logo


Το τελευταίο Τεχνικό Πρόγραμμα και και ο τελευταίος Προϋπολογισμός αυτής της θητείας για τον επόμενο χρόνο συζητήθηκαν στις δυο τελευταίες συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου Διονύσου για το 2022. Όπως αναμενόταν, και γίνεται παραδοσιακά, οι παρατάξεις της μειοψηφίας καταψήφισαν και τις δυο εισηγήσεις της Δημοτικής Αρχής, με τη διαφορά πως σύμφωνα με τον- ήδη αντισυνταγματικό- νόμο Θεοδωρικάκου, οι αρνητικές ψήφοι τους δεν ελήφθησαν υπόψη, οπότε και το Τεχνικό Πρόγραμμα και ο Προϋπολογισμός του Δήμου εμφανίζονται να έχουν εγκριθεί ομόφωνα. Η πρόβλεψη αυτή ήταν ίσως και η αιτία που “έδιωξε” από την αίθουσα, αλλά και από την τηλεδιάσκεψη, πολλούς από τους δημοτικούς συμβούλους- η συνεδρίαση για τον Προϋπολογισμό, την Τρίτη 20 Δεκεμβρίου, ξεκίνησε και για μεγάλο μέρος της εξελίχθηκε με 29 από τους 41 δημοτικούς συμβούλους παρόντες, ενώ πολύ αργότερα προσήλθαν ακόμη δυο μέλη του Σώματος. Ένα ακόμη χαρακτηριστικό της συνεδρίασης ήταν πως αν και στην αίθουσα προσήλθαν, με καθυστέρηση,και δυο νέοι υποψήφιοι Δήμαρχοι- ο ανεξάρτητος Ν. Καρυστινός επικεφαλής της νέας παράταξης “Νέος Διόνυσος” και η Κ. Μαϊχόσογλου, μέλος σήμερα της μείζονος μειοψηφίας, επικεφαλής της επίσης νέας παράταξης “Ο Διόνυσος του Αύριο” – μικρή ή και καθόλου συμμετοχή δεν είχαν στη συζήτηση. Στην οποία, επιπλέον, ο επικεφαλής της μείζονος και τέως Δήμαρχος Δ. Ζαμάνης, που κανονικά και συνήθως θα μιλούσε πρώτος από τις μειοψηφίες, ανατρέποντας την πεπατημένη τοποθετήθηκε τελευταίος, και μάλιστα όχι με εκτενείς αναφορές σε κωδικούς όπως στο παρελθόν, αλλά κυρίως με μια συνολική πολιτική τοποθέτηση όπως τη χαρακτήρισε. Πάντως αναπάντητη έμεινε μια ερώτησή του, που επίμονα επαναλάμβανε καθόλη τη διάρκεια της συζήτησης: Σε ποιο ποσόν ανέρχονται σήμερα τα ταμειακά διαθέσιμα του Δήμου; Ούτε ο Δήμαρχος ούτε ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος Οικονομικών είχαν προσκομίσει το στοιχείο αυτό, κρίσιμο και αποκαλυπτικό κατά τον τέως Δήμαρχο, ρευστό γιατί μπορεί να διαφοροποιηθεί ανά πάσα στιγμή, κατά τη Δημοτική Αρχή.

Τέλος, για πρώτη φορά υπήρξε η παραδοχή πως η Δημοτική Αρχή έχει φέρει χρήματα στο Δήμο για επενδύσεις και έργα. Το αναμφισβήτητο αυτό γεγονός παραδέχθηκαν οι περισσότερες από τις παρατάξεις της μειοψηφίας, παρόλο που στη συνέχεια το αξιολόγησαν ανάλογα με τη θεώρησή τους.

***

Οι δράσεις του Τεχνικού Προγράμματος, συνολικού ύψους εκατομμυρίων ευρώ, τα έσοδα από τα δημοτικά τέλη, οι ανελαστικές δαπάνες, καθώς και τα συνεχιζόμενα έργα και προμήθειες περιλαμβάνονται στον Προϋπολογισμό που για το 2023 ανέρχεται στο ποσόν των 76.768.291 ευρώ και τον οποίο ο Δήμαρχος Διονύσου Γ. Καλαφατέλης, πλαισιωμένος από τους υπηρεσιακούς παράγοντες, χαρακτήρισε Προϋπολογισμό επενδύσεων και ορόσημο για τη Διοίκησή του: «Μας επιτρέπει να κοιτάξουμε τους δημότες στα μάτια και να τους διαβεβαιώσουμε πως τα δύσκολα είναι πια πίσω, υπογράμμισε ο κ. Καλαφατέλης, προσθέτοντας πως η δική του Διοίκηση παρέλαβε άδεια συρτάρια από μελέτες και έργα αλλά αφήνει τεράστια παρακαταθήκη για την επόμενη Δημοτική Αρχή. «Αυξημένος κατά 12 εκατομμύρια ευρώ συγκριτικά με αυτόν του 2022, και κατά 19 εκατομμύρια έναντι του Προϋπολογισμού για το 2021, και ταυτόχρονα ρεαλιστικός, λιτός και απέριττος, δείχνει το άλμα του Δήμου, και μάλιστα εν μέσω κατάστασης έκτακτης ανάγκης, και σε μια θητεία που μόνο κανονική δεν μπορεί να θεωρηθεί», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Καλαφατέλης. Προσέθεσε μάλιστα πως αν ο Δήμος δεν είχε αντιμετωπίσει τόσα προβλήματα την τελευταία τριετία, τότε το ποσόν των πόρων που θα διατίθεντο για αναγκαία έργα θα ήταν πολύ μεγαλύτερο: Για το 2023 προβλέπονται για επενδύσεις από Ίδιους Πόρους και χρηματοδοτήσεις 37,5 εκατομμύρια ευρώ, όταν για το 2022 το ίδιο ποσόν έφτανε στα 22 εκατομμύρια, μιλάμε δηλαδή για αύξηση της τάξης του 61%. Και από αυτά τα 37 εκατομμύρια, τα 22 αφορούν σε νέα έργα, μελέτες και προμήθειες, που έχουν ενταχθεί και εγγραφεί στους Προϋπολογισμούς των φορέων χρηματοδότησης. Αύξηση κατά ένα εκατομμύριο αναμένεται και στα ίδια έσοδα, αύξηση κατά 8 εκατομμύρια προβλέπεται στα έκτακτα έσοδα από επιχορηγήσεις, ενώ ταυτόχρονα εκτιμάται πως θα υπάρξει μείωση των εξόδων χρήσης για το 2023 κατά 2 εκατομμύρια ευρώ περίπου.

Ο κ. Καλαφατέλης, αν και δεν παρέλειψε να υπενθυμίσει ενέργειες της Διοίκησής του, που βελτίωσαν ακόμη περισσότερο το κοινωνικό πρόσωπο του Δήμου, όπως το ΚΕΠ Υγείας, ή αποδείχθηκαν πρωτοποριακές, όπως η καταβολή αποζημίωσης για καταστροφές λόγω χιονοπτώσεων που δεν προβλεπόταν στη νομοθεσία, καθώς και να εξάρει την παραγωγή έργου στη θητεία του, παραδέχθηκε εντούτοις πως τα προβλήματα, ειδικά της καθημερινότητας, παραμένουν πολλά και μεγάλα, και εκεί πλέον θα εστιάσει η Δημοτική Αρχή. Κάλεσε, τέλος, τις παρατάξεις, παρά τις πολιτικές και άλλες διαφορές, σε συναίνεση και κοινό βηματισμό, με αίσθημα ευθύνης απέναντι στην πόλη και τις επόμενες γενιές της.

Συμπληρώνοντας τα παραπάνω ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών Γ. Τσουδερός υπογράμμισε το αρνητικό περιβάλλον, μέσα στο οποίο η Δημοτική Αρχή κλήθηκε να συντάξει τον Προϋπολογισμό για το 2023, τονίζοντας πάντως πως το πόνημα είναι ρεαλιστικό, κινούμενο στο πλαίσιο του εφικτού, και όχι του επιθυμητού: “Είχαμε να αντιμετωπίσουμε τη συνεχώς μειούμενη κρατική χρηματοδότηση, το γραφειοκρατικό πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων και την υποστελέχωση των δημοτικών υπηρεσιών. Κατορθώσαμε παρόλα αυτά να συντάξουμε έναν Προϋπολογισμό ρεαλιστικό, εντός των οριζόμενων θεσμικών πλαισίων, με πραγματικά οικονομικά μεγέθη και στραμμένο στη βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη. Η παρούσα Δημοτική Αρχή διεκδικεί χωρίς να κραυγάζει”, είπε χαρακτηριστικά ο κ. Τσουδερός. Ο ίδιος τόνισε πως ο Δήμος Διονύσου για το 2023 έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ με έργα και προμήθειες 1,2 εκατομμυρίου ευρώ, στο ΤΡΙΤΣΗΣ με 15 εκατομμύρια ευρώ (σ.σ. λίγο αργότερα, μάλιστα, ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών Στ. Κριεμάδης δήλωσε πως ο Δήμος μας είναι από τους ελάχιστους που έχουν καταθέσει προτάσεις σε όλες τις προσκλήσεις χρηματοδοτικών προγραμμάτων, και ειδικά για το ΤΡΙΤΣΗΣ, στις 9 από τις συνολικά 11), στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων για 5,5 εκατομμύρια, ενώ άλλα 9 εκατομμύρια έρχονται από επιχορηγήσεις φορέων όπως το ΕΣΠΑ, το Πράσινο Ταμείο, το ΥΜΕΠΕΡΑΑ κ.λπ.      

Τέλος, τόσο ο Δήμαρχος όσο και ο Αντιδήμαρχος επέμειναν ιδιαιτέρως στο χρηματικό υπόλοιπο που ανέρχεται στα 11 εκατομμύρια ευρώ “παρά τις κινδυνολογίες και τα σοβαρά προβλήματα τη διετία 2022-2022”, αλλά και στην αύξηση των ιδίων εσόδων κατά 10%. Όσο για τις απλήρωτες υποχρεώσεις, μπορεί η εκτίμηση μέχρι τέλους του χρόνου να κυμαίνεται στο 1,5 εκατομμύριο ευρώ, αλλά υπάρχει η πεποίθηση πως το ποσόν θα διαμορφωθεί τελικά πολύ κάτω από μισό εκατομμύριο, κάτι που γίνεται για πρώτη φορά στον καλλικρατικό Δήμο Διονύσου, όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο Δήμαρχος.

 

Συγκεκριμένες ερωτήσεις σχετικά με τα έξοδα υπέβαλε από την πλευρά του ο επικεφαλής της μείζονος, ειδικά για τα ταμειακά διαθέσιμα, όπως προαναφέρθηκε, αλλά και για κωδικούς που φαίνεται είτε να μην έχουν αξιοποιηθεί μέσα στο 2022, όπως για το GDPR και τη φύλαξη των δημόσιων χώρων, είτε μειώνονται, όπως για τις επιμορφωτικές δράσεις, αλλά και για προβλέψεις που δεν δικαιολογούνται από πραγματικές συνθήκες, όπως το ποσόν για το ρεύμα στους κοινόχρηστους χώρους ή η εισφορά στον ΕΔΣΝΑ για τη διαχείριση των απορριμμάτων. Τόνισε επιπλέον πως με βάση το Τεχνικό Πρόγραμμα, που πρόσφατα εγκρίθηκε, για ένα χρόνο ο Δήμος από ίδιους πόρους θα αφιερώσει για νέα έργα και μελέτες μόλις 40.000 ευρώ. Ο κ. Ζαμάνης κατηγόρησε επιπλέον τη Δημοτική Αρχή για μαγείρεμα του Προϋπολογισμού, μια που για το χρηματικό υπόλοιπο τα ποσά που εμφανίζονται στη στήλη των βεβαιωθέντων και εισπραχθέντων στο τέλος Ιουλίου, είναι τα ίδια με αυτά που εκτιμώνται στο τέλος Δεκεμβρίου. Αυτό, μαζί μς τις υποεκτιμήσεις σε δαπάνες “στέρεες”, όπως αυτή για τη ΔΕΗ, ή τον ΕΔΣΝΑ, οδηγούν στο βέβαιο συμπέρασμα για εικονικότητα του Προϋπολογισμού: “Αυτά κανείς δεν μπορεί να τα θεωρήσει πιστευτά. Είναι πια σαφής η κατάσταση που έχει περιέλθει ο Δήμος, και αν δεν είχε τα χρήματα του Υπουργείου για την έκτακτη ανάγκη, ούτε τις βασικές ανάγκες δεν θα μπορούσε να καλύψει μόνος του”.

Με βάση τα παραπάνω, ο κ. Ζαμάνης, προχωρώντας στην τοποθέτησή του, εκτίμησε πως και αυτός ο Προϋπολογισμός, παρόλο που συντάχθηκε σύμφωνα με τις νόρμες του Παρατηρητηρίου Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ, είναι πλασματικός, με δημιουργική λογιστική.

Απαντώντας επίσης στις αιτιάσεις της Δημοτικής Αρχής για άδεια συρτάρια όταν παρέλαβε το 2019, ο τέως Δήμαρχος ανέφερε πως το 80% τουλάχιστον των έργων που εκτελείται σήμερα, ξεκίνησε επί των ημερών της Διοίκησής του, όπως τα αντιπλημμυρικά στην Πιπεροπούλου ή στο Βρυσάκι, η αποχέτευση, ή τα σχολεία. Ο κ. Ζαμάνης επέμεινε ιδιαιτέρως στις δαπάνες για τα σχολεία, για τα οποία- υπενθυμίζεται- έχει υπογραφεί συμφωνία πλαίσιο: “Εδώ και τρία χρόνια καμιά συντήρηση, και φέτος που υπογράφηκε η συμφωνία, δίνει 300.000 ευρώ, όταν για το στολισμό της πόλης η Διοίκηση δαπανά 240.000 ευρώ”, είπε ο τέως Δήμαρχος, επιμένοντας πως απάντηση στο ερώτημα για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση του Δήμου σήμερα δεν δόθηκε.

Χωρίς ερωτήσεις, στην κεντρική τοποθέτησή του πέρασε αμέσως ο επικεφαλής του Εύπολι Κ. Κουριδάκης, που υπογράμμισε πως τόσο σ’ αυτόν όσο και στους προηγούμενους τρεις Προϋπολογισμούς της Δημοτικής Αρχής λείπει ο οραματικός χαρακτήρας με τον τεχνοκρατικό σχεδιασμό. Δεν έχουν ακολουθηθεί, επιπλέον, οι οδηγίες της νομοθεσίας για τη σύνταξη των προϋπολογισμών των Δήμων, που απαιτούν εγγραφή πραγματικών οικονομικών μεγεθών, μια που στον Προϋπολογισμό υπάρχουν πληθώρα υποεκτιμήσεων. Υπογράμμισε στη συνέχεια πως εγγράφονται έσοδα, που είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν και πότε θα εισπραχθούν, κάτι που δείχνει την εισπρακτική δυσκολία ή και ανεπάρκεια  της Δημοτικής Αρχής, που επιπλέον αφήνει υποχρεώσεις του Δήμου απλήρωτες. “Βαδίζετε με το βλέποντας και κάνοντας, κωφεύοντας στις επισημάνσεις των μειοψηφιών ότι τα οικονομικά του Δήμου είναι δυσοίωνα”, κατηγόρησε τη Διοίκηση ο κ. Κουριδάκης, ο οποίος δήλωσε ότι η παράταξή του δεν θα ψηφίσει τον Προϋπολογισμό του 2023- “είναι και πάγια τακτική μας”, είπε χαρακτηριστικά-, θεωρώντας τον μη ρεαλιστικό, αλλά αντιθέτως ελλειμματικό, που καταστρατηγεί τις επιταγές της νομοθεσίας: “Πρέπει επιτέλους να απαντήσουμε στους πολίτες με έργα και όχι με νούμερα, που δεν ανταποκρίνονται σε μια χαοτική καθημερινότητα όπως τη βιώνουμε”, ολοκλήρωσε την τοποθέτησή του ο επικεφαλής του Εύπολι, προσθέτοντας στη δευτερολογία του την ανάγκη για τη δημιουργία μιας μεγάλης ομοφωνίας και συμμαχίας όλων των πολιτών των 7 Κοινοτήτων, ώστε οι προϋπολογισμοί να βοηθούν την καθημερινότητά τους και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής τους.

Σε μια ερώτηση μόνο, αναφορικά με τα ανείσπρακτα και το ποσοστό της ύδρευσης που αντιστοιχεί σε αυτά, στάθηκε ο επικεφαλής της παράταξης «Η πόλη μας, Το σπίτι μας», Χ. Τσεβάς. Όπως εν συνεχεία του απάντησε ο Δήμαρχος, το υπόλοιπο που έρχεται ως ανείσπρακτο από το 2021 ανέρχεται στις 840.000 ευρώ περίπου, ενώ για το 2022, και με βεβαιωτικούς καταλόγους για 4,2 εκατομμύρια ευρώ, το ανείσπρακτο ανέρχεται στο 1,2 εκατομμύριο.

Το λόγο πήρε εν συνεχεία ο Π. Πανάγος από τη Λαϊκή Συσπείρωση (σ.σ. η τοποθέτησή του χρησιμοποιήθηκε ως σημείο αναφοράς για κάποιες από τις παρεμβάσεις των συναδέλφων του των μειοψηφιών), που ευθύς εξ αρχής υπογράμμισε τη διαφορετική αφετηρία της παράταξης για τη θεώρηση του Προϋπολογισμού: «Ίδια πολιτική, ίδιο αποτέλεσμα, ένας Προϋπολογισμός- προεκλογικός, ανειλικρινής, αδιαφανής, με δεδομένες αποκλίσεις εσόδων- εξόδων, σε βάρος των πολλών και προς όφελος όσων απομυζούν το Δήμο”. Ο κ. Πανάγος, αν και παραδέχθηκε πως ο Δήμος έχει προσελκύσει κονδύλια για έργα, έδωσε όμως διαφορετική ερμηνεία: “Καλά είναι τα έργα, αλλά οι προτεραιότητες καθορίζονται από αυτούς που θα πάρουν τα έργα για να αυξήσουν την κερδοφορία τους”, είπε ο δημοτικός σύμβουλος της Λαϊκής Συσπείρωσης, για να μπει αμέσως μετά στην πιο ειδική προσέγγιση του Προϋπολογισμού: “Την τριετία 2020-2022 η κρατική χρηματοδότηση αντιστοιχεί στο 30% των εσόδων του Δήμου, που σημαίνει πως το υπόλοιπο 70% καλύπτεται από τα ανταποδοτικά τέλη, που με τη σειρά του σημαίνει πως ο Δήμος βάζει βαθειά το χέρι στην τσέπη του πολίτη, εναρμονιζόμενος με την κυβερνητική πολιτική που θέλει τους Δήμους να ζουν από τα ανταποδοτικά τέλη”, είπε χαρακτηριστικά. Όσο για το χρηματικό υπόλοιπο, των 11,2 εκατομμυρίων ευρώ, για τη διατήρηση του οποίου επαίρεται η Διοίκηση, ο κ. Πανάγος τόνισε πως έχει μειωθεί σε σχέση και με το 2021 αλλά και με το 2019, ενώ κρίνεται πλασματικό μια που σταθερές παραμένουν και οι παρακρατήσεις εσόδων προς τρίτους καθώς και τα ανείσπρακτα έσοδα από προηγούμενες χρήσεις, συνολικού ποσού 14 εκατομμυρίων ευρώ. Στα έξοδα, από την άλλη πλευρά, το τοπίο είναι θολό μια που δεν δίνονται σαφή στοιχεία (για τη μισθοδοσία προσωπικού, για παράδειγμα, ή για τις ποσότητες και τις τιμές στα έργα), ώστε να γίνεται ξεκάθαρο τι εγγράφεται και τι όχι και αν σε βάθος χρόνου γίνεται περιστροφή χρημάτων, συνέχισε ο κ. Πανάγος, επιμένοντας και στις δαπάνες για τον εξοπλισμό αλλά και την επιμόρφωση του προσωπικού, που εμφανίζονται κατά πολύ μειωμένες, αλλά και στην υποχρηματοδότηση για τα σχολεία έναντι των καλλιτεχνικών δράσεων και των σωματείων της πόλης, καθώς και στην έλλειψη μέριμνας για την ενίσχυση υπηρεσιών όπως η Πολεοδομία ή η Δημοτική Αστυνομία ή η Υπηρεσία Πρασίνου. Ζήτησε τέλος αντιμετώπιση του προβλήματος των επισφαλειών, δηλαδή των υποχρεώσεων τρίτων προς το Δήμο, αλλά και τον μεγαλύτερο εξορθολογισμό εσόδων και εξόδων, αλλιώς η Διοίκηση θα χρειαστεί να προχωρήσει σε περικοπές και συρρίκνωση μεγεθών.

Ύψιστο εργαλείο για τη λειτουργία του Δήμου, χαρακτήρισε τον Προϋπολογισμό ο επικεφαλής των «ΜΑΖΙ για τον Διόνυσο» Ν. Κλήμης, και τη συζήτησή του στο Δημοτικό Συμβούλιο, την κορυφαία συνεδρίαση του χρόνου, κάτι που ανατράπηκε με τις μεθοδεύσεις της κυβέρνησης, μετατρέποντας τη σχετική συζήτηση σε μια τυπική, υποχρεωτική, υπηρεσιακή διαδικασία ώστε να λειτουργεί ο Δήμος νομότυπα: “Μπορεί όμως να είναι ουσιαστικός και όχι τυπικός και να δηλώνει ΠΟΛΙΤΙΚΗ, μόνο όταν προκύπτουν θεμελιώδεις διαφορές ποσών και προθέσεων ως προς την κοινωνική πολιτική, ως προς την ανάπτυξη και ως προς την παροχή υπηρεσιών προς τον πολίτη. Αυτό δεν ισχύει για τον Προϋπολογισμό του Δήμου για το 2023, όπως αποδεικνύεται από τη διαχείριση των κονδυλίων κατά την υλοποίηση του Προϋπολογισμού”, υπογράμμισε ο κ. Κλήμης, παραδεχόμενος πάντως πως η Διοίκηση προσείλκυσε κεφάλαια και έργα στο Δήμο. Επεσήμανε, εντούτοις, πως για τα έργα αυτά, και με ευθύνη της Διοίκησης, δεν υπήρξε από κοινού, συμφωνημένη, ιεράρχηση, ειδικά στα έργα υποδομής, ώστε ο γενικός προσανατολισμός και η υλοποίησή τους να μην εξαρτάται από την εκάστοτε Δημοτική Αρχή. «Μπορεί να τηρήθηκαν οι αρχές της διαφάνειας, της υπευθυνότητας, της ειλικρίνειας, της λογοδοσίας, κατά τη σύνταξη του Προϋπολογισμού, δεν είναι όμως πλήρως ορατές και κατά την υλοποίησή του, όπως η εμπειρία μας δείχνει», συμπλήρωσε ο κ. Κλήμης. Ο ίδιος έβαλε στο κάδρο των ευθυνών για τη διαχείριση του Δήμου και την υλοποίηση των οικονομικών μεγεθών του και την κυβέρνηση, “που φρόντισε να μετατρέψει τη συμμετοχική διοίκηση και τη συνευθύνη στη λήψη των οικονομικών κυρίως αποφάσεων, σε κλειστή υπόθεση μιας παράταξης ή μιας διοικούσας ομάδας”, κατέληξε ο δημοτικός σύμβουλος, δηλώνοντας πως οι “ΜΑΖΙ για τον Διόνυσο” θα καταψηφίσουν τον Προϋπολογισμό του 2023.

Κατ’ εξοχήν αναπτυξιακός ο χαρακτήρας του Προϋπολογισμού, τόνισε με τη σειρά του ο Αντιδήμαρχος Χωροταξικού Σχεδιασμού Γ. Φωτάκης, υπογραμμίζοντας πως σε ένα Δήμο με τεράστια δομικά προβλήματα οι προμήθειες και τα έργα στην κατεύθυνση της ανάπτυξης αγγίζουν το ποσόν των 35 εκατομμυρίων ευρώ, όχι σε λίστα ευχολογίου και επιθυμιών αλλά ενταγμένα στο πρόγραμμα. “Όσο για το όραμα, που κατηγορούμαστε πως δεν έχουμε, το πρόγραμμα αυτό περιλαμβάνει και αποχετευτικά έργα και παρεμβάσεις στα σχολεία και τα δημοτικά κτήρια, αλλά και στο οδικό δίκτυο, και ανανέωση του γερασμένου στόλου, είπε ο κ. Φωτάκης αναφερόμενος ειδικότερα και στη μάχη που δίνει ο Δήμος για την κατοχύρωση των κοινόχρηστων χώρων, που “θα την κερδίσουμε, για να προχωρήσουμε εν συνεχεία στην αξιοποίησή τους”. Αξίζει εδώ να σημειωθεί η παραδοχή του για συρρίκνωση των δαπανών για πολεοδομικές μελέτες, επειδή εκκρεμεί το δασικό- οικιστικό πρόβλημα, αλλά και η αναφορά του  για τον καθαρισμό του Δήμου από βιοαπόβλητα, που για πρώτη φορά έγινε, και συνεχίζεται, σε τέτοια έκταση μετά τη Μήδεια.

Τα παραπάνω επιβεβαίωσε ο Αντιδήμαρχος Καθαριότητας Μ. Κόκκαλης, που τόνισε πως ο όγκος των κλαδιών που μαζεύονται σήμερα είναι τουλάχιστον δεκαπλάσιος, κάτι που καθιστά τη σύγκριση με τα περασμένα χρόνια αδύνατη. Ο κ. Κόκκαλης έδωσε επιπλέον στοιχεία τόσο για την ανανέωση του “σάπιου” στόλου των οχημάτων στον τομέα της καθαριότητας, όσο και για την βάρος στην Πολιτική Προστασία με τους καθαρισμούς στην πόλη που συνεχίζονται απρόσκοπτα.

Στα προβλήματα που αντιμετωπίζει στον τομέα ευθύνης του, αλλά και στις παρεμβάσεις της Δημοτικής Αρχής αναφέρθηκε ο Αντιδήμαρχος Καθημερινότητας Μ. Τσιλιγκίρης, και ειδικά στην ύδρευση με έργα ουσιαστικά και όχι βιτρίνας, στο δημοτικό ηλεκτροφωτισμό, στην εξασφάλιση σκυροδέματος, στην επισκευή πεζοδρομίων, στον καθαρισμό των φρεατίων, στην επούλωση λάκκων. “1100 λακκούβες κληθήκαμε να επουλώσουμε σε μια και μόνο Κοινότητα το προηγούμενο διάστημα”! είπε χαρακτηριστικά ο κ. Τσιλιγκίρης, προσθέτοντας πως τα προβλήματα του Δήμου δεν γεννήθηκαν επί των ημερών αυτής της Διοίκησης, η οποία πάντως προσπαθεί να τα αντιμετωπίσει και να τα επιλύσει.

Στη σύντομη τοποθέτησή του ο ανεξάρτητος Ν. Καρυστινός, που είχε προσέλθει καθυστερημένα με αποτέλεσμα να μην έχει παρακολουθήσει τη μισή και πλέον συζήτηση, αναφέρθηκε στην αναίτια αντιπαράθεση μεταξύ της νυν και της τέως Δημοτικής Αρχής, αλλά και στην απουσία μέχρι σήμερα απολογισμού για τη Μήδεια, κάτι που δηλητηριάζει την πολιτική ζωή της πόλης. Όσο για την απαρίθμηση, την “ υπέροχη καταλογοποίηση”, των έργων από τη Δημοτική Αρχή, ο επικεφαλής της νέας παράταξης Νέος Διόνυσος, αναρωτήθηκε αν κάποιος κάτοικος είναι ικανοποιημένος από τα έργα και τις υποδομές του Δήμου. “Όλα όσα ακούσαμε είναι όμορφα, αλλά μάλλον βλέπετε ένα διαφορετικό έργο”, είπε χαρακτηριστικά.

Για διαχειριστική λογική στην αντιμετώπιση της καθημερινότητας, δίχως όραμα, οργάνωση και πλάνο κατηγόρησε τέλος τη Διοίκηση ο δημοτικός σύμβουλος της μείζονος Ι. Αμπαρτζίδης: “Για τους δημότες όμως και για τις παρατάξεις, καθημερινότητα είναι η υποβάθμιση των θεσμών και των συλλογικών οργάνων, η φυγή των υπαλλήλων από το Δήμο, το να γινόμαστε πρωτοσέλιδο σε κάθε φυσικό φαινόμενο, είναι οι βρόμικοι και κατεστραμμένοι κοινόχρηστοι χώροι, η κυκλοφοριακή συμφόρηση, η έλλειψη δημοτικών πάρκινγκ, η διακοπή υδροδότησης το καλοκαίρι, τα βυτιοφόρα λόγω έλλειψης αποχέτευσης και η καμένη γη”.

***

Αξίζει εδώ να σημειωθεί πως η αποστροφή του κ. Ζαμάνη σχετικά με τα όσα άφησε παρακαταθήκη στη διάδοχη Διοίκηση, δεν έμεινε αναπάντητη:

“Το έργο στην Πιπεροπούλου είχε ολοκληρωθεί επί των ημερών σας, αλλά προφανώς δεν το ξέρετε”, υπογράμμισε ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, υπενθυμίζοντας επιπλέον πως η αποχέτευση είχε ξεκινήσει στην πρώτη Διοίκηση Καλαφατέλη, και συνεχίζεται σήμερα και με δημοπρατήσεις επιπλέον έργων. Όπως μάλιστα τόνισε χαρακτηριστικά, “είμαστε από τους ελάχιστους Δήμους στην Ελλάδα που έχουμε υποβάλει προτάσεις σε όλες ανεξαιρέτως τις προσκλήσεις για χρηματοδότηση έργων- μόνο στο ΤΡΙΤΣΗΣ, υποβάλαμε προτάσεις στις 9 από τις 11 του προγράμματος”. Όσο για τις δαπάνες για τα σχολεία, ο κ. Κριεμάδης υπενθύμισε στον τέως Δήμαρχο πως η συμφωνία πλαίσιο, που ήταν πρωτοπόρα για την Ελλάδα, υπογράφηκε με καθυστέρηση 2 ετών.

Όσο για τις 40.000 ευρώ ίδιων πόρων για νέα έργα και μελέτες, η απάντηση του Δημάρχου ήταν άμεση: Το σύνολο των έργων από Ίδιους Πόρους για το 2023 ανέρχεται στα 3 εκατομμύρια ευρώ, ανάμεσά τους και οι ασφαλτοστρώσεις. «Επειδή κινδυνολογείτε: Οι επιχορηγήσεις για την έκτακτη ανάγκη είναι απολογιστικές, πληρώνουμε και μας τα επιστρέφουν. Για την ιστορία, θα μιλήσω για τα έργα, τα εγκεκριμένα, αποτέλεσμα των προσπαθειών της Διοίκησής μας: Βιώσιμη κινητικότητα μέσω συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων, αναβάθμιση εξοπλισμού στις Παιδικές Χαρές των Νηπιαγωγείων, κατασκευή και συντήρηση αθλητικών εγκαταστάσεων, διαχείριση βιοαποβλήτων με την ανάπτυξη δικτύου χωριστής συλλογής, προμήθεια απορριμματοφόρων και λοιπών οχημάτων αποκομιδής, εξοπλισμός των υφιστάμενων εγκαταστάσεων ύδρευσης, αναβάθμιση υποδομών ύδρευσης, αντιπλημμυρικές παρεμβάσεις, σύνταξη master plan για την ύδρευση, σχέδιο αστικής προσβασιμότητας, προμήθεια στεγάστρων στις λεωφορειακές στάσεις, διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου στο ΕΠΑΛ, ενεργειακή αναβάθμιση σχολικών κτηρίων, πυροπροστασία για τα σχολεία, βιοκλιματική ανάπλαση στη Δροσιά και αξιοποίηση του κτηρίου του ΤΥΠΕΤ στον Άγ. Στέφανο, μελέτη πυροπροστασίας για τα σχολεία, επιχειρηιακό σχέδιο για την εξασφάλιση κοινόχρηστων χώρων, εκσυγχρονισμός των ΚΕΠ- σύνολο 22 εκατομμύρια νέων χρηματοδοτήσεωνγια το 2023. Ακόμη, το σύστημα τηλεελέγχου και μείωσης διαρροών στην ύδρευση, καθώς και εξοπλισμός για την ασφαλή λειτουργία του συστήματος υδροδότησης, αλλά και η αποχέτευση με το συνεχιζόμενο στις 5 Κοινότητες, και τα υπό δημοράτηση στην Άνοιξη, τη Δροσιά, και στον Άγ. Στέφανο-Σπατατζίκι- Ραπεντώσα. Και δεν θα αναφερθώ σε αυτά, για τα οποία έχουμε υποβάλει προτάσεις για χρηματοδότηση και περιμένουμε την έγκριση», κατέληξε ο κ. Καλαφατέλης.