logo


Με ευρεία πλειοψηφία 22 θετικών ψήφων έναντι τριών αρνητικών- Θ. Στάικος από τη μείζονα μειοψηφία, Τ. Παντελόγλου και Π. Πανάγος από τη Λαϊκή Συσπείρωση- εγκρίθηκε η επικαιροποίηση του Κανονισμού λειτουργίας της Δημοτικής Επιτροπής Διαβούλευσης (ΔΕΔ), που βασίστηκε σε εισήγηση του Γενικού Γραμματέα του Δήμου Διονύσου Στ. Μιχιώτη και ήρθε στο Δημοτικό Συμβούλιο προχτές (29/6) με εξάμηνη καθυστέρηση (σ.σ. σύμφωνα με τη νομοθεσία, η συγκρότηση της Επιτροπής πρέπει να γίνεται δυο μήνες από την ανάληψη της θητείας των Δημοτικών Αρχών). 

Ο ίδιος κλήθηκε να παρουσιάσει την επικαιροποίηση αυτή, μια που ο Κανονισμός της ΔΕΔ είχε εκπονηθεί και ψηφισθεί το 2012, αλλά από τότε μεσολάβησαν δυο νομοθετικές ρυθμίσεις που επέφεραν τροποποιήσεις. Η επικαιροποίηση είχε τεθεί σε διαβούλευση με τις παρατάξεις το προηγούμενο διάστημα, που κατέθεσαν τις προτάσεις τους και επεσήμαναν δυο, κυρίως, προβλήματα, είπε ο κ. Μιχιώτης. Το πρώτο αφορά στο ποσοστό συμμετοχής φορέων και κατοίκων: Στα 33 μέλη της ΔΕΔ, όπως προτείνει η Δημοτική Αρχή, τα 24 είναι εκπρόσωποι ενεργών συλλογικών φορέων, ενώ τα υπόλοιπα 8 είναι δημότες, που προκύπτουν με κλήρωση από ειδικό κατάλογο και δεν συμμετέχουν στη δημιουργία απαρτίας. Την Επιτροπή συμπληρώνει ο Πρόεδρός της που κάθε φορά είναι ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου.

Το δεύτερο θέμα που τέθηκε από τις παρατάξεις είναι η εκλογή Αντιπροέδρου, για το οποίο η ΕΕΤΑΑ (σ.σ. ο αυτοδιοικητικός φορέας που έχει εκπονήσει και τον Οδηγό για τις Δημοτικές Επιτροπές Διαβούλευσης) απάντησε πως η ίδια η Επιτροπή εκλέγει τον Αντιπρόεδρό της.

Λιγότερο κεντροβαρής σε σχέση με την εξουσία, ώστε να κατοχυρωθεί ο ανεξάρτητος ρόλος της, ζήτησε για τη Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης ο επικεφαλής της παράταξης Εύπολις- Συνεργασία Δημοτών Διονύσου Κ. Κουριδάκης, προτείνοντας την αξιοποίηση του Συμπαραστάτη του Δημότη- όταν εκλεγεί στο Δήμο Διονύσου- για τη θέση Προέδρου ή Αντιπροέδρου της ΔΕΔ. Ενώ μερική μεταστροφή σημειώθηκε στη θέση του Σπ. Γιαννουλάτου από την ίδια παράταξη, πως ως Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου το 2016 με την τότε Δημοτική Αρχή, είχε καταψηφίσει τη συγκρότηση της Επιτροπής. Τέσσερα χρόνια αργότερα, παρόλο που επέμεινε πως η Επιτροπή δεν είναι υποχρεωτική και προέβλεψε πως θα αποδειχθεί δυσλειτουργική, εντούτοις υπερψήφισε την εισήγηση. Υπογράμμισε παράλληλα πως η ΔΕΔ των 33 μελών και των δεκάδων υποχρεωτικά προσκεκλημένων χωρίς δικαίωμα ψήφου, φτάνει να έχει 63 μέλη στις συνεδριάσεις της, θα προκαλέσει πρόβλημα και στη διαδικασία λήψης αποφάσεων των διαφόρων ζητημάτων αλλά και στη λειτουργία του Δήμου με αύξηση της γραφειοκρατίας. “Λαμβανομένου υπόψη πως δεν καταργείται η διαβούλευση με τους πολίτες μέσω διαδικτύου, την οποία θεωρώ πιο χρήσιμη και ευέλικτη, θεωρώ πως τελικά η ΔΕΔ δεν θα λειτουργήσει”, είπε χαρακτηριστικά. Παρά τις παραπάνω αντιρρήσεις του ο κ. Γιαννουλάτος έδωσε τη θετική του ψήφο, με την ευχή η Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης να προσφέρει θετική βοήθεια στις αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου.

Τίποτα καινούργιο δεν φέρνει η επικαιροποίηση του Κανονισμού ούτε ενισχύει τη δημοκρατική και συμμετοχική λήψη των αποφάσεων, υποστήριξε εκ μέρους της Λαϊκής Συσπείρωσης ο Π. Πανάγος: “Τα μέλη της Επιτροπής συνολικά δεν εκλέγονται αλλά επιλέγονται με κλήρο από το Δημοτικό Συμβούλιο, ό,τι πιο αντιδημοκρατικό, και με μια διαδικασία παρωδία, στην οποία η Δημοτική Αρχή δίνει δημοκρατική χροιά με το άλλοθι της διαπαραταξιακής συγκρότησης. Με τους εκπροσώπους 24 φορέων δεν επροσωπείται ούτε το 10% του πληθυσμού της πόλης, ενώ το υπόλοιπο 90% εκπροσωπείται από 8 μόνο δημότες, που αν και έχουν δικαίωμα ψήφου δεν λαμβάνονται υπόψη στην απαρτία. Επιπλέον συμμετοχή εκπροσώπων φορέων, που χρηματοδοτούνται από το Δήμο είναι εξαιρετικά προνομιακό περιβάλλον για την ανάπτυξη και διεύρυνση πελατειακών σχέσεων και ψηφοθηρίας, ενώ και οι αποφάσεις της ΔΕΔ είναι ουσιαστικά διακοσμητικές, μια που πλέον δεν θεωρούνται αναπόσπαστο στοιχείο της έγκρισης του Προϋπολογισμού ή του Τεχνικού Προγράμματος του Δήμου”.

Οι εμπνευστές του νόμου, συνέχισε ο κ. Πανάγος, ούτε ιστορία δεν γνωρίζουν, μια που στην Αθηναϊκή Δημοκρατία για να προταθεί κάποιος ως “βουλευτής” κρίνονταν από το ενδιαφέρον του για τα κοινά, την εντιμότητά του, την πληρωμή των φόρων του, την ευσέβεια στους θεούς, τη συμμετοχή στον πόλεμο και την άψογη συμπεριφορά προς τους γονείς του. “Η ΔΕΔ, όπως προκύπτει, παραμένει βαθειά αντιδημοκρατικό και κατ’ ευφημισμό αντιπροσωπευτικό συμμετοχικό όργανο της Διοίκησης για να εξυπηρετήσει τη νομιμοφάνεια και την αποδοχή αντιλαϊκών αποφάσεων της Δημοτικής Αρχής, με τη γνωμοδότηση μειοψηφικών συντεχνιών όπως είναι οι συλλογικότητες έναντι της πλειοψηφίας των πολιτών του Δήμου”, κατέληξε ο κ. Πανάγος, καταψηφίζοντας, μαζί με το συνάδελφό του Τ. Παντελόγλου, την εισήγηση.

Την πλήρη συμφωνία του με τα παραπάνω εξέφρασε από την πλευρά του ο προεδρεύων Θ. Στάικος, συμπληρώνοντας την τριάδα των αρνητικών ψήφων. Ο ίδιος προέβλεψε πως θα γίνει «πανηγύρι» με τη ΔΕΔ, όταν μάλιστα η κοινωνία εκφράστηκε, έβγαλε τους εκπροσώπους της και αυτοί είναι αρμόδιοι.

“Όλοι θα θέλαμε μεγαλύτερη αντιπροσωπευτικότητα, αλλά δεν παύει να είναι μια Επιτροπή Διαβούλευσης, συνεπώς μπορεί να λειτουργήσει ως ένας θεσμός, που δυστυχώς μέχρι σήμερα ουδέποτε λειτούργησε στον καλλικρατικό Δήμο Διονύσου. Η ΔΕΔ πρέπει να συγκροτηθεί και να λειτουργήσει το συντομότερο δυνατόν, αλλά με την προϋπόθεση καμιά πλευρά να μην προσπαθήσει να την εργαλειοποιήσει προς το συμφέρον της”, υπογράμμισε ο Ν. Κλήμης εκ μέρους των ΜΑΖΙ για τον Διόνυσο, προσθέτοντας ότι, όπως προβλέπεται αναπληρωματικός για κάθε τακτικό μέλος της Επιτροπής, έτσι πρέπει να προβλεφθεί και για τον Πρόεδρο. 

Η Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης, υπενθυμίζεται, προβλέφθηκε για πρώτη φορά με το νόμο του Καλλικράτη το 2010, ακολουθεί τη θητεία των Δημοτικών Αρχών, έχει συμβουλευτικό ρόλο, γνωμοδοτεί για το Στρατηγικό και Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του Δήμου, ενώ παράλληλα δράσεις διαβούλευσης μπορούν να γίνονται για επιμέρους ζητήματα, μετά από βούληση της Διοίκησης ή πρόταση του Δημοτικού Συμβουλίου, κατοίκων, φορέων κ.λπ. Η συγκρότησή της- Προεδρείο και μέλη- είναι δεσμευτική και βάσει νόμου, οπότε δεν επιτρέπεται άλλη διαδικασία. Όσο για την επιλογή των μελών, ειδικά για τους εκπροσώπους φορέων, αυτή μπορεί να γίνει όχι με κλήρωση αλλά με συνεννόηση μεταξύ τους, τόνισε ο Γενικός Γραμματέας, που υπογράμμισε πως “ο σκοπός της Δημοτικής Επιτροπής Διαβούλευσης, και της ίδιας της διαβούλευσης, είναι να ακουστούν αυτοί που συνήθως δεν έχουν φωνή”.