logo


Οι θέσεις μας για το σχέδιο νόμου:

«ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ, ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ……..»

Α. ΓΕΝΙΚΑ – ΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΡΧΩΝ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΔΙΕΠΕΙ

Οι θέσεις που θα διατυπώσουμε στο Κεφ. Β, βασίζονται στις ακόλουθες Αρχές:

1. Το νερό αποτελεί κοινωνικό αγαθό.

2. Η Αυτοτέλεια των ΟΤΑ αποτελεί συνταγματική απαίτηση. Επουδενί δεν πρέπει να παραβιάζεται με τις πράξεις της Κεντρικής Διοίκησης.

3. Τα όποια κίνητρα θεσμοθετούνται για όσους Δήμους θα αξιοποιούν τις διατάξεις του Νόμου, δεν θα πρέπει να λειτουργούν εξαναγκαστικά για όσους δεν τις αξιοποιούν και αυτό να αποκαλείται ψευδεπίγραφα, εθελουσία προσχώρηση, για να ξεπερασθεί η προφανής αντισυνταγματικότητα αυτών των διατάξεων.

4. Ο προηγούμενος νόμος 1069/1980 (νόμος για τις ΔΕΥΑ του ΥΠΕΣ), τον οποίο φιλοδοξεί να αντικαταστήσει ο παρών του ΥΠΕΝ, διατηρήθηκε στις βασικές του διατάξεις για 40 χρόνια, γεγονός που αποδεικνύει την σοβαρότητα του τότε εγχειρήματος.

Επομένως σήμερα θα περίμενε κανείς, απλά ο ισχύων νόμος να προσαρμοσθεί στις νέες συνθήκες και απαιτήσεις εσωτερικής οργάνωσης, ενεργειακών ή αναγκαίων ρυθμίσεων που έχουν προκύψει στην πορεία.

5. Κατά την προσαρμογή αυτή τον κύριο λόγο πρέπει να έχει το ΥΠΕΣ ως αρμόδιο για τα λειτουργικά—διοικητικά ζητήματα των ΟΤΑ και των επιχειρήσεων του, σεβόμενο και τις συνταγματικές διατάξεις. Εξάλλου το ΥΠΕΝ, έχει μόνον τις αρμοδιότητες του σχεδιασμού και παρακολούθησης της εφαρμογής της δημόσιας πολιτικής ύδρευσης και αποχέτευσης.

6. Τα υφιστάμενα δίκτυα των Δήμων έχουν κοστίσει αρκετούς ίδιους πόρους και δεν μπορούν να διατεθούν για χρήση σε τρίτους Φορείς, χωρίς τίμημα.

7. Δεν μπορεί να μην λαμβάνεται υπόψη η συγκεκριμένη κατάσταση και ιδιαιτερότητα κάθε Δήμου και εν προκειμένω του Δήμου Διονύσου.

Β. ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΜΑΣ

Οι θέσεις που καταθέσαμε στη Διαπαραταξιακή Επιτροπή έχουν λάβει υπόψη το παραπάνω πλαίσιο και είναι οι ακόλουθες:

Το πνεύμα του Ν/Σ διαπνέται από τη βούληση για ρυθμίσεις για το αστικό νερό και ειδικά για το ρόλο της ΕΥΔΑΠ (λεκανοπέδιο) και ΕΥΑΘ (πολεοδομικό συγκρότημα Θεσ/νίκης), δηλ. δύο Οργανισμούς – ΑΕ, εισηγμένες στο χρηματιστήριο, δηλ. και με τμήμα τους να κατέχουν ιδιώτες (σήμερα μόνον σε κάποιο ποσοστό, όμως πιθανά αύριο καθ’ολοκληρία), που σε κάθε περίπτωση επιδιώκουν το κέρδος, για ένα αγαθό εξόχως κοινωνικό όπως είναι το νερό. Γνωρίζουμε βέβαια ότι έχει προηγηθεί με το ρεύμα (ΔΕΗ κ.λπ.).

Το παρόν σχέδιο νόμου αντικαθιστά ένα προηγούμενο που απροκάλυπτα, έθιγε τη συνταγματική απαίτηση για αυτοτέλεια των ΟΤΑ. Προβλέπει φαραωνικού τύπου αναγκαστικές συνενώσεις των εν λόγω Υπηρεσιών που παρέχουν οι Δήμοι, είτε μέσω ΔΕΥΑ, είτε μέσω Δημοτικών Υπηρεσιών. Μετά δε την σφοδρή αντίδραση των ΟΤΑ σήμερα το ίδιο, επιχειρείται με άλλο τρόπο και συγκεκριμένα, είτε με κίνητρα που για όσους δεν συνενώνονται, λειτουργούν εξαναγκαστικά προς αυτή την κατεύθυνση, είτε γενικά με διάφορα εμπόδια.

Άραγε τι σημαίνουν οι παρακάτω προβλέψεις του Ν/Σ;

• Για όσους συνενώνονται το 70 % των οφειλών προς τους παρόχους ρεύματος επιδοτείται, ενώ για τους υπόλοιπους μόνον το 30%.

• Δυσκολίες για επιχορηγήσεις από Κεντρικούς Φορείς και χρηματοδοτήσεις από προγράμματα δημοσίων επενδύσεων (δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 50% των ιδίων εσόδων), ενώ παράλληλα επαναφέρουν τη δυνατότητα επιβολής για έργα, του τέλους του 80% επί του καταναλισκομένου νερού. Άραγε δεν οδηγεί αυτό τελικά τους Δήμους να ρίξουν το βάρος της χρηματοδότησης των απαραίτητων έργων αλλά και των όποιων λειτουργικών δαπανών στις πλάτες των Δημοτών;

• Επιπρόσθετες δυσκολίες για πρόσβαση στα προγράμματα δημοσίων επενδύσεων, με τη θεσμοθέτηση και πολλών επί πλέον κριτηρίων για λήψη διαχειριστικής επάρκειας.

• Πλήρης αποκλεισμός από την αξιολόγηση προτάσεων για χρηματοδοτήσεις από δημόσιες επενδύσεις αν δεν πληρώνονται οι λογαριασμοί ρεύματος του 3μήνου.

• Προβλέπεται λανθασμένα, να απολύεται ο Γεν. Διευθυντής μιας ΔΕΥΑ εφόσον παραμείνουν απλήρωτες επί 3μηνο οι ενεργειακές δαπάνες. Είναι αυτονόητο ότι οι όποιες σχετικές αδυναμίες προέρχονται από τις πολιτικές που ασκούνται από τα αρμόδια συλλογικά όργανα και βέβαια οι ευθύνες εκεί πρέπει να αναζητηθούν.

3. Δεν προβλέπονται μέτρα για μείωση του ενεργειακού κόστους και της ενεργειακής αυτάρκειας των ΟΤΑ.

Ειδικά σε ό,τι αφορά την ένταξη Δήμων της Αττικής στην ΕΥΔΑΠ, και εν προκειμένω του Δήμου Διονύσου, μεταφέρεται στον Φορέα αυτό, η χρήση των δικτύων (παγίων στοιχείων) των Δήμων χωρίς τίμημα, με το επιχείρημα ότι η ιδιοκτησία των παραμένει στο Δήμο !!

Ο Δήμος Διονύσου σήμερα από άποψη δικτύων βρίσκεται σε σχετικά καλή κατάσταση, με βάση και τα έργα που έχουν προγραμματισθεί από τη δική μας Δημοτική Αρχή και εκτελούνται ακόμη και σήμερα. Συγκεκριμένα:

• Έχουν ολοκληρωθεί τα έργα, ώστε σχεδόν στο σύνολο των περιοχών του Δήμου, η υδροδότηση γίνεται με νερό ΕΥΔΑΠ

• Έχουν αντικατασταθεί αρκετά προβληματικά τμήματα των δικτύων μας (πχ Αναγέννηση).

• Έχει προβλεφτεί για τα αντλιοστάσια η τοποθέτηση φωτοβολταϊκών πάνελ (για τον εκμηδενισμό του ενεργειακού κόστους), καμερών, μεταγωγικών διακοπτών για την προσαρμογή γεννητριών, κ.λπ.

• Έχει λειτουργήσει ο τηλέλεγχος και τηλεχειρισμός των δικτύων – αντλιοστασίων, με αποτέλεσμα να ρυθμίζεται η πίεση που τα καταπονούσε μέχρι πρόσφατα και έτσι να ελαχιστοποιούνται οι βλάβες.

• Έχει ολοκληρωθεί η τοποθέτηση νέων ψηφιακών υδρομέτρων (εκκρεμούν στην Κοινότητα Διονύσου), με αποτέλεσμα σήμερα να μπορεί να αντιμετωπισθεί το πρόβλημα των λογαριασμών, με τη δυνατότητα της πραγματοποίησης άμεσα αξιόπιστων μετρήσεων.

• Και βέβαια παραμένει η εκκρεμότητα για την αντικατάσταση σημαντικών τμημάτων δικτύων νερού στις περιοχές Άνοιξης και Αγίου Στεφάνου, που μπορούν να αντιμετωπισθούν ως προτεραιότητες.

Είναι φανερό από τα παραπάνω ότι δεν μπορούμε παρά να σταθούμε αρνητικά στο υπό συζήτηση σχέδιο νόμου.

Υ.Γ.: Ο Δήμος Διονύσου αντιμετωπίζει και την αδικία, λόγω της υπερβολικής επιβάρυνσης του λογαριασμού του καταναλισκομένου νερού κατά 70% από την ΕΥΔΑΠ, επειδή αυτή συντηρεί το δίκτυο αποχέτευσης.

Η αδικία έγκειται στο γεγονός ότι οι ιδιοκτησίες της περιοχής μας έχουν μεγάλους περιβάλλοντες χώρους που απαιτούν αρκετή ποσότητα νερού για την συντήρησή τους και η οποία βέβαια δεν καταλήγει και δεν επιβαρύνει το δίκτυο αποχέτευσης.

Το ζήτημα αυτό πρέπει να διευθετηθεί τώρα.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ “ΔΥΝΑΜΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ”

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΛΑΦΑΤΕΛΗΣ