Γράφει ο Παναγιώτης Γεωργιάδης Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ)- Ιδρυτικό Μέλος της Παράταξης Νέος Διόνυσο
Διαβάζουμε στην “Οδός Διονύσου” (1η Μαρτίου 2024) ενδιαφέρουσες πληροφορίες για την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου, τις επικείμενες συσκέψεις προετοιμασίας, τη δημοσίευση του νέου νόμου του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας που περιλαμβάνει τις υποχρεώσεις των ιδιοκτητών αδόμητων οικοπέδων
να καθαρίσουν τα οικόπεδά τους, διαφορετικά θα υποστούν βαρύτατες κυρώσεις.
Σταχυολογώ από το σχετικό άρθρο
http://www.odosdionysou.gr/2024/03/01/%ce%b9%ce%b4%ce%b9%ce%bf%ce%ba%cf%84%ce%ae%cf%84%ce%b5%cf%82-%ce%b1%ce%b4%cf%8c%ce%bc%ce%b7%cf%84%cf%89%ce%bd-%ce%bf%ce%b9%ce%ba%ce%bf%cf%80%ce%ad%ce%b4%cf%89%ce%bd-%cf%83%cf%80%ce%b5%cf%8d%cf%83/
1. αντιπυρική περίοδος 1 Μαΐου έως 31 Οκτωβρίου
2. νόμος 5075/2023 που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης 12 Δεκεμβρίου 2023 και προβλέπει πολύ μεγάλα πρόστιμα έως και φυλάκιση
3. έναρξη συναντήσεων προετοιμασίας της Δημοτικής Αρχής με σύσκεψη εργασίας Τετάρτη 6 Μαρτίου.
4. υποβολή υπευθύνων δηλώσεων στο Εθνικό Μητρώο Τήρησης Μέτρων Πυροπροστασίας Ιδιοκτησιών από 1η Απριλίου έως υποθέτω 1η Μαΐου. Υποθέτω επίσης Μητρώο υπό κατασκευή.
Ισχύει στο ακέραιο το γνωμικό “των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν ……” όμως όλα θα κριθούν στο πεδίο εφαρμογής:
Α. Η Κεντρική Διοίκηση ( Υπουργείο και Τεχνολογικοί Φορείς) στο πεδίο σχεδιασμού του Μητρώου και των διαδικασιών υποβολής υπευθύνων δηλώσεων από χιλιάδες ιδιοκτήτες.
Υπάρχουν κρίσιμα ανοιχτά ερωτήματα. Αν και σε ποιο βαθμό θα αξιοποιηθούν στοιχεία από τις δηλώσεις Ε9 ή ακόμα και κτηματολογικά δεδομένα. Σε ποιο εν τέλει βαθμό θα εφαρμοστούν αρχές και κανόνες απλότητας για να μην υποστούν οι πολίτες την ηλεκτρονική γραφειοκρατία και να ενεργοποιηθούν μηχανισμοί διαλειτουργικότητας μεταξύ του Μητρώου Πυροπροστασίας και πληροφοριακών συστημάτων της Δημόσιας Διοίκησης.
Β. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση στο πεδίο ενημέρωσης των υπόχρεων ιδιοκτητών και πιθανώς τεχνικής υποστήριξης, θεωρώντας πολύ πιθανόν ότι θα υπάρξουν ασάφειες έως και προβληματικές καταστάσεις σε μια αρκετά πρωτόγνωρη για όλους μας εφαρμογή.
Στην Κοινότητα Διονύσου έχει γίνει μια πολύ καλή συστηματική προσπάθεια από την τότε ΔΑ, γραπτής ειδοποίησης ιδιοκτητών για καθαρισμό οικοπέδων και έχουν υποβληθεί τα προβλεπόμενα πρόστιμα.
Πιθανολογώ ένα μεγάλο ποσοστό να έχει εισπραχθεί. Χρήσιμο θα ήταν να δημοσιοποιηθούν επίσημα στατιστικά και οικονομικά μεγέθη. Περισσότερο χρήσιμο είναι να αξιοποιηθούν οι πληροφορίες που έχουν συγκεντρωθεί για οικόπεδα – ιδιοκτήτες και να ληφθεί υπόψη η εμπειρία που έχει συσσωρευτεί.
Η Τοπική μας Αυτοδιοίκηση, και χρησιμοποιώ την γενική διατύπωση και όχι την στενότερη αναφορά στην εκάστοτε Δημοτική Αρχή, οφείλει να προσανατολιστεί προς τις επερχόμενες ανάγκες των κατοίκων που είναι κρίσιμες για την προστασία του περιβάλλοντος. Εν κατακλείδι οφείλει να ασχοληθεί με το project καθαρισμού των οικοπέδων και να οργανώσει με τρόπο πρότυπο την ενημέρωση-υποστήριξη των δημοτών.
Το προνοείν και προλαμβάνειν κρείττον εστί του θεραπεύειν