logo


Τείνει να παγιωθεί το πηγαινέλα των θεμάτων στη Δημοτική Επιτροπή Διονύσου, μια που πολλά από αυτά εισάγονται κατ’ αρχάς για συζήτηση, αλλά στο τέλος αποσύρονται ως ελλιπή ή απαράδεκτα. Πρόσφατο, χαρακτηριστικό, παράδειγμα η απ’ ευθείας ανάθεση για τον ελαιοχρωματισμό πέντε σχολείων, που απασχόλησε την Επιτροπή σε τέσσερις συνεδριάσεις, με περιεχόμενο και τρόπο ανάθεσης διαφορετικά κατά περίπτωση, και καταψηφίστηκε δυο φορές στη σειρά- η πρώτη στις 5 Νοεμβρίου και η δεύτερη πριν από μια εβδομάδα, στις 4 Δεκεμβρίου.

Την ίδια ημέρα συζητήθηκαν στη Δημοτική Επιτροπή και δυο θέματα που απασχόλησαν τα μέλη της από μια ώρα το καθένα, συνολικής δαπάνης σχεδόν μισού εκατομμυρίου ευρώ, και τελικά αποσύρθηκαν.

Το πρώτο αφορούσε στο διαγωνισμό για την προμήθεια υπηρεσιών αποχιονισμού, μετά από συμφωνία- πλαίσιο με ιδιώτες που διαθέτουν τα κατάλληλα μηχανήματα και οχήματα. Ο ενδεικτικός προϋπολογισμός, με βάση τη μελέτη της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος, ανερχόταν σε 193.000 ευρώ περίπου για ένα χρόνο ή μέχρι να εξαντληθεί το φυσικό αντικείμενο. Έτσι, υποστήριξε η Δήμαρχος Κ. Μαϊχόσογλου καθώς και ο υπηρεσιακός παράγοντας που παρευρισκόταν στη συνεδρίαση, δημιουργείται μια δεξαμενή μηχανημάτων και θα είμαστε έτοιμοι να τους καλέσουμε αν προκύψει ανάγκη, με το επιπλέον δεδομένο της κλιματικής αλλαγής και των συχνών ακραίων φαινομένων. Το ποσόν φάνηκε υπερβολικό τόσο στον επικεφαλής της μείζονος Γ. Καλαφατέλη, όσο και στους Λ. Κανακάρη και Στ. Ουσταμπασίδη εκ μέρους της Διοίκησης. Ο πρώτος, έχοντας ως Δήμαρχος διαχειριστεί έντονες θεομηνίες, κάλεσε τη Διοίκηση να βάλει φρένο στο κόστος των υπηρεσιών “που έχουν πάει στο Θεό” και υποστήριξε πως ο αποχιονισμός της πόλης μπορεί να γίνει με το δημοτικό εξοπλισμό, φτάνει να υπάρξει οργάνωση, σχεδιασμός και συντονισμός: “Στην ΕΛΠΙΔΑ, το 2022, η αντιμετώπιση του φαινόμενου στοίχισε στο Δήμο τα περισσότερα χρήματα, 106.000 ευρώ, μαζί με τον ΦΠΑ”, τόνισε ο κ. Καλαφατέλης, με τον υπηρεσιακό παράγοντα να επιβεβαιώνει το ποσόν. Σ’ εκείνη την περίπτωση, θυμήθηκε ο τέως Δήμαρχος, χρησιμοποιήθηκαν όλα τα οχήματα και μηχανήματα του Δήμου, ενώ επιστρατεύθηκε και όποιο άλλο ήταν διαθέσιμο στην περιοχή, με αποτέλεσμα να κυκλοφορήσει τότε λεωφορείο στη Διονύσου τη δεύτερη κιόλας ημέρα.

Η κ. Κανακάρη, από την πλευρά της, διαφώνησε με τις υψηλές τιμές που δίδονται στους εργολάβους, στις οποίες περιλαμβάνεται και ο χρόνος αναμονής τους (σταλία) στο μισό σχεδόν της ωροχρέωσης, ενώ θεώρησε υπερβολικό το ποσόν που δεσμεύεται για το 2025, τη στιγμή που ο Δήμος δεν έχει ακόμη Προϋπολογισμό για την επόμενη χρονιά και δεν υπάρχει σαφής εικόνα για τα οικονομικά δεδομένα του: «Η ιστορία έχει δείξει πως τέτοια ποσά, 200.000 ευρώ, είναι υπερβολικά. Παράδειγμα η ΕΛΠΙΔΑ, που στοίχισε τα μισά. Επιπλέον, στις χιονοπτώσεις, επειδή δεν γνωρίζεις πώς θα εξελιχθούν, τα μηχανήματα τα βρίσκεις εκείνη την ώρα”. Η δημοτική σύμβουλος της πλειοψηφίας διαμαρτυρήθηκε, επιπλέον, επειδή για μια ακόμη φορά η Διοίκηση έρχεται τελευταία στιγμή, το Δεκέμβριο, να προκηρύξει διαγωνισμό για ένα θέμα που απαιτεί εγκαιρότερη οργάνωση.

Διαφορετική τέλος, ήταν η παρέμβαση της Δ. Ιατρού από τον Νέο Διόνυσο, η οποία ζήτησε μεγαλύτερο έλεγχο του Δήμου στην τήρηση των προδιαγραφών και των όρων της μελέτης από τους εργολάβους, ώστε να εξασφαλισθεί το επιθυμητό καλό αποτέλεσμα.

Το αξιοπερίεργο εδώ ήταν πως η ίδια η Υπηρεσία εκτίμησε πως ο διαγωνισμός θα είναι άγονος(!), με αποτέλεσμα- συμπλήρωσε ο Γενικός Γραμματέας του Δήμου Κ. Βαφειάδης– να διευκολυνθεί η απρόσκοπτη προσφυγή σε απ’ ευθείας αναθέσεις!

Το θέμα τελικά αποσύρθηκε, ώστε να διορθωθούν οι τιμές με καλύτερη διαπραγμάτευση και επανέρχεται αύριο, Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου, με ορθή επανάληψη της εισήγησης ως προς τον προϋπολογισμό της, που μειώνεται κατά 48.000 ευρώ(!) και διαμορφώνεται στις 146.000 ευρώ.

Το δεύτερο θέμα, που επίσης αποσύρθηκε την προηγούμενη εβδομάδα, αφορούσε στην ανάθεση της υποστήριξης των πληροφοριακών συστημάτων του Δήμου στην εταιρεία UNISYSTEMS, που έχει αναλάβει τη σχετική υπηρεσία από συστάσεως του καλλικρατικού Δήμου Διονύσου. Ο προϋπολογισμός ανερχόταν στις 180.000 ευρώ, επιμερισμένος σε δυο χρόνια (2024 με 64.000 ευρώ και 2025 με τα υπόλοιπα 116.000 ευρώ). Στο ποσόν αυτό, οι 32.000 αντιστοιχούν στην αγορά και εγκατάσταση νέων εφαρμογών ενώ 76.000 ευρώ σε υπηρεσίες συντήρησης και τεχνικής υποστήριξης. Σημαντική διαφοροποίηση, υπογράμμισε ο κ. Βαφειάδης, ότι πλέον από το Δήμο εξυπηρετούνται όλες οι υπηρεσίες και τα καταργημένα Νομικά του Πρόσωπα, ενώ οι εργασίες είναι απολογιστικές- εφόσον παραστεί ανάγκη και πραγματοποιηθούν, τότε μόνο πληρώνονται.

Εκτόξευση του ποσού επεσήμανε και στην περίπτωση αυτή ο τέως Δήμαρχος, μαζί με το συνάδελφό του Γ. Φωτάκη, τονίζοντας πως τα προηγούμενα χρόνια η ίδια δαπάνη κυμαινόταν στις 60-70.000 ευρώ: “Φέρτε μας αναλυτικά τι περιλαμβάνει η σύμβαση που είχαμε υπογράψει και τι αλλάζει ώστε να πάμε σήμερα στις 180.000 ευρώ. Το 2022, για παράδειγμα, ήταν 80.000 ευρώ και τιμολογήθηκαν και πληρώθηκαν 31.000, ενώ το 2021 τα αντίστοιχα ποσά ήταν 62 και 41.000 ευρώ αντιστοίχως”.

Τη διαφωνία της για τις τιμές εξέφρασε και η κ. Κανακάρη, θεωρώντας πως θα έπρεπε να είχαν επιτευχθεί μεγαλύτερες εκπτώσεις, μια που αφορούν σε πελάτη που είναι Δήμος και όχι εταιρεία. Η ίδια, επιπλέον, τόνισε πως ο ανάδοχος έχει ήδη εισπράξει από το Δήμο άλλες 60.000 ευρώ μέσα στο 2024.

Αξίζει εδώ να σημειωθεί η παρέμβαση που πραγματοποίησε ο Στ. Μιχιώτης, ο οποίος ως Γενικός Γραμματέας του Δήμου είχε ασχοληθεί με το θέμα, με τη βοήθεια του καθηγητή στη Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπλογιστών του ΕΜΠ Β. Βεσκούκη. Ο κ. Μιχιώτης έθεσε συγκεκριμένες παραμέτρους, γενικές και πιο εξειδικευμένες, όπως:

*Η πλήρης εξάρτηση του Δήμου από τους εργολάβους του. Εν προκειμένω, ο Δήμος παραδέχεται πως είναι όμηρος των εξελίξεων, των εφαρμογών και των αναβαθμίσεων μιας συγκεκριμένης εταιρείας, κάτι που είναι στρατηγικά απαράδεκτο αλλά και επικίνδυνο.

*Η πλήρης ασάφεια στις προδιαγραφές που θέτει η μελέτη, η οποία- πιθανολόγησε ο κ. Μιχιώτης-  έχει εκπονηθεί όχι από υπηρεσιακό παράγοντα αλλά από τον ίδιο τον ανάδοχο.

*Και η πολύ μεγάλη δαπάνη που κάθε χρόνο επωμίζεται ο Δήμος, “παντρεμένος” με μια και μόνη εταιρεία τα τελευταία 15 χρόνια.

Αντιθέτως, υπογράμμισε ο πρώην Γενικός Γραμματέας, θα μπορούσε ο Δήμος να συνεργαστεί με οποιαδήποτε εταιρεία, με δυο προϋποθέσεις: Να προδιαγράψει με σαφήνεια το αντικείμενο των υπηρεσιών που θέλει και- το σημαντικότερο- να απαιτήσει τα εξαγόμενα των εφαρμογών του όποιου αναδόχου να είναι σε μορφή τέτοια, που να μπορούν εν συνεχεία να την αξιοποιούν οι εργαζόμενοι στον τομέα Πληροφορικής του Δήμου. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα οι εφαρμογές να είναι προσαρμοσμένες αποκλειστικά στις ανάγκες του και η υποστήριξή τους, αλλά και η επεξεργασία των δεδομένων, να γίνεται εσωτερικά και όχι με τις τιμές που ζητεί ο εξωτερικός ανάδοχος. Επιπλέον ένα κομμάτι από τις υπηρεσίες που προσφέρει επ’αμοιβή ο ανάδοχος, προσφέρεται μέσω του πληροφοριακού συστήματος ΙΡΙΔΑ δωρεάν σε όλους τους φορείς που εποπτεύει το ΥΠΕΣ!

Στο τέλος, και αυτό το θέμα αποσύρθηκε, ώστε να αιτιολογηθεί το ποσόν, πέραν της αγοράς των νέων εφαρμογών, αλλά και για να επιτευχθεί καλύτερη διαπραγμάτευση (σ.σ. ειδικά σήμερα, που σε αντίθεση με το ολιγοπώλιο του 2010 και τις 4 συστημικές εταιρείες, δραστηριοποιούνται στην αγορά πολύ περισσότερες) και επανέρχεται αύριο, αλλά με την ίδια ακριβώς εισήγηση. Σημειώνεται εδώ πως κατά τη συζήτηση του θέματος αυτού την περασμένη εβδομάδα η Δήμαρχος προήδρευσε κανονικά. Σε ερώτηση μάλιστα της κ. Κανακάρη, αν το γεγονός πως στενός συγγενής της κατέχει διευθυντική θέση στην εταιρεία UNISYSTEMS αποτελεί ασυμβίβαστο για την παρουσία της στη συνεδρίαση, η κ. Μαϊχόσογλου το αρνήθηκε κατηγορηματικά, αποκρούοντας έτσι και την επισήμανση του τέως Δημάρχου “μπορεί να είναι νόμιμο, ηθικό πάντως δεν είναι”.