logo


Ο Π. Γεωργιάδης είναι Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ)Ιδρυτικό Μέλος της Παράταξης Νέος Διόνυσος

Στην ημερήσια διάταξη (4/2/2025 ) του σημερινού Δημοτικού Συμβουλίου έχει εγγραφεί ως πρώτο θέμα συζήτησης το πρόβλημα που προέκυψε με την υπερχλωρίωση του νερού στη Δημοτική Κοινότητα της Σταμάτας. Όπως είναι ευνόητο, η ποιότητα του νερού επηρεάζει καθοριστικά τη δημόσια υγεία. Ως εκ τούτου οι απαντήσεις που οφείλει η Δημοτική Αρχή να παράσχει στο ΔΣ και ευρύτερα στην κοινή γνώμη πρέπει να είναι ειλικρινείς, τεκμηριωμένες και προσανατολισμένες στην αποφυγή παρόμοιων καταστάσεων. Καταστάσεις που προκαλούν εύλογες ανησυχίες στους δημότες και κλονίζουν την εμπιστοσύνη τους στις υπηρεσιακές δομές ευθύνης και ασφαλώς στους πολιτικούς-αιρετούς προϊσταμένους που καθοδηγούν ή εποπτεύουν τα υπηρεσιακά στελέχη.

Όπως όλοι γνωρίζουμε, έχουν συσσωρευτεί πολλές κρίσιμες εκκρεμότητες και σωρεία από παθογένειες στο σύστημα ύδρευσης που δεν έχουν επιλυθεί και επιτρέψτε μου να τις συνοψίσω:

1. Λογαριασμοί ύδρευσης, όχι μόνο καθυστερημένοι, αλλά εν πολλοίς και λανθασμένοι λόγω τυχαίων μετρήσεων που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Προστίθενται συνεχώς νέες ενστάσεις στις ήδη υπάρχουσες χωρίς να υπάρχουν επαρκείς εξηγήσεις για την ριζική αντιμετώπιση της εκκρεμότητας
2. Η τετραμηνιαία έκδοση και αποστολή λογαριασμών επιβαρύνει αδικαιολόγητα τους καταναλωτές επειδή τα υπερβάλλοντα κυβικά μέτρα χρεώνονται με υψηλούς συντελεστές. Ούτε σε αυτό το θέμα έχει δοθεί απάντηση και παραμένει άλυτο και άδικο
3. Οι οφειλές μας προς την ΕΥΔΑΠ παραμένουν σε υψηλά επίπεδα λόγω οικονομικής στενότητας. Η αναμονή οικονομικής ενίσχυσης από το Υπουργείο για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του νερού παραπέμπει σε δημιουργική λογιστική και πλασματική εικόνα για την οικονομική βιωσιμότητα.

Υπενθυμίζουμε την απαράδεκτη  μελέτη που συντάχθηκε για την κακή ποιότητα του νερού, που αποτελούσε προϋπόθεση  ώστε να αιτιολογηθεί  η χρηματοδότηση αυτή. Η εκ των υστέρων παραδοχή της “πλάγιας χρηματοδότησης” δεν έχει εξαλείψει τις ανησυχίες των κατοίκων για το πώς γίνεται και σε ποια σημεία η δειγματοληψία, με πληρότητα για όλες τις επιβλαβείς παραμέτρους. Ούτε σε αυτό το θέμα έχουν δοθεί σαφείς απαντήσεις. Εύχομαι να μην επαναληφθούν στο μέλλον εικονικές μελέτες για να “κοροϊδεύουμε” τους εαυτούς μας .

4. Το δίκτυο διανομής νερού είναι πεπαλαιωμένο, παρουσιάζει συχνά βλάβες και ακολουθούν διαρροές που έχουν οικονομικό κόστος από τις απώλειες που πλημμυρίζουν τους δρόμους. Εξακολουθεί μάλιστα να υφίσταται πρόβλημα στις σωληνώσεις λόγω της ύπαρξης αμιάντου που είναι εξαιρετικά επιβλαβής για την υγεία μας.

Όλα τα ανωτέρω έχουν επανειλημμένως  εκτεθεί και συζητηθεί στα συλλογικά όργανα του Δήμου και παλαιότερα και προσφάτως, χωρίς συνολικές απαντήσεις γεγονός που αποδεικνύει ότι δεν υπάρχει ολοκληρωμένο επιχειρησιακό σχέδιο.

Παρακάτω καταγράφω ορισμένες τεχνικού χαρακτήρα ερωτήσεις που για να απαντηθούν με σαφήνεια, θα χρειασθεί η συνδρομή των αρμοδίων υπηρεσιακών στελεχών, ώστε ο δημόσιος διάλογος να είναι εποικοδομητικός και ουσιαστικός

Ένα τελευταίο αλλά πολύ σημαντικό θέμα είναι αυτό που αφορά τη φύλαξη κρίσιμων υποδομών από κακόβουλες ενέργειες και δολιοφθορές. Μας διαβεβαιώσει η Δημοτική Αρχή ότι υπάρχει πρόνοια για αυστηρή επαγγελματική φύλαξη;

Yπήρξε ολιγωρία από υπάλληλο στην προκειμένη περίπτωση για την υδροδεξαμενή στη Σταμάτα; Είναι επίσης απορίας άξιον γιατί η υδροδότηση στη Σταμάτα εξακολουθεί να γίνεται από γεώτρηση, η οποία επηρεάζει αρνητικά τον υδροφόρο ορίζοντα. Πότε επιτέλους θα ολοκληρωθεί η σύνδεση με   την ΕΥΔΑΠ;

Αναμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις απαντήσεις της Δημοτικής Αρχής  στη σημερινή συνεδρίαση με την προσδοκία ότι η αντιπαράθεση επιχειρημάτων  μεταξύ των παρατάξεων θα παραμείνει σε υψηλό επίπεδο.

Τεχνικά ερωτήματα για την υπερχλωρίωση

1.Στις συσκευές χλωρίωσης κάθε πότε γίνονται τεχνικές επισκέψεις;

2.Σύμφωνα με το φυλλάδιο του κατασκευαστή ποιος είναι ο μέσος χρόνος μεταξύ δυο βλαβών; (mean time between failures); Έχει συμβεί ξανά παρόμοια βλάβη; Σε τέτοια περίπτωση αντικαθίσταται η συσκευή;

3.Ποιος ο ρόλος της αρμόδιας υπηρεσίας του Δήμου  όταν ενημερωθεί για τη βλάβη; Υπάρχουν οδηγίες ενεργειών και ποιες είναι αυτές; Επιλαμβάνεται η ίδια η υπηρεσία ή ειδοποιείται ο προμηθευτής; Υπάρχει σύμβαση συντήρησης/επισκευής και τι προβλέπεται για την ταχύτητα επέμβασης; Υπάρχει πρόβλεψη στην πιθανή σύμβαση για service level agreement; (συμφωνία επιπέδου υπηρεσιών)

4.Υπάρχει 24 ώρες εποπτεία  μήπως κάτι συμβεί άγρια μεσάνυχτα;

5.Υπάρχουν οδηγίες για την υπεύθυνη ενημέρωση της κοινής γνώμης; Ο συντάκτης (ανώνυμος!) των αντιφατικών ανακοινώσεων ενεργούσε κατά βούληση;

6.Υπάρχει σαφές σχέδιο προστασίας της κρίσιμης υποδομής από κακόβουλες ενέργειες; Μήπως η δεξαμενή είναι ξέφραγο αμπέλι;

7.Στο ασανσέρ κάθε σπιτιού υπάρχει φυλλάδιο που αναγράφονται οι επισκέψεις τεχνικού χαρακτήρα και καταγράφονται οι βλάβες.Υπάρχει αντίστοιχη πρόβλεψη και τηρείται;

8.Στην συγκεκριμένη περίπτωση υπερχλωρίωσης τι είδους σήμα εκπέμφθηκε και  πού έχει καταγραφεί; Τι ώρα συνέβη και τι ακολούθησε κατά χρονολογική σειρά; Ποια ήταν η υπέρβαση από την κανονική τιμή;

9. Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου έχουν υποβάλει προτάσεις βελτίωσης, πρόσφατα ή στο παρελθόν; Τους έχει ζητηθεί να υποβάλλουν προτάσεις;

10. Τι τελικά συμβαίνει με την απαράδεκτη καθυστέρηση τροφοδοσίας της Σταμάτας με νερό από την ΕΥΔΑΠ; Υπάρχουν οικονομικές σκοπιμότητες; Τι ακριβώς προβλέπεται να γίνει στο άμεσο μέλλον;