Εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία μετά από τρεις τουλάχιστον συζητήσεις στο Δημοτικό Συμβούλιο, και τρία χρόνια από τότε που η νυν Δημοτική Αρχή ξεκίνησε να υλοποιεί τη σχετική πρόθεσή της, η αγορά και του δεύτερου ακινήτου στη θέση Μπισμπίρι, όπου θα ιδρυθεί το νέο δημοτικό Κοιμητήριο της πόλης, στην προσπάθεια να αποσυμφορηθούν τα ήδη εδώ και χρόνια κορεσμένα Νεκροταφεία των 7 Κοινοτήτων. Υπενθυμίζεται ότι από το 2013 η πρώτη Διοίκηση Καλαφατέλη είχε αγοράσει στην ίδια θέση έκταση 6 στρεμμάτων, μία εκ των τριών συνολικής επιφάνειας άνω των 20 στρεμμάτων, που με ενέργειες του προκαλλικρατικού Δήμου Αγ. Στεφάνου έχουν χαρακτηριστεί ως Κοιμητήριο. Η τέως Διοίκηση Ζαμάνη, παρά τις αντίστοιχες προσπάθειες τις οποίες είχε επιδιώξει διαπαραταξιακά, δεν είχε κατορθώσει να έρθει σε συνεννόηση με τους ιδιοκτήτες των άλλων δυο ακινήτων, ενώ το θέμα παρέμενε πολύ υψηλά στην ατζέντα και της νυν Δημοτικής Αρχής. Εντούτοις, οι κατά καιρούς συζητήσεις στο Δημοτικό Συμβούλιο δεν είχαν φέρει κανένα αποτέλεσμα, μια που όπως έχει καταγράψει η Οδός Διονύσου, η απόφαση αγοράς σκόνταφτε στους προβληματισμούς των παρατάξεων της μειοψηφίας που καταψήφιζαν το θέμα διαφωνώντας με το ύψος του τιμήματος και τη διαδικασία διαπραγμάτευσής του, επισημαίνοντας τη δύσκολη προσβασιμότητα, αλλά και αμφισβητώντας τη βιωσιμότητα της επένδυσης, που βασίζεται κατά κύριο λόγο στην ανταποδοτικότητα. Αξίζει εδώ να σημειωθεί πως για την προώθηση του οικοπεδικού θέματος έχει συσταθεί ομάδα έργου υπό τον εντεταλμένο Πολεοδομίας Χ. Παπαβασιλείου, η οποία κατά πληροφορίες της Οδού Διονύσου (σ.σ. οι οποίες, πάντως, δεν προσκομίστηκαν στη διάρκεια της συζήτησης μια που κανείς δημοτικός σύμβουλος δεν ρώτησε σχετικά) έχει προχωρήσει αρκετά στις εργασίες της.
Στην πρόσφατη συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο, την περασμένη Τρίτη 17 Ιανουαρίου, στους παραπάνω προβληματισμούς, προστέθηκαν αίφνης από τη μείζονα μειοψηφία ακόμη δυο: Η έκταση στο Μπισμπίρι είναι εντός ή εκτός διοικητικών ορίων του Δήμου Διονύσου, ανήκει δηλαδή σ’εμάς ή στο Δήμο Ωρωπού; Μπορεί, λοιπόν, ο Δήμος Διονύσου να ιδρύσει Κοιμητήριο στα διοικητικά όρια άλλης πόλης; Αποτελώντας, επιπλέον, γη που υπάγεται στο Διάταγμα Προστασίας του Παρνηθαϊκού, καθώς και της Λίμνης Μαραθώνα, μπορεί να εξασφαλίσει τις απαραίτητες και απαιτούμενες αδειοδοτήσεις από τους αρμόδιους φορείς, για παράδειγμα για την υδροδότηση, για τη διάνοιξη δρόμου, για την ανέγερση ναΐσκου κ.λπ.; Κοινό, τέλος, ήταν το ερώτημα, γιατί- παρόλο που όλοι συμφωνούν για την ίδρυση του νέου Κοιμητηρίου και το Δημοτικό Συμβούλιο έχει αποφασίσει σχετικά- η Δημοτική Αρχή δεν έχει προχωρήσει στη διαμόρφωση του ήδη αποκτηθέντος χώρου, με τη δημιουργία τάφων, ή τη φύτευση ή την τοποθέτηση ναΐσκου;
Η ίδια συζήτηση, τέλος, κινδύνευσε να τιναχτεί στον αέρα με ευθύνη της Λαϊκής Συσπείρωσης και του επικεφαλής της Τ. Παντελόγλου: Ο τελευταίος άφησε υπονοούμενα και εξέφρασε υπόνοιες για χρηματισμό της Δημοτικής Αρχής στο συγκεκριμένο θέμα της αγοραπωλησίας. Και αν και προκαλούμενος σε έντονους τόνους τόσο από το Δήμαρχο Γ. Καλαφατέλη, όσο και από συναδέλφους του που τον καλούσαν επιτακτικά να τεκμηριώσει τα λεγόμενά του μια που πρόκειται για τη διαχείριση δημοτικού χρήματος για την οποία είναι υπολογοι, ο κ. Παντελόγλου σε καμιά στιγμή της διαδικασίας δεν απέδειξε των λόγων του το αληθές.
Κατά την εξέλιξη της διαδικασίας, όλες οι πλευρές του Δημοτικού Συμβουλίου συνομολόγησαν, για μια ακόμη φορά την ανάγκη αποσυμφόρησης των επιμέρους δημοτικών Κοιμητηρίων, ειδικά του Αγ. Στεφάνου, της Άνοιξης αλλά και της Σταμάτας, με την ίδρυση ενός νέου Νεκροταφείου. Διαφώνησαν όμως και πάλι στη διαδικασία που η Δημοτική Αρχή ακολούθησε για τον καθορισμό του τιμήματος.
Όπως είπε χαρακτηριστικά η Κ. Μαϊχόσογλου, σύμβουλος της μείζονος και ήδη υποψήφια Δήμαρχος με την παράταξη “Ο Διόνυσος του Αύριο”, είναι προφανές πως αντιρρήσεις επί της ουσίας δεν μπορούν να υπάρξουν. Όμως στη διάρκεια των συζητήσεων κατέστη σαφές πως η αγορά της συγκεκριμένης έκτασης είναι εφικτή με ευρεία συναίνεση στο Δημοτικό Συμβούλιο, και με την προϋπόθεση πως το ύψος του τιμήματος θα είναι προϊόν διαπραγμάτευσης από διαπαραταξιακή επιτροπή”, για λόγους διαφάνειας και για ένα ακίνητο που είναι στοχευμένο, και μάλιστα με απ’ευθείας αγορά εκτός διαγωνισμού, και με τιμή 4 φορές μεγαλύτερη από την αντικειμενική του αξία λόγω προβληματικής θέσης και καθεστώτος.
Μικροπολιτική τακτική, απέδωσε στη Δημοτική Αρχή ο επικεφαλής του Εύπολι Κ. Κουριδάκης, επισημαίνοντας πως ουδέποτε οι μειοψηφίες αρνήθηκαν την ανάγκη του συγκεκριμένου έργου, όπως διαδίδει η Διοίκηση του Δήμου. Ο κ. Κουριδάκης καταλόγισε επιπλέον στη Διοίκηση αδράνεια, μια που “επί τόσα χρόνια” δεν φρόντισε να προχωρήσει σε μελέτες ή και σε έργα υποδομής, έστω του πρώτου χώρου των 6 στρεμμάτων, ώστε με την αγορά και του δεύτερου να γίνει επέκταση και να αποκτήσει ο Δήμος ένα σύγχρονο Κοιμητήριο. Της καταλόγισε επίσης συστηματική και πάγια απροθυμία για μια διαπαραταξιακή συνεννόηση, μια που “προτιμάτε να παραπλανάτε τον κόσμο και να μειώνετε τις μειοψηφίες”, όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής του Εύπολι. Ο ίδιος προσέθεσε πως η Διοίκηση είναι εκτεθειμένη όσον αφορά στις αδειοδοτήσεις: “Ή δεν μπορεί να γίνει εκεί Κοιμητήριο, οπότε προς τι η σπουδή της Διοίκησης να αγοράσει και το δεύτερο οικόπεδο, ή μπορεί, αλλά εσείς δεν έχετε κάνει τίποτα για να λειτουργήσει, είπε χαρακτηριστικά, ανακοινώνοντας τη λευκή του ψήφο.
Την έλλειψη οικονομοτεχνικής μελέτης- είτε για την πρώτη έκταση, την αγορασμένη, είτε για την υπό συζήτηση- που να αποδεικνύει με συγκεκριμένα στοιχεία ότι δικαιολογείται το ύψος της επένδυσης, στην οποία θα προχωρήσει ο Δήμος, αλλά και η βιωσιμότητά της, και θα είναι προς όφελος των δημοτών αλλά και του ίδιου του Δήμου, επεσήμανε και πάλι ο Π. Πανάγος από τη Λαϊκή Συσπείρωση. Πρόταση της παράταξης της μειοψηφίας ήταν να αποσυρθεί το θέμα και να επανέλθει, συνοδευόμενο από σοβαρή μελέτη κόστους- οφέλους, αλλά και βάθους χρόνου απόσβεσης, καθώς και η επίπτωση στην ανταποδοτικότητα (τέλος ταφών και εκταφών κ.λπ.), διαφορετικά- και παρά την αναγνώριση της ανάγκης για νέο Κοιμητήριο- η Λαϊκή Συσπείρωση θα καταψήφιζε το θέμα.
Αξίζει εδώ να σημειωθεί ξεχωριστά η τοποθέτηση του Ν. Κλήμη, επικεφαλής των ΜΑΖΙ για τον Διόνυσο, που έφερε στην επιφάνεια την παράλληλη ανάγκη για τη δημιουργία κέντρου αποτέφρωσης νεκρών, δικαίωμα που έχει παραχωρηθεί στην Τοπική Αυτοδιοίκηση με βάση την ισχύουσα νομοθεσία. Αυτή η κίνηση, τόνισε ο κ. Κλήμης, με κατανοητές τις πιθανές αντιδράσεις, θα προσέλκυε το ενδιαφέρον όχι μόνο των κατοίκων του Δήμου Διονύσου ή όμορων Δήμων, αλλά και όλου του Λεκανοπέδιου, αποτελώντας σημαντική κοινωνική παροχή με μεγάλο οικονομικό όφελος. Η παράταξη της μειοψηφίας πρότεινε από την πλευρά της την άμεση έναρξη εργασιών στην ήδη αγορασμένη έκταση, με ταυτόχρονη την έναρξη συζήτησης για τη δημιουργία κέντρου αποτέφρωσης στο υπό συζήτηση οικόπεδο, κινήσεις που θα αποσυμφορήσουν σταδιακά τα υφιστάμενα και ήδη κορεσμένα Κοιμητήρια του Δήμου. Σημειωτέον ότι παρά την ανακοίνωση της αρνητικής ψήφου των ΜΑΖΙ, η παράταξη διαφοροποιήθηκε κατά την ψηφοφορία: Ο κ. Κλήμης έδωσε τελικά λευκή ψήφο, με την Λ. Φέρμελη να ψηφίζει αρνητικά. Η δική της, μαζί με τις δυο αρνητικές ψήφους της Λαϊκής Συσπείρωσης, καθώς και αυτή της Α. Πέππα, από τη μείζονα μειοψηφία, οδήγησαν στην έγκριση του θέματος κατά πλειοψηφία, μια που οι θετικές ψήφοι- από όλες τις πλευρές, σημειωτέον, του Σώματος- ανήλθαν σε 23 (σ.σ. με ελάχιστες απαιτούμενες τις είκοσι μία, τα 2/3 των συμβούλων, επειδή επρόκειτο για αγορά ακινήτου).
Εμείς δεν το βλέπουμε ως επένδυση, δήλωσε κατά τη διάρκεια της συζήτησης ο Δήμαρχος Γ. Καλαφατέλης, επιμένοντας, και αυτός και πολλοί συνάδελφοί του της Δημοτικής Αρχής, πως το τίμημα για το ακίνητο δεν αποτελεί αποτέλεσμα προσωπικής διαπραγμάτευσης, αλλά της έκθεσης ορκωτών εκτιμητών. Επέμεινε, επιπλέον, πως η έναρξη εργασιών στο ήδη αγορασμένο κομμάτι θα ήταν αποσπασματική και ημιτελής, με επιπλέον δεδομένο το δύσκολο σχήμα του οικοπέδου.
Ο Αντιδήμαρχος Χωροταξικού Σχεδιασμού Γ. Φωτάκης υπογράμμισε από την πλευρά του πως η οικονομοτεχνική μελέτη δεν θα προσέφερε τίποτα στη συνομολογημένη ανάγκη για την αποσυμφόρηση των δημοτικών Κοιμητηρίων, που αναγνωρίζεται κάθε χρόνο και περισσότερο, ενώ εκτίμησε πως οι προβληματισμοί των μειοψηφιών σχετικά με το τίμημα παραπέμπει, ουσιαστικά, σε άρνησή τους. Προχωρώντας παραπέρα ο κ. Φωτάκης εκτίμησε πως σε περίπτωση που ο Δήμος δεν συνεννοηθεί με τον ιδιοκτήτη, τότε η εναλλακτική λύση είναι η αναγκαστική απαλλοτρίωση του οικοπέδου, με τιμή υπερπολλαπλάσια, βάσει παλιότερης εφετειακής απόφασης, και με πολυετή καθυστέρηση στην υλοποίησή της. Ο κ. Παπαβασιλείου, από την πλευρά του, που ως δημοτικός σύμβουλος του προκαλλικρατικού Δήμου Αγ. Στεφάνου είχε παρακολουθήσει στενά τις σχετικές ενέργειες της τότε Δημοτικής Αρχής, τόνισε πως η αγορά των οικοπέδων αποτελεί ένα πολύ μικρό ποσοστό της συνολικής δαπάνης που θα απαιτηθεί για την ίδρυση και λειτουργία του νέου Κοιμητηρίου. Υπενθύμισε τέλος πως το 2014 η τότε Διοίκηση είχε εκδηλώσει την πρόθεση να αγοράσει και τρία οικόπεδα. Ο ιδιοκτήτης, λοιπόν, του υπό συζήτηση ακινήτου δεν είχε συμφωνήσει στην τότε προτεινόμενη τιμή, που ήταν μεγαλύτερη από αυτήν στην οποία συμφωνεί σήμερα, επ’ ωφελεία βέβαια του Δήμου, και μετά από πιέσεις της Διοίκησης.
****
Το συγκεκριμένο οικόπεδο, όμορο αυτού που είχε αγοραστεί το 2013-14 προς 24 ευρώ το τετραγωνικό, έχει έκταση 8 στρεμμάτων περίπου. Για την αξία του ο Δήμος Διονύσου προσέφυγε σε ορκωτό εκτιμητή, που όρισε την τιμή του τετραγωνικού στα 21 ευρώ περίπου ή 158.000 ευρώ. Σημειώνεται εδώ πως η τιμή που εφετειακή απόφαση είχε ορίσει παλαιότερα για την αναγκαστική απαλλοτρίωση των τριών οικοπέδων ανερχόταν σε 110 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο. Ο ιδιοκτήτης του οικοπέδου συμφώνησε στο σημερινό τίμημα και επειδή έχει μεταβιβάσει την έκταση στα ανήλικα παιδιά του, χρειαζόταν την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, ώστε να την καταθέσει στο Δικαστήριο και να μπορέσει να προχωρήσει στην αγοραπωλησία εξ ονόματός τους, εφόσον κριθεί επωφελής για τους δικαιούχους. Όπως προελέχθη, για το θέμα έχει από τον περασμένο Απρίλιο του 2022 συσταθεί ομάδα έργου για την προώθηση του εν λόγω θέματος, αποτελούμενη από τον εντεταλμένο Πολεοδομίας Χ. Παπαβασιλείου και υπηρεσιακούς παράγοντες. Στόχος της η προώθηση του οικοπεδικού θέµατος, η µελέτη χωροθέτησης του συνόλου του χώρου (του ήδη αγορασθέντος και των δύο συνεχόµενων προς αγορά χώρων), η µέριµνα για τις απαιτούµενες άδειες λειτουργίας, και οι μελέτες για την εξασφάλιση της προσβασιµότητας στο Κοιµητήριο, για το έργο περιτοίχισης, για την προμήθεια ναΐσκου και για τα έργα πρασίνου, με χρονοδιάγραµµα για την ολοκλήρωση των εργασιών της τους 12 µήνες.
Η θέση του εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Ωρωπού, όπως τελικά επιβεβαιώθηκε, καθόλου δεν εμποδίζει την ίδρυση εκεί Κοιμητηρίου του Δήμου Διονύσου. Αντίστοιχο παράδειγμα έφερε ο Αντιδήμαρχος Χωροτοταξικού Σχεδιασμού για το Δήμο Αθηναίων, του οποίου το Γ’ Νεκροταφείο βρίσκεται στο Δήμο Νίκαιας. Ενώ σύμφωνα με τον κ. Παπαβασιλείου, όλες οι απαιτούμενες αδειοδοτήσεις και εγκρίσεις, από την ΕΥΔΑΠ, για γεωλογική καταλληλότητα, για τυχόν αναδάσωση κ.λπ., έχουν ήδη εξασφαλισθεί εδώ και πολλά χρόνια, πριν ακόμη εκδοθεί το Διάταγμα για το Παρνηθαϊκό. Σ’ αυτές ακριβώς τις εγκρίσεις βασίστηκε το Διάταγμα και δέχθηκε το χαρακτηρισμό των τριών οικοπέδων ως χώρου Κοιμητηρίου.
Ο ίδιος υπενθύμισε πως επί ένα τέταρτο του αιώνα, πριν ακόμα από το 2000, ο Δήμος Αγ. Στεφάνου είχε διαβλέψει τον από τότε διογκούμενο κορεσμό στο τοπικό Νεκροταφείο, και είχε φροντίσει να χαρακτηρίσει τις τρεις συνεχόμενες εκτάσεις ως χώρο Κοιμητηρίου, χαρακτηρισμός που εν συνεχεία υιοθετήθηκε και από το Διάταγμα Προστασίας του Παρνηθαϊκού.
Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου τον Νοέμβριο του 2021, δεκαεννέα δημοτικοί σύμβουλοι είχαν υπερψηφίσει το θέμα με αρνητικές ψήφους από τους Π. Πανάγο και Μ. Στυλιανού, ενώ οκτώ είχαν δώσει λευκή ψήφο. Συγκρίνοντας τις δυο ψηφοφορίες, μόνον ο κ. Πανάγος παρέμεινε πιστός στην αρνητική άποψή του, άλλαξε γνώμη η κ. Φέρμελη και από λευκή τον Νοέμβριο, έδωσε αρνητική ψήφο προχθές, ενώ σταθεροί στο λευκό έμειναν από τους τότε παρευρεθέντες οι Α. Πέππα (Ανοιχτοί Ορίζοντες), Κ. Κουριδάκης και Δ. Αλεξανδρής (Εύπολις). Τέλος, λευκό- όπως αναφέρθηκε παραπάνω- ψήφισε την περασμένη Τρίτη ο κ. Κλήμης, διαφοροποιώντας τη θέση του σε σχέση με τη θετική ψήφο του περασμένου Νοεμβρίου.
Στην έγκριση της απ’ευθείας αγοράς του οικοπέδου προχώρησαν με τη θετική τους ψήφο οι 14 δημοτικοί σύμβουλοι της Δημοτικής Αρχής, ο ανεξάρτητος, Αντιδήμαρχος Διοικητικών Υπηρεσιών Δ. Ράικος, οι τρεις σύμβουλοι της παράταξης “Η πόλη μας, Το σπίτι μας”, και οι: Κ. Μαϊχόσογλου και Στ. Δημητριάδης (Ανοιχτοί Ορίζοντες), Σ. Διακείμη- Αγγελάκη και Χ. Λαζαρίδης (Εύπολις) καθώς και η ανεξάρτητη Μ. Στυλιανού, ενώ ο επικεφαλής της μείζονος Δ. Ζαμάνης απείχε. Εντύπωση, τέλος, προκάλεσε η απουσία του ανεξάρτητου, και ήδη υποψήφιου Δημάρχου με την παράταξη “Νέος Διόνυσος” Ν. Καρυστινού, ο οποίος είχε μεν προσέλθει κανονικά στην αίθουσα συνεδριάσεων, αλλά αποχώρησε λίγο πριν από την έναρξη της συζήτησης για το εν λόγω θέμα και δεν συνδέθηκε αργότερα ούτε διαδικτυακά.
Η συγκεκριμένη απόφαση, με την πλειοψηφία που απέσπασε, θεωρείται η πρώτη- μετά από πολλούς μήνες- ξεκάθαρη επιτυχία της Δημοτικής Αρχής, και μάλιστα για ένα από αυτά που αντιμετωπίζονται ως από τα πλέον σημαντικά θέματα υποδομών για το Δήμο Διονύσου. Και μπορεί η Διοίκηση να καταγγέλθηκε ουκ ολίγες φορές για άσκηση πιέσεων προς τους δημοτικούς συμβούλους των μειοψηφιών, εκβιάζοντας ουσιαστικά τη θετική τους ψήφο, εντούτοις η δημιουργία του νέου Κοιμητηρίου είναι από τα λίγα έργα, της λίστας των σημαντικών, για το οποίο φαίνεται κάποιο φως στο τούνελ.