία χωροθέτηση διόδων διαφυγής, οριοθέτηση ρεμάτων, χωροθέτηση χώρων συγκέντρωσης πληθυσμού κλπ (πυρκαγιές , πλημμύρες, σεισμοί).

 Την ανάγκη δίκαιης και ισότιμης αντιμετώπισης της Πολιτείας έναντι των πολιτών, (γεγονός που δεν συνέβη με τις διατάξεις του ν. 4389/16),

 Συγκεκριμένα όλες οι ιδιοκτησίες, πρέπει να αντιμετωπίζονται ισότιμα, ανεξάρτητα από το αν έχουν οικοδομηθεί ή όχι, από το χρόνο οικοδόμησης, από το αν το ιδιοκτησιακό καθεστώς τους, προέρχεται από επαχθή αιτία ή από δωρεά ή γονική παροχή, κλπ, ενώ πρέπει να αίρεται κάθε πρόβλημα γεωμετρικής απροσδιοριστίας στην έκταση των, ως προς το όριο αρτιότητας, κλπ,

 Την ανάγκη βιώσιμης και έξυπνης ανάπτυξης των περιοχών μας μέσω τεχνολογικών λύσεων «Έξυπνων πόλεων – SmartCities» και άλλων κατάλληλων προγραμμάτων,

Θα προβλέπει για τους εν λόγω οικισμούς:

 Την ολοκλήρωση της διαδικασίας οριοθέτησης των σύμφωνα με το Π.Δ. 2/13-3- 81 (ΦΕΚ 138 Δ) και συγχρόνως να μην εφαρμόζονται, επί των εκτάσεων εντός των ως άνω ορίων, οι διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, εξαιρώντας τους από την ανάρτηση των δασικών χαρτών (όπου θα εμφανίζονται με πορτοκαλί περίβλημα).

 Την πολεοδομική οργάνωσή των, με το κατάλληλο περιβαλλοντικό ισοζύγιο, σύμφωνα με προδιαγραφές που θα καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος.

3. Σε ό,τι αφορά την περίπτωση Γ, ήτοι την περίπτωση των οικιστικών συγκεντρώσεων:

 Τραυλού, Τρία Πεύκα και Σπίτι Τρία Πεύκα της Κονότητας Δροσιάς,

 Αμυγδαλέζας, Μαγγινέϊκα, Κουκουνάρι και Φύριζα της Κοινότητας Σταμάτας.

 Γαλήνης της Κοινότητας Ροδόπολης,

 Αλεξανδρέϊκων και Πλατύ Χωράφι της Κοινότητας Διονύσου,

 Αναγέννησης, Αγίων Θεοδώρων καθώς και τμήμα της περιοχής Αγίων Αγγέλων όπισθεν του Αρσακείου,

Λαμβάνοντας υπόψη ότι στις περιοχές αυτές υφίστανται σημαντικές οικιστικές συγκεντρώσεις και ό,τι για ορισμένες ιδιοκτησίες, υφίστανται οικοδομικές άδειες που έχουν εκδοθεί με διάφορα καθεστώτα (βάση των διατάξεων της περί εκτός σχεδίου δόμησης, είτε σε ιδιοκτησίες εκ κληροτεμαχίων, είτε γενικά σε περιοχές με γεωργικό χαρακτήρα και ειδικά προ της θεσμοθέτησης του ΠΔ προστασίας του Πεντελικού (ΦΕΚ 755 Δ΄/1988), βάση των ισχυουσών τότε διατάξεων περί λυομένων, ως επιδιορθούμενα κτίρια προϋφιστάμενα του 1955, κλπ.),

Να ενεργήσει ο Δήμος ώστε, τα πολεοδομικά προβλήματα των παραπάνω περιοχών, να αντιμετωπισθούν με βάση τα θεσμικά εργαλεία των Τοπικών ή Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων, που πρόκειται να προωθηθούν σε εθνικό επίπεδο. Οι όποιες δε διαφοροποιήσεις μεταξύ των περιοχών αυτών, να ληφθούν υπ΄όψη, κατά την εκπόνηση και έγκριση των Σχεδίων αυτών με σκοπό να ενταχθούν στις αντίστοιχες Κοινότητες είτε ως ενιαία έκταση οικισμού, είτε ως διακεκριμένη οικιστική ενότητα.

Μέριμνα του Δήμου να αποτελέσει και η περίπτωση της περιοχής Αμπελακίων Ραπεντώσας της Κοινότητας Διονύσου, η οποία, με βάση την υπ΄αριθμ. 200929/1952 Υ.Α., περιλαμβάνει κυρωμένο σχέδιο διανομής έτους 1938 και ρυμοτομίας, που παραμένει ανενεργό μέχρι σήμερα, ενώ έχει συμπεριληφθεί εντός της ζώνης Α, προστασίας του Πεντελικού.

Αυτονόητη προϋπόθεση δε για την υλοποίηση των παραπάνω, είναι ότι οι όποιες ρυθμίσεις θα υπερισχύουν των διατάξεων του Δ/γματος Προστασίας του Πεντελικού.