Η διαπίστωση αυτή ανήκει στον τοπικό σύμβουλο Διονύσου Κ. Μπομπή, στη χθεσινή (23/4) συνεδρίαση του Τοπικού Συμβουλίου της περιοχής με κεντρικό θέμα την πυροπροστασία ενόψει του καλοκαιριού. Η πυροπροστασία άλλωστε κυριάρχησε στην επικαιρότητα της τελευταίας εβδομάδας για το Δήμο Διονύσου, μια πλην του Τοπικού, απασχόλησε επί μακρόν και το Δημοτικό Συμβούλιο, μια ημέρα νωρίτερα.
Ήταν αναμενόμενο: Από την ομόφωνη απόφαση, αμέσως μετά από τη “Μήδεια”, που προέβλεπε ένα οδικό χάρτη ενεργειών αποκατάστασης αλλά και προετοιμασίας, ούτε διαπαραταξιακή επιτροπή με τη συμμετοχή υπηρεσιακών παραγόντων έχει συσταθεί ούτε συντονιστικό κέντρο ούτε κάποιο σχέδιο έχει εκπονηθεί ούτε εικόνα για την πορεία απομάκρυνσης της καύσιμης ύλης μετά από τη “Μήδεια” έχει δοθεί από τη Διοίκηση ούτε Αντιδήμαρχος ή δημοτικός σύμβουλος έχει ορισθεί υπεύθυνος για την Πολιτική Προστασία (σ.σ. υπενθυμίζεται πως σήμερα, και μετά από την απομάκρυνση των Θ. Κρητικού και Χ. Πέππα, την Πολιτική Προστασία έχει αναλάβει ο Δήμαρχος Γ. Καλαφατέλης).
Η ανησυχία είναι διάχυτη στους κατοίκους, 8 ημέρες πριν από την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου- και αποτυπώθηκε με τον πιο οξύ τρόπο στη συνεδρίαση του Τοπικού, που θα στείλει 28 προτάσεις, επιτακτικές, προς τη Δημοτική Αρχή, με αντίστοιχα αιτήματα, που προέκυψαν από τη συνεργασία των τοπικών συμβούλων Δ. Ιατρού, Λ. Γεωργοκίτσου και Κ. Μπομπή με το τοπικό Κλιμάκιο Εθελοντών Πολιτικής Προστασίας:
*Καθαρισμός του δικτύου της ΔΕΔΔΗΕ με παράλληλη αποστολή εξωδίκου όπου θα επισημαίνονται οι υποχρεώσεις και οι ευθύνες της εταιρείας.
*Καθαρισμός του περιαστικού δάσους και των δασικών δρόμων από το Δασαρχείο με παράλληλη αποστολή εξωδίκου εκ μέρους του Δήμου.
*Αυστηρή τήρηση του νόμου και της Πυροσβεστικής διάταξης σχετικά με τον καθαρισμό οικοπέδων και το κλάδεμα των πεύκων.
*Εξοπλισμός όλων των αντλιοστασίων του Δήμου, 27 τον αριθμό, αλλά και του Δημοτικού Καταστήματος, με σταθερές γεννήτριες που να διαθέτουν αυτοματισμό ενεργοποίησης, επάρκεια καυσίμων και συνεχή έλεγχο για την καλή λειτουργία τους. Προμήθεια, επιπλέον, και φορητών γεννητριών για την εξασφάλιση της λειτουργίας των ενισχυτών γραμμής (booster) που αυξάνουν την πίεση του νερού.
*Καταγραφή, έλεγχος και συντήρηση των πυροσβεστικών κρουνών.
*Σύσταση τοπικού Συντονιστικού Κέντρου για το συντονισμό των υπηρεσιών που θα επιχειρούν σε περίπτωση πυρκαγιάς.
*Απομάκρυνση κλαδιών από τους δρόμους και μπάζων από τις χωματερές, όπως τα ανενεργά Λατομεία ΔΙΟΜΗΔΗΣ.
*Ενίσχυση της πυροπροστασίας της περιοχής με δημοτικά οχήματα, αλλά και με οχήματα από τον ΣΠΑΠ και την Πυροσβεστική, μόνιμα σταθμευμένα στο Διόνυσο.
*Στελέχωση του πυροφυλακίου στο Διονυσοβούνι 24 ώρες, 7 ημέρες την εβδομάδα.
*Ευρεία και συνεχής ενημέρωση των κατοίκων με κάθε πρόσφορο τρόπο σχετικά με τις οδηγίες αντιμετώπισης της φωτιάς, καθώς και με το σχέδιο διαφυγής σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
*Συνεργασία με τους Ναυτοπροσκόπους και με τους υπόλοιπους συλλογικούς φορείς της Κοινότητας για την προώθηση του εθελοντισμού.
*Συμμετοχή και των εταιρειών security στην πυρασφάλεια.
*Προμήθεια σύγχρονου συστήματος πυρασφάλειας και χρήση drones για τον έλεγχο για πυρκαγιές.
*Και όλα τα παραπάνω, με σαφές και έγγραφο, δεσμευτικό, χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση και ολοκλήρωση των σχετικών ενεργειών.
Οι τοπικοί σύμβουλοι, πάντως δεν ήταν καθόλου αισιόδοξοι: Ομόφωνες αποφάσεις τους λίγο καιρό νωρίτερα, που απευθύνονταν στο Δήμαρχο και σε όλο το Δημοτικό Συμβούλιο “αγνοήθηκαν πλήρως και από όλους, απαξιώνοντας έτσι το θεσμό του Τοπικού Συμβουλίου, για τον οποίο χύνουν κροκοδείλια δάκρυα”, τόνισε χαρακτηριστικά η τοπική σύμβουλος της Διοίκησης Δ. Ιατρού, ενώ μελέτη σοβαρή για το τι λειτουργεί και τι όχι σ’ ολόκληρο το Δήμο ζήτησε σε υψηλούς τόνους ο κ. Μπομπής.
Στη διάρκεια της συζήτησης συχνές ήταν οι αναφορές στην ανάγκη κλιμάκωσης των ενεργειών του Δήμου, που εκτός από αυστηρές επιστολές, σεβόμενος τους δημότες, την ασφάλεια και τη ζωή τους, οφείλει να προχωρήσει και στην αποστολή εξωδίκων προς όλους τους φορείς, που εμπλέκονται στην πυροπροστασία, εφόσον δεν ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους. Στην κατηγορία αυτή, εκτός από τις ΔΕΚΟ και τα δίκτυά τους, ανήκει το Δασαρχείο με αρμοδιότητα για κάθε Κοινόχρηστο Χώρο του Δήμου, αλλά και για κάθε σπιθαμή ιδιωτικού αστικού ή περιαστικού δάσους- είτε Τατόι λέγεται αυτό, είτε αιωνόβιο Δάσος στο Διόνυσο είτε Κόκκινο Χωράφι στα σύνορα Διονύσου- Δροσιάς, που έχουν ιδιοκτήτες με μεγάλη οικονομική επιφάνεια, αλλά ουδέποτε έχουν ασχοληθεί με την περιουσία τους, πόσω μάλλον όταν εξαιτίας της μπορεί να κινδυνεύσει μια ολόκληρη πόλη.
Όσο για την επιβολή προστίμων στους ιδιοκτήτες αδόμητων οικοπέδων που παραμελούν την υποχρέωσή τους να τα καθαρίσουν στο πλαίσιο της πυροπροστασίας, εδώ οι γνώμες διίστανται: Πόσο είναι χρήσιμα τα πρόστιμα αν δεν εξυπηρετούν το σκοπό τους, δηλαδή την πυρασφάλεια; Και όταν μάλιστα βεβαιώνονται το Δεκέμβρη, και όχι μέσα ή πριν από την αντιπυρική περίοδο; Ή, πώς νομιμοποιείται ο Δήμος να επιβάλει πρόστιμα όταν ο ίδιος δεν φροντίζει να καθαρίζει τη δική του περιουσία; Είναι μερικές από τις απόψεις που ακούστηκαν στη διάρκεια τόσο του Δημοτικού όσο και του Τοπικού Συμβουλίου.
Στην τελευταία, ειδικά, που ασχολήθηκε με όλο το φάσμα των (απ)αιτούμενων ενεργειών, παρών ήταν και ο Αντιδήμαρχος Χωροταξικού Σχεδιασμού Γ. Φωτάκης, που έδωσε την εικόνα για όσα η Δημοτική Αρχή έχει ξεκινήσει, δρομολογεί ή προτίθεται να εφαρμόσει στο άμεσο μέλλον:
>Η προμήθεια γεννητριών είχε δρομολογηθεί μέσα από το πρόγραμμα ΤΡΙΤΣΗΣ, πολύ πριν από τη “Μήδεια”, η σχετική διαδικασία δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, οπότε για την κάλυψη των πλέον επειγουσών αναγκών θα ενοικιαστούν 5 γεννήτριες, για την κάλυψη αντίστοιχου αριθμού αντλιοστασίων που σήμερα δεν διαθέτουν, ενώ γεννήτριες θα εξασφαλισθούν γεννήτριες και για τα Δημοτικά Καταστήματα. Στόχος πάντως είναι η μακροπρόθεσμη αγορά 17 γεννητριών.
>Οι κινήσεις προς τους εκτός Δήμου φορείς, που εμπλέκονται στην πυροπροστασία, έχουν μέχρι στιγμής περιοριστεί σε “αυστηρότατες” επιστολές προς τις ΔΕΚΟ, το Δασαρχείο, τον Υφυπουργό Περιβάλλοντος και τον Πρωθυπουργό, χωρίς φανερή κάποια πρόθεση κλιμάκωσης της πίεσης να πράξουν από την πλευρά τους τα αυτονόητα, τουλάχιστον για την ώρα.
>Ο καθαρισμός του, αστικού, αιωνόβιου δάσους στο Διόνυσο αποτελεί Ρυμοτομικό Σχέδιο με Προεδρικό Διάταγμα του 1928, επιφάνειας πάνω από 400 στρέμματα. Η προσέγγιση του ιδιοκτήτη για να το καθαρίσει θα πρέπει να γίνει με πολύ μεγάλη προσοχή, ώστε να μην εγερθούν αξιώσεις για υλοποίηση αυτού του Ρυμοτομικού Σχεδίου.
>Διαφορετική είναι η περίπτωση του Κόκκινου Χωραφιού με τους δυο μεγαλοεπιχειρηματίες ιδιοκτήτες, που αναμένεται να πιεσθούν ώστε να καθαρίσουν αυτά που τους ανήκουν από τα συνολικά 300 στρέμματα της έκτασης.
>Σύντομα θα παρουσιασθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο και το σχέδιο αντιμετώπισης δασικών πυρκαγιών ΙΟΛΑΟΣ, προσαρμοσμένο στις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες του Δήμου Διονύσου.
>Η αποψίλωση των Κοινόχρηστων Χώρων από την άλλη πλευρά θα ξεκινήσει αμέσως μόλις τελειώσουν οι βροχές, με ενεργή εργολαβία που έχει συναφθεί από πέρυσι για δυο χρόνια. Η κατεύθυνση από το Δασαρχείο είναι να εκπονηθούν διαχειριστικές μελέτες, τις οποίες έχει ήδη ξεκινήσει ο Δήμος.
>Όσο για τα πρόστιμα στους ασυνεπείς ιδιοκτήτες αδόμητων, είναι αλήθεια πως μια σοβαρότερη προσπάθεια συνέτισης των αμελών ξεκίνησε πέρυσι με την επιβολή προστίμων σε ομάδες ακαθάριστων οικοπέδων ανά Κοινότητα. Εντούτοις, και παρόλο που η προσπάθεια αυτή δεν έχει εισπρακτικό σκοπό, η σκοπιμότητά της αμφισβητείται έντονα, μια που “τα πρόστιμα δεν θα μας σώσουν σε περίπτωση φωτιάς”. Πάντως οι επιστολές προς τους ιδιοκτήτες, παρόλο που δεν προβλέπονται από τη νομοθεσία, θα ξεκινήσουν να αποστέλλονται την ερχόμενη εβδομάδα, με το επιπλέον δεδομένο πως η σύνδεση του Δήμου με τα στοιχεία του Κτηματολογίου επιτρέπει πλέον τον εντοπισμό και όσων παρέμεναν άγνωστοι μέχρι σήμερα. Εξετάζεται παράλληλα η δημιουργία σποτ που θα παιχθεί πανελλαδικά για την υπενθύμιση του καθαρισμού των αδόμητων οικοπέδων. Αξίζει εδώ να σημειωθεί πως στο Δημοτικό Συμβούλιο για το θέμα αυτό υπήρξε μακρά συζήτηση στην πρόσφατη συνεδρίαση την Πέμπτη 22 Απριλίου, ενώ στο Τοπικό Διονύσου ζητήθηκε μέχρι και η εισαγγελική παρέμβαση, μια που η σχετική Πυροσβεστική διάταξη (4/2012) μιλάει για αυτεπάγγελτο καθαρισμό των αδόμητων εκ μέρους του Δήμου, με τους παραβάτες να διώκονται και να τιμωρούνται με βάση τον Ποινικό Κώδικα. Αποκλείσθηκε πάντως η σύναψη εργολαβίας για τον καθαρισμό των τουλάχιστον 10.000 αδόμητων οικοπέδων της πόλης και προκρίνεται ο εντοπισμός των πλέον επικίνδυνων από αυτά ανά Κοινότητα και η πίεση στους ιδιοκτήτες τους.
Σημειώνεται, τέλος, πως τη Δευτέρα 26 Απριλίου το πρωί θα πραγματοποιηθεί συνεδρίαση του τοπικού Συντονιστικού Οργάνου για την Πολιτική Προστασία για την προετοιμασία ενόψει της αντιπυρικής περιόδου, με τη συμμετοχή άνω των 50 ατόμων- του Δημάρχου και των αρμοδίων Αντιδημάρχων, εκπροσώπων της Πυροσβεστικής, της Περιφέρειας, των Συνδέσμων Προστασίας Πεντέλης και Πάρνηθας, της Τροχαίας, του στρατοπέδου της ΑΒΥΠ, των παρατάξεων, της Ένωσης Γονέων Διονύσου, τους Προέδρους των Κοινοτήτων, των Κλιμακίων Εθελοντών, των Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας, κ.λπ. Εκεί καλό θα ήταν να αναφερθούν και όσα καταγγέλθηκαν στη συνεδρίαση του Τοπικού, όπως για παράδειγμα ότι από τους κρουνούς της Κοινότητας Διονύσου, μόνο 5 (πέντε) λειτουργούν κανονικά, ή ότι το αντλιοστάσιο στη γεώτρηση στην οδό Αθηνών, πολύτιμη για υδροληψία σε περίπτωση φωτιάς, δεν λειτουργεί εδώ και χρόνια, ή ότι γεώτρηση στη θέση Πηγαδάκι, στη χωματερή για τα μπάζα, έχει κριθεί ακατάλληλη για χρήση λόγω κολοβακτηριδίων, αλλά μπορεί μια χαρά να χρησιμοποιηθεί για πυρόσβεση, ή για τους υλοτόμους από τη Βόρεια Ελλάδα που ήταν να έρθουν αλλά ποτέ δεν εμφανίστηκαν, για την απομάκρυνση της καύσιμης ύλης από το περιαστικό δάσος. Όσο για την υποστελέχωση του Κλιμακίου Εθελοντών Διονύσου- μακράν το ολιγομελέστερο από τα πέντε Κλιμάκια της πόλης- η παραδοχή που ακούστηκε και υιοθετήθηκε από το Τοπικό Συμβούλιο είναι ενδεικτική: Όπου ο κόσμος είναι πιο λαϊκός, τόσο μεγαλύτερη είναι η εθελοντική συμμετοχή και η ανταπόκριση σ’ οποιοδήποτε αίτημα για βοήθεια, παρά την προσπάθεια του Κλιμακίου να προσελκύσει νέους Εθελοντές.