Μετά και από την ενσωμάτωση των παρατηρήσεων των παρατάξεων, ο Δήμος Διονύσου προχώρησε στην παρακάτω παρέμβαση, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης του νομοσχεδίου του ΥΠΕΝ με τίτλο “Εκσυγχρονισμός του πλαισίου των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης και επείγουσες πολεοδομικές και ενεργειακές διατάξεις:
- 27 Φεβρουαρίου 2025, 16:18 | ΔΗΜΟΣ ΔΙΟΝΥΣΟΥ
Μόνιμος Σύνδεσμος
Ο Δήμος Διονύσου απορρίπτει κατηγορηματικά το προτεινόμενο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας “Εκσυγχρονισμός του πλαισίου των Υπηρεσιών Ύδρευσης και Αποχέτευσης και επείγουσες ενεργειακές και πολεοδομικές ρυθμίσεις” και συντάσσεται και με τις σχετικές θέσεις της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ).
Το ΥΠΕΝ φέρνει με μια προσχηματική διαβούλευση ένα Σχέδιο Νόμου, το οποίο είχε αποσύρει το Δεκέμβριο του 2024 αλλάζοντας κατ’ ουσία μόνο τον τίτλο.
Καταρχήν, πρέπει να σημειωθεί ότι επισπεύδον Υπουργείο είναι το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας (ΥΠΕΝ), το οποίο ενώ έχει μόνο την αρμοδιότητα σχεδιασμού και παρακολούθησης της εφαρμογής της δημόσιας πολιτικής ύδρευσης και αποχέτευσης, επιμένει να παρεμβαίνει στην αλλαγή του διοικητικού συστήματος των Δήμων για την άσκηση της αρμοδιότητας ύδρευσης και αποχέτευσης, που αποτελεί διαχρονικά αντικείμενο του Υπουργείου Εσωτερικών (ΥΠΕΣ), το οποίο όχι μόνον έχει τη γνώση και μακρόχρονη σχετική εμπειρία, αλλά είναι και ο αρμόδιος φορέας της Κεντρικής Διοίκησης για τη νομοθέτηση των όρων συγκρότησης και λειτουργίας του εν λόγω διοικητικού συστήματος (συγκρότηση, στελέχωση, οργάνωση, εποπτεία).
Το Σχέδιο Νόμου δεν έρχεται να απαντήσει σε καμία περίπτωση στα σοβαρά θέματα που ταλανίζουν τις Δημοτικές Υπηρεσίες Ύδρευσης όπως η σοβαρή υποστελέχωσή τους, η διαχείριση του ενεργειακού κόστους τους και η ενεργειακή αυτάρκειά τους. Παράλληλα, δίνει αποκλειστική προτεραιότητα στο αστικό νερό που αποτελεί το 12% της συνολικής κατανάλωσης του νερού στη Χώρα μας και αγνοεί παντελώς το αρδευτικό νερό, η χρήση του οποίου (περίπου 85%) δημιουργεί κατά κύριο λόγο την εξάντληση του συγκεκριμένου πολύτιμου φυσικού πόρου. Στην ίδια λογική δεν προκύπτει καμία ουσιαστική αντιμετώπιση του προβλήματος της λειψυδρίας που, ως γνωστόν, οξύνεται λόγω της κλιματικής κρίσης.Το δε συγκεκριμένο πρόβλημα αντιμετωπίζεται στο Σχέδιο Νόμου με την ανάθεση έργων δημόσιου χαρακτήρα αποκλειστικά στην ΕΥΔΑΠ ΑΕ για την Αττική.
Ιδιαίτερα, για τον Δήμο Διονύσου που αποτελεί τον σημαντικότερο πράσινο Δήμο της Αττικής, οι προτεινόμενες ρυθμίσεις αποτελούν τροχοπέδη στην παραμονή του ως τέτοιος καθώς δημιουργούνται συνθήκες που δεν θα επιτρέπουν τη διατήρηση του φυσικού πλούτου αλλά και θα οδηγήσουν στον οικονομικό στραγγαλισμό των δημοτών και του Δήμου με την υποχρεωτική μεταφορά όλων των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης στην ΕΥΔΑΠ ΑΕ. Η μεταφορά θα προκαλέσει εκτόξευση των λογαριασμών ύδρευσης & αποχέτευσης με αποτέλεσμα τον περιορισμό των δραστηριοτήτων διατήρησης του φυσικού πλούτου της περιοχής.
Αποδεικνύει με αυτόν τον τρόπο, το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας την έλλειψη πραγματικού ενδιαφέροντος για τη δημοτική διαχείριση του αστικού νερού αλλιώς δεν θα αρκούνταν σε ρυθμίσεις περισσότερο διαχειριστικού χαρακτήρα που δεν δημιουργούν προοπτικές.
Τα άρθρα του Σχέδιου Νόμου που αφορούν την υποχρεωτική παραχώρηση της αρμοδιότητας παροχής υπηρεσιών ύδρευσης, αποχέτευσης και άρδευσης στην ΕΥΔΑΠ ΑΕ είναι καταφανώς προβληματικά καθώς στην προσπάθεια παράκαμψης της αντισυνταγματικότητας της απορρόφησης από την ΕΥΔΑΠ των δημοτικών υπηρεσιών ύδρευσης υπάρχει η πρόβλεψη ότι η περιουσία των δημοτικών υπηρεσιών ύδρευσης παραμένει κατά κυριότητα στους Δήμους, ενώ η κατοχή και η δυνατότητα χρήσης των παγίων μένουν στην ΕΥΔΑΠ ΑΕ. Οι συγκεκριμένες προβλέψεις εγκυμονούν μεγάλο κίνδυνο για τη δημόσια υγεία και ασφάλεια καθώς για πρώτη φορά διασπάται ο ενιαίος κύκλος της διαχείρισης του νερού που αφορά τόσο το δίκτυο και τον εξοπλισμό όσο και το πιο πολύτιμο δημόσιο αγαθό, το νερό.
Τέλος, αφαιρεί από τους Δήμους τη δυνατότητα, στο πλαίσιο της ανταποδοτικότητας, να επιλέγουν τα τιμολόγια τους όσο και τις κοινωνικές ομάδες που δύνανται να τύχουν ευνοϊκότερων ρυθμίσεων και προωθεί μια οικονομική αποτίμηση των πάντων που οδηγεί αναπόδραστα στην εμπορευματοποίηση του νερού.
Ο Δήμος Διονύσου διαχρονικά έχει επενδύσει είτε με ίδιους πόρους είτε μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων, για τη δημιουργία ενός σύγχρονου και ολοκληρωμένου δικτύου υποδομών ύδρευσης το οποίο με το νομοσχέδιο θα περάσει υποχρεωτικά στην αρμοδιότητα της ΕΥΔΑΠ, το οποίο αποτιμάται σε δεκάδες εκατομμύρια και χωρίς να διευκρινίζεται η διαδικασία και οι όροι.
Για τους παραπάνω λόγους ο Δήμος Διονύσου απορρίπτει συνολικά το προτεινόμενο Σχέδιο Νόμου και θα συντονίσει τις ενέργειες του με την ΚΕΔΕ αλλά και άλλους φορείς για την μη εφαρμογή του.