logo


Μπορεί το αίτημα ενός και μόνο κατοίκου/δημότη/πολίτη να επηρεάσει την καθημερινότητα μιας ολόκληρης γειτονιάς; Ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αττικής (ΟΑΣΑ) δίνει απάντηση στο παραπάνω ερώτημα εδώ και 10 χρόνια, μετακινώντας μια στάση λεωφορείου στη γειτονιά Φασίδερι, στην Άνοιξη, μετά από αίτημα ενός και μόνο κατοίκου, χωρίς να δίνει καμιά διευκρίνιση ή πληροφορίες για την απόφασή του αυτή, στηριζόμενος σε λανθασμένη και ήδη διορθωμένη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του 2017, αγνοώντας μεταγενέστερη ομόφωνη απόφαση, του 2021, του ίδιου συλλογικού οργάνου, αγνοώντας και την εκπεφρρασμένη μέσω σωρείας εγγράφων του τοπικού Συλλόγου “Η Πρόοδος” διαμαρτυρία των κατοίκων της περιοχής, πηγαινοφέρνοντας τη στάση σε ασφαλές, ασφαλέστερο και ακόμη ασφαλέστερο σημείο, απειλώντας τέλος με κατάργησή της! Και όλα τα παραπάνω στο όνομα, βέβαια, της υπεράσπισης του γενικότερου δημοσίου συμφέροντος και της καλύτερης και πληρέστερης εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού, αγνοώντας και προσβάλλοντας την Τοπική Αυτοδιοίκηση!

Ο λόγος για τη στάση ΑΓΑΜΕΜΝΟΝΟΣ στο δρομολόγιο 535 της γραμμής Ζηρίνειο – Εύξεινος Πόντος, η οποία επί 40 χρόνια λειτουργούσε επί της Λ. Ανοίξεως μεταξύ των οδών Ελύτη και Αγαμέμνονος, ενώ το επιβατικό κοινό εξυπηρετούνταν από χτιστό στέγαστρο, που αποτελεί και τοπόσημο για την περιοχή. Τη στάση αυτή αίφνης ο ΟΑΣΑ αποφάσισε το 2012 να μεταφέρει 85 μέτρα μακρύτερα, μεταξύ Ηροδότου και Ελύτη, απέναντι ακριβώς από την έξοδο της οδού Νιόβης. Η απόφαση του Οργανισμού εκείνη τη χρονιά, ξεσήκωσε θύελλα διαμαρτυριών από τους κατοίκους της περιοχής, ενώ μετά από έγγραφο του τότε Αντιδημάρχου Περιβάλλοντος και Ανάπτυξης Χ. Παπαβασιλείου, ο ΟΑΣΑ προχώρησε στην ανάκλησή της.

Πέντε χρόνια αργότερα, το 2017, η μετακίνηση του χτιστού στεγάστρου θα απασχολήσει αυτή τη φορά το Δημοτικό Συμβούλιο Διονύσου. Το Σώμα αποφασίζει κατά πλειοψηφία τη μεταφορά της- αλλά εν συνεχεία η απόφαση θεωρείται ασαφής και λανθασμένη ως προς το περιεχόμενό της και διορθώνεται με βεβαίωση του τότε Αντιδημάρχου Δ. Ράικου. Η στάση παραμένει στο αρχικό της σημείο και όλοι πιστεύουν πως το θέμα έχει πια λήξει.

Όμως, τον Αύγουστο του 2020, και χωρίς εντωμεταξύ να έχει υπάρξει η παραμικρή αλλαγή στα δεδομένα της περιοχής, ο ΟΑΣΑ επανέρχεται με νέα απόφαση για τη μεταφορά της στάσης (σ.σ. εκεί που την είχε πάει το 2012, για να υπαναχωρήσει δυο μήνες αργότερα). Η νέα αυτή απόφαση επικαλείται αίτημα πολίτη, πιθανόν του ίδιου όπως και το 2012, περί μεταφοράς της στάσης χωρίς να αναφέρεται ο λόγος – αν και ο Οργανισμός παρά το σχετικό αίτημα του Συλλόγου, που εκπροσωπεί πλέον 240 κατοίκους- αρνείται να του το κοινοποιήσει επικαλούμενος την προστασία των προσωπικών δεδομένων (σ.σ. Το όνομα πάντως του δημότη αναφέρεται φαρδύ πλατύ και ολογράφως στην απόφαση του Οργανισμού, που κοινοποιείται σε 5 φορείς εκτός και 7 εντός ΟΑΣΑ…).

 (Το όνομα έχει σβηστεί από την Οδό Διονύσου, εμφανίζεται εντούτοις κανονικά στο έγγραφο)

Από εκείνη την ημέρα ο Σύλλογος έχει αποδυθεί σε ένα μαραθώνιο υποβολής και επανυποβολής αιτημάτων προς τον Οργανισμό, ζητώντας τα στοιχεία που δικαιολογούν ή και επιβάλλουν τη μεταφορά της στάσης, όπως για παράδειγμα την έκθεση αυτοψίας, αλλά και την ανάκληση της σχετικής απόφασης για τη μεταφορά της στάσης, μια που στο νέο σημείο εγκυμονούνται σοβαροί κίνδυνοι ατυχημάτων τόσο για τα οχήματα όσο και για τους διερχόμενους πεζούς. Στα αιτήματα αυτά του Συλλόγου ο ΟΑΣΑ δεν απαντά. Απαντά μόνο στερεοτυπικά σε αίτημα έτερου δημότη πως πράττει για την προστασία του γενικότερου δημοσίου συμφέροντος και την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, αρνούμενος να δώσει περαιτέρω συγκεκριμένες πληροφορίες. Από το Σεπτέμβριο του 2021 στη σχετική αλληλογραφία με τον ΟΑΣΑ παρεμβαίνει και ο Δήμος Διονύσου, που υπογραμμίζει πως η νέα απόφαση του Οργανισμού για τη μεταφορά της στάσης λήφθηκε κατά παράβαση της υποχρέωσης για διαβούλευση και συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, στην κατεύθυνση εξυπηρέτησης του κοινού. Παραθέτονται επιπλέον ομόφωνες και ξεκάθαρες, μεταγενέστερες του 2017, αποφάσεις συλλογικών οργάνων του Δήμου, το περασμένο καλοκαίρι, όπου η αντίδραση στην απόφαση του ΟΑΣΑ είναι καθολική.

Ο τελευταίος συνεχίζει να αρνείται την επαναφορά σε μια κατάσταση που λειτουργούσε απρόσκοπτα για 40 χρόνια, επιμένοντας- σε έγγραφο του Οκτωβρίου 2021- πως «μετά από αξιολόγηση της κατάστασης στο νέο σημείο της στάσης, η Υπηρεσία του διαπίστωσε πως δε συντρέχουν λόγοι ασφάλειας εξαιτίας σοβαρού κινδύνου ατυχημάτων”, θεωρώντας το νέο σημείο ως “τη βέλτιστη επιλογή”. Συνεχίζει μάλιστα να επικαλείται την απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου του 2017, αγνοώντας τις μεταγενέστερες!

Το Δεκέμβριο της ίδιας χρονιάς ο Σύλλογος επανέρχεται με νέο έγγραφό του επισημαίνοντας πως οι ισχυρισμοί του Οργανισμού στερούνται νομικής και λογικής βάσης και εμφανώς βασίζονται στην εξυπηρέτηση του ενός αιτούντος πολίτη και αδιαφορούν για το επιβατικό κοινό και τους διερχόμενους, ενώ για πρώτη φορά ανεβάζει τους τόνους δηλώνοντας πως επιφυλάσσεται παντός νομίμου δικαιώματός του.

Εντωμεταξύ, στις αρχές του 2022 άγνωστοι μετακινούν τη στάση, πίσω στην αρχική της θέση και στο στέγαστρο, οπότε ακολουθεί το Μάρτιο του 2022, νέο έγγραφο του Οργανισμού, στο οποίο τονίζεται πως γι’ αυτήν την παράνομη μετακίνηση έχει παρέμβει ο Συνήγορος του Πολίτη. Τονίζεται επιπλέον πως η στάση έχει μεταφερθεί από τον Οργανισμό εκ νέου σε ακόμη ασφαλέστερο σημείο, για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού, ενώ γνωστοποιεί πως αν υπάρξει και δεύτερη παράνομη ενέργεια μετακίνησης ή αφαίρεσής της από αυτήν τη δεύτερη ασφαλέστερη θέση, τότε ο ΟΑΣΑ θα προχωρήσει σε κατάργηση της στάσης!

Αξίζει εδώ να σημειωθεί πως η νέα αυτή, ασφαλέστερη της προηγούμενης ασφαλούς, θέση της στάσης δεν αναφέρεται σε κανένα έγγραφο του Οργανισμού, με αποτέλεσμα οι οδηγοί των λεωφορείων να σταματούν «όπου δει” επί της Λ. Ανοίξεως, σύμφωνα με την Πρόεδρο του Συλλόγου Φ. Καραβατά.

Ένα μήνα αργότερα, τον Απρίλιο του 2022, ο Σύλλογος- με τη συνδρομή πλέον δικηγόρου- αποστέλλει δριμύ έγγραφο προς τον Οργανισμό, επειδή: Και συνεχίζει να αγνοεί επικαιροποιημένες αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου, και παραδέχεται πως το σημείο που το 2012 είχε επιλεγεί, το ίδιο με αυτό που αναφέρεται και στην Απόφαση του 2020, δεν ήταν το ασφαλέστερο, και πως για εκείνο το σημείο αυτοψία δεν προκύπτει ότι είχε πραγματοποιηθεί, συνεπώς η απόφαση για τη μεταφορά της στάσης ήταν εξαρχής παράνομη, και επειδή η απειλή για την κατάργησή της συνιστά “εχθρική και εκδικητική συμπεριφορά”, και ίσως στοιχειοθετεί πειθαρχικό και ποινικό αδίκημα. Τέλος, επιφυλασσόμενος παντός νομίμου δικαιώματός του, ο Σύλλογος ζητεί να του κοινοποιούνται στο εξής όλα τα αιτήματα και όλες οι ενέργειες σχετικά με τη συγκεκριμένη στάση.

Μεσολαβεί το καλοκαίρι, κατά το οποίο οι κάτοικοι της περιοχής και το επιβατικό κοινό συνεχίζει να ταλαιπωρείται, και τον περασμένο Αύγουστο νέο έγγραφο αποστέλλεται από το Σύλλογο προς τον ΟΑΣΑ. Εκεί καταγράφονται οι διαμαρτυρίες των κατοίκων για τη μεταφορά της στάσης- σε σημείο, υπογραμμίζεται, όπου δεν μπορεί να τοποθετηθεί προστατευτικό στέγαστρο λόγω στενότητας του πεζοδρομίου- ενώ επιπλέον τονίζεται πως το λεωφορείο σταματά σε διάφορα σημεία επί της Λ. Ανοίξεως, με αποτέλεσμα και τη δυσφορία του επιβατικού κοινού αλλά και τον κίνδυνο πρόκλησης ατυχημάτων. Το έγγραφο αυτό ανεβάζει ακόμη παραπάνω τους τόνους:

“Σας καθιστούμε καθολικά υπεύθυνους για τυχόν πρόκληση ατυχήματος στη συγκεκριμένη περιοχή

και σας καλούμε πάραυτα να ανακαλέσετε την με αρ. πρωτ. ΟΑΣΑ 11297/03.08.2020 πάσχουσα… Απόφαση μεταφοράς της στάσης «Αγαμέμνονος» της λεωφορειακής γραμμής 535 (Ζηρίνειο – Εύξεινος Πόντος) στο Δήμο Διονύσου, όπως προβλέπεται και στην Απόφαση 67/2021 του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Διονύσου, ώστε να συνεχίσει να λειτουργεί στο επί 40 χρόνια ασφαλέστερο σημείο, το οποίο καλύπτει την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού και την ασφάλεια των κατοίκων της περιοχής, των διερχομένων και του επιβατικού κοινού.

Τέλος σας πληροφορούμε ότι η στάση του λεωφορείου για επιβίβαση σε διαφορετικό σημείο από αυτό στο οποίο περιμένει το επιβατικό κοινό (στο κτιστό στέγαστρο) στη στάση “Αγαμέμνονος” θα επιφέρει τη σφοδρή αντίδραση όχι μόνο του Συλλόγου, αλλά και των υπολοίπων κατοίκων της περιοχής, κοινοποιώντας μάλιστα, παντού τις απαράδεκτες πρακτικές σας.

Πάντα επιφυλασσόμενοι επί παντός νομίμου δικαιώματός μας”.

Σύμφωνα με την κ. Καραβατά, το θέμα που απασχολεί εδώ και 10 κιόλας χρόνια την περιοχή, απασχολεί πλέον και το Συνήγορο του Πολίτη, στον οποίο έχει ήδη απευθυνθεί ο Σύλλογος, ενώ η ηγεσία του ΟΑΣΑ με την οποία είχε συνάντηση ο Δήμαρχος στις αρχές του μήνα, επέμεινε στην απόφασή της.

Το θέμα έφερε και στο Δημοτικό Συμβούλιο την Τρίτη 20 Σεπτεμβρίου ο Π. Πανάγος από τη Λαϊκή Συσπείρωση, παρομοιάζοντας μάλιστα τη στάση ΑΓΑΜΕΜΝΟΝΟΣ με το φούρνο του Χότζα και ζητώντας να μάθει τι προτίθεται να κάνει η Δημοτική Αρχή, εφόσον ο οργανισμός εμμείνει στην απόφασή του. Σε συμπληρωματική ενημέρωση του Σώματος προχώρησε αμέσως μετά ο Αντιδήμαρχος Χωροταξικού Σχεδιασμού Γ. Φωτάκης, που μάλιστα χαρακτήρισε τις απαντήσεις του ΟΑΣΑ τόσο προς το Σύλλογο όσο και προς το Δήμο απαράδεκτες. «Το μόνο που καταφέραμε να αποσπάσουμε από τη νέα διευθύνουσα σύμβουλο ήταν πως θα επισκεφθεί η ίδια το σημείο, ώστε να διαπιστώσει ιδίοις όμμασιν την κατάσταση», τόνισε ο κ. Φωτάκης.

Η επίσκεψη αυτή, στην οποία ο Σύλλογος δεν προσκλήθηκε ούτε από τον ΟΑΣΑ αλλά ούτε και από τη Δημοτική Αρχή, καθώς πραγματοποιήθηκε αιφνιδιαστικά ακόμα και για το Δήμο, έγινε  την περασμένη Πέμπτη, χωρίς όμως ευνοϊκό αποτέλεσμα. Η διευθύνουσα σύμβουλος Ίρ. Αντωνοπούλου χαρακτήρισε το νέο σημείο της στάσης ασφαλέστατο και αρνήθηκε να προχωρήσει σε οποιαδήποτε ανάκληση της απόφασης του ΟΑΣΑ.

Μετά και από αυτά, νέα οξύτερη επιστολή αποστέλλει στον Οργανισμό ο Σύλλογος, ενώ σύμφωνα με δήλωση του Δημάρχου Γ. Καλαφατέλη στην Οδό Διονύσου, ήδη εξετάζεται η αντίδραση του Δήμου με προσβολή της απόφασης.