Ολοκληρώνεται σήμερα Παρασκευή 12 Ιουνίου τα μεσάνυχτα η δημόσια διαβούλευση για το νέο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ), με την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας να εκτιμά πως είναι απαραίτητη η παράτασή της κατά τουλάχιστον ένα μήνα, λόγω της μεγάλης σπουδαιότητας και των αλλαγών που επιφέρει το νέο σχέδιο. Στο μήνυμά του, στο πλαίσιο της διαβούλευσης, ο αναπληρωτής υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Περιβάλλοντος και Ενεργείας Γ. Τσιρώνης τονίζει:
Ο αναθεωρημένος στρατηγικός και πολιτικός σχεδιασμός συμπυκνώνει τη ριζικά διαφορετική πολιτική αντίληψη της νέας διακυβέρνησης προς ένα νέο μοντέλο διαχείρισης αποβλήτων σύγχρονο και φιλικό στο περιβάλλον, με άξονες προτεραιότητας την αποκέντρωση των δραστηριοτήτων σε δημοτικό επίπεδο, την ποιοτική και ποσοτική ενίσχυση της ανακύκλωσης, τη μικρή κλίμακα των μονάδων επεξεργασίας και ανάκτησης, την ενθάρρυνση της κοινωνικής συμμετοχής, την αναβάθμιση του ρόλου των δήμων και κυρίως την κατοχύρωση του δημόσιου χαρακτήρα της διαχείρισης αποβλήτων. Οι φιλόδοξοι στόχοι του υιοθετούν πλήρως την φιλοσοφία της ιεράρχησης της εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας, υπερβαίνοντας τη λογική των συγκεντρωτικών μονάδων διαχείρισης σύμμεικτων αστικών αποβλήτων υπέρ της διαλογής στην πηγή ανακυκλώσιμων και βιοαποβλήτων και της μείωσης της παραγωγής αποβλήτων. Ανταποκρίνονται έτσι στις σύγχρονες και πιεστικές ανάγκες.
Σύμφωνα με την ΚΕΔΕ και σε σχέση με το υπό διαβούλευση ΕΣΔΑ εκτιμήθηκαν τα εξής:
1) Ότι εισάγει πράγματι καινοτόμες ενέργειες και δράσεις στη διαχείριση των απορριμμάτων με κεντροβαρή το ρόλο των Δήμων
2) Η δυνατότητα που δίνεται στους Δήμους για την ανάπτυξη και υποστήριξη ενός αποκεντρωμένου συστήματος διαχείρισης των απορριμμάτων θα πρέπει να συνοδεύεται από τους ανάλογους και επαρκείς πόρους. Για την επίτευξη αυτού του σκοπού απαιτείται η σύνταξη οικονομοτεχνικής μελέτης προκειμένου να προσδιοριστούν οι πόροι που θα διασφαλιστούν για το σκοπό αυτό προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση καθώς επίσης να προσδιοριστεί και το λειτουργικό κόστος των νέων αποκεντρωμένων μονάδων διαχείρισης.
3) Η νομική μορφή των Φο.Δ.Σ.Α (σ.σ. Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων), να αποφασίζεται από τους ίδιους τους Δήμους, δίνοντας την δυνατότητα σε κάποιους της διαφορετικής επιλογής νομικής μορφής. Δεν μπορεί να είναι όλοι ΝΠΔΔ ούτε ν’ ακυρωθούν ιδιαίτερα επιτυχημένα σχήματα (ΔΙΑΔΥΜΑ, ΔΕΔΙΣΑ κ.τ.λ.) που σήμερα έχουν τη μορφή Α.Ε.
4) Ο ελλιπής ρόλος του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης-ΕΟΑΝ στο σχεδιασμό και την επιστημονική τεκμηρίωση των πολιτικών ανακύκλωσης και εποπτικού του ελέγχου στα συστήματα
5) Η ανάγκη να μη λειτουργήσει ισοπεδωτικά ο νέος ΕΣΔΑ και να λάβει σοβαρά υπόψη την υφιστάμενη κατάσταση και δεδομένα καθόσον υπάρχουν έργα σε εξέλιξη, συμβάσεις ΣΔΙΤ και επιτυχημένα παραδείγματα στη διαχείριση ΑΣΑ (Αστικά Στερεά Απόβλητα) σε τοπικό, νομαρχιακό ή περιφερειακό επίπεδο.
Δεν μπορεί ένα ενιαίο μοντέλο διαχείρισης να αποτελεί την ίδια ενδεδειγμένη λύση για περιοχές που έχουν μηδενικά σχεδόν αποτελέσματα στη διαχείριση ΑΣΑ και σε περιοχές που έχουν επιτύχει ολοκληρωμένη διαχείριση, με ολοκληρωμένες εγκαταστάσεις ανακύκλωσης, διαλογής, τελικής διάθεσης σε νομαρχιακό ή περιφερειακό επίπεδο. Μοντέλα που έχουν γίνει απολύτως αποδεκτά από τις τοπικές κοινωνίες και έχουν αξιολογηθεί ως επιτυχημένα με αυστηρά κριτήρια οικονομοτεχνικά, περιβαλλοντικά αλλά και ποιοτικής διαχείρισης.