logo


Εκτός Ημερησίας Διατάξεως θα έρθει μάλλον προς συζήτηση στη σημερινή, Τρίτη 16 Μαρτίου στις 7.30 το βράδυ, συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, η προβλεπόμενη στο νέο εκλογικό Νομοσχέδιο του ΥΠΕΣ κατάργηση των Δημοτικών Κοινοτήτων στη συντριπτική πλειονότητα των Δήμων της Αττικής, με ελάχιστες εξαιρέσεις. Για το ίδιο θέμα, υπενθυμίζεται, έχει ήδη ληφθεί απόφαση διαμαρτυρίας από το Τοπικό Συμβούλιο Διονύσου, ενώ επίκεινται οι συνεδριάσεις και των άλλων Τοπικών Συμβουλίων της πόλης. Παράλληλα, για το θέμα, πραγματοποιούνται αλλεπάλληλες επαφές μεταξύ των Κοινοτήτων Δήμων της Αττικής, καθώς και με το νεοσύστατο Πανελλαδικό Δίκτυο Κοινοτήτων, μια που το νομοσχέδιο περιλαμβάνει πολλές τροποποιήσεις που αφορούν και εκείνες σε επίπεδο χώρας που δεν καταργούνται.

Για το ίδιο θέμα, με εισήγησή του ο Δήμαρχος Διονύσου Γ. Καλαφατέλης, καλεί το Δημοτικό Συμβούλιο να εκφράσει την αντίθεσή του στην κατάργηση των Κοινοτήτων και γενικά αλλά και ειδικά για το Δήμο Διονύσου, να παρέμβει στον υπουργό Εσωτερικών αλλά και στη δημόσια διαβούλευση για το νομοσχέδιο που λήγει μεθαύριο Πέμπτη 18 Μαρτίου, καθώς και να συντονίσει τις ενέργειές του με αυτές των άλλων 23 Δήμων της Αττικής, που αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα:

EΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΝΟΜΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

ΔΗΜΟΣ ΔΙΟΝΥΣΟΥ

Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ

 ΕΙΣΗΓΗΣΗ

 Θέμα: Κατάργηση Κοινοτήτων Δήμου Διονύσου

 Σε ό,τι αφορά το θέμα παραθέτω τα εξής:

 1.      Η Κυβέρνηση με Σχέδιο Νόμου για εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών, το οποίο έχει τεθεί σε διαβούλευση μέχρι τις 18/3, προβλέπει την κατάργηση (εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων) τών Κοινοτήτων της Περιφέρειας Αττικής και μεταξύ αυτών και του Δήμου Διονύσου.

 2.      Υπενθυμίζεται ότι ο θεσμός των Κονοτήτων είναι εδραιωμένος στην κοινωνική συνείδηση. Από την εποχή της Τουρκοκρατίας μέχρι και πρόσφατα περιοχές μη αστικές, όπως ήταν και οι δικές μέχρι πριν λίγα χρόνια, ήταν οργανωμένες σε Κοινοτική Αυτοδιοικητική βάση.

Με τις τεχνολογικές καθώς και τις κοινωνικοοικονομικές εξελίξεις όμως που επήλθαν με την πάροδο του χρόνου, αλλά και γενικά τις ανάγκες για την παροχή περισσότερων, αρτιότερων και οικονομικότερων Υπηρεσιών, αλλά και της οργάνωσης του ευρύτερου χώρου από άποψη χωροταξική, πολεοδομική και εν γένει αναπτυξιακή, έπρεπε οι θεσμοί αυτοί να εκσυχρονισθούν. Έτσι ακριβώς προέκυψαν οι Καλλικρατικοί Δήμοι.

 3.      Είναι βέβαιο ότι σε περιπτώσεις σοβαρών μεταρρυθμίσεων θα πρέπει να προβλέπονται πολιτικά αντίβαρα, ώστε να αποσβένονται οι όποιοι κραδασμοί που θα προκύπτουν, αλλά και να αποφεύγονται τα όποια μειονεκτήματα, οι πιθανές στρεβλώσεις και πισωγυρίσματα.

Στην περίπτωση των νέων Δήμων ενώ τους παρασχέθηκε η δυνατότητα των παραπάνω πλεονεκτημάτων, ταυτόχρονα δημιουργήθηκε το μειονέκτημα, τα κέντρα λήψης των αποφάσεων, δηλ. οι έδρες των πρώην Δήμων, να απομακρυνθούν από τον τόπο που προκύπτουν τα προβλήματα και επιλύονταν μέχρι τότε. Αποτέλεσμα οι νέοι Δήμοι να απομακρύνονται από αυτά και οι πολίτες να έχουν την αίσθηση ότι αποξενώνονται

Η απάντηση σε αυτό το μειονέκτημα, δεν μπορεί παρά να είναι όχι μόνον η ύπαρξη αλλά και η ισχυροποίηση των Κοινοτήτων μέσα από τη μεταβίβαση τών απαραίτητων Αρμοδιοτήτων, την οποία ως γνωστόν, προβλέπει, ως δυνατότητα, ο Καλλικρατικός Νόμος (ν.3852/2010).

 4.      Υπενθυμίζουμε ότι μία από τις βασικές προεκλογικές δεσμεύσεις της Δημοτικής μας Παράταξης, επειδή ακριβώς  έγκαιρα διαπιστώναμε, αυτή την ανάγκη, ήταν η Αποκεντρωτική Δημοτική Λειτουργία μέσα από τη μεταβίβαση Αρμοδιοτήτων, τοπικού χαρακτήρα σχετικών με την εξυπηρέτηση του πολίτη πλησίον στον τόπο κατοικίας του και κυρίως γύρω από ζητήματα καθημερινότητας. Ήδη δε υπάρχει σχεδιασμός για τη σταδιακή υλοποίηση αυτής της προγραμματικής μας δέσμευσης.

 5.      Ειδικά για το Δήμο Διονύσου, πρέπει να τονισθεί ότι πρόκειται για περίπτωση Ανοικτής Πόλης, με την έννοια ότι αποτελείται από διακριτές ανθρωπογεωγραφικές οντότητες, πολλές φορές με διαφορετικά προβλήματα (χωροταξικά, πολεοδομικά, χρήσεων γης, κλπ), για τα οποία οι τοπικές κοινωνίες επιθυμούν και αναζητούν επιπλέον θεσμικό τρόπο να προβάλουν.

 6.      Τέλος, τονίζεται ότι η εν λόγω νομοθετική ρύθμιση αντίκειται και στο Ευρωπαϊκό Δίκαιο (Συνθήκη της Λισαβόνα του 2000), που προβλέπει την παρουσία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο πλησιέστερο προς τον πολίτη σημείο, ικανοποιώντας δηλαδή την βασική αρχή τής «Εγγύτητας» και «Αμεσότητας’’.

 7.      Ήδη τα Κοινοτικά Συμβούλια του Δήμου μας, έχουν λάβει ή βρίσκονται στη διαδικασία να λάβουν Αποφάσεις κατά της παραπάνω ρύθμισης.

 Με βάση τα παραπάνω, εισηγούμαι όπως το Δημοτικό Συμβούλιο, αποφασίσει:

 1.      Να εκφράσει την αντίθεσή του στην κατάργηση γενικά, των Κοινοτήτων, επειδή:

 ·    Κατ’ αυτό τον τρόπο, μετά την Λειτουργία του Καλλικρατικού Δήμου, μειώνεται η δυνατότητα του Δήμου, στην επίλυση των τοπικών προβλημάτων εκεί που αυτά δημιουργούνται, πλησίον στον πολίτη και μάλιστα αποτελεσματικότερα, με αποτέλεσμα να κλονίζεται η εμπιστοσύνη του στο Καλλικρατικό Δήμο.

·   Αντίκειται, στο Ευρωπαϊκό Δίκαιο (Συνθήκη της Λισαβόνας του 2000), που προβλέπει την παρουσία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο πλησιέστερο προς τον πολίτη σημείο, ικανοποιώντας δηλαδή την βασική αρχή τής «Εγγύτητας» και «Αμεσότητας’’,

 2.      Να εκφράσει την αντίθεσή του στην κατάργηση ειδικά, των Κοινοτήτων του Δήμου Διονύσου, επειδή:

·  Ο Δήμος αυτός, είναι στην ουσία μια ανοικτή πόλη αποτελούμενη από πολυάριθμες ανθρωπογεωγραφικές ενότητες, οι περισσότερες πρώην Δήμοι αρκετών χιλάδων πληθυσμού, απαραίτητων κυττάρων για την εξυπηρέτηση τών πολιτών.

·    Οι ενότητες αυτές αντιμετωπίζουν διαφορετικά προβλήματα από περιοχή σε περιοχή (χωροταξικά, πολεοδομικά, χρήσεων γης, κλπ), για τα οποία οι τοπικές κοινωνίες επιθυμούν και αναζητούν επιπλέον θεσμικό τρόπο να προβάλουν.

 3.   Να εκφράσει προς την ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών με έντονο τρόπο τις αντιρρήσεις του και να παρέμβει σχετικά, κατά τη διαδικασία διαβούλευσης του Σχεδίου Νόμου.

 4.    Να συντονίσει τις ενέργειές του με τους υπόλοιπους 23 Καλλικρατικούς Δήμους του Λεκανοπεδίου Αττικής, που αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα.

 Ο Δήμαρχος Διονύσου

 Γιάννης Καλαφατέλης