*Γράφει ο Π. Γεωργιάδης, Ομότιμος Καθηγητής Πληροφορικής Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ)- -Ιδρυτικό Μέλος της παράταξης “Νέος Διόνυσος”
Η προεκλογική περίοδος έληξε και η χώρα απέκτησε κυβέρνηση και αντιπολίτευση όπως έκρινε ο λαός.
Σε όλη την μακριά προεκλογική περίοδο κυριάρχησε η ζωντανή επικοινωνία είτε σε μικρές συγκεντρώσεις, είτε με τη μέγιστη αξιοποίηση των τηλεοπτικών συνεντεύξεων και βέβαια για πρώτη φορά σε τόσο μεγάλο βαθμό με την ενεργοποίηση όλων των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Το θετικό συμπέρασμα είναι ότι αποφεύχθηκε η ρύπανση του περιβάλλοντος με φυλλάδια παντός χρώματος και μεγέθους και σε κάποιο μέτρο η αποφυγή της πλαστικής σημαίας ως ένδειξη ενθουσιασμού και υποστήριξης πολιτικών παρατάξεων. Η αποφυγή ρύπανσης ήταν εμφανώς παρούσα.
Τώρα θα μπούμε στον αστερισμό των αυτοδιοικητικών εκλογών και ελπίζουμε να επικρατήσει το ίδιο κλίμα αυτοσυγκράτησης.
Βέβαια είναι κατανοητή η αναγκαιότητα ενημέρωσης των δημοτών με τις γνωστές κλασικές μεθόδους διανομής φυλλαδίων.
Κάποιες επισημάνσεις και κάποιες προτάσεις για συζήτηση και πιθανή εφαρμογή συναινετικών μέτρων.
Α. Το παράδειγμα της αποφυγής ρύπανσης οφείλει να το εφαρμόζει πρώτη η εκάστοτε Δημοτική Αρχή
Λίγο πριν τη λήξη της προεκλογικής περιόδου για τις Εθνικές εκλογές και πριν την επίσημη έναρξη της περιόδου για τις εκλογές σε Δήμους και Περιφέρειες, η Δημοτική Αρχή του Δήμου μας επέλεξε να κηρύξει την έναρξη της προπαγανδιστικής προβολής για τα πεπραγμένα της.
Για να επισκιάσει αστοχίες και καθυστερήσεις σε πολλούς σημαντικούς τομείς για τους πολίτες, όπως στις κρίσιμες υποδομές και την ποιότητα υπηρεσιών, επέλεξε να κυκλοφορήσει πολυτελή και πολυσέλιδα φυλλάδια σε μεγάλο αριθμό και προφανώς με σημαντικό οικονομικό κόστος.
Η Δημοτική μας Αρχή δεν περιορίστηκε στην ενημέρωση μέσω της συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου ούτε και στην ανάρτηση του υλικού στις ηλεκτρονικές σελίδες του Δήμου.
Όσο θα πλησιάζουμε στις αυτοδιοικητικές εκλογές τόσο οι έντυπες διαφημιστικές εκστρατείες θα πολλαπλασιάζονται.
Την ίδια ώρα η Δημοτική Αρχή αρνείται επίμονα να ενεργοποιήσει τη θεματική ενότητα, “Το Βήμα των Παρατάξεων”, στον ιστοχώρο του Δήμου για να αναρτώνται οι ανακοινώσεις και οι θέσεις των Δημοτικών Παρατάξεων. Η ισοτιμία και η πολύπλευρη ενημέρωση των πολιτών απλώς αγνοείται.
Β. Η τακτική των Παρατάξεων και οι κανόνες περιορισμού της ρύπανσης.
Οι Δημοτικές Παρατάξεις προετοιμάζονται για τον αυτοδιοικητικό ανταγωνισμό . Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης φιλοξενούν ήδη αναρτήσεις με στόχους και συνθήματα όπως τα προκρίνει κάθε επικοινωνιακή ομάδα. Οι αναρτήσεις είναι μέρος της προσπάθειας επιρροής αλλά δεν αρκούν. Παραμένουν στην επιφάνεια. Αναμένουμε με ενδιαφέρον το περιεχόμενο που υπόσχεται κάθε ανάρτηση-σύνθημα και τα επεξεργασμένα προγράμματα για να τεθούν στην κρίση των πολιτών.
Προγράμματα που δεν αποτελούν ευχολόγια και απλή καταγραφή επισημάνσεων αλλά συνοδεύονται από επιχειρησιακό σχεδιασμό όπως επιστημονικά αποκαλείται “problem solving” ή σε κατά λέξη μετάφραση επίλυση προβλημάτων.
Είναι λοιπόν αναμενόμενο να κυκλοφορήσουν φυλλάδια κατά κύριο λόγο με τις προγραμματικές θέσεις για την αναλυτική ενημέρωση των δημοτών, αρκεί αυτό να γίνει με σεβασμό στο περιβάλλον και υπό ορισμένες προϋποθέσεις:
1. Το έντυπο υλικό σε περιορισμένες ποσότητες να κυκλοφορεί εντελώς συμπληρωματικά σε σχέση με το ηλεκτρονικό υλικό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Κατανοώ το επιχείρημα ότι ορισμένες κοινωνικές ομάδες δεν είναι εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες.
2. Το έντυπο υλικό να είναι σε ανακυκλώσιμο χαρτί και να προτρέπει τους πολίτες να ακολουθήσουν τους κανόνες ανακύκλωσης για το έντυπο φυλλάδιο.
3. Η κυκλοφορία του έντυπου υλικού να γίνει με τρόπο π.χ. χέρι-χέρι και όχι φέιγ-βολάν στις πλατείες και όπου αλλού τύχει.
4. Οι εθελοντές κάθε παράταξης να φροντίσουν να συλλέξουν το υλικό εκείνο που πιθανώς θα συσσωρευτεί σε σημεία της πόλης.
Σε μια τέτοια οργανωμένη δράση θα συμμετείχα ευχαρίστως και ενεργά
Γ. Μια πρόταση που επιχειρεί να υπερβεί τα εσκαμμένα
Είναι γνωστό και αποδεκτό, μαζί με τους κατά καιρούς λογαριασμούς νερού, να τοποθετούνται στον φάκελλο έντυπα πληροφόρησης για θέματα κοινού ενδιαφέροντος.
Τι θα μπορούσε να προετοιμάσει η Δημοτική Αρχή ως μια δημοκρατική ενέργεια που υπερβαίνει κάθε άλλη κλασική θεώρηση; Να ενημερώσει τις παρατάξεις που θέλουν να διεκδικήσουν την εμπιστοσύνη των πολιτών
1. σε αποστολή λογαριασμού νερού μιας συγκεκριμένης ημερομηνίας θα τοποθετηθούν φυλλάδια όσων Παρατάξεων το επιθυμούν, χωρίς κόστος αποστολής
2. να καθορίσει ορισμένες δεσμευτικές προδιαγραφές π.χ. ημερομηνία παράδοσης, διαστάσεις, ποσότητες κ.τ.λ. χωρίς προφανώς περιορισμούς στο περιεχόμενο
Με τη δημοκρατική αυτή ενέργεια και με μια απλή κίνηση θα φτάσει σε κάθε σπίτι η επιθυμητή πληροφόρηση για κάθε παράταξη που διεκδικεί την ψήφο των δημοτών.
Παναγιώτης Γεωργιάδης -Ιδρυτικό Μέλος της Παράταξης Νέος Διόνυσος
Ομότιμος Καθηγητής Πληροφορικής Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ)