Η πρόσφατη (26/9) “συνάντηση κορυφής” στο Δήμο Διονύσου ανάμεσα στη Διοίκηση και τους επικεφαλής των παρατάξεων της μειοψηφίας με αντικείμενο τους δασικούς χάρτες δεν κατέληξε σε κοινό τόπο, όπως είχε επισημάνει σε σχετικό ρεπορτάζ η Οδός Διονύσου. Βάση εκείνης της συζήτησης ήταν το “κείμενο εργασίας” του Δημάρχου Δ. Ζαμάνη και ο ρόλος του Δήμου Διονύσου, που εξακολουθεί να ταλαιπωρείται από κεντρικές επιλογές, στη διαδικασία κατάρτισης των χαρτών. Στη συνάντηση συμμετείχε και ο Γ. Λαγκαδινός, τοπογράφος μηχανικός, κάτοικος Άνοιξης και μέλος τριμελούς ομάδας μηχανικών (σ.σ. οι άλλοι δύο ήταν ο Μ. Ουρανός και ο Μ. Αθανασιάδης, ενώ συμμετείχε και μηχανικός της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου) που το 2012-2013 επεξεργάστηκε για λογαριασμό του Δήμου την επισήμανση επί χάρτη σύμφωνα με το άρθρο 23 του Ν. 3889/2010, τα όρια οικισμών, πολεοδομικών και ρυμοτομικών σχεδίων εγκύρων ή σε εκκρεμότητα.
Με την άποψη του κ. Λαγκαδινού – “Ο Δήμος πρέπει να συμμετάσχει στη διαδικασία που επιβάλλει ο πρόσφατος νόμος του ΥΠΕΝ, με την Υπηρεσία Δόμησης να δίνει τα πορτοκαλί- κίτρινα- μωβ πολύγωνα. Τα στοιχεία αυτά θα πρέπει, παράλληλα, να συνοδεύονται από πολιτική απόφαση, με την οποία ο Δήμος τονίζει τις θέσεις του στα σημεία που διαφωνεί, και από τεχνική έκθεση η οποία τεκμηριωμένα να εξηγεί τους λόγους του διαχωρισμού αυτού. Διαφορετικά, εκχωρείται στην υπηρεσία του Κτηματολογίου (ΕΚΧΑ) η αρμοδιότητα, με αποτέλεσμα να μεγιστοποιούνται τα περιθώρια λαθών, άρα και ενστάσεων από τους πολίτες”– συντάχθηκαν όλοι οι συμμετέχοντες στη συζήτηση, πλην του Δημάρχου, ο οποίος εξέφρασε την πρόθεση να φέρει το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο, δεσμευόμενος μάλιστα ότι θα ζητήσει ψήφο κατά συνείδηση.
Ενόψει αυτής της συζήτησης από όλο το Σώμα, και για την πληρέστερη ενημέρωση όλων των δημοτικών συμβούλων, ο κ. Λαγκαδινός στο παρακάτω άρθρο περιγράφει αναλυτικά τη διαδικασία που επιβάλλει ο πρόσφατος νόμος του 2016 και υπογραμμίζει για ποιους λόγους ο Δήμος Διονύσου πρέπει να επιλέξει τη συμμετοχή του, μπροστά στο ενδεχόμενο να αποφασίσουν άλλοι για την τύχη του:
-Πρέπει να εξεταστεί αν ο ρόλος της Διοίκησης του Δήμου, δηλαδή των πολιτικών προϊσταμένων, ταυτίζεται με το ρόλο της Υπηρεσίας Δόμησης (ΥΔΟΜ), δηλαδή των υπηρεσιακών παραγόντων
-Ο Νόμος (Ν.4389/2016) καλεί τις ΥΔΟΜ των ενδιαφερόμενων Δήμων να εφαρμόσουν επί των δοσμένων υποβάθρων: μέσα σε 4 μήνες από την παροχή αυτών προς τους Δήμους, τα όρια με το ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ και το ΚΙΤΡΙΝΟ χρώμα και μέσα σε 6 μήνες από την Υπουργική Απόφαση του Ιουλίου 2016 τα όρια με το ΙΩΔΕΣ χρώμα.
-Οι υφιστάμενοι θεωρημένοι χάρτες του Δήμου θα πρέπει να συμπληρωθούν με τις παρακάτω εκτάσεις- εφόσον υπάρχουν- και συγκεκριμένα με τις εκτάσεις των συγκροτημένων οικισμών προ του 1923 και με τις εκτάσεις που περικλείονται με την ιώδη γραμμή, καθώς οι παραπάνω δεν λαμβάνονταν υπόψη από τον νόμο 3889/2010 σύμφωνα με τον οποίο έχουν συνταχθεί.
-Επίσης με βάση το άρθρο 154.10.3.β του Ν.4389/2016, πρέπει να εμφανισθούν και οι περιοχές με τα νομίμως υφιστάμενα κτίσματα και την αντίστοιχη έκταση αρτιότητας επειδή, αν και ανήκουν σε κίτρινη περιοχή, έχουν τα χαρακτηριστικά της πορτοκαλί.
-Η εκτέλεση των παραπάνω διαδικασιών από την ΥΔΟΜ, η οποία θα θεωρήσει η ίδια το αποτέλεσμά της, δεν ερμηνεύεται ότι εκφράζει και την άποψη τηςΔημοτικής Αρχής. Επίσης η ΥΔΟΜ του εκάστοτε δήμου δεν θα έχει χαράξει επί των υποβάθρων δασικές περιοχές, αλλά τα όρια των περιοχών, που ζητά ο Νόμος και περικλείονται είτε από πορτοκαλί, κίτρινο ή ιώδες χρώμα.
-Η Δημοτική Αρχή, ταυτόχρονα με την θεώρηση των παραπάνω γραμμών από την ΥΔΟΜ, έχει την δυνατότητα να εκφράσει μέσω εγγράφου της τις διαφορετικές απόψεις της για τις παραπάνω περιοχές και να διαχωρίσει την θέση της από την τυπική ερμηνεία της ΥΔΟΜ σχετικά με την εφαρμογή του συγκεκριμένου Νόμου.
-Στην αντίθετη περίπτωση, δηλαδή αν δεν συμπληρωθούν οι γραμμές από την ΥΔΟΜ, δίνεται το δικαίωμα σε κάποιον υπάλληλο της ΕΚΧΑ, δηλαδή του Κτηματολογίου, μέσα σε 2 μόνο μήνες και όχι σε 4, και ταυτόχρονα με τον υπόλοιπο φόρτο εργασίας του και με την βοήθεια όσων στοιχείων έχει συλλέξει η ΕΚΧΑ στο πλαίσιο της διαδικασίας κτηματογράφησης, να αναζητήσει, να εμηνεύσει και να χαράξει επί των παραπάνω υποβάθρων γραμμές για τις οποίες δεν θα έχει τον χρόνο να δώσει την απαιτούμενη προσοχή και επιμέλεια.
Πρέπει να τονιστεί, πως οι γραμμές, που θα χαραχθούν απο την ΕΚΧΑ δεν θα γυρίσουν πίσω στον Δήμο για να τις ελέγξει. Υπάρχει λοιπόν μεγάλος κίνδυνος περιοχές που βρίσκονται μέσα στις κίτρινες περιοχές να μην συμπεριληφθούν από την ΕΚΧΑ με αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες των οικοπέδων αυτών, που θα βρεθούν εκτός των κίτρινων περιοχών, να συμπεριληφθούν στην πρώτη ανάρτηση των δασικών περιοχών αφού θα θεωρηθούν ότι βρίσκονται σε περιοχές εκτός σχεδίου. Συνέπεια αυτού του γεγονότος θα είναι, εφόσον βρεθούν μέσα σε δασικές περιοχές, να αναλάβουν μόνοι τους – με έξοδά τους – να αποδείξουν ότι δεν βρίσκονται σε δάσος, ότι έκτισαν με νόμιμη άδεια και γενικά να μπουν σε μία σκληρή από οικονομικής αλλά και ψυχικής άποψης, διαδικασία.
Επομένως οι κίτρινες γραμμές είτε τις χαράξει η ΥΔΟΜ του εκάστοτε δήμου είτε τις χαράξει η ΕΚΧΑ, θα καταλήξουν στην Δ/νση Δασών για να επισημάνει εντός 5 μηνών τυχόν δασικές εκτάσεις μέσα στις παραπάνω περιοχές.
Στην συνέχεια θα συγκροτηθεί επιτροπή από:
α. Δασολόγο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης ως Πρόεδρο
β. Δασολόγο της Δασικής Υπηρεσίας της Π.Ε.
γ. Μηχανικό της ΥΔΟΜ του εκάστοτε ΟΤΑ
δ. Μηχανικό εκπρόσωπο του ΟΤΑ
ε. Δικηγόρο από τον οικείο Δικηγορικό Σύλλογο
Η παραπάνω επιτροπή σε 8 έως 12 μήνες από την συγκρότησή της θα συντάξει έκθεση, όπου θα καταγράφονται τα εξής :
α. οι υφιστάμενες χρήσεις
β. ο χρόνος μεταβολής της δασικής μορφής
γ. η ύπαρξη διοικητικών πράξεων, που δεν έχουν ανακληθεί ή ακυρωθεί
δ. η κτήση εμπραγμάτων δικαιωμάτων από επαχθή αιτία
Η έκθεση θα δημοσιοποιηθεί ηλεκτρονικά επί 2 μήνες για υποβολή αντιρρήσεων στον ΟΤΑ. Οι αντιρρήσεις αυτές θα κριθούν ενός 2 μηνών από τις επιτροπές εξέτασης αντιρρήσεων.
Τελικά, εφόσον μετά από την ολοκλήρωση των διαδικασιών παραμείνει ο χαρακτηρισμός της δασικής μορφής σε οικόπεδα που βρίσκονται εντός των χαρακτηρισμένων με την νομαρχιακή απόφαση οικισμών προ του 1923, οι ιδιοκτήτες τους είναι αναμενόμενο να στραφούν κατά της πολιτείας για να βρουν το δίκιο τους και συγκεκριμένα κατά των υπηρεσιών του Δημοσίου (π.χ. Δ/νση Δασών, Συντονιστής, Υπουργείο Οικονομικών κ.ά).
Επίσης δίνεται και η δυνατότητα στον Δήμο να προχωρήσει σε αίτηση ακύρωσης στο Σ.τ.Ε. εφόσον διαπιστώσει ότι η σύνταξη του Δασικού χάρτη στηρίχθηκε σε λάθος δεδομένα (τεχνικής, νομικής, οικονομικής μορφής).