logo


Μια ημέρα πριν από τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Διονύσου, αύριο Τρίτη 28 Μαρτίου, όπου θα συζητηθεί το ψήφισμα προς τον ΟΣΕ για τα προβλήματα με τις σιδηροδρομικές γραμμές στον Άγ. Στέφανο, και ο Π. Γεωργιάδης, ομότιμος καθηγητής στο ΕΚΠΑ και ιδρυτικό μέλος της παράταξης “Νέος Διόνυσος”, καταθέτει συγκεκριμένες προτάσεις προς τη Δημοτική Αρχή:

Το ψήφισμα, κατ’ ουσίαν απόφαση, για την τραγωδία στα Τέμπη και την πολύ επικίνδυνη επιεικώς ακαταστασία που για πολλά χρόνια επικρατεί στον σιδηροδρομικό  σταθμό του Αγίου Στεφάνου έγινε ομόφωνα αποδεκτό στην συνεδρίαση (7/3/2023) του Δημοτικού Συμβουλίου(ΔΣ).

Η ομόφωνη απόφαση είναι μια καλή αφετηρία για να αναληφθούν πρωτοβουλίες ώστε να δρομολογηθεί οριστική λύση για την υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής που διέρχεται από τον οικιστικό ιστό της πόλης και διχοτομεί κυριολεκτικά  τον  Άγιου Στέφανο.

Όλοι γνωρίζουμε ότι τα ψηφίσματα ασκούν κάποια πίεση αλλά δεν λύνουν τα προβλήματα.

Επίσης όλοι γνωρίζουμε ότι όταν περάσει η μπόρα, τα πράγματα επανέρχονται σε ασταθή ισορροπία.

Χωρίς να είναι κάποιος ειδικός σε θέματα ασφάλειας, μπορεί να διαπιστώσει δια γυμνού οφθαλμού ότι στον σταθμό Αγίου Στεφάνου επικρατεί μια απαράδεκτη κατάσταση που δεν αρμόζει σε ευρωπαϊκή χώρα.

Απουσία κιγκλιδωμάτων και επαρκούς περίφραξης, κτήρια σε εγκατάλειψη στα οποία καταφεύγουν δυστυχείς πολίτες, ισόπεδη διασταύρωση της διέλευσης του τρένου με αυτοκίνητα και πεζούς, γέφυρα με τριτοκοσμικές αντιαισθητικές εικόνες και κυρίως μπάρες χειροκίνητης (;) διακοπής της κυκλοφορίας. Με τρόπο που δεν είναι καθόλου βέβαιο αν υπάρχει και αν  τηρείται  διαδικασία απόλυτης εγκυρότητας και ασφαλούς επιβεβαίωσης ότι οι ανθρώπινες ενέργειες ακολουθούν πιστοποιημένο πρωτόκολλο από την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) .

Ο βαθμός ασφάλειας είναι στο ναδίρ και ο βαθμός επικινδυνότητας είναι στο ζενίθ.

Η αποδοχή του ομόφωνου ψηφίσματος από τον Αναπληρωτή Υπουργό Εσωτερικών κ. Σ. Πέτσα κατά τη συνάντησή του(13/3/2023) με τον κ. Δήμαρχο είναι μεν καλοδεχούμενη, αν και ευκαιριακή, αλλά η σειρά των ενεργειών για  την  επίλυση του προβλήματος είναι διαφορετική.

Πριν από κάθε χρηματοδότηση για έργα προηγείται αξιόπιστη μελέτη από αρμόδια αρχή που έχει επιφορτιστεί με το κρίσιμο ζήτημα της ασφάλειας. Από όσα πρόσφατα με οδυνηρό τρόπο  μάθαμε, υπάρχει μια αρχή που λέγεται Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ).

Το ερώτημα -πρότασή μου προς τη Δημοτική Αρχή διατυπώνεται ως εξής:

Να ζητηθεί από την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) να μας πληροφορήσει αν έχει επιληφθεί και αν έχει συντάξει πόρισμα-πρόταση για την κατάσταση που επικρατεί στο σταθμό Αγίου Στεφάνου. Αν στο πόρισμα αυτό υπήρξε απάντηση.

Η όποια αλληλογραφία μεταξύ των αρμοδίων φορέων θα πρέπει να δοθεί στη δημοσιότητα.

Να σημειωθεί ότι από το σταθμό του Αγίου Στεφάνου διέρχονται όλες οι αμαξοστοιχίες επιβατικές και εμπορικές με προορισμό τη Βόρεια Ελλάδα και αντιστρόφως από εκεί προς Αθήνα. Ως εκ τούτου η πυκνότητα διέλευσης είναι εξαιρετικά μεγάλη.

Αν τυχόν τέτοιο πόρισμα μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει, τότε η ανάγκη να συνταχθεί είναι περισσότερο από επείγουσα.

Μια τέτοια πρωτοβουλία από τη Δημοτική μας Αρχή, μείζονος μάλιστα θεσμικής παρέμβασης, θα ήταν όχι μόνο καθολικά  ευπρόσδεκτη αλλά και απόδειξη της σοβαρότητας με την οποία αντιμετωπίζει θέματα ζωτικής σημασίας.

Αν η Δημοτική Αρχή θέλει να συμμαχήσει με την κοινωνική αποδοχή για την υπογειοποίηση και την  ασφαλή μετακίνηση των δημοτών, ας οργανώσει μια τοπική συνέλευση ή ένα δημοφήψισμα αξιοποιώντας σύγχρονες τεχνολογικές πλατφόρμες.

Σε θέματα  που αφορούν ζωές πολιτών και μαθητών που διασχίζουν τις γραμμές για να παρακολουθήσουν καθημερινά τα μαθήματά τους κάθε οικονομίστικη σκέψη δεν έχει καν έδαφος συζήτησης.

Οι τρεις πρώην Δήμαρχοι του Αγίου Στεφάνου έχουν πολλά να συνεισφέρουν με την εμπειρία τους στο θέμα αυτό.

*Ίσως σε πολλούς αναγνώστες ο τίτλος του κειμένου να υπενθυμίζει ΔΥΣΤΥΧΩΣ το λυπητερό/προφητικό  τραγούδι ΠΑΡΑΓΚΑ του Διονύση Σαββόπουλου (1965) που περιείχε και τη φράση … «στα γήπεδα η Ελλάδα αναστενάζει»

https://www.youtube.com/watch?v=KLY4pdsln-E

Παναγιώτης Γεωργιάδης

Ιδρυτικό Μέλος της Παράταξης Νέος Διόνυσος

Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ)