logo


Ερωτήματα Δημοτικής Παράταξης «Δύναμη Ευθύνης για τον Διόνυσο» στο πλαίσιο της Ειδικής Συνεδρίασης Λογοδοσίας Δημοτικής Αρχής που θα πραγματοποιηθεί στις 29/04/2025

Ερώτημα 1ο: Αφορά σειρά συναφών ερωτημάτων για την αξιολόγηση της μέχρι σήμερα ασκούμενης Δημοτικής πολιτικής για το θέμα των αδεσπότων ζώων με αφορμή τη δραματική αύξηση του ύψους (51%) των διατιθέμενων πόρων.

Εισαγωγή στο θέμα

κ. Δήμαρχε

Ως γνωστόν η πολιτική των αδεσπότων ζώων δεν χωρεί αμφιβολία ότι αφορά θέμα υψηλής κοινωνικής ευαισθησίας. Γι’ αυτό άλλωστε μέχρι σήμερα διαθέτουμε αρκετά χρήματα από ίδιους πόρους. Επομένως αποτελεί υποχρέωση όλων μας να το προσεγγίζουμε με τη δέουσα προσοχή.

Σε πρόσφατη συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής ήρθε η νέα μελέτη για τις εν λόγω παρεμβάσεις, με προϋπολογισμό αυξημένο κατά 51,6% από τον προηγούμενο (από 244.000 €, σε 370.000 € !!!) και η οποία τελικά εγκρίθηκε.

Η Παράταξή μας υπερψήφισε τη μελέτη παρά το ότι η δραματική αυτή αύξηση, δεν μπορεί να μην αποτελέσει αφορμή για την αξιολόγηση σε βάθος της μέχρι σήμερα ασκηθείσας πολιτικής.

Ταυτόχρονα όμως τέθηκαν και άλλα συναφή θέματα επίσης μεγάλης σπουδαιότητας, όπως η όλη διαχείριση της υπόθεσης, η επανεξέταση των διαδικασιών για μεγαλύτερη διαφάνεια (όροι για συμμετοχικότερη διαγωνιστική διαδικασία), η συνεργασία του Δήμου με τις φιλοζωικές οργανώσεις, κ.λπ.

Για όλα αυτά θέσαμε συγκεκριμένα ερωτήματα, οι απαντήσεις στα οποία πολύ πιθανά θα μας οδηγήσουν στην επαναχάραξη της πολιτικής μας.

Τα ερωτήματά μας αυτά τα οποία στην παραπάνω συνεδρίαση της Δημ. Επιτροπής παρέμειναν αναπάντητα σε μεγάλο βαθμό, αναγκασθήκαμε να τα επαναλάβουμε και στο τελευταίο ΔΣ, χωρίς πάλι αποτέλεσμα.

Όμως, λόγω της πολύ μεγάλης σημασίας του θέματος το επαναφέρουμε και κατά τη διαδικασία της ειδικής συνεδρίασης του ΔΣ, ελπίζοντας αυτή τη φορά να πάρουμε τις συγκεκριμένες απαντήσεις που ζητάμε.

κ. Δήμαρχε

Μετά από αυτή την εισαγωγή, τα ερωτήματά μας κατηγοριοποιούμενα, έχουν ως εξής:

Όσον αφορά το πληθυσμό των αδέσποτων.
o Πώς χαρτογραφείται ο πληθυσμός των ζώων συνολικά (μητρώο των ζώων) και ανά περιοχή, για να σχεδιασθούν οι στοχευμένες παρεμβάσεις μας.

Όσον αφορά τη διάρθρωση των δαπανών:
o Πόσα χρήματα πάνε στις στειρώσεις (που σημειωτέον είναι η καρδιά της πρόληψης). Ειδικότερα πώς αυτές κατανέμονται το 2024 και το 2025, ανά κατηγορία ζώων (γάτες/σκύλους, θηλυκά/αρσενικά) και ποια η ηλικία τους κατά την στείρωσή τους;

o Πόσα χρήματα πάνε στη νοσηλεία, πόσα σε χειρουργεία, πόσα για τις ασθένειες

Όσον αφορά ειδικά το υψηλό κόστος της πανσιόν, (41 ζώα x 200 €/μήνα = 8.200 €/μήνα, σχεδόν 100.000 €/έτος), προκειμένου να αξιολογηθεί το όφελος που επιτυγχάνεται:

o Ποιος εποπτεύει γενικά τη νομιμότητα και το κόστος της σύμβασης και ειδικά τη διάρκεια παραμονής των αδέσποτων στην πανσιόν;

o Ποια είναι η κατάσταση υγείας των ζώων στην πανσιόν;

o Ποια είναι η κατάσταση υγείας των ζώων στην πανσιόν;

o Ποιος εποπτεύει τη νομιμότητα και το κόστος της σύμβασης;

o Πόσα ζώα αποχώρησαν και με ποιον τρόπο (υιοθεσία; επανατοποθέτηση, θάνατος;).

Όσον αφορά τα τραυματισμένα/ασθενή ζώα και τα αποτελέσματα που υπάρχουν;

o Ποιά είναι η τύχη όσων επέζησαν; Πόσα έχουν επανατοποθετηθεί ή υιοθετηθεί;

Όσον αφορά τις υιοθεσίες:
o Πόσες υιοθεσίες έγιναν τα δύο τελευταία χρόνια και ποιες ήταν οι ηλικίες των ζώων.
o Πόσες αναδοχές έγιναν και τις ηλικίες των ζώων, για ενδεχόμενες επιστροφές και την πολιτική που ακολουθήσαμε (τις επιβραβεύουμε με την παραχώρηση άλλων); o Πώς γίνεται η προπαγάνδιση των υιοθεσιών (πχ μέσω ψηφιακών φωτογραφιών, μέσω της ιστοσελίδας του Δήμου), ή απλά επαφιόμαστε στην πανσιόν;

Όσον αφορά την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση, με το δεδομένο ότι οι δράσεις στα σχολεία είναι θετικές, αλλά δεν είναι αρκετές:

o Ποιες καμπάνιες οργανώθηκσαν για τις στειρώσεις, τους εμβολιασμούς, τις υιοθεσίες και τις εγκαταλείψεις.

Όσον αφορά τη συνεργασία Δήμου και γενικά φιλοζωικών οργανώσεων, να κατατεθούν:

o Το μητρώο εθελοντών
o Τα μνημόνια συνεργασίας του Δήμου με τις φιλοζωικές οργανώσεις, τους σιτιστές και γενικά τους εθελοντές.

Όσον αφορά τις Διαγωνιστικές Διαδικασίες και την ενίσχυση της Διαφάνειας, με το δεδομένο ότι ο ίδιος ανάδοχος φαίνεται να αναλαμβάνει το έργο επανειλημμένα;

o Έχει εξετασθεί η δυνατότητα τροποποίησης των όρων δημοπράτησης για την διεύρυνση της συμμετοχής σε συνδυασμό και με άλλες λύσεις όπως της δημιουργίας δικτύου τοπικών κτηνιάτρων με εναλλασσόμενες βάρδιες; Ή ακόμη και της δημιουργίας Δημοτικού Κτηνιατρείου, επιλογή που ήταν στο δημοτικό πρόγραμμα;

Ερώτημα 2ο: Αφορά τα ζητήματα πολιτικής προστασίας ενόψει έναρξης της αντιπυρικής περιόδου και ειδικά σε ό,τι αφορά τον τομέα ευθύνης του Δήμου

Εισαγωγή στο 2ο ερώτημα

κ. Δήμαρχε,

Βρισκόμαστε προ των πυλών της νέας αντιπυρικής περιόδου και ο Δήμος Διονύσου εξακολουθεί να δίνει την εικόνα ενός απροετοίμαστου, πρόχειρου και αναποτελεσματικού μηχανισμού.

Η περσινή καταστροφή σχεδόν 20.000 στρεμμάτων με μια φωτιά που ξεκίνησε από άλλο Δήμο, και υπήρχε ο χρόνος αν είχαμε την κατάλληλη οργάνωση, θα προλαβαίναμε τα χειρότερα που τελικά δυστυχώς δεν τα αποφύγαμε, γεγονός που δεν φαίνεται να σας δίδαξε απολύτως τίποτα.

Βέβαια πρόκειται για πολυσύνθετο και πολυεπίπεδο θέμα γιατί εμπλέκονται πολλοί Φορείς (Κυβερνητικό επίπεδο, πυροσβεστική, κ.λπ, Περιφέρεια και Δήμος, Κοινότητες, Εθελοντικές Οργανώσεις), που πρέπει να συντονιστούν μεταξύ τους για να υπάρξει καλό αποτέλεσμα, πράγμα καθόλου απλό.

Για το λόγο αυτό υπενθυμίζουμε ότι με αυτή τη διάσταση είχαμε εγκαίρως φέρει το θέμα στο ΔΣ, ζητώντας από σας να έρθετε σε επαφή με τους εμπλεκόμενους Φορείς, να μας πληροφορήσουν για το σχεδιασμό τους, ώστε να ακολουθήσει η απαραίτητη συζήτηση στα συλλογικά μας όργανα, για το δικό μας σχεδιασμό, προσαρμοσμένο σε αυτό των Φορέων. Δυστυχώς, παρά την υπόσχεσή σας, ουδέποτε το θέμα ήρθε για συζήτηση.

Όμως οι δημότες απαιτούν απαντήσεις, ενώ εσείς αρκείσθε σε «επικοινωνιακά βαφτίσια», τυμπανοκρουσίες και παρουσιάσεις χωρίς περιεχόμενο για την δημιουργία του Αυτοτελούς Τμήματος Πολιτικής Προστασίας. Σημειωτέο ότι το τμήμα αυτό παραμένει χωρίς προϊστάμενο και χωρίς λειτουργική δομή, στην ουσία, ένα “κενό κέλυφος”.

Η διατύπωση του 2ου ερωτήματος:
Κ. Δήμαρχε

Μετά από αυτές τις διαπιστώσεις ρωτούμε:

Σε ό,τι αφορά τους εμπλεκόμενους Φορείς:
Ήρθατε σε επαφή, ώστε να πληροφορηθούμε τον δικό τους προγραμματισμό σε ό,τι αφορά την περιοχή μας και ειδικά σε ποιες προληπτικές ενέργειες προβαίνουν που αφορούν:

  Καθαρισμούς και τις περιοχές ακριβώς που αυτοί προχωρούν

  Την κατανομή των δυνάμεών τους, προσωπικού και μέσων;

  Με ποια μέσα θα επιτηρείται η περιοχή (θα υπάρχει drone και πώς θα κουμπώσει με παρόμοια δικά μας μέσα);

  Ποιοι δασικοί δρόμοι καθαρίστηκαν και διανοίχθηκαν νέοι

Σε ό,τι αφορά την Περιφέρεια
Ήρθατε πάλι σε επαφή, ώστε να πληροφορηθούμε τον δικό της προγραμματισμό (π.χ επαρχιακό δίκτυο των περιοχών μας);

Σε ό,τι αφορά το Δήμο:
Για το Αυτοτελές Τμήμα:

    •   Ποιος ασκεί σήμερα υπηρεσιακά καθήκοντα ευθύνης;
    •   Με ποιο προσωπικό, με ποιο σχέδιο και με ποιον εξοπλισμό θα επιχειρήσετε όταν έρθει η επόμενη κρίση;
    •   Έχει επικαιροποιηθεί το Σχέδιο Αντιπυρικής Προστασίας;

Για την οικονομική διαχείριση

  •   Ποιες είναι οι δράσεις που απορρόφησαν την περυσινή επιχορήγηση των 270.000 Ευρώ από το ΥΠΕΣ.
  •   Ποια ποσά φέτος έχουν εισρεύσει στον Δήμο από το Πράσινο Ταμείο και λοιπές κρατικές επιχορηγήσεις, για σχετικές δράσεις, αφού συμπεριληφθούν και αυτές της περιβαλλοντικής αποκατάστασης;
  •   Ειδικότερα πού θα κατευθυνθούν τα 330.000 Ευρώ που αποδόθηκαν εφέτος από το ΥΠΕΣ.
  •   Ποιες σχετικές συμβάσεις έχουν προχωρήσει για να μην παραμείνουν πάλι τα «οικονομικά» σε μονόδρομο σιωπής και αδιαφάνειας;

Για τις Κοινότητες, που πάντα παίζουν σημαντικό ρόλο στα θέματα πυροπροστασίας, γιατί γνωρίζουν περισσότερο από τον καθένα την περιοχή τους:

  •   Έχει πραγματοποιηθεί ο απαραίτητος συντονισμός με τους Προέδρους των Κοινοτήτων για την πρόληψη και τη διαχείριση κινδύνων;
  •   Υπάρχει καταγεγραμμένη ετοιμότητα ανά Κοινότητα; Έχει γίνει καταγραφή επικίνδυνων σημείων και σχεδιασμός σεναρίων εκκένωσης ειδικά για επικίνδυνα σημεία του Δήμου (Αγ, Άγγελοι Άνοιξη, Αγ Παρασκευή Αγ Στέφανος, Διόνυσος – Κατασκήνωση, κ.λπ).

Για λοιπά θέματα αρμοδιότητας του Δήμου:

  • Έχουν ελεγχθεί οι κρουνοί;
  • Έχει ελεγχθεί ο εξοπλισμός και τα μέσα (αναφορά και στον αριθμό των κρουνών);
  • Έχουν γεμίσει οι δεξαμενές;
  • Τι γίνεται με την επιτήρηση των περιοχών μας (drone, zeppelin, διεύρυνση της επιτήρησης με νέα μέσα, θερμικές κάμερες, κ,λπ, καθώς και την αξιοποίηση του ΚΕΛ).
  • Πώς έχει η κατάσταση λειτουργίας με τους αισθητήρες στο Φασίδερι;
  • Ποιος είναι ο ακριβής προγραμματισμός του καθαρισμού των κοινοχρήστων χώρων. Υπάρχει μέριμνα για να μην καταστραφεί η φυσική αναγέννηση που εξελίσσεται;
  • Ποια είναι η εικόνα των δασικών δρόμων (καθαρισμοί, διανοίξεις);
  • Πώς ακριβώς θα λειτουργήσουν φέτος τα πυροφυλάκια σε 24ωρη βάση;
  • Πώς εντάσσονται στο φετινό σχεδιασμό τα πολύ ικανά εθελοντικά μας κλιμάκια;

Για το Τ.Ε.Σ.Ο.Π.Π

Το ΤΕΣΟΠΠ πρέπει να επικαιροποιείται κάθε χρόνο, πριν την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου (δηλαδή πριν την 1η Μαΐου) περιμένετε στο παραπέντε πάλι ή δεν έχετε καν ασχοληθεί.

Ποιος ευθύνεται για την εγκληματική αδράνεια και την καθυστέρηση σε ένα από τα βασικά εργαλεία διαχείρισης κρίσεων του Δήμου. Με την ευκαιρία δηλώνουμε ότι θέλουμε να συμμετέχουμε

κ. Δήμαρχε

Συμπερασματικά: Η Πολιτική Προστασία δεν είναι γραφείο εξυπηρετήσεων, ούτε “βιτρίνα” ούτε γραφειοκρατική υποχρέωση. Είναι ζήτημα ζωής και ευθύνης. Γι’ αυτό ζητάμε άμεση, δημόσια και πλήρη ενημέρωση για όλα τα παραπάνω, πριν μιλήσει η φωτιά.

Ο Δήμος Διονύσου δεν αντέχει άλλη καταστροφή.

ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΟΥΜΕ: Οι ευθύνες είναι θεσμικά προσδιορισμένες και ατομικά αποδοτέες.

Ερώτημα 3ο: Αφορά τη διαχείριση του θέματος της καθαριότητας σε σχέση με την επαπειλούμενη αύξηση των τελών

Εισαγωγή στο α) σκέλος του 3ου ερωτήματος που αφορά ειδικά την εκτροπή των βιοαποβλήτων

κ. Δήμαρχε,

Όπως γνωρίζετε, εδώ και έναν χρόνο, σας τονίζουμε κατ’ επανάληψη, την αναγκαιότητα υλοποίησης των προβλέψεων του τοπικού επιχειρησιακού σχεδίου διαχείρισης στερεών αποβλήτων (απορριμμάτων), για την εκτροπή μεγάλου μέρους αυτών, που αφορά τα βιοαπόβλητα, ώστε να απαλλαγούμε από τον επαπειλούμενο βραχνά της νομοθετημένης αύξησης των τελών ταφής, εφόσον δεν πετύχουμε τους στόχους του σχεδίου.

Την ίδια ώρα σας προειδοποιήσαμε ότι αν δεν προηγηθεί αυτό, δεν μπορεί να γίνει καμία συζήτηση για αύξηση τελών στο Δ.Σ. Υπενθυμίζουμε δε ότι η δική μας δημοτική αρχή προκειμένου να καταστεί αυτή η απαίτηση υλοποιήσιμη, έχει εγκαίρως κινηθεί, εξασφαλίζοντας (πέραν του υπόλοιπου εξοπλισμού καθαριότητας, τον οποίο παρεπιπτόντως εκσυγχρονίσαμε πλήρως), ειδικά για την διαχείριση των βιοαποβλήτων:

  • Πέντε (5) καινούργια καφέ απορριμματοφόρα με σύστημα πλύσης κάδων
  • Ένα (1) λειοτεμαχιστή ογκωδών απορριμμάτων και αντικειμένων
  • 400 πλαστικούς κάδους 1.100 λίτρων
  • 650 τροχήλατους κάδους 660 – 770 λίτρων
  • 650 τροχήλατους κάδους 240 λίτρων
  • 50 πλαστικούς κάδους 120 λίτρων
  • 7.000 [πλαστικά καδάκια 10 λίτρων (οικιακοί κομποστοποιητές)
  • 135.000 πλαστικές σακούλες για τα καδάκια των 10 λίτρων
  • 200 κιγκλιδώματα
  • 200 bumberstops
  • Την απαραίτητη τεχνική βοήθεια για την επικοινωνία με τους πολίτες.

Πρόσφατα εχαιρετίσαμε την ανακοίνωση του αντιδημάρχου κ. Ίσσαρη για την έναρξη της αποκομιδής των βιοαποδομησίμων ειδικά για τους μεγάλους καταναλωτές (ταβέρνες κ.λπ). Όμως ήδη έχει περάσει 1,5 χρόνος από την ανάληψη των καθηκόντων σας και παρότι έχετε εξασφαλισμένο τον απαραίτητο εξοπλισμό, δεν παρατηρούμε περαιτέρω ουσιαστικότερη πρόοδο. Από την άλλη δε μεριά ετοιμάζεστε να επιβάλετε υπέρογκη και πρωτοφανή αύξηση για τα χρονικά του Δήμου μας, των δημοτικών τελών και του δημοτικού φόρου.

Η διατύπωση του α) σκέλους του 3ου ερωτήματος που αφορά τα βιοαπόβλητα

Κ. Δήμαρχε

Μετά από τα παραπάνω, ερωτούμε:

Ποιο είναι το ακριβές χρονοδιάγραμμα προκειμένου να υλοποιηθεί αυτή η σοβαρή υποχρέωση του δήμου (δηλ. της ολικής εκτροπής των βιοαποβλήτων).

Εισαγωγή στο β) σκέλος του 3ου ερωτήματος που αφορά γενικότερα την κατάσταση της καθαριότητας

κ. Δήμαρχε,

Είναι γνωστό σε όλους ότι η κατάσταση στην καθαριότητα δεν είναι η πρέπουσα. Υπενθυμίζουμε ότι η δημοτική μας αρχή διαχειρίστηκε το θέμα της καθαριότητας μέσα σε πολύ αντίξοες συνθήκες (πανδημία, Μήδεια, ενεργειακή κρίση, πυρκαγιές) με γερασμένο μηχανολογικό εξοπλισμό, με μειωμένο προσωπικό και τούτων δοθέντων, με ικανοποιητικά αποτελέσματα.

Αντίθετα σήμερα η δική σας διοίκηση, ενώ διαχειρίζεται το θέμα της καθαριότητας με αυξημένο προσωπικό κατά 45 άτομα και ενώ διαθέτει μετά από τη μέριμνα της δικής μας διοίκησης πλήρως ανανεωμένο μηχανολογικό εξοπλισμό, εν τούτοις τα αποτελέσματα είναι κατώτερα των περιστάσεων.

Για τον εξοπλισμό, που με δική μας μέριμνα, εξασφαλίσαμε, ενδεικτικά να αναφέρω:

  1. Τα 9 νέα απορριμματοφόρα 16m3 και 22m3
  2. Τα 5 νέα καφέ απορριμματοφόρα 16 m3 με πλύση κάδου
  3. Το 1 φορτηγό σάρωθρο
  4. Το 1 ημιρυμουλκούμενο συμπίεσης απορριμμάτων 55 m3
  5. Τα 2 φορτηγά ανατρεπόμενα
  6. Το 1 καλαθοφόρο
  7. Τον 1 ερπηστιοφόρο εκσκαφέα
  8. Το 1 επικαθήμενο με ανατρεπόμενη κιβωτάμαξα
  9. Τις 18 νέες γωνιές ανακύκλωσης
  10. Τα 20 νέα συστήματα υπόγειων κάδων 3 κυβικών
  11. Τα 3 πολυκέντρα ανακύκλωσης

Και βέβαια λειτουργείτε μέσα σε ευνοϊκότατες συνθήκες που μακάρι να τις έχει ο Δήμος μέχρι τέλους, με την κατάσταση να μην είναι αυτή που θα έπρεπε στον κρίσιμο αυτό τομέα.

Η διατύπωση του β) σκέλους του 3ου ερωτήματος που αφορά την κατάσταση της καθαριότητας

κ. Δήμαρχε

Επειδή λοιπόν η καθαριότητα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την επαπειλούμενη επαναλαμβάνω – υπέρογκη και πρωτοφανή στα χρονικά του δήμου μας – αύξηση δημοτικών τελών και δημοτικού φόρου, ερωτούμε:

  •   Πότε επιτέλους θα έρθει ο νέος κανονισμός καθαριότητας που μας έχετε επανειλημμένα εξαγγείλει;
  •   Ποιες είναι αναλυτικά οι ποσότητες των συμμείκτων;
  •   Ποιες είναι αναλυτικά οι ποσότητες των ανακυκλωσίμων;
  •   Ποιες είναι αναλυτικά οι ποσότητες των κηπαίων σε ετήσια βάση των τελευταίων 5 ετών;
  •   Ποια είναι τα αναλυτικά απολογιστικά στοιχεία πληρωμών των τελευταίων ετών σε ΕΣΔΝΑ & ΦΟΔΣΑ;
  •   Ποια είναι τα αναλυτικά στοιχεία για τα δρομολόγια συμμείκτων και ανακυκλώσιμων απορριμμάτων ημερησίως ανά δημοτική ενότητα;
  •   Πόσοι ακριβώς εργαζόμενοι ανά ειδικότητα, απασχολούνται τα τελευταία χρόνια στη διεύθυνση περιβάλλοντος & ποιο είναι το αντίστοιχο κόστος;
  •   Ποιες είναι αναλυτικά οι δαπάνες του κωδικού 20 που αναφέρονται στην καθαριότητα;

Περαιτέρω στην τοποθέτησή μας στο Δημοτικό Συμβούλιο.

Με εκτίμηση

Ο Πρόεδρος της Δημοτικής Παράταξης “ΔΥΝΑΜΗ ΕΥΘΥΝΗΣ”

Γιάννης Καλαφατέλης