logo


Είκοσι παιδιά από την προσφυγική δομή στη Μαλακάσα φοιτούν σήμερα σε δυο Λύκεια της πόλης, τα υπόλοιπα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στο Δήμο Διονύσου έχουν αρνηθεί να προχωρήσουν σε εγγραφές προσφύγων λόγω έλλειψης χώρου, εντωμεταξύ οι Διευθυντές τους απειλούνται με αναφορές στο Υπουργείο και με μηνύσεις, ο Δήμος Διονύσου υπογραμμίζει πως καλά καλά χώρος δεν υπάρχει στα Γυμνάσια και Λύκεια της πόλης ακόμη και για τις συνήθεις εγγραφές, ενώ ο νόμος περί υποχρεωτικής φοίτησης των προσφυγόπουλων εφαρμόζεται- με ευθύνη της κυβέρνησης- με οικονομικά παιχνίδια στο παρασκήνιο. Όλα τα παραπάνω ακούστηκαν τόσο στην Οικονομική Επιτροπή όσο και, λίγες ώρες αργότερα, στη Σχολική Επιτροπή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου Διονύσου που στις χθεσινές τους (5/10) συνεδριάσεις ασχολήθηκαν εκτός Ημερησίας Διατάξεως με το πρόβλημα της υποχρεωτικής φοίτησης προσφύγων στα σχολεία (και) της πόλης μας.

Πιο συγκεκριμένα:

Είκοσι παιδιά από τη Δομή Φιλοξενίας Μεταναστών στη Μαλακάσα φοιτούν σήμερα, μετά και από τον κορεσμό των σχολικών μονάδων του Ωρωπού, σε σχολεία του Δήμου Διονύσου, όπου προσέρχονται με λεωφορείο της Περιφέρειας. Ειδικότερα, 12 μαθητές φοιτούν στο ΕΠΑΛ Διονύσου και άλλα οκτώ ηλικίας 15-17 ετών φοιτούν στο Λύκειο Αγ. Στεφάνου. Τα παραπάνω είναι τα δυο μοναδικά μέχρις στιγμής σχολεία της πόλης που δέχτηκαν τους μαθητές, εξασφαλίζοντας τον απαιτούμενο χώρο και ανταποκρινόμενα στο σχετικό νόμο περί υποχρεωτικής φοίτησης παιδιών προσφύγων, αιτούντων άσυλο, στα σχολεία της χώρας.

Όσο για τις λοιπές σχολικές μονάδες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της πόλης, έχουν στην πλειονότητά τους αρνηθεί λόγω έλλειψης χώρου και δεν έχουν προς το παρόν δεχθεί τη φοίτηση προσφυγόπουλων, μετά και από τις διερευνητικές επαφές που είχε πραγματοποιήσει τον περασμένο Φεβρουάριο η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αν. Αττικής με συντονιστή από το Κέντρο Φιλοξενίας Μεταναστών και σε συνεργασία με τη ΜΚΟ “Ζεύξις», που δραστηριοποιείται στην περιοχή και με εισαγγελική εντολή ενεργεί ως κηδεμόνας των παιδιών.

Οκτώ ανήλικα παιδιά ηλικίας 15-17 ετών από τη δομή της Μαλακάσας φοιτούν στο Λύκειο Αγ. Στεφάνου, όπου έχει εξασφαλισθεί αίθουσα για τη χωριστή εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας, λέει στην Οδό Διονύσου η Διευθύντρια του σχολείου Κ. Μαγκανιώτη, ενώ μοιρασμένα στα τρία τμήματα της Α’ Τάξης βρίσκονται τα 12 παιδιά από την ίδια προσφυγική δομή  που φοιτούν στο ΕΠΑΛ Διονύσου, όπου επειδή πρόκειται για επαγγελματικό Λύκειο δεν προβλέπεται όριο ηλικίας. Σύμφωνα με το Διευθυντή του σχολείου Ν. Πλέσσα, ο τελευταίος την προηγούμενη εβδομάδα απηύθυνε αίτημα στο Δήμο για την εξασφάλιση ακόμη μιας αίθουσας, στην οποία τα 12 παιδιά (σ.σ. κάποια από αυτά επειδή γράφτηκαν την περασμένη άνοιξη, έχασαν τη χρονιά και προχώρησαν σε επανεγγραφή) θα μπορούν να διδάσκονται την ελληνική γλώσσα επί 15 ώρες την εβδομάδα, όπως προβλέπεται στο σχετικό νόμο. Στο παραπάνω αίτημα, που θα πρέπει να εξεταστεί πρώτα από τη Δημοτική Επιτροπή Παιδείας και τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο, δεν έχει πάρει ακόμη απάντηση, αλλά πιθανολογείται μετά βεβαιότητας πως η απάντηση θα είναι όπως και πέρυσι αρνητική.

Τη φοίτηση των προσφυγόπουλων έφερε με ερώτησή της στην Οικονομική Επιτροπή η Οδός Διονύσου, χθες Τρίτη 5 Οκτωβρίου, με το Δήμαρχο Διονύσου Γ. Καλαφατέλη να είναι κατηγορηματικός: “Εδώ χρησιμοποιούμε και τουαλέτες ακόμη ως αίθουσες διδασκαλίας για να καλύψουμε τις συνήθεις ανάγκες, είναι δυνατόν να πάρουμε επιπλέον παιδιά;” ήταν συνοπτικά η δήλωση του κ. Καλαφατέλη χτες το πρωί.

Λίγες ώρες αργότερα, στη συνεδρίαση της Σχολικής Επιτροπής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, το ίδιο θέμα ανακινήθηκε από τον Δ. Βάτσο, εκπρόσωπο της παράταξης «ΜΑΖΙ για το Διόνυσο», που αναγνώρισε μεν το πρόβλημα με την έλλειψη σχολικής στέγης, πρότεινε όμως την τοποθέτηση ISOBOX στα προαύλια των σχολείων, όπως έχει κάνει ο Δήμος Αθηναίων για τη φοίτηση σε Νηπιαγωγεία.

Με την αφορμή αυτή σε σημαντική, και αποκαλυπτικότατη, παρέμβαση προχώρησε ο Δ. Τσαλούχος, Διευθυντής του Λυκείου Δροσιάς, που κατήγγειλε πως όσους συναδέλφους του αρνούνται να δεχθούν προσφυγόπουλα λόγω έλλειψης χώρου, τους περιμένουν αναφορές στο Υπουργείο, ενώ απειλούνται και με μηνύσεις: “Έχω προσωπικά δεχθεί αναφορά στο Υπουργείο, επειδή αρνήθηκα να δεχθώ προσφυγόπουλα, να τα φιλοξενήσω σε container όπως μου υποδείχθηκε επειδή χώρος δεν υπάρχει και να καταργήσω έτσι το γήπεδο βόλλεϋ. Σημειώστε και τούτο: Του χρόνου ενημερώθηκα πως στο Λύκειο Δροσιάς θα υποδεχθώ από το Γυμνάσιο 120 νέους μαθητές, ενώ η δυναμικότητα του σχολείου μου φτάνει για 75. Έτσι η Σχολική Επιτροπή θα έχει μια καυτή πατάτα, να διοχετεύσει 45 παιδιά, της Δροσιάς, σε άλλα Λύκεια της πόλης”. Ο ίδιος προσέθεσε πως οι Διευθυντές βρίσκονται σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, μια που και οι τάξεις είναι «φορτωμένες», βρίσκεται σε εξέλιξη η πανδημία, παραμένει άγνωστο αν τα προσφυγόπουλα που έρχονται για φοίτηση είναι εμβολιασμένα, ενώ δεν μπορεί να γίνει κανένας έλεγχος στην ηλικία τους, με πολύ ισχυρή την πιθανότητα ενήλικες να φοιτούν δίπλα σε έφηβους μαθητές. 

 

Στις πλάτες των βασανισμένων παιδιών, που ξέφυγαν από πόλεμο και άθλιες συνθήκες ζωής, παίζονται οικονομικά παιχνίδια με πρωταγωνιστές ΜΚΟ που πληρώνονται “με το κεφάλι” για κάθε παιδί που θα καταφέρουν να εντάξουν σε σχολείο, κατήγγειλε αμέσως μετά ο Αντιπρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής Ν. Παπαδόπουλος, που προσέθεσε: «Να αποφύγουμε τη γκετοποίηση, ναι, αλλά όχι με τη λύση των container. Την ανικανότητα της κυβέρνησης να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά το πρόβλημα της φοίτησης των προσφυγόπουλων, δεν θα την πληρώσουν τα άλλα παιδιά”, τόνισε σε ιδιαιτέρως έντονο ύφος ο κ. Παπαδόπουλος.

Τέλος, στη διαδικασία που ακολουθείται για τις εγγραφές σε κάθε σχολείο αναφέρθηκε ο Διευθυντής του ΕΠΑΛ: Κατ’ αρχάς, κανείς Διευθυντής δεν μπορεί να αρνηθεί εγγραφές παιδιών, ανάλογα βέβαια και με τη δυναμικότητα του σχολείου του. Ειδικά για τα προσφυγόπουλα, εφόσον έχουν κηδεμόνα απαιτείται αίτησή του, ενώ για τα ασυνόδευτα- που είναι και η πλειονότητα όσων φοιτούν στα σχολεία του Δήμου Διονύσου- παρεμβαίνει η ΜΚΟ “Ζεύξις” που λειτουργεί ως κηδεμόνας με εισαγγελική εντολή. Το επόμενο βήμα είναι να διαπιστωθεί το επίπεδο γνώσης της ελληνικής γλώσσας, που αν είναι μικρότερο του 60%, τότε το σχολείο ιδρύει Τμήμα Υποδοχής ΖΕΠ (Ζώνη Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας) σε χωριστή αίθουσα. Εκεί τα παιδιά αυτά πρέπει να διδάσκονται 15 ώρες την εβδομάδα ελληνικά, παρακολουθώντας ταυτόχρονα τα υπόλοιπα μαθήματα μαζί με τους Έλληνες συμμαθητές τους. Η πρακτική αυτή ακολουθείται στο ΕΠΑΛ εν μέρει: Τα προσφυγόπουλα παρακολουθούν μεν τα άλλα μαθήματα, αλλά είναι αμφίβολο αν καταλαβαίνουν λέξη, μια που, σύμφωνα με τον κ. Πλέσσα, στο σχετικό τεστ εγγραφής τους το επίπεδο γνώσης των ελληνικών είναι κάτω από 50%, ενώ αίθουσα για ΖΕΠ δεν έχει εξασφαλισθεί.