Σειρά θεσμικών προτάσεων, με στόχο την αναβάθμιση της λειτουργίας του Δημοτικού Συμβουλίου Διονύσου, απευθύνει με ανοιχτή επιστολή του προς τους επικεφαλής των παρατάξεων ο ομότιμος καθηγητής στο ΕΚΠΑ Παναγιώτης Γεωργιάδης. Κεντρικές ανάμεσά τους η ειδική συνεδρίαση για την παρουσίαση των προγραμματικών θέσεων της νέας Διοίκησης, με εξειδίκευση, προγραμματισμό, προτεραιότητες και προϋπολογισμό, αλλά και οι συχνές λογοδοσίες:
ΔΙΟΝΥΣΟΣ 26 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2023
ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛH ΣΤΟΥΣ ΕΠΙΚΕΦΑΛHΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΠΑΡΑΤΑΞΕΩΝ
ΚΑΙ OΛΑ ΤΑ ΜEΛΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
Σε λίγες εβδομάδες, Πρωτοχρονιά 2024, η νέα Δημοτική Αρχή που επεκράτησε με σημαντικό ποσοστό στις αυτοδιοικητικές εκλογές, με επικεφαλής την κ. Αικατερίνη Μαιχόσογλου και εκλεγμένη Δήμαρχο, θα αναλάβει τις ευθύνες διοίκησης του Δήμου για μεγάλο χρονικό διάστημα. Από την ημερομηνία των εκλογών θα έχουν παρέλθει περισσότερες από 75 μέρες, χρονικό διάστημα πολύ ικανοποιητικό για πλήρη ενημέρωση στα εκκρεμή και σημαντικά ζητήματα του Δήμου.
Ορθώς, όπως απαιτεί ο πολιτικός πολιτισμός, στη νέα Δήμαρχο δόθηκε γραφείο στο Δημαρχείο ώστε να αποκτήσει άμεση και στενή επαφή με τις υπηρεσίες και τους υπευθύνους χειριστές κρίσιμων και καθημερινών προβλημάτων που απασχολούν έντονα τους κατοίκους. Από όσα είδαν το φως της δημοσιότητας, τόσο ο απερχόμενος Δήμαρχος όσο και τα εκλεγμένα στελέχη της παράταξης που διοίκησε το Δήμο τα περασμένα τέσσερα χρόνια είχαν και έχουν στην πράξη όλη την καλή διάθεση να βοηθήσουν τη νέα Δήμαρχο να κατανοήσει σε βάθος τα προβλήματα και να έχει πλήρη ενημέρωση ώστε να καταρτίσει σχέδιο δράσης με προτεραιότητες και χρονοπρογραμματισμό ενεργειών.
Να σημειωθεί ότι το μοντέλο διοίκησης σύμφωνα με την νομοθεσία είναι δημαρχοκεντρικό που σημαίνει ότι ο εκάστοτε Δήμαρχος έχει τη δύναμη και την ευθύνη να καθοδηγεί, να συντονίζει και να προωθεί λύσεις και αποφάσεις που ο ίδιος προκρίνει ως τις περισσότερο αποτελεσματικές για το κοινωνικό σύνολο. Προφανώς η εσωτερική δημοκρατική οργάνωση της παράταξης που κάθε φορά διοικεί και η επιλογή των συνεργατών έχει βαρύνουσα σημασία για την συνολική εικόνα που θα σχηματίσουν οι δημότες για τις υποθέσεις του Δήμου.
Όμως εξακολουθεί να ισχύει το περίφημο “τα παράπονα στο Δήμαρχο” και θα προσέθετα και τα «εύσημα στο Δήμαρχο» όποτε είναι απαραίτητο.
Αν όλα τα παραπάνω είναι κάπως γραφειοκρατικά, η ουσία βρίσκεται στο περιεχόμενο των πολιτικών που θα δρομολογήσει η νέα Δήμαρχος, δεδομένου ότι τα προβλήματα είναι πανταχού παρόντα και χρόνος χάριτος δεν υπάρχει από τη στιγμή που η νομοθεσία σωστά προνόησε την ανάληψη της διοίκησης πολύ μετά την ημέρα της εκλογής.
Ας παρακάμψουμε, ομολογώ δεν το γνωρίζω, το τελετουργικό (ορκωμοσίες -αγιασμοί) κ.τ.λ, και ας εστιάσουμε την προσοχή σε ορισμένα σημεία που αποτελούν προτάσεις διαλόγου και πιθανώς εφαρμογής αν κριθούν χρήσιμες.
1. στην πρώτη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου (ΔΣ), και με αποκλειστικό θέμα ημερήσιας διάταξης, η Δήμαρχος να αναγνώσει τις προγραμματικές δηλώσεις που θα ακολουθήσει κατά τη διάρκεια της θητείας της. Κάτι ανάλογο με αυτό που εφαρμόζεται από κάθε νεοεκλεγείσα Κυβέρνηση στο Κοινοβούλιο. Η πιθανή αντίδραση ότι αυτή διαδικασία ούτε προβλέπεται ούτε χρειάζεται επειδή το εκλογικό σώμα ψήφισε ήδη το πρόγραμμα της παράταξης μοιάζει κατά τη γνώμη μου φοβική και άστοχη.
Πρώτον αν δεν προβλέπεται καλό θα ήταν να πρωτοτυπήσουμε και να αποτελέσουμε παράδειγμα προς μίμηση
Δεύτερον, οι πολίτες ενέκριναν μεν το γενικό πρόγραμμα κατά πλειοψηφία, όμως τώρα είναι απαραίτητο να εξειδικευτεί, να αποκτήσει προτεραιότητες και επιχειρησιακή προσέγγιση, χρονικές διαστάσεις και οικονομικό προϋπολογισμό.
Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει με τις προγραμματικές δηλώσεις κάθε νέας κυβέρνησης, με τη διαφορά ότι για το Δήμο δεν τίθεται καν θέμα “ψήφου εμπιστοσύνης”. Έχει ιδιαίτερη αξία να γίνει γνωστό αν η νέα Δημοτική Αρχή θα παρουσιάσει προγραμματικό σχέδιο δράσης και αν θα επιμείνει σε διαγωνιστικές μεθοδολογίες για έργα π.χ. όπως ο οδοφωτισμός ή το αντιπλημμυρικό.
Αν θα προτάξει την πολιτική αντιμετώπιση για τα Λατομεία και την αγωνιστική για τα Διόδια, αν θα φροντίσει και πώς για την κατοχύρωση της δημοτικής περιουσίας, αν θα ενεργοποιήσει στελέχη με τεχνογνωσία για το Δασικό-Οικιστικό-Πολεοδομικό πρόβλημα.
Αν θα επιμεληθεί αλλαγές στις διαδικασίες τιμολόγησης και αμφίβολης μέτρησης καταναλώσεων νερού, πώς θα προωθήσει τις στάσιμες υποδομές αποχέτευσης.
Πώς θα επιμεληθεί αλλαγές στο οργανόγραμμα των υπηρεσιών του Δήμου. Με ποιον σχεδιασμό θα προωθήσει τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες και πολλαπλές καινοτομικές δράσεις στην προοπτική μιας έξυπνης πόλης.
2. Την επόμενη μέρα η αρχική ειδική συνεδρίαση συνεχίζεται με παρεμβάσεις-ομιλίες των επικεφαλής των παρατάξεων και με μια σύντομη δευτερολογία της Δημάρχου. Είναι απαραίτητο οι ειδικές αυτές συνεδριάσεις να μεταδίδονται διαδικτυακά με τη μέγιστη δυνατή δημοσιότητα. Στις προγραμματικές δηλώσεις θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν οι κατευθύνεις για το τεχνικό πρόγραμμα 2024 καθώς και για τον προϋπολογισμό 2024 με τα οικονομικά δεδομένα του Δήμου.
3. Η νομοθεσία προβλέπει τις διαδικασίες λογοδοσίας, αν και δυστυχώς οι διαδικασίες δεν τηρούνται επαρκώς, δεν προβλέπει αλλά και δεν απαγορεύει τις προγραμματικές δηλώσεις. Θα έλεγα είναι ίσως μια παράλειψη που θα μπορούσε να θεραπευτεί με δημοκρατικές πρωτοβουλίες σε συνδυασμό με συχνότερες λογοδοσίες.
4. Η ανακοίνωση διορισμού Αντιδημάρχων και Συμβούλων της Δημάρχου πρέπει να γίνει εγκαίρως πριν την ειδική πρώτη συνεδρίαση ανάγνωσης των προγραμματικών της δηλώσεων.
Ας προβληματιστούμε και ας εφαρμόσουμε τις καλές μόνο πρακτικές λειτουργίες της Βουλής των Ελλήνων.
Από Δημοτικό Συμβούλιο ας αναβαθμισθούμε σε Δημοτικό Κοινοβούλιο.
Παναγιώτης Γεωργιάδης
Ομότιμος Καθηγητής ΕΚΠΑ