logo


Λήγει σήμερα Τετάρτη 23 Οκτωβρίου η ανάρτηση σχολίων και προτάσεων πάνω στα εναλλακτικά σενάρια για το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο Διονύσου, που παρουσιάστηκαν δημοσίως πριν από ακριβώς πέντε ημέρες, την Παρασκευή 18 Οκτωβρίου.

Και πριν από λίγη ώρα αναρτήθηκε στην πλατφόρμα του ΥΠΕΝ η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, όπως διαμορφώθηκε και εγκρίθηκε ομόφωνα, με αποχή της Λαϊκής Συσπείρωσης, στη χθεσινή (22/10) συνεχιζόμενη συνεδρίασή του, η οποία ξεκίνησε προχθές Δευτέρα και διήρκεσε συνολικά 7 ώρες. Η συνεδρίαση της Δευτέρας, όπως έγραψε η Οδός Διονύσου, διεκόπη τα μεσάνυχτα ώστε στην τελική πρόταση του Δήμου να ενσωματωθούν οι επιμέρους παρατηρήσεις και επισημάνσεις τόσο των αιρετών όσο και πολιτών που προσήλθαν μαζικά στην αίθουσα του Πολιτιστικού Κέντρου του Αγ. Στεφάνου. Το πλήρες κείμενο, εν συνεχεία, επεξεργάστηκε επί ώρες την επομένη ημέρα, Τρίτη 22/10, ομάδα που αποτελούνταν από επικεφαλής παρατάξεων, αιρετούς και πολίτες (σ.σ. δεν προσήλθε και δεν συμμετείχε σ’ αυτή τη διαβούλευση η Λαϊκή Συσπείρωση) και διαμορφώθηκε το τελικό κείμενο που το ίδιο βράδυ ήρθε ως εισήγηση στο Δημοτικό Συμβούλιο. Αλλά και τότε χρειάστηκε ακόμη μια ώρα για τις τελευταίες διορθώσεις, προσθαφαιρέσεις, και αντιστροφή προτεραιοτήτων, ιδιαιτέρως στα σενάρια που ο Δήμος προκρίνει για την οριοθέτηση των οικισμών, έναντι αυτών που πρότεινε ως επικρατέστερα η μελετήτρια.

Με την ολοκλήρωση των παραπάνω το Δημοτικό Συμβούλιο προχώρησε σε ψηφοφορία, οπότε και η τελική εισήγηση όπως είχε διαμορφωθεί ψηφίστηκε ομόφωνα. Χαρακτηριστική ήταν η δήλωση του προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου Ιω. Αμπαρτζίδη, που αφού ευχαρίστησε τους συναδέλφους του για το χρόνο και τη δουλειά που αφιέρωσαν στην κατάρτιση της εισήγησης, δήλωσε “υπερήφανος που για τέτοια σημαντικά ζητήματα, τα οποία αφορούν στο μέλλον του Δήμου και των δημοτών, καταφέρνουμε να ομονοούμε σαν Σώμα”.

Αξίζει, πάντως, εδώ να σημειωθεί πως ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Τ. Παντελόγλου, επαναλαμβάνοντας την πρόθεσή του να απέχει από την ψηφοφορία, υπογράμμισε τα παρακάτω: “Απέχουμε από αυτή τη διαδικασία γιατί δεν θέλουμε να σπείρουμε αυταπάτες στον κόσμο ότι όλοι αυτοί, και το κράτος μαζί, θα δώσουν κάτι καλό  για το λαό. Το καλό για το λαό θα το δώσει μόνο ο λαός που θα αγωνιστεί για τα δικαιώματά του. Οι προηγούμενες Διοικήσεις που τα έκαναν μαντάρα, να έρχονται με ευχολόγια και βάλε τα πάντα όλα, και από την άλλη πλευρά η θέση του Δήμου, να φτιάξουμε ένα κείμενο να το ψηφίσουμε όλοι μαζί, μόνο συνενόχους ψάχνει. Όπου ακούς πολλά κεράσια, κράτα και μικρό καλάθι, λέμε. Αλλά δεν μπορούμε και να καταψηφίσουμε την προοπτική να αποκτήσει ο Δήμος σχέδιο πόλης, που έπρεπε να είχε γίνει χτες”. Ο κ. Παντελόγλου δεν κατόρθωσε να ολοκληρώσει την τοποθέτησή του, μια που ο Πρόεδρος του Σώματος ουσιαστικά του αφαίρεσε το λόγο, ενώ χαρακτήρισε τη στάση της αποχής «επιδέξια ουδετερότητα».

Το ερώτημα, τέλος, που δεν απαντήθηκε ήρθε από τον Στ. Ουσταμπασίδη, και λίγο αργότερα, και από την Αγγ. Πέππα, δημοτικοί σύμβουλοι της πλειοψηφίας και οι δυο: “Τι κάνουμε αν η μελετήτρια δεν συμφωνήσει με τις προτάσεις του Δήμου;” Και αν η ερώτηση ακούστηκε καθαρά και ξάστερα από μικροφώνου, καθόλου δεν συνέβη το ίδιο με την απάντηση της Δημάρχου, που όμως ανάγκασε την κ. Πέππα να αποχωρήσει εκνευρισμένη από την αίθουσα και να μην επανέλθει στη επόμενη, τακτική, συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Ακολουθεί η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για το ΤΠΣ, όπως έχει αναρτηθεί στην πλατφόρμα του ΥΠΕΝ:

ΕΓΚΡΙΝΕΙ ΤΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ ΤΟΥ ΥΠΕΝ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΣΕΝΑΡΙΑ ΠΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ ΣΤΙΣ 18/10/2024 ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΟΥ ΕΚΠΟΝΕΙ ΤΑ ΤΠΣ ΔΙΟΝΥΣΟΥ ως κατωτέρω:

Λαμβάνοντας υπόψιν

(α) την με αρ.32872/27-10-2023 σύμβαση του ΤΕΕ για την εκπόνηση μελέτης του ΤΠΣ του Δήμου Διονύσου (β) Τα σενάρια που παρουσιάστηκαν κατά την δημόσια παρουσίαση που πραγματοποιήθηκε στις 18/10/2024 από τους εκπροσώπους της ένωσης οικονομιών φορέων που ανέλαβαν την παραπάνω σύμβαης και τα οποία έχουν αναρτηθεί στην πλατφόρμα https://polsxedia.ypen.gov.gr
(γ) Την Υπουργική απόφαση 73670/1765/22 περί Γενικών Κατευθύνσεων οριοθέτησης οικισμών
(δ) το ΠΔ /2-3-81 (ΦΕΚ 138/Δ/81) περί οριοθέτησης οικισμών προ του 1923
(ε) Την απόφαση 89/2024 του ΔΣ του Δήμου Διονύσου

Κατά την δημοσιοποίηση των σεναρίων που έγινε στις 18/10/2024 από την νόμιμη εκπρόσωπο των μελετητών Κα Γεωργούλα Αικατερίνη , παρουσιάστηκαν τα εναλλακτικά σενάρια για τις εκάστοτε δημοτικές ενότητες του Δήμου Διονύσου.
Η εισήγηση που κάνουμε βασίζεται σε όλες τις συζητήσεις που έχουν γίνει με την μελετήτρια και την αρμόδια ΕΠΕΠ για την παρακολούθηση της εκπόνησης της μελέτης καθώς και τις θέσεις των φορέων της πόλης και των ανεξάρτητων μηχανικών ή φυσικών προσώπων που ενεπλάκησαν σε αυτές.

Σχετικά με τις οριοθετήσεις των οικισμών θεωρούμε ότι οι ισχύουσες διατάξεις που αναφέρονται στα σενάρια των ΤΠΣ θα πρέπει να είναι αυτά που αναφέρονται στην υπουργική απόφαση 73670/1765/22 περί μεθοδολογίας οριοθέτησης οικισμών. Σε αυτήν αναφέρεται ρητά ότι οι οριοθετήσεις των οικισμών προ του 1923 γίνονται με το ΠΔ /2-3-81 (ΦΕΚ 138/Δ/81). Το σχέδιο νόμου για την οριοθέτηση οικισμών κάτω από 2.000 κατοίκους, το οποίο επικαλείται η μελετήτρια δεν είναι σε ισχύ και ήδη έχει επιστραφεί με παρατηρήσεις από το ΣΤΕ, συνεπώς δεν μπορούμε να το επικαλούμαστε στα σενάρια που επεξεργαζόμαστε.

Α. ΟΙΚΙΣΜΟΙ ΑΓΙΟΥ ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΚΑΙ ΑΝΟΙΞΗΣ & ΑΓ. ΑΓΓΕΛΩΝ

Οι οικισμοί αυτοί έχουν παρόμοια χαρακτηριστικά , διότι έχουν οριοθετηθεί με αποφάσεις νομαρχών πριν τα προεδρικά διατάγματα οριοθέτησης των οικισμών του 81 και του 85 και έχουν εγκεκριμένα ΓΠΣ του ν. 1337/83.

1. Προτείνουμε ένα σενάριο της μελετητικής ομάδας κατά το οποίο τα όρια των οικισμών είναι ισχυρά διότι στα ΓΠΣ αυτά ολόκληρες οι περιοχές που περικλείονται στα εν λόγω όρια προβλέπονται ως περιοχές αναμόρφωσης – ανάπλασης του άρθρου 13 του ν. 1337 / 83. Για το σενάριο αυτό προσκομίζεται στην πλατφόρμα συγκεκριμένο αιτιολογικό.

2. Εναλλακτικά προτείνεται το 2ο σενάριο κατά το οποίο τα όρια των οικισμών που περιλαμβάνονται στα εγκεκριμένα ΓΠΣ του Αγίου Στεφάνου και της Άνοιξης είναι ισχυρά σύμφωνα με το άρθρο 12 του Ν. 4759/2020 και κατά την πολεοδόμηση τους ως περιοχή εντός ορίων οικισμού λαμβάνεται το όριο του οικισμού που έχει απεικονιστεί στο συγκεκριμένο ΓΠΣ ως οικισμός προ του 1923.

Προτείνουμε κατά την πολεοδόμηση αυτών των περιοχών να περιοριστούν οι εισφορές σε γη των ιδιοκτητών των οικοπέδων στο ελάχιστο. Αυτό μπορεί να γίνει είτε με εφαρμογή του άρθρου 13 του Ν.1337/83 ως οικισμοί προς αναμόρφωση.
Παρ’ όλα αυτά το σενάριο αυτό δεν επιλύει το μεγάλο πρόβλημα αυτών των οικισμών δεδομένου ότι : α. μέχρι την έναρξη της πολεοδόμηση και την ολοκλήρωση της, οι ιδιοκτήτες των οικοπέδων είναι όμηροι της ανακολουθίας του κράτους που υποχρεώνει την λήψη απαραιτήτως γνωμάτευσης δασαρχείου σε περιοχές που μέχρι το 2010 έβγαιναν νόμιμες οικοδομικές άδειες.

β. κατά την διαδικασία της πολεοδόμησης απαιτείται πάλι η γνωμάτευση του δασαρχείου.

Προτείνεται στην μεταβατική περίοδο μέχρι την έναρξη της πολεοδόμησης η Πολιτεία να μεριμνήσει για την εξεύρεση λύσης του οικιστικού αυτού προβλήματος.

Β. ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΠΕΥΚΟΦΥΤΟ – ΣΠΑΤΑΤΖΙΚΙ

Προτείνεται η οριοθέτηση του σύμφωνα το ΠΔ από 2.3.1981 που αναφέρεται σε οριοθέτηση οικισμών προ του 1923. Σύμφωνα με το από 25.04.1989 ΠΔ προστασίας της Πεντέλης οι οικισμοί προ του 1923 εντός της ζώνης προστασίας δύνανται να οροθετηθούν. Σύμφωνα με την υπ’ αριθμό 16456 Νομαρχιακή Απόφαση (ΦΕΚ Δ1109-22/12/1997) διαπιστώθηκε ότι ο οικισμός Πευκόφυτο δύναται να οριοθετηθεί ως οικισμός προ του 1923. Σύμφωνα με έγγραφο του ΥΠΕΝ από 20/3/2001 – Νομικό Τμήμα, η συγκεκριμένη οριοθέτηση μπορεί να γίνει σύμφωνα με το ΠΔ του 1985 . Κατα τα λοιπά Ισχύει η υπουργική απόφαση 73670/1765/22 περί Γενικών Κατευθύνσεων οριοθέτησης οικισμών. Προτείνουμε η οριοθέτηση που δεν είχε ολοκληρωθεί στο παρελθόν λόγω μη εκπόνησης μελέτης γεωλογικής καταλληλότητας, να συνεχισθεί ως είχε με την παρούσα γεωλογική μελέτη που εκπονείται στα πλαίσια του ΓΠΣ. Κατά την οριοθέτηση να ληφθεί υπόψιν και να ενσωματωθεί στον οικισμό το νεκροταφείο Σπατατζικίου.
Σχετικά με τις χρήσεις γης προτείνεται μόνο η αμιγής κατοικία και όχι και η γενική κατοικία που παρουσιάστηκε στα σενάρια με εξαίρεση τις νομίμως λειτουργούσες δραστηριότητες.

Γ. ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΣΤΑΜΑΤΑ – ΣΠΑΤΑ- ΠΑΛΑΙΟΣΤΑΜΑΤΑ

1. Προσδιορισμός των ενιαίων οικισμών (Σταμάτα, Σπάτα Παλαιοσταμάτα) Αμυγδαλέζα διότι είναι αλληλοεφαπτόμενοι και απογράφονται από την ΕΛΣΤΑΤ ως οικισμός Σταμάτας και οριοθέτηση του σύμωνα με το ΠΔ από 2.3.1981 και την υπ. Αριθμ. 16545 Νομαρχιακή απόφαση (ΦΕΚ Δ1109- 22/12/1997).

2. Σύμφωνα με την απόφαση 89/2024 του ΔΣ Διονύσου, αποφασίστηκε η οριοθέτηση των οικισμών του δήμου να γίνει με ίδια κριτήρια. Προτείνεται η οριοθέτηση του σύμφωνα το ΠΔ από 2.3.1981 – Σύμφωνα με την υπ. Αριθμ. 16545 Νομαρχιακή απόφαση (ΦΕΚ Δ1109-22/12/1997) διαπιστώνεται ότι ο συγκεκριμένος οικισμός τηρεί τις προϋποθέσεις οριοθέτησης σύμφωνα με το ΠΔ του 1981. Επιπλέον έχουν εκδοθεί πάνω από 30 δικαστικές αποφάσεις από τα διοικητικά δικαστήρια για οικόπεδα μέσα στην συγκεκριμένη περιοχή που αποδέχονται και ενισχύουν την ύπαρξη του οικισμού Σταμάτα- Σπάτα – Παλιοσταμάτα.

3. Ως εναλλακτική (3ο σενάριο) θα μπορούσε να προταθεί η πολεοδόμηση βάσει του εγκεκριμένου ΓΠΣ και η ένταξη του υπολοίπου τμήματος του οικισμού σε περιοχή ΠΕΔ ήπιου Πολιτιστικού Τουρισμού – Κατοικίας. Η ΠΕΔ αυτή τεκμαίρεται από :
α. την εγγύτητα και την προσβασιμότητα στο Τατόι ως μητροπολιτικό πάρκο αναψυχής το οποίο ανήκει διοικητικά στον Δήμο Διονύσου.

β. την εγγύτητα στους αρχαιολογικούς χώρους του Διονύσου .
γ. Την διασύνδεση της στο δίκτυο πεζοπορικών διαδρομών που έχουν μελετηθεί για τον Δήμο Διονύσου.
Δεδομένου ότι ένα μέρος του οικισμού Σταμάτα, Σπάτα Παλαιοσταμάτα ανήκει στη ζώνη Α προστασίας Πεντελικού, προτείνεται η μετατροπή του σε ζώνη Γ όπως περιγράφεται στο εφαφιο Δ (τρίτο σενάριο).

Δ. ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΑΜΥΓΔΑΛΕΖΑΣ

Προτείνεται να οριοθετηθεί στα πλαίσια του πρώτου σεναρίου της Σταμάτα – Σπάτα – Παλαιοσταμάτα όπως αναφέρεται παραπάνω.

Εναλλακτικά προτείνεται να γίνει οριοθέτηση σύμφωνα με το ΠΔ από 2.3.1981 ως οικισμός προ του 1923 διότι εμφανίζεται ως οικισμός με την ονομασία Μυγδαλέζα το έτος 1908 με 159 κατοίκους.

Ως τρίτο εναλλακτικό σενάριο, δεδομένου ότι η Αμυγδαλέζα είναι κατά το μεγαλύτερο μέρος της Ζώνη Γ Πεντελικού, προτείνεται λόγω της κατάργησης των ανενεργών λατομικών ζωνών της Πεντέλης εκτάσεως περίπου 900 στρεμμάτων, η τροποποίηση του διατάγματος της Πεντέλης με μείωση της αρτιότητας για την ζώνη Γ στην Αμυγδαλέζα στο 1 στρέμμα.

Ε. ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΡΑΠΕΝΤΩΣΑΣ

Προτείνεται η ισχυροποίηση των ορίων του οικισμού ως προ του 1923 σύμφωνα με το ΠΔ από 2.3.1981.

Οι χρήσεις γης δεν χρειάζεται να είναι κάτι παραπάνω από αμιγής κατοικία με πρόβλεψη μόνο για κατοικία.

ΣΤ. ΟΙΚΙΣΤΙΚΗ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΤΡΙΑ ΠΕΥΚΑ – ΤΡΑΥΛΟΣ- ΣΠΙΤΙ ΤΡΙΑ ΠΕΥΚΑ

Προτείνεται η επέκταση της πολεοδόμησης της Δροσιά ως περιοχή Κατοικίας ώστε να περιλάβει τις οικιστικές συγκεντρώσεις Τρία Πεύκα (καθώς και ένα τμήμα από το Σπίτι Τρία Πεύκα που δεν είναι ζώνη προστασίας Πεντελικού) και Τραυλός (μαζί με την έκταση της Τραυλού που υπάγεται στην Δ.Ε. Ροδόπολης, όπως προτείνεται με το ισχύον ΓΠΣ της Ροδόπολης του 2000).

Για το τμήμα Σπίτι Τρία Πεύκα που βρίσκεται εντός ζώνης Α προστασίας Πεντελικού, λόγω :
α. των σταθεροτύπων που δικαιολογούν επέκταση στην δημοτική ενότητα της Δροσιάς και
β. λόγω της κατάργησης των ανενεργών λατομείων όπως αναφέρθηκε παραπάνω
προτείνεται η τροποποίηση του διατάγματος του Πεντελικού και η μετατροπή τους σε ζώνη Γ με μείωση της αρτιότητας σε 1 στρέμμα.

Ζ. ΟΙΚΙΣΤΙΚΗ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΟΥΚΟΥΝΑΡΘΙ

Στα πλαίσια του ευνοϊκού περιβαλλοντολογικού ισοζυγίου από την κατάργηση των λατομικών ζωνών προτείνεται η μετατροπή της περιοχή από ζώνη Α σε Γ.

Η. ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΓΑΛΗΝΗΣ

Προτείνεται η ένταξη στο σχέδιο πόλεως με εφαρμογή του εγκεκριμένου ΓΠΣ της πολεοδομικής ενότητας Ροδόπολης, με δεδομένο των επισημάνσεων του εδαφίου Ξ στο παρόν για τα κοιμητήρια.

Θ. ΟΙΚΙΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΕΙΣ ΠΛΑΤΥ ΧΩΡΑΦΙ-ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΪΚΑ – ΑΜΠΕΛΑΚΙΑ

Το Πλατύ Χωράφι ανήκει στην ζώνη Α προστασίας του Πεντελικού. Προτείνεται λόγω της κατάργησης των ανενεργών λατομικών ζωνών της Πεντέλης η αλλαγή τους σε ζώνη Γ και μείωση της αρτιότητας στο 1 στρέμμα.

Για τα Αλεξανδρέικα δεδομένου ότι ο κορεσμός της ΔΕ Διονύσου δεν λαμβάνει υπ όψιν την έκταση του αιωνόβιου δάσους και της έκτασης του ΤΥΠΕΤ (συνολικές εκτάσεις 500 στρ περίπου), προτείνεται η πολεοδόμησή τους.

Για τον Συνοικισμό ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΩΝ ΡΑΠΕΝΤΩΣΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ (Αμπελάκια) Διανομή έτους 1938 κύρωση διανομής Απόφασης υπ. Γεωργίας 200929/52 ΦΕΚ.251/Β/5-12-1952 Δημοτικής Κοινότητας Διονύσου ως περιοχή εντός σχεδίου, να χαρακτηριστεί Ζώνη Γ Πεντελικού.

Ι. ΔΙΟΝΥΣΟΣ

  1. Η Δασική έκταση χαλεπίου πεύκης που καταλαμβάνει το Ρ.Σ. που έχει εγκριθεί με το Π.Δ. ( ΦΕΚ 232Α/1928 και παραμένει χωρίς εφαρμογή στο έδαφος επί 96 έτη προτείνεται ως άλσος υπεερτοπικής σημασίας.
  2. Η έκταση Κ/Χ έκτασης 43 στρεμμάτων που είναι προς απόδοση από την έκταση του ΤΥΠΕΤ στον Δήμο με βάση της υπ’ αριθμ. 69/2006 αμετάκλητης Απόφασης Αρείου Πάγου, χωροθετείται στη νότια πλευρά του ΟΤ Κατασκήνωσης. Η υπόλοιπη έκταση του ΟΤ της κατασκήνωσης εφόσον καταργηθεί η εν λόγο χρήση να μετατραπεί σε χρήση πρασίνου, αθλοπαιδιών κλπ.
  3. Ο Κοινωφελής χώρος με χρήση Πολιτιστικού Κέντρου έκτασης 24,213 στρ, που σήμερα καταλαμβάνει το ΟΤ επι της οδού Κίου μεταξύ των ΟΤ ΤΥΠΕΤ- 17-24-27-153Α – 145Α μετατρέπεται σε χρήση Κ/Χ. Αντίθετα ο Κ/Χ που καταλαμβάνει το ΟΤ 68-Α, έκτασης 14,233 στρ. μετατρέπεται σε χρήση κοινωφελούς χώρου (Πολιτιστικό Κέντρο).

Κ. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ

Σκοπός μας είναι η κατά το μέγιστο μείωση της βιομηχανικής δραστηριότητας στην περιοχή του Δήμου Διονύσου. Συνεπώς προτείνουμε την μείωση κατά το δυνατόν όλων των επιβαρυντικών χρήσεων στις θεσμοθετημένες ΒΙΠΑ-ΒΙΟΠΑ του δήμου.
ΒΙΠΑ – ΒΙΟΠΑ Αγίου Στεφάνου (ΓΠΣ Αγίου Στεφάνου) : Συμφωνούμε με το σενάριο 3 ως ΠΕΔ 2 προς πολεοδόμηση με χρήσεις χαμηλής και μέσης όχλησης από το άρθρο 8 του ΠΔ 59/2018,που θα εξειδικευτούν στην β ́ φάση της μελέτης.

ΒΙΠΑ – ΒΙΟΠΑ Ανοιξης (ΓΠΣ Ανοιξης): Συμφωνούμε με το σενάριο 3 ως ΠΕΔ 2 προς πολεοδόμηση με χρήσεις χαμηλής και μέσης όχλησης από το άρθρο 8 του ΠΔ 59/2018
ΒΙΠΑ – ΒΙΟΠΑ Κρυονερίου προς εξυγίανση (ΓΠΣ Κρυονερίου) Συμφωνούμε με το σενάριο 3 ως ΠΕΔ 3 προς πολεοδόμηση με χρήσεις από το άρθρο 8 του ΠΔ 59/2018

Η κατεύθυνση του Δήμου είναι σε όλες τις βιομηχανικές περιοχές να υπάρξει κατά το δυνατόν μείωση του συντελεστή δόμησης.

Λ. ΠΕΡΙΟΧΗ ΚΕΡΑΙΑΣ ΑΓ. ΣΤΕΦΑΝΟΥ

Σε κάθε περίπτωση είναι πάγιο αίτημα των δημοτών να απομακρυνθεί η κεραία απο τον Αγ. Στέφανο. Σχετικά με τη περιοχή γύρω από την κεραία προτείνονται τα ακόλουθα:

α) Η ζώνη των 150 μέτρων απο τη κεραία που έχει απαλλοτριωθεί από την ΕΡΤ στο παρελθόν, προτείνεται να έχει:

– αγροτική χρήση, με εξειδίκευση στη 2 η φάση – αθλητικές εγκαταστάσεις
– Πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής

β) Η επόμενη ζώνη των 150 μέτρων προτείνεται αν ενταχθεί στον οικισμό του Αγίου Στεφάνου.

Μ. ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΠΕΧ

1) ΠΕΧ 1: Περιοχή νεκροταφείου Σταμάτας :
– αγροτική χρήση με εξειδίκευση στη 2η φάση

ειδικές χρήσεις :
– Κοιμητήρια
– Πολιτιστικές εγκαταστάσεις

2) ΠΕΧ 2: Στρατόπεδο ειδικές χρήσεις :

– Στρατιωτικές εγκαταστάσεις
– Χώροι συνάθροισης κοινού /συνεδριακά κέντρα – Εκπαίδευση
– Αθλητικές εγκαταστάσεις

3) ΠΕΧ 3: Νοτιοδυτικά της BIC
– εκτός του οικοπέδου της BIC που μένει ως έχει με ειδική χρήση Βιοτεχνικές και βιομηχανικές εγκαταστάσεις προτείνονται στην υπόλοιπη έκταση επιλογή μεταξύ των ειδικών χρήσεων:

– αθλητικές εγκαταστάσεις,

– εκπαίδευση,

– Πολιτιστικές εγκαταστάσεις

– Περιβαλλοντικό πάρκο

– Ζώνη πρασίνου

4) ΠΕΧ 4: Η περιοχή ανατολικά της BIC η οποία από δεύτερη ΠΕΧ 2 στην πρόταση της μελετητικής ομάδας μετονομάζεται σε ΠΕΧ 5 λόγω διαφοροποίησης των χρήσεων με :
– αγροτική χρήση με εξειδίκευση στη β’ φάση

και επιλογή μεταξύ των ειδικών χρήσεων
– εκπαίδευση
– Χώροι συνάθροισης κοινού /συνεδριακά κέντρα – Τουριστικά καταλύματα
– αθλητικές εγκαταστάσεις,

5) ΠΕΧ 5 : Η περιοχή από τις σιδηροδρομικές γραμμές του ΟΣΕ μέχρι τον Κηφισό με χρήσεις Περιβαλλοντολογικό Πάρκο και Αναψυχή.

Άτυπες Βιομηχανικές Συγκεντρώσεις: Είναι περιοχή με ελάχιστη βιομηχανική δραστηριότητα. Συμφωνούμε με το 3ο σενάριο ως περιοχή ΠΕΧ ώστε να μην επιβαρυνθούν οι γειτονικές περιοχές κατοικίας με πρόσθετες χρήσεις. Προτείνουμε ειδική χρήση αθλητικών εγκαταστάσεων, περιβαλλοντολογικό πάρκο και εκπαίδευσης .

Ν. ΧΡΗΣΕΙΣ ΓΗΣ

  1. Αγ. Στέφανος & Άνοιξη: Να προστεθεί η χρήση αμιγής κατοικία με βάση και τα ισχύοντα ΓΠΣ.
  2. Διόνυσος: Να περιορισθούν οι χρήσεις σε ότι προβλέπεται στο ρυμοτομικό σχέδιο , δηλαδή αμιγής κατοικία με μοναδική χρήση γης την κατοικία από τις επιτρεπόμενες,στο σύνολο του δήμου, με εμπορικές χρήσεις μόνο στις ήδη υλοποιημένες και στα ΟΤ της Αγοράς (με χρήση που προβλέπεται στο ρυμοτομικό) . Να εξαιρεθεί από Αγορά το ΟΤ ανάμεσα στις οδούς Μαγνησίας, Κίου, Μαινάδων και Υάδων και να αποκτήσει χρήση πλατείας.
  3. Δροσιά : Να προστεθεί η αμιγής κατοικία στο μεγαλύτερο μέρος της δημοτικής ενότητας και
    περιορισμό της γενικής και του πολεοδομικού κέντρου σε συγκεκριμένες περιοχές.
  4. Σταμάτα & Εύξεινος Πόντος- Προκόνησος: Επιλογή της κύριας χρήσης αμιγής κατοικία (ειδικά για τον Εύξεινο Πόντο αποκλειστικά η κατοικία) και γενική κατοικία στην περιοχή των ήδη
    υλοποιημένων χρήσεων.

Ξ. ΛΟΙΠΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ

  • Να προβλεφθεί η υπογειοποίηση όλων των γραμμών υψηλής και υπερυψηλής τάσης εντός των ορίων του Δήμου Διονύσου και να εμφανισθούν λεπτομερώς στους χάρτες,
  • Να ενταχθούν οι παραρεμάτιες περιοχές του δήμου ως πεζοπορικές διαδρομές με έμφαση και στην παραρεμάτια περιοχή του Κηφισού στην Άνοιξη και το Κρυονέρι – Τατόι.
  • Συμφωνούμε απόλυτα στην κατάργηση των λατομικών ζωνών της Πεντέλης και προσυπογράφουμε την σχετική ανάλυση του ΤΠΣ.
  • Μετά την δημιουργία του διαδημοτικού κοιμητηρίου στη θέση Μπισμπίρη προτείνεται η μετατροπή των κοιμητηρίων του δήμου σε μνημειακούς χώρους.
  • Βελτίωση της διασύνδεσης των δημοτικών ενοτήτων μεταξύ τους και του δήμου μέ τις όμορες περιοχές. Μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση:

*Νέος περιφερειακός δρόμος που να παρακάμπτει τον Άγιο Στέφανο και την Σταμάτα, Δημιουργία νέας διασύνδεσης από το Κρυονέρι προς την Άνοιξη και τον Άγιο Στέφανο και ένωση με την Εθνική οδό.

*Επαναφορά του σχεδίου της επέκτασης του ΗΣΑΠ προς τον δήμο Διονύσου και σύνδεση του με τον νέο σταθμό του προαστιακού στο Κρυονέρι.

*Ένταξη της γραμμής Αθήνα Άγιος στέφανος στο δίκτυο του προαστιακού σιδηροδρόμου. Κατάργηση του σχεδίου για επιβολή διοδίων στην Εθνική οδό στο ύψος του Αγίου Στεφάνου.

  • Υποβάθμιση των γραμμών του ΟΣΕ στο ύψος του σταθμού του Αγίου Στεφάνου.
  • Δημιουργία Περιφερειακού οδικού άξονα στα όρια του Διονύσου που θα λειτουργεί ως ζώνη
    πυροπροστασίας και ως δημοτική διασύνδεση.
  • Να απομακρυνθεί η κεραία της ΕΡΤ απο τον Αγ. Στέφανο.
  • Προσπάθεια Ενοποίησης των Πολιτιστικών και Αρχαιολογικών τοποσήμων του Δήμου
    Διονύσου, με παράλληλο σημαντικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα με το κτήμα Τατοίου με Περιβαλλοντικές και Πεζοπορικές διαδρομές .
    Η απόφαση αυτή να δημοσιευτεί στο διαδικτυακό τόπο του προγράμματος «Διαύγεια».

Σημείωση Ο.Δ.: Μαζί με την παραπάνω απόφαση αναρτήθηκε και η παρακάτω πρόταση, ειδικά για τους οικισμούς Αγ. Στεφάνου, Άνοιξης και Αγ. Αγγέλων, καθώς και αυτού των Σπάτων-Σταμάτας- Παλιοσταμάτας- Αμυγδαλέζας:

Α. Αγ. Στέφανος, Άνοιξη, Αγ.Άγγελοι

1. Προκρινόμενο-επικρατούν σενάριο

Τα όρια των οικισμών Αγ. Στέφανος, Άνοιξη, Αγ. Άγγελοι βάσει των αντίστοιχων Γ.Π.Σ. είναι ισχυρά διότι στα Γ.Π.Σ. αυτά ολόκληρες οι περιοχές που περικλείονται στα εν λόγω όρια προβλέπονται ως περιοχές αναμόρφωσης-ανάπλασης του άρθρου 13 του ν. 1337/83.

Βάσει πάγιας νομολογίας του Σ.Τ.Ε. (αποφάσεις 2877 και 2878 έτους 2012), τα ως άνω Γ.Π.Σ., κατά το μέρος τους που προβλέπουν την υπαγωγή των οικισμών Αγ. Στεφάνου, Άνοιξης και Αγ. Αγγέλων στο άρθρο 13 του ν. 1337/83 αποτελούν εκτελεστές (γενικές) ατομικές διοικητικές πράξεις που φέρουν το τεκμήριο της νομιμότητας, παραμένουν έγκυρες και εκτελεστές και δεσμεύουν τόσο τη διοίκηση όσο και τα δικαστήρια στην κρίση τους, το δε κύρος τους δε μπορεί να ελεγχθεί καν παρεμπιπτόντως (σε αντίθεση προς τις διοικητικές πράξεις κανονιστικού περιεχομένου) ούτε διοικητικά ούτε δικαστικά επ’ ευκαιρία προσβολής άλλων διοικητικών πράξεων, όπως π.χ. επ’ ευκαιρία κατάρτισης Γ.Π.Σ.

Δηλαδή, στην ουσία, το συγκεκριμένο σενάριο είναι υποχρεωτικό-μονόδρομος, αφού δεσμεύει άπαντες ως εκτελεστή διοικητικής πράξης, συνεπώς δεσμεύει τόσο το Δήμο όσο και το μελετητικό γραφείο κατά τρόπο αναπόδραστο.

Συμπερασματικά, βάσει του εν λόγω σεναρίου, οι ως άνω οικισμοί υπαχθέντες ως άνω σε καθεστώς αστικής αναμόρφωσης-ανάπλασης του άρθρου 13 του ν. 1337/83, έχουν πλέον υπαχθεί αυτοδικαίως στο άρθρο 15 παρ. 8 του ν. 2508/1997 και μπορούν να προχωρήσουν άμεσα οι σχετικές μελέτες αναμόρφωσης-ανάπλασης κατόπιν αξιοποίησης των αντίστοιχων μελετών που έχουν ξεκινήσει και εγκαταλείφθηκαν διότι διέφυγε των αρμοδίων υπηρεσιών ότι, μετά την ως άνω νομολογία του Σ.Τ,Ε., οι μελέτες αυτές μπορούσαν να προχωρήσουν ακόλυτα.

Επειδή η υπαγωγή στο άρθρο 13 του ν. 1337/83 των άνω οικισμών, ως διοικητική πράξη, δεσμεύει τη διοίκηση ως άνω, οποιαδήποτε διοικητική αρχή (συμπεριλαμβανομένων των δασικών αρχών αλλά και της ΥΔΟΜ) υποχρεούνται σε συμμόρφωση προς τη διοικητική πράξη αυτή και, συνεπώς, η μεν δασική αρχή δε δικαιούται να αμφισβητήσει ότι πρόκειται για αστική περιοχή αναμόρφωσης-ανάπλασης η δε πολεοδομική αρχή – ΥΔΟΜ δε δικαιούται να απαιτεί βεβαίωση δασαρχείων για την έκδοση οικοδομικών, αφού και αυτή δε δικαιούται ομοίως να αμφισβητήσει τις άνω εκτελεστές γενικές ατομικές διοικητικές πράξης.

Επίσης, επιλύεται και το πρόβλημα των αναδασωτέων εντός των οικισμών Αγ. Στεφάνου και Άνοιξης βάσει της αναδασωτικής πράξης έτους 1982, αφού τα Γ.Π.Σ. είναι μεταγενέστερων ετών, οπότε η δι ́αυτών ως άνω υπαγωγή των εν λόγω οικισμών σε καθεστός αναμόρφωσης-ανάπλασης αστικών περιοχών κατισχύει προφανώς, ως μεταγενέστερη, της προηγούμενης αυτής ως άνω αναδασωτικής πράξης.

Εν όψει των ανωτέρων, καθίσταται προφανές πως το συγκεκριμένο σενάριο είναι μακράν το καλύτερο και, συνεπώς, πρέπει να είναι το προκρινόμενο.

2. Πρώτο εναλλακτικό σενάριο

Τα όρια των οικισμών Αγ. Στεφάνου, Άνοιξης και Αγ. Αγγέλων, όπως φαίνονται στα αντίστοιχα Γ.Π.Σ., είναι ισχυρά βάσει του άρθρου 12 του ν. 4759/2020. Η πολεοδόμηση θα γίνει χωρίς εφαρμογή του άρθρου 13 του ν. 1337/83, χωρίς εισφορές σε γη (με πράξεις αναλογισμού και απαλλοτριώσεις).

Τα μειονεκτήματα του σεναρίου αυτού είναι πολλά:

  • Υπάρχει αντίθετη νομολογία του Σ.Τ.Ε. που έχει αποφανθεί πως με τα Γ.Π.Σ. δεν προσδιορίζονται νομίμως όρια οικισμού.
  • Κατά τη διαδικασία της πολεοδόμησης θα απαιτηθεί γνωμοδότηση της δασικής αρχής.
  • Το πρόβλημα των αναδασωτέων εντός των οικισμών Αγ. Στεφάνου και Άνοιξης παραμένει.
  • Θα συνεχίσει το καθεστώς ομηρίας των ιδιοκτητών λόγω της απαραίτητης βεβαίωσης δασαρχείου για την έκδοση οικοδομικών αδειών.

Β. Οικισμός Σταμάτα – Σπάτα – Παλαιοσταμάτα – Αμυγδαλέζα

1. Προκρινόμενο-επικρατούν σενάριο

Η 89/2024 απόφαση του Δ.Σ. του Δήμου αναφέρεται σε ένα ενιαίο οικισμό Σταμάτα – Σπάτα και Αμυγδαλέζα, με το σκεπτικό ότι, αφού οι ως άνω οικισμοί είναι αλληλοεφαπτόμενοι και απογράφονται από την ΕΛΕΣΑΤ ως οικισμός Σταμάτας, πρόκειται για ένα οικισμό.
Η 21/2024 απόφαση του τοπικού Συμβουλίου Κοινότητας Σταμάτας διαλαμβάνει τα ίδια, με προσεπίκληση συγκεκριμένων δικαστικών αποφάσεων που αφορούν τόσο την περιοχή “Σταμάτα-Σπάτα” όσο και την περιοχή “Μυγδαλέζα” και επισημαίνει πως η κοινότητα Σταμάτας είχε προσδιορίσει στο παρελθόν τα όρια του ενιαίου οικισμού Σταμάτα, συμπεριλαμβάνοντας σ’ αυτή και τις περιοχές Σπάτα, Παλαιοσταμάτα και Αμυγδαλέζα.
Επίσης, το τοπικό Συμβούλιο Σταμάτας αναφέρεται σε απόφαση του Σ.Τ.Ε., βάσει του οποίου η οριοθέτηση του εν λόγω οικισμού «αποτελεί ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ της Διοίκησης».
Επομένως, το προκρινόμενο εν προκειμένω σενάριο είναι ο προσδιορισμός του ενιαίου ως άνω οικισμού, σύμφωνα με το Π.Δ. της 2/3/81 και την 16545 νομαρχιακή απόφαση (ΦΕΚ Δ1109-22/12/1997) αλλά και τις αποφάσεις των διοικητικών δικαστηρίων των οποίων γίνεται προσεπίκληση στην 21/2024 απόφαση του τοπικού Συμβουλίου Σταμάτας.
Σημειωτέον εδώ πως στην 16/9/2019 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών διαλαμβάνεται ότι ο οικισμός “Μαγδαλέζα” απογράφηκε με πληθυσμό 179 κατοίκους το έτος 1907 και μνημονεύεται ως συνοικισμός «Μαγδαλέζα» στο β.δ. της 31/8/1912 (Α’ 262).

2. Πρώτο εναλλακτικό σενάριο

Οι ως άνω οικισμοί αντιμετωπίζονται ως ξεχωριστοί.

Το σενάριο αυτό μπορεί να “κολλήσει” στο ότι οι εν λόγω οικισμοί δεν απογράφονται ως ξεχωριστοί συνεχώς, πριν από το έτος 1923 μέχρι και σήμερα, όπως ενδεχομένως θα απαιτηθεί βάσει του υπό διαβούλευση Π.Δ. για τους οικισμούς κάτω των 2.000 κατοίκων.

Επίσης, η αντιμετώπιση των εν λόγω οικισμών ως ξεχωριστών ενδεχομένως να τους κατατάξει σε οικισμούς κάτω των 2.000 κατοίκων, κάτι που είναι προτιμότερο να αποφευχθεί γιατί εγκυμονεί ο κίνδυνος αδυναμίας προσδιορισμού των ορίων τους λόγω έλλειψης αντίστοιχου νομοθετικού πλαισίου για οικισμούς που απογράφονται μαζί με τους όμορους οικισμούς προϋφιστάμενους του έτους 1923.

>Σημειώνεται τέλος, πως η τελική πρόταση της μελετήτριας, αφού αξιολογηθούν τόσο η θέση του Δήμου όσο και οι δεκάδες σχολίων που έχουν ήδη αναρτηθεί στην πλατφόρμα του ΥΠΕΝ, και συνεχίζουν να αναρτώνται, θα παρουσιαστεί- όπως ανακοινώθηκε- στα τέλη Οκτωβρίου.