logo


“Μετά τη Μήδεια, η Δημοτική Αρχή έφτασε σχεδόν να αποσταθεροποιηθεί”. Η διαπίστωση αυτή, στην πρόσφατη (29/4) κατεπείγουσα συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής, ανήκει στον Αντιδήμαρχο Χωροταξικού Σχεδιασμού Δήμου Διονύσου Γ. Φωτάκη και αποτυπώνει με τον καλύτερο τρόπο την τρικυμία που βίωσε η Διοίκηση του Δήμου αμέσως μετά από τη θεομηνία που έπληξε την πόλη τον περασμένο Φεβρουάριο, και που τα απόνερά της συνεχίζονται μέχρι σήμερα και ποιος ξέρει για πόσο ακόμη.

Οι τελευταίες συνεδριάσεις της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Διονύσου έχουν όλες ένα κοινό χαρακτηριστικό. Ασχολούνται με μελέτες, προμήθειες, εργασίες- και τις αναθέσεις τους- που στοχεύουν στην αποκατάσταση των ζημιών από τη “Μήδεια”.

Έχουν κι άλλο ένα κοινό χαρακτηριστικό. Από τη μια πλευρά οι παρατάξεις της μειοψηφίας, κυρίως οι Ανοιχτοί Ορίζοντες, διαφωνούν σε υψηλούς τόνους και καταγγέλλουν τις διαδικασίες αυτής της ανάθεσης, μιλώντας για αδιαφάνεια, καιροσκοπισμό, εκμετάλλευση των περιστάσεων και διάθεση χρημάτων με θολό και σκανδαλώδη τρόπο, και από την άλλη πλευρά η Διοίκηση υπερασπίζεται τις επιλογές της, μιλώντας για μια άνευ προηγουμένου καταστροφή που παλεύει να αντιμετωπίσει με τις ευλογίες, τις οδηγίες, τη συναίνεση και την προτροπή του – ελεγκτή- Επιτρόπου και φροντίζοντας, αν και με υποστελεχωμένες υπηρεσίες, να πληρώσει όσους έχουν δουλέψει και δουλεύουν για την αποκατάσταση των ζημιών. Στη διάρκεια αυτών των αντεγκλήσεων, που κατά ένα μέρος τους γίνονται με κλειστά μικρόφωνα, οι προσφωνήσεις (στοιχειώδους) ευγένειας δίνουν σιγά σιγά τη θέση τους σε κατηγορίες, όπου πρωτεύουσα θέση έχουν οι «κουμπάροι» και η προνομιακή μεταχείρισή τους από τη Δημοτική Αρχή και το Δήμαρχο προσωπικά, καθώς και η μετατροπή της κρίσης σε ευκαιρία για λίγους.

Οι αντιρρήσεις της μειοψηφίας για τις παραπάνω μελέτες, προμήθειες και εργασίες είναι ισχυρές και εστιάζονται σε τέσσερα κυρίως σημεία:

*Δεν έχουν δοθεί οι λεπτομέρειες εκείνες που θα επέτρεπαν στους δημοτικούς συμβούλους να διαμορφώσουν ξεκάθαρη εικόνα για το τι (γίνεται ή έγινε), πόσο (κοστολογείται), πόσο (θα διαρκέσουν οι εργασίες), για ποιο διάστημα υπολογίζονται  (κατά τη διάρκεια ή/και μετά τη Μήδεια), πόσοι (εμπλέκονται), πού (απασχολούνται) και με ποιες συνθήκες δουλεύουν. Και όλα αυτά να δικαιολογούν ένα ποσό που φτάνει στο 1,9 εκατομμύριο ευρώ.

*Πολλές από τις εργασίες ή/και προμήθειες έχουν ήδη πραγματοποιηθεί, συνεπώς καλείται η Επιτροπή να τις εγκρίνει εκ των υστέρων, ενώ κάποιες άλλες εκκρεμούν, χωρίς να γίνεται σαφής διάκριση. Η μερίδα του λέοντος πηγαίνει σε γνωστούς ή/και συγγενείς μελών της Δημοτικής Αρχής και του Δημάρχου προσωπικά, ενώ κάποιοι από τους προμηθευτές μετρούν επαγγελματική δραστηριότητα εξαιτίας της “Μήδειας”.

*Η Δημοτική Αρχή, εν μέσω κατάστασης έκτακτης ανάγκης, δίνει άδεια σε εργαζόμενους του Δήμου, σε κρίσιμους μάλιστα τομείς, και αυτοί εν συνεχεία δουλεύουν, ανασφάλιστοι όπως καταγγέλλεται, για εργολάβους, στους οποίους ο Δήμος έχει αναθέσει εργασίες στους ίδιους κρίσιμους τομείς. Αυτοί οι εργολάβοι λειτουργούν αντισυμβατικά, άρα πρέπει να κηρυχθούν έκπτωτοι και όχι να πληρωθούν. Για το θέμα αυτό μάλιστα, τρεις παρατάξεις έχουν υποβάλει αναφορά σε υπερκείμενες Ελεγκτικές Αρχές.

*Τέλος, ο ρόλος της Οικονομικής Επιτροπής, στην οποία μετέχουν παρατάξεις της μειοψηφίας, σταματά στην έγκριση του πρακτικού που εκδίδει υπηρεσιακό γνωμοδοτικό όργανο, αρμόδιο για τη διαδικασία ανάθεσης σε αναδόχους. Οι οποιεσδήποτε συμβάσεις υπογραφούν στη συνέχεια είναι αρμοδιότητα αποκλειστικά των δημοτικών Υπηρεσιών, χωρίς οι παρατάξεις να μπορούν να λάβουν γνώση και να ελέγξουν.

Απέναντι στα παραπάνω, ο Δήμαρχος Γ. Καλαφατέλης και οι Αντιδήμαρχοι κ. Φωτάκης, Γ. Λακαφώση και Στ. Κριεμάδης αντιτάσσουν πως:   

>Οι τιμές που προέκυψαν στις συμφωνίες με τους εργολάβους (σ.σ. δεκάδες από αυτούς συμμετείχαν, κυρίως στον αποχιονισμό και στην αποκομιδή της καύσιμης ύλης, όπως φαίνεται από τα έγγραφα των υπηρεσιών του Δήμου ), είναι το 1/3 των τιμών που έχει επιτύχει η Περιφέρεια για αντίστοιχες εργασίες και ανάλογες με τις τιμές που είχαν επιτευχθεί σε παλαιότερους διαγωνισμούς του Δήμου, άρα οι εργασίες δεν υπερτιμολογήθηκαν.

>Κάποιες από τις προμήθειες ή/και τις εργασίες, πράγματι έχουν ήδη πραγματοποιηθεί, οπότε έπρεπε να εξευρεθεί τρόπος πληρωμής των εργολάβων. Επιπλέον, για καθεμιά εργασία θα υπάρξει αναλυτική ενημέρωση με φωτογραφίες που θα δείχνουν τη ζημιά και την αποκατάστασή της, για παράδειγμα στα αντλιοστάσια, στο δημοτικό φωτισμό, στα φρεάτια κ.λπ.

>Σημαντικό στοιχείο εδώ, η δυνατότητα που υπέδειξε ο ίδιος ο Επίτροπος στη Δημοτική Αρχή, να κινηθεί με τη διαδικασία που τελικά ακολουθήθηκε (σ.σ. συμβάσεις με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση, λόγω εξαιρετικών περιστάσεων που δεν απορρέουν από ευθύνη της αναθέτουσας αρχής, εν προκειμένω του Δήμου), προτιμώντας τον έλεγχο και τη διαφάνεια, αντί να προσφύγει στις απ’ ευθείας αναθέσεις.

>Καλούν, τέλος, τους εκπροσώπους των παρατάξεων να έχουν εμπιστοσύνη στις Υπηρεσίες και τους υπαλλήλους του Δήμου και να μην επιδιώκουν να μετατρέψουν τα συλλογικά όργανα του Δήμου σε επιτροπές παραλαβής και καταμέτρησης μεροκάματων.

“Ακούγοντας τις παρατάξεις θα νόμιζε κανείς πως εμείς εδώ έχουμε στήσει εγκληματική οργάνωση, με υπαλλήλους μέσα, για να εξυπηρετήσουμε συμφέροντα. Ξεχνούν όμως τι αντιμετωπίσαμε, ξεχνούν ότι έφτασε στο σημείο να αποσταθεροποιηθεί η Δημοτική Αρχή εξαιτίας της “Μήδειας”, ξεχνούν ότι ξεκινάει η αντιπυρική περίοδος, ξεχνούν το χάλι που υπήρχε στην περιοχή μας, που εμένα με είχε τρομάξει”, δήλωσε χαρακτηριστικά ο Αντιδήμαρχος Χωροταξικού Σχεδιασμού.

Οι τελευταίες συνεδριάσεις της Οικονομικής Επιτροπής έχουν ένα ακόμη κοινό χαρακτηριστικό: Το επίμονο αίτημα των μειοψηφιών για τη ζωντανή αναμετάδοσή τους, μια που οι αρμοδιότητες αυτού του συλλογικού οργάνου έχουν υπέρμετρα ενισχυθεί σε βάρος των αντίστοιχων του Δημοτικού Συμβουλίου. Και ενώ στο Συμβούλιο μετέχουν όλες οι παρατάξει, δεν συμβαίνει το ίδιο και στην Οικονομική Επιτροπή, όπου παρίστανται εκπρόσωποι από τέσσερις εκ των συνολικά έξι παρατάξεων, άρα μειώνονται αναλόγως και η ενημέρωση και ο έλεγχος.

Το θέμα φέρνουν ανελλιπώς στην επιφάνεια και οι Ανοιχτοί Ορίζοντες και ο Εύπολις- και ανακινήθηκε και πάλι χτες, Τετάρτη 5 Απριλίου, αυτή τη φορά, και με τις μειοψηφίες απούσες, από την Οδό Διονύσου. Η ίδια η πρόσκληση της συνεδρίασης άλλωστε το δικαιολογούσε, μια που στην Ημερήσια Διάταξη περιλαμβανόταν πίστωση 10.000 ευρώ για την- επί λέξει- «Υπηρεσία ζωντανής αναµετάδοσης των συνεδριάσεων του ∆.Σ της Ο.Ε κλπ. µέσω διαδικτύου, (LIVESTREAMING)”. Στη σχετική ερώτηση, λοιπόν, ο Δήμαρχος Διονύσου απάντησε μάλλον διφορούμενα: “Το κάθε συλλογικό όργανο είναι αρμόδιο να αποφασίσει για τη ζωντανή αναμετάδοση των συνεδριάσεών του. Θα το δούμε”. Μόνο που ουδέποτε έχει έρθει ως θέμα κάτι τέτοιο στην Οικονομική Επιτροπή, ενώ υπενθυμίζεται πως και το Δημοτικό Συμβούλιο πέρασε δια πυρός και σιδήρου μέχρι να πάρει την αντίστοιχη απόφαση. Στο μεταξύ, η Δημοτική Αρχή “βλέπει” αναρτήσεις επιλεκτικών αποσπασμάτων από τις συνεδριάσεις της Επιτροπής εκ μέρους του τέως Δημάρχου Δ. Ζαμάνη και με τη σειρά της επιλέγει να τις αντιμετωπίσει ως “πολιτική αδυναμία”, όπως την αποκάλεσε ο Αντιδήμαρχος Χωροταξικού Σχεδιασμού. Δεν έχει δίκιο: Ο κ. Ζαμάνης από την πλευρά του, επιθυμώντας την επιστροφή του στο κτήριο της οδού Μαραθώνος, καλά κάνει και διαφημίζει τις θέσεις του και τη γραμμή της παράταξής του. Πιθανόν μάλιστα να ελπίζει πως η μονομερής προβολή των θέσεών του θα σύρει τη Δημοτική Αρχή στην αποδοχή του αιτήματος για το live streaming. Μέχρι τότε όμως πολιτική αδυναμία επιδεικνύει αυτή η Δημοτική Αρχή. Η οποία, ειρήσθω εν παρόδω, ανακοίνωσε μεν την ενεργοποίηση του Βήματος των Παρατάξεων στην επίσημη ιστοσελίδα του Δήμου, αλλά ακόμη να την ενεργοποιήσει.