logo


“Δύο σε μια” εκδήλωση, με πρωτοβουλία του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου Ιω. Αμπαρτζίδη, οργάνωσε ο Δήμος Διονύσου, την Τετάρτη 27 Μαρτίου. Γιατί αν και ο τίτλος της εκδήλωσης, καθώς και μιας από τις 4 συνολικά κεντρικές τοποθετήσεις, αναφερόταν κατά το ήμισυ στον ψηφιακό μετασχηματισμό και στη χρήση της τεχνολογίας στην υπηρεσία και για την εξυπηρέτηση του πολίτη-δημότη, εντούτοις το κύριο βάρος δόθηκε στο δεύτερο κομμάτι, αυτό που αφορούσε στο Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης.

Προσκεκλημένοι, αφενός για τον  μετασχηματισμό ήταν η Αντιδήμαρχος Ψηφιακού Μετασχηματισμού και Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων στο Δήμο Ν. Ιωνίας Γ. Τσομπανίδου, και αφετέρου για το θεσμό του Συμπαραστάτη οι Γ. Φύτρος, Λ. Παπανδρέου και Δ. Κιούκης:

Ο κ. Φύτρος, web developer, πληροφορικάριος, εργάζεται στο Δήμο Αθηναίων και έχει ιδρύσει τον ιστότοπο symparastatis.gr, ένα παρατηρητήριο της εφαρμογής του θεσμού πανελλαδικά, με πληθώρα στατιστικών στοιχείων για την πορεία του.

Η κ. Παπανδρέου, δικηγόρος- πιστοποιημένη διαμεσολαβήτρια του Υπ. Δικαιοσύνης, υπηρέτησε το θεσμό για τέσσερα χρόνια στο Δήμο Ραφήνας- Πικερμίου.

Τέλος, ο κ. Κιούκης, επιχειρηματίας, εξελέγη πρόσφατα Συμπαραστάτης στο Δήμο Βούλας- Βάρης- Βουλιαγμένης.

Στενά συνδεδεμένος με την ανοιχτή διακυβέρνηση, υπογράμμισε ο κ. Φύτρος, ο θεσμός του Συμπαραστάτη αποβλέπει στη διαφάνεια, την αποτελεσματικότητα, τη λογοδοσία, την αύξηση της συμμετοχής και τη χρηστή διοίκηση μια που ένας από τους βασικούς στόχους του είναι ο περιορισμός των φαινομένων κακοδιοίκησης, διαφθοράς και κατάχρησης εξουσίας, καθώς και η διασφάλιση της αμεροληψίας, από την πλευρά των αυτοδιοικητικών- Δημοτικών και Περιφερειακών- Αρχών, με το επιπλέον στοιχείο της εγγύτητας προς τους πολίτες. Ο Συμπαραστάτης υποστηρίζεται διοικητικά από τις υπηρεσίες του Δήμου, δέχεται καταγγελίες επώνυμες, τις διερευνά και εφόσον διαπιστώσει φαινόμενα κακοδιοίκησης  υποβάλλει προτάσεις για την αποτροπή επανάληψής τους, ενώ υποχρεούται στην υποβολή ετήσιας έκθεσης. Ο θεσμός, εντούτοις, δεν έχει υιοθετηθεί σε μεγάλο βαθμό από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, μια που από το 2010, οπότε και εντάχθηκε στις υποχρεώσεις των περισσότερων καλλικρατικών Δήμων, ένα μικρό ποσοστό τους κατόρθωσε να εκλέξει Συμπαραστάτη- κυρίως λόγω της ευρείας συναίνεσης που απαιτείται για την εκλογή του αλλά και εξαιτίας παρανοήσεων σε σχέση με το ρόλο του.

Την εμπειρία της στα 4 χρόνια που υπηρέτησε ως Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης στο Δήμο Ραφήνας- Πικερμίου κατέθεσε η κ. Παπανδρέου, η οποία παραδέχθηκε πως ο θεσμός δεν είναι ευρέως γνωστός στους πολίτες ενώ υπογράμμισε τη σημασία του στο θέμα της διαμεσολάβησης για την επίλυση υποθέσεων. Προσέθεσε, επιπλέον, πως πρόκειται για ένα ανεξάρτητο εποπτικό μηχανισμό της διοίκησης- “δεν είναι άνθρωπος του Δημάρχου και της Δημοτικής Αρχής ούτε και εναντίον τους”, τόνισε χαρακτηριστικά: Λόγω της αυξημένης πλειοψηφίας που απαιτείται για την εκλογή του, απαιτείται να είναι πρόσωπο εγνωσμένου κύρους, φήμης και εμπειρίας, πλήρως αναγνωρίσιμο, για να επιτελέσει το ρόλο του, της γέφυρας ανάμεσα στο δημότη και τη Δημοτική Αρχή, με ουδετερότητα, ακεραιότητα και αμεροληψία, ώστε να τον εμπιστευθεί ο δημότης και η επιχείρηση.

Τη μικρή του εμπειρία ως νεοεκλεγείς Συμπαραστάτης στα 3Β περιέγραψε ο κ. Κιούκης, συνηγορώντας κι αυτός από την πλευρά του στη σημασία του για το δημότη και την επιχείρηση.

Αξίζει εδώ να προστεθούν και τα παρακάτω:

*Πριν από ένα μήνα περίπου, το Δημοτικό Συμβούλιο Διονύσου ξεκίνησε- για μια ακόμη φορά- τη διαδικασία εκλογής του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης με τη συζήτηση γύρω από τη σχετική προκήρυξη. Σ’ εκείνη τη συνεδρίαση, η μισή δημοτική ομάδα της πλειοψηφίας- σε αντίθεση με τις παρατάξεις της μειοψηφίας (πλην Λαϊκής Συσπείρωσης που απουσίαζε)- τάχθηκε κατά της εκλογής του, κι έτσι η προκήρυξη υπερψηφίστηκε κατά πλειοψηφία, προκαλώντας ερωτηματικά για την εξέλιξη του θέματος. Από εκείνη την ομάδα των 9, ουδείς είχε προσέλθει στην προχθεσινή εκδήλωση, που ίσως με τα στοιχεία που προσκομίστηκαν να αποδεικνυόταν χρήσιμη ως αντίλογος στις επιφυλάξεις τους, οπότε ευχής έργο είναι να περιλαμβάνονται στους 115 πολίτες που την έχουν παρακολουθήσει στο κανάλι του Δήμου στο YouTube. Η συνολική, πάντως, παρουσία αιρετών, και κόσμου, ήταν πολύ χαμηλή: Παραβρέθηκαν η Δήμαρχος Κ. Μαϊχόσογλου, οι Αντιδήμαρχοι Λ. Νούση, Α. Κουκάς και Ν. Κοκκαλάς, καθώς και ο δημοτικός σύμβουλος Κ. Μακρυγιάννης από την πλειοψηφία, η Γ. Κριεμάδη από τη μείζονα μειοψηφία και οι Κ. Κουριδάκης και Δ. Αλεξανδρής από τον Εύπολι, μαζί με δυο τοπικούς συμβούλους (Α. Αβραμίδης και Β. Τσαρνάς) της Διοίκησης, τον τέως Πρόεδρο της ΕΣΤΙΑΣ Τ. Καρασαρλή τον τέως δημοτικό σύμβουλο Ν. Κλήμη και τον τέως τοπικό σύμβουλο Διονύσου Κ. Μπομπή. Παραβρέθηκαν επιπλέον η Αντιπεριφερειάρχης Αν. Αττικής Β. Καβαλάρη, ο πρώην Γενικός Γραμματέας του Δήμου Στ. Μιχιώτης, και ο Π. Πανάγος, τέως δημοτικός σύμβουλος με τη Λαϊκή Συσπείρωση Διονύσου, ήδη Γενικός Γραμματέας στο Δήμο Πεντέλης, καθώς και τέως τοπικοί και δημοτικοί σύμβουλοι.

*Ανάμεσα στις παρανοήσεις που ο κ. Φύτρος έχει καταγράψει στο Παρατηρητήριο για το Συμπαραστάτη περιλαμβάνονταν και οι δυο ισχυρισμοί που χρησιμοποιήθηκαν για την αρνητική ψήφο, όσων είχαν καταψηφίσει την προκήρυξη στις 27 Φεβρουαρίου:

“Ο Συμπαραστάτης είναι ένα επιπλέον έξοδο” ήταν ο πρώτος, για τον οποίο η απάντηση από το Παρατηρητήριο είναι σαφής: Ο θεσμός του Συμπαραστάτη του Δημότη δεν είναι “προαιρετικός”. Αν ένας Δήμος καλύπτει τα κριτήρια που θέτει ο Ν. 4623/2019 (δηλαδή έχει πάνω από 20.000 κατοίκους ή είναι νησιωτικός) είναι υποχρεωμένος να κινήσει τη διαδικασία επιλογής Συμπαραστάτη. Κατ’ επέκταση, ο Δήμος είναι υποχρεωμένος να προβλέπει και την αντίστοιχη δαπάνη στον ετήσιο προϋπολογισμό του. Εξάλλου, η δαπάνη αυτή είναι μικρή -δεδομένου του μικρού ύψους της αντιμισθίας του Συμπαραστάτη- και σε κάθε περίπτωση το όφελος που προκύπτει από τη λειτουργία του θεσμού αντισταθμίζει απόλυτα τη δαπάνη αυτή. Και συμπλήρωσε ο ομιλητής: Ο ισχυρισμός αυτός είναι στα όρια της παρανομίας, μια που οι Δήμοι είναι υποχρεωμένοι να εκλέξουν Συμπαραστάτη, εγγράφοντας τη σχετική δαπάνη στον Προϋπολογισμό τους.

“Αφού έχουμε το Συνήγορο του Πολίτη, τι τον θέλουμε τον Συμπαραστάτη”, ήταν ο δεύτερος ισχυρισμός, τον οποίο ο κ. Φύτρος χαρακτήρισε μεν δόκιμο προβληματισμό, αλλά στον οποίο η απάντηση ήταν επίσης σαφέστατη: O Συνήγορος του Πολίτη είναι ανεξάρτητη αρχή με πανελλαδική αρμοδιότητα σε ό,τι αφορά τα φαινόμενα κακοδιοίκησης των υπηρεσιών του ευρύτερου δημόσιου τομέα της χώρας. Ο Συμπαραστάτης επικεντρώνεται σε θέματα κακοδιοίκησης του συγκεκριμένου Δήμου ή Περιφέρειας όπου υπηρετεί και εκ των πραγμάτων έχει πληρέστερη εικόνα των θεμάτων λόγω εγγύτητας. Η αρμοδιότητα των δύο θεσμών είναι συντρέχουσα, δηλαδή ο ενδιαφερόμενος δημότης/πολίτης μπορεί να επιλέξει ελεύθερα σε ποιον από τους δύο θα απευθυνθεί.

*Ξεχωρίζουμε, τέλος, την τοποθέτηση του κ.. Μιχιώτη: “Αν απαντήσουμε γιατί η πλειονότητα των Δημοτικών Αρχών δεν θέλει Συμπαραστάτη, θα καταλάβουμε και γιατί δεν διευκολύνουν το έργο του, αλλά και γιατί οι πολίτες δεν εμπιστεύονται και δεν συμμετέχουν”. Αυτή την απροθυμία των τοπικών Αρχών να στηρίξουν το θεσμό ο κ. Φύτρος την απέδωσε στην άγνοια, την οποία έρχεται να καλύψει το Παρατηρητήριο, αλλά και στη δυσκολία να βρεθεί πρόσωπο που να συγκεντρώνει τα απαιτούμενα εχέγγυα.