Το ακανθώδες έργο της αποχέτευσης ακαθάρτων στο Δήμο Διονύσου μοιάζει με το… γεφύρι της Άρτας καθώς εκτελείται επί πολλά χρόνια και παρουσιάζει σκαμπανεβάσματα, καθώς λόγω της οικονομικής κρίσης, που έχει επιφέρει ραγδαία αύξηση των υλικών, υπάρχουν εργολάβοι που αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους.
Αυτό είναι το συμπέρασμα από τις δηλώσεις του Αντιδημάρχου Τεχνικών Υπηρεσιών Στ. Κριεμάδη, σε σχετική ερώτηση της Οδού Διονύσου.
Ο ίδιος εξηγεί ότι παρά τις προφανείς δυσκολίες, υπάρχει πρόοδος στην εργολαβία του ΑΚΤΟΡΑ, η οποία έχει ολοκληρωθεί περίπου κατά 82%, από το 37% που την είχε αφήσει η προηγούμενη διοίκηση, όπως συμβαίνει και με την αποχέτευση του Αγίου Στεφάνου και της Ραπεντώσας, ένα έργο που παρέμενε επί πολλά χρόνια στα συρτάρια και ξεκόλλησε η σημερινή διοίκηση. Σε αυτό το έργο μάλιστα ο οριστικός ανάδοχος αναμένεται να ανακηρυχθεί μέσα στο καλοκαίρι. Ταυτόχρονα η αποχέτευση του υπολοίπου της Άνοιξης αναμένεται άμεσα να ξεκινήσει καθώς ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός.
Υπενθυμίζεται πως, θεωρητικά, σε εξέλιξη βρίσκονται δυο εργολαβίες για την αποχέτευση στο εύρος της πόλης. Η πρώτη αφορά στα έργα που εκτελούνται σε 5 από τις επτά Κοινότητες του Δήμου (Κρυονέρι, Ροδόπολη, Σταμάτα, Διόνυσος και ένα μικρό κομμάτι του Αγ. Στεφάνου) και σε μήκος 100 περίπου χιλομέτρων. Η εν λόγω εργολαβία δημοπρατήθηκε το 2014 και μειοδότης είχε αναδειχθεί ο ΤΟΞΟΤΗΣ, συμφερόντων Καλογρίτσα. Τα έργα ξεκίνησαν το 2015, επί Διοίκησης Ζαμάνη, αλλά δυο χρόνια αργότερα η εταιρεία δήλωσε αδυναμία συνέχισής τους και, με απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου, υποκαταστάθηκε από τον ΑΚΤΟΡΑ. Τα συνεργεία ξεκίνησαν και πάλι να δουλεύουν, το έργο συνεχιζόταν, η νυν Δημοτική Αρχή υπολόγιζε- και πίεζε προς τούτο- να ολοκληρωθεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κομμάτι της αποχέτευσης που το Σεπτέμβριο του 2021 είχε αγγίξει το 82%- λίγο παραπάνω μέχρι σήμερα-, διευκόλυνε τον ανάδοχο με παρατάσεις- μέχρι που ήρθε η κρίση με τις ανατιμήσεις υλικών, οπότε η πολιτεία πλέον έδωσε το δικαίωμα στους εργολάβους να κάνουν χρήση 6μηνης αργίας για λόγους οικονομίας. Αυτή η 6μηνη παράταση λήγει τον Απρίλιο για τον ΑΚΤΟΡΑ, όπου εντωμεταξύ υπήρξε αλλαγή στη διοίκηση, με αποτέλεσμα όλες οι αποφάσεις και οι διαπραγματεύσεις να ανασταλούν μέχρι πρόσφατα.
Το μεγάλο κενό με την αλλαγή της διοίκησης στην εταιρεία, τώρα αρχίζει σιγά σιγά να αποκαθίσταται με την επανεγκατάσταση των συνεργείων, υπογραμμίζει ο κ. Κριεμάδης. Η ενημέρωση από την πλευρά τους είναι πως θα ξεκινούσαν και πάλι μετά τα Χριστούγεννα. “Σε κάθε περίπτωση, δυστυχώς, αυτή η απόφαση είναι δική τους- εμείς άλλη παράταση δεν μπορούμε να τους δώσουμε, τις έχουμε εξαντλήσει. Στην παρούσα φάση επιδιώκουμε πιεστικά συνάντηση με τη νέα διοίκηση, για να αντιληφθούμε τις δικές της προθέσεις- γιατί ο προηγούμενος Διευθύνων Σύμβουλος διαβεβαίωνε πως το έργο θα ολοκληρωνόταν- και να κινηθούμε αναλόγως”.
Και τι γίνεται αν ο ΑΚΤΟΡΑΣ αρνηθεί να συνεχίσει; “Δεν πρέπει να προτρέχουμε. Θα πρέπει πρώτα να μιλήσουμε με τη νέα διοίκηση και θέλω να πιστεύω ότι θα βρούμε κοινά αποδεκτή λύση προκειμένου να μην αναγκαστούμε να δημοπρατήσουμε και πάλι το υπόλοιπο του έργου”, απαντά ο Αντιδήμαρχος, προσθέτοντας πάντως πως στην περίπτωση αυτή, δηλαδή της επαναδημοπράτησης, και επειδή το έργο χρηματοδοτείται από το ΥΜΕΠΕΡΑΑ, θα πρέπει να ενταχθεί σε νέο χρηματοδοτικό πρόγραμμα, γιατί αυτό με το οποίο είχε δημοπρατηθεί το σύνολο της αποχέτευσης το 2014 λήγει όπου να’ ναι. Και βέβαια, θα απαιτηθεί νέα μελέτη, επικαιροποιημένη, και νέα διαγωνιστική διαδικασία, σε ένα οικονομικό περιβάλλον κάθε άλλο παρά ευνοϊκό.
“Οπότε, και για να το συνδέσω με τις ασφαλτοστρώσεις, τι μπορεί να κάνει ο Δήμος, για την Λ. Αιολίδος, στην Κοινότητα Διονύσου, ας πούμε; Περιμένουμε την αποχέτευση, για την οποία δεν έχουμε σήμερα ξεκάθαρη εικόνα, ή προχωρούμε άμεσα, ρισκάροντας να ξανασκαφτεί; Και αυτό ισχύει για τη μισή πόλη”.
Το δεύτερο μέτωπο της αποχέτευσης είναι αυτό στη Δροσιά. Εκεί έχει εκτελεστεί από παλαιότερη- προκαλλικρατική- εργολαβία το μισό έργο. Το άλλο μισό το εγκατέλειψε ο τότε εργολάβος, μη μπορώντας να ανταποκριθεί, και δημοπρατήθηκε- όχι χωρίς προβλήματα ή/και αντιπαραθέσεις ανάμεσα στη νυν και την τέως Διοίκηση του Δήμου λόγω της μεγάλης έκπτωσης που δόθηκε. Και ενώ ο νέος εργολάβος εργαζόταν εντατικά, και οι εργασίες- “πολύ καλές σε ποιότητα”, λέει ο Αντιδήμαρχος- προχωρούσαν με ρυθμούς παραπάνω από ικανοποιητικούς, ήρθε η κρίση και ανέτρεψε για μια ακόμη φορά τα δεδομένα: Και στην περίπτωση της Δροσιάς, λοιπόν, ο εργολάβος έκανε χρήση της 6μηνης αργίας, που λήγει το Μάρτιο, και το έργο ουσιαστικά σταμάτησε. Σε αντίθεση μάλιστα με τον ΑΚΤΟΡΑ, όπου αναμένεται πως οι εργασίες στις 5 Κοινότητες θα ξαναξεκινήσουν, αν και με αργούς ρυθμούς, για τη Δροσιά το τοπίο παραμένει θολό, με τη Δημοτική Αρχή να εξετάζει κάθε πιθανό σενάριο και να αναζητεί τρόπους αντιμετώπισης του προβλήματος: “Στην περίπτωση αυτού του εργολάβου σταθήκαμε πολύ ελαστικοί. Καταλαβαίναμε πως παρόλο που είχε δώσει ένα εξαιρετικά υψηλό ποσοστό έκπτωσης, η δουλειά του ήταν πολύ καλή και αποδείχθηκε εκ του αποτελέσματος γιατί δεν είχαμε πουθενά αστοχίες. Από την ώρα όμως που ξεκίνησε η κρίση, και με την έκπτωση που είχε δώσει, η κατάσταση άλλαξε. Κάναμε σειρά συναντήσεων μαζί του, δίναμε πίστωση χρόνου, αλλά από το Σεπτέμβριο και μετά, το έργο σχεδόν δεν προχωρεί. Ήδη εξετάζουμε όλες τις δυνατές λύσεις, γιατί το να σταματήσει το έργο θα ήταν εγκληματικό για την περιοχή, κατά την άποψή μου”, τονίζει ο Αντιδήμαρχος.
Δυο Κοινότητες παραπέρα, στον Άγ. Στέφανο, προχωρεί απρόσκοπτα η διαγωνιστική διαδικασία και, καλώς εχόντων των πραγμάτων και αν δεν υποβληθούν εντωμεταξύ ενστάσεις, μέσα στο καλοκαίρι αναμένεται να ανακηρυχθεί ο οριστικός ανάδοχος. Εδώ το έργο, που αφορά και στο Πευκόφυτο και στη Ραπεντώσα και εκτελείται μέσω προγραμματικής σύμβασης με την ΕΥΔΑΠ, σκαρφάλωσε τελικά στα 29,7 εκατομμύρια ευρώ, για μήκος 65 χιλιομέτρων και για 13 συνολικά αντλιοστάσια. Τα προβλήματα που θα αντιμετωπίσει ο εργολάβος της αποχέτευσης στην περιοχή ειδικά του Αγ. Στεφάνου είναι κυρίως δυο και εντοπίζονται στα μικρά αντλιοστάσια, που ήδη με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου έχουν μειωθεί από 35 σε επτά, και στο μικρό πλάτος των δρόμων. “Υπάρχουν δρόμοι, στο Λόφο Κουρεμένου για παράδειγμα, πλάτους 3 μέτρων, όπου από κάτω περνούν αγωγοί ομβρίων, αλλά και ύδρευσης, πολλές φορές δίδυμοι, οπότε μιλάμε για τη μύτη της καρφίτσας. Με τους συντηρητικότερους υπολογισμούς, το έργο δεν θα διαρκέσει λιγότερο από 5 χρόνια. Άρα, μπαίνει πάλι το ερώτημα: Ασφαλτοστρώνουμε τώρα ή όχι; Αφήνουμε τον πολίτη με τη λακκούβα ή ρισκάρουμε; Σας υπενθυμίζω πως είχαμε στείλει τελεσίγραφο στις ΔΕΚΟ ότι άδειες τομής δεν δίνουμε γιατί ξεκινάμε ασφαλτοστρώσεις. Αλλά όπως βλέπετε, αυτό δεν κατέστη δυνατό- ούτε τις οπτικές ίνες μπορούσαμε να αρνηθούμε, ούτε την υπογειοποίηση των καλωδίων ούτε, βέβαια, την αποχέτευση. Και τέτοιες συγκρούσεις, ας πούμε, έργων υπάρχουν και θα υπάρχουν κι άλλες πολλές, γιατί όλες οι υποδομές του Δήμου πάσχουν και σε όλες είναι αναγκαία η παρέμβαση, η αναμόρφωση, η αντικατάσταση και ο εκσυγχρονισμός”.
Στην Άνοιξη, τέλος, το έργο της αποχέτευσης μπήκε σε διαγωνιστική διαδικασία, ο ανάδοχος την τελευταία στιγμή υπαναχώρησε από την υπογραφή της σύμβασης επικαλούμενος την κρίση, οι επόμενοι μειοδότες, στους οποίους όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία, απευθύνθηκε ο Δήμος, δεν ανταποκρίθηκαν, κι έτσι η Δημοτική Αρχή προσέφυγε στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση, η οποία κατέληξε σε ανάδοχο. Σήμερα έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός, αναμένονται οι ενέργειες από το ΥΜΕΠΕΡΡΑ για μεταφορά του έργου στο νέο ΕΣΠΑ και πολύ σύντομα θα υπογραφεί η σύμβαση με τον εργολάβο. Το έργο θα εκτελεστεί σε μήκος 14,9 χιλιομέτρων στις περιοχές Αγ. Παρασκευή, Φασίδερι και Άγιοι Άγγελοι με προϋπολογισμό 6,5 εκατομμυρίων ευρώ.