logo


Επιπλέον επιχορήγηση για τον εξοπλισμό του Τμήματος Ένταξης ζήτησε το 1ο Δημοτικό Σχολείο Δροσιάς, θέμα που συζητήθηκε στην πρόσφατη (Πέμπτη 10 Νοεμβρίου) συνεδρίαση της Σχολικής Επιτροπής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου Διονύσου.

Το εν λόγω θέμα αποτέλεσε την αφορμή να ανοίξει η κουβέντα γύρω από τα Τμήματα Ένταξης και τις συνθήκες λειτουργίας τους στα Δημοτικά και τα Νηπιαγωγεία της πόλης.

Τι είναι όμως τα Τμήματα Ένταξης; (με πληροφορίες από το alfavita.gr και το e-wall.net.gr)

Πρόκειται, λοιπόν, για μια εξειδικευμένη υποστηρικτική δομή Ειδικής Αγωγής που λειτουργεί σαν χωριστό τμήμα μέσα στο σχολείο και κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου, με δικό του εκπαιδευτικό, ο οποίος πρέπει να έχει πρόσθετα επαγγελματικά προσόντα και κατάρτιση στην Ειδική Αγωγή.

Σκοπός της λειτουργίας του Τμήματος είναι η πλήρης ένταξη των μαθητών στο σχολικό περιβάλλον μέσω ειδικών εκπαιδευτικών παρεμβάσεων και προγραμμάτων.

Το Τ.Ε  δέχεται παιδιά από όλες τις τάξεις, και έχει στόχο να παρέχει εξειδικευμένη υποστήριξη βασικά στο γνωστικό αλλά βεβαίως και στον κοινωνικό, συναισθηματικό και ψυχολογικό τομέα ανάπτυξης των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και δυσκολίες. Για να ιδρυθεί  τμήμα ένταξης, προϋπόθεση είναι να υπάρχουν κατ’ελάχιστο τρεις μαθητές  και σχετική πρόταση από διαγνωστική υπηρεσία- είτε κατόπιν γνωμάτευσης από διαπιστευμένο κρατικό φορέα είτε μετά από αξιολόγηση των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής, και πάντα με την ενυπόγραφη υπεύθυνη δήλωση του γονιού.

Το πρώτο νομοθετικό πλαίσιο για την ίδρυση των Τμημάτων Ένταξης θεσπίστηκε το 2008, με αλλεπάλληλες νομοθετικές ρυθμίσεις τα επόμενα χρόνια, με στόχο τη βελτίωση και τον εμπλουτισμό της λειτουργίας τους

Αξιοσημείωτο είναι πως σύμφωνα με ιστοσελίδες εκπαιδευτικού περιεχομένου (e-wall.net.gr), σχεδόν το 10% των παιδιών  κάθε τμήματος  του γενικού σχολείου παρουσιάζουν σοβαρές ή ελαφρύτερες δυσκολίες στη μάθηση, με τη λειτουργία των Τμημάτων Ένταξης να κρίνεται απαραίτητη.

Τα Τμήματα Ένταξης χρηματοδοτούνται κατά την ίδρυσή τους με 600 ευρώ από το κράτος, μέσω της οικείας Σχολικής Επιτροπής, και εν συνεχεία με 300 ευρώ το χρόνο για την ομαλή λειτουργία τους. Η εκπαιδευτική διαδικασία γίνεται και μέσα στο γενικό τμήμα, αλλά και σε ξεχωριστή αίθουσα, ανάλογα με το βαθμό των μαθησιακών δυσκολιών

Σήμερα Τμήματα Ένταξης, που προβλέπονται για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης,  λειτουργούν στα περισσότερα- αλλά όχι σε όλα- Δημοτικά Σχολεία του Δήμου Διονύσου, σε δυο Νηπιαγωγεία και σε ένα μόνο Γυμνάσιο:

Τμήματα Ένταξης στα Δημοτικά: 1ο και 2ο Αγ. Στεφάνου (στο τελευταίο ήδη λειτουργούν δυο Τμήματα), Άνοιξης, 1ο, 2ο και 3ο Διονύσου, Δροσιάς, 1ο Κρυονερίου, Ροδόπολης (σ.σ. το Τμήμα Ένταξης εδώ ιδρύθηκε το 2016 αλλά φέτος δεν λειτουργεί) και Σταμάτας

Νηπιαγωγεία: 4ο Αγ. Στεφάνου και 1ο Κρυονερίου

Γυμνάσια- Λύκεια: Γυμνάσιο Άνοιξης

Το σημαντικό στοιχείο που έφερε στην κουβέντα της Σχολικής Επιτροπής η Αγγ. Λούκαρη, Προϊσταμένη του 1ου Νηπιαγωγείου Κρυονερίου, είναι πως όπου υπάρχουν και λειτουργούν Τμήματα Ένταξης, γίνονται πόλος έλξης και για μαθητές από όμορα σχολεία, με αποτέλεσμα να αυξάνεται δυσανάλογα ο αριθμός των εξυπηρετούμενων μαθητών: Στο δικό της σχολείο, όπως υπογράμμισε, ο αριθμός των παιδιών στο Τμήμα Ένταξης έχει φθάσει στα 12, όταν ο συνολικός μαθητικός πληθυσμός του είναι 36 νήπια, με αποτέλεσμα το Νηπιαγωγείο να έχει σχεδόν μετατραπεί σε σχολείο ειδικής αγωγής, όπως τόνισε χαρακτηριστικά, χωρίς παράλληλα να έχει γίνει δεκτό το αίτημα για επιπλέον εκπαιδευτικό. Η ίδια Νηπιαγωγός, απέκρουσε ως αβάσιμη τη δικαιολογία περί έλλειψης αιθουσών, την οποία επικαλούνται συνάδελφοί της αντιδρώντας στην ίδρυση Τμημάτων Ένταξης στα σχολεία τους, ενώ η Λ. Μαγκλάρα από τη Λαϊκή Συσπείρωση υπογράμμισε την επιτακτική ανάγκη για ίδρυση και άλλων Τμημάτων Ένταξης στα σχολεία του Δήμου, μια που ο αριθμός των παιδιών που τα έχουν ανάγκη αυξάνεται ραγδαία. Στην κατεύθυνση αυτή, μάλιστα, πρότεινε τη στενή συνεργασία της Σχολικής Επιτροπής με την Ένωση και τους Συλλόγους Γονέων, αλλά και με τις Διευθύνσεις και τους εκπαιδευτικούς, ώστε Τμήματα Ένταξης να δημιουργηθούν σε κάθε σχολείο του Δήμου Διονύσου. Συμπλήρωσε, επιπλέον, πως μελέτες δείχνουν ότι η αύξηση του αριθμού με μαθησιακές δυσκολίες συνδέεται στενά με την αλλαγή στην ύλη και στον τρόπο διδασκαλίας της, ειδικά στις μικρές τάξεις, τα τελευταία 10 τουλάχιστον χρόνια.

Τα παραπάνω- ανάγκη ίδρυσης, στελέχωσης και χρηματοδότησης των Τμημάτων Ένταξης- μαζί και με άλλα θέματα που απασχολούν την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση στην πόλη μας, θα τεθούν υπόψη του νέου Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής Κ. Παπαχρήστου που την προσεχή Παρασκευή ανεβαίνει στο Διόνυσο για ενημέρωση από την Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής Α. Τόκα.