logo


*Γράφει ο Μ. Λουκάτος, Πρόεδρος ΑΣΑΔ- Α’ Αντιπρόεδρος ΕΣΧΑ

Μόλις πριν λίγες ημέρες, στη Γενική Συνέλευση της ΟΧΕ στη Βέροια, ο Πρόεδρος κ. Κώστας Γκαντής αναφέρθηκε με ιδιαίτερα θερμά λόγια στη Βέροια και την Κεντρική Μακεδονία, χαρακτηρίζοντάς τις «μητρόπολη του χάντμπολ». Ωστόσο, παρά τις θετικές αυτές αναφορές και τις καλές προθέσεις, η πραγματικότητα που αποκαλύφθηκε μετά τη συνέλευση δείχνει ότι η Ένωση Σωματείων Χειροσφαίρισης Κεντρικής Μακεδονίας (ΕΣΧΚΜ) είναι πρακτικά ανενεργή, τόσο νομικά όσο και ουσιαστικά. Η συγκεκριμένη Ένωση, σύμφωνα με το τελευταίο τροποποιημένο καταστατικό της ΟΧΕ, καλύπτει τις περιοχές των νομών Πέλλας, Πιερίας και Ημαθίας, στους οποίους δραστηριοποιούνται συνολικά 8 σωματεία.

Αυτό σημαίνει ότι η Διοίκηση της ΟΧΕ γνώριζε εδώ και καιρό πως τα σωματεία που απαρτίζουν την ΕΣΧΚΜ είναι κάτω από το απαιτούμενο όριο των 10, το οποίο είναι απαραίτητο σύμφωνα με το νόμο για τη συγκρότηση και νόμιμη λειτουργία μιας Ένωσης. Επιπλέον, είναι γνωστό ότι εδώ και δύο χρόνια η ΕΣΧΚΜ δεν διαθέτει Διοικητικό Συμβούλιο. Παρά τις έγγραφες αναφορές και τις επανειλημμένες προσπάθειες του τελευταίου εναπομείναντος μέλους του ΔΣ, του κ. Τζωρτζίνη, η κατάσταση δεν έχει αντιμετωπιστεί, αφήνοντας την Ένωση χωρίς διοίκηση και τα σωματεία απογοητευμένα, τόσο στο να εμπλακούν και να ασχοληθούν, αλλά και χωρίς την δυνατότητα να εκλέξουν νέα.

Αυτό που πρέπει να τονιστεί είναι ότι η τρέχουσα κατάσταση δεν προέκυψε ξαφνικά, αλλά είναι αποτέλεσμα πολυετούς αδιαφορίας και λαθών εκ μέρους της ΟΧΕ. Αντί να υποστηριχθούν τα σωματεία της Ένωσης, η ΟΧΕ αποφάσισε να ανακατανείμει για παράδειγμα, τα σωματεία του Κιλκίς στην ΕΣΧΘ και της Κοζάνης στην ΕΣΧΔΕ&ΔΜ, αντί να ενταχθούν στην Κεντρική Μακεδονία. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την αποδυνάμωση της ΕΣΧΚΜ και τη στέρηση της δυνατότητας των σωματείων, να συγκροτήσουν λειτουργική διοίκηση.

Η έλλειψη Διοικητικού Συμβουλίου στην ΕΣΧΚΜ, σε συνδυασμό με τον μειωμένο αριθμό σωματείων, εγείρει σοβαρά νομικά ερωτήματα σχετικά με τη διεξαγωγή των αναπτυξιακών πρωταθλημάτων των τελευταίων ετών, τα οποία ήταν μοριοδοτούμενα. Τώρα, με τη νέα αθλητική σεζόν 2024-2025 να είναι προ των πυλών, η αμφιβολία παραμένει, καθώς τα σωματεία δείχνουν ελάχιστο ενδιαφέρον να συμμετάσχουν στη συγκρότηση νέας διοίκησης, ακόμη και αν προστεθούν νέα σωματεία. Αυτή η κατάσταση θέτει εν αμφιβόλω τη γενική προκήρυξη της ΕΑΠ/ΟΧΕ για τη νέα σεζόν, η οποία αναθέτει την οργάνωση των αναπτυξιακών πρωταθλημάτων στην ΕΣΧ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ & ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ (που δεν υφίσταται νομικά), στην ΕΣΧ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ (που δεν υφίσταται νομικά και έχει μόλις 2 σωματεία) και στις ΤΕ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ και ΤΕ ΚΡΗΤΗΣ (δεν υφίστανται νομικά ). Χωρίς όμως νόμιμη διοικητική δομή, η εγκυρότητα των διοργανώσεων αυτών μπορεί να αμφισβητηθεί και η ΕΑΠ/ΟΧΕ ίσως πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες της.

Εξίσου ανησυχητική και άξια προβληματισμού είναι παράλληλα και η απουσία οποιουδήποτε έργου από την Επιτροπή Αναδιοργάνωσης των Ενώσεων, η οποία συγκροτήθηκε από την ΟΧΕ κατά την τελευταία τετραετία, με επικεφαλής τον κ. Σαουλίδη. Παρά τις προσδοκίες, τις εξαγγελίες του προέδρου της ΟΧΕ και τη δημόσια προβολή της Επιτροπής, δεν υπήρξε καμία απτή πρόοδος στην αναδιοργάνωση των περιφερειακών ενώσεων. Μάλιστα, στις τελευταίες γενικές συνελεύσεις της ΟΧΕ, δεν έγινε καμία ουσιαστική αναφορά στις δραστηριότητες ή τα αποτελέσματα αυτής της επιτροπής, γεγονός που ενισχύει τις εντυπώσεις ότι, έμεινε στα χαρτιά.

Παράλληλα, ένα ακόμα παράδοξο που αναδεικνύεται από το συγκεκριμένο ζήτημα, αφορά τη λειτουργία των Τοπικών Επιτροπών (ΤΕ). Σύμφωνα με το καταστατικό της ΟΧΕ, σε περιφερειακές ενότητες όπου δεν λειτουργούν Ενώσεις, είναι δυνατή η συγκρότηση ΤΕ, με 5μελή διοίκηση τριετούς διάρκειας που ορίζεται από το ΔΣ της ΟΧΕ. Ωστόσο, προϋπόθεση για τη σύστασή τους είναι η ύπαρξη τουλάχιστον 7 ενεργών σωματείων. Σήμερα, καμία από τις ΤΕ δεν πληροί αυτή την προϋπόθεση, γεγονός που εγείρει ερωτήματα για τη λειτουργικότητα και το ρόλο αυτών των επιτροπών στην ανάπτυξη του αθλήματος σε τοπικό επίπεδο.

Είναι σαφές ότι οι Περιφερειακές Ενώσεις και οι Τοπικές Επιτροπές παίζουν καθοριστικό ρόλο όχι μόνο στη διοργάνωση των αναπτυξιακών πρωταθλημάτων, αλλά και στην ευρύτερη προώθηση του χάντμπολ στην τοπική κοινωνία. Η βασική διαφορά μεταξύ τους είναι ότι οι Ενώσεις διοικούνται από Διοικητικά Συμβούλια που εκλέγονται από τα σωματεία-μέλη, ενώ οι Τοπικές Επιτροπές διορίζονται από την ΟΧΕ. Το κεντρικό ερώτημα που προκύπτει, λοιπόν, είναι ποιο μοντέλο διοίκησης ακολουθεί η ΟΧΕ, και εάν αυτό προάγει πραγματικά την ανάπτυξη του αθλήματος σε τοπικό επίπεδο.

Κατά την άποψή μου, η ΟΧΕ και το νέο Διοικητικό Συμβούλιο, θα πρέπει να στοχεύει στη συγκρότηση και ενίσχυση ισχυρών και λειτουργικών Ενώσεων, με τροποποίηση των ορίων μέσω Καταστατικού και διάρθρωση των περιφερειών, με αυξημένο αριθμό σωματείων-μελών, που να διασφαλίζουν την αυτονομία τους μέσω αυτόνομων εκλογών για τις διοικήσεις τους. Η διοικητική αυτοτέλεια, η ύπαρξη μόνιμης έδρας και οι κατάλληλες κτιριακές υποδομές, καθώς και η διάθεση επαρκούς διοικητικού προσωπικού, είναι απαραίτητα στοιχεία για την επιτυχία του έργου τους.

Μάριος Λουκάτος

Πρόεδρος ΑΣΑΔ

Ά Αντιπρόεδρος ΕΣΧΑ