Η έγκαιρη διασφάλιση πιστώσεων στους δήμους για δράσεις πρόληψης και αντιμετώπισης εκτάκτων φυσικών φαινομένων, ο ρόλος, οι αρμοδιότητες και η επιχειρησιακή τους προετοιμασία για την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων, η επιμόρφωση των αιρετών και εργαζομένων στους δήμους σε θέματα πολιτικής προστασίας καταγράφηκαν ως προτεραιότητες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης κατά την πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής Πολιτικής Προστασίας της ΚΕΔΕ.
Σε ό,τι αφορά στην πρόληψη διαπιστώθηκε η ανάγκη εκπόνησης τεχνικών μελετών επικινδυνότητας περιοχών και διαχείρισης φυσικών κινδύνων και εξετάστηκε η δυνατότητα να γίνει αυτό σε συνεργασία με Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Επίσης τονίστηκε ότι κάθε Δήμος θα πρέπει να έχει σε ετοιμότητα το δικό του επιχειρησιακό σχέδιο για την αντιμετώπιση των καταστροφών.
Σε ό,τι αφορά στο ρόλο των ΟΤΑ στη διαχείριση των φυσικών κινδύνων, υπογραμμίστηκε ότι θα πρέπει να επανεξεταστεί το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο προκειμένου να απαλειφθούν ενδεχόμενα κενά και επικαλύψεις αρμοδιοτήτων μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων τόσο στην πρόληψη όσο και στη διαχείριση των φυσικών καταστροφών.
Επίσης, τονίστηκε ότι θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα για δίκαιη κατανομή πιστώσεων στους δήμους λαμβάνοντας υπ’όψιν γεωλογικά, χωροταξικά και μορφολογικά κριτήρια.
Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης παρουσιάστηκε από τον καθηγητή Δυναμικής, Τεκτονικής και Εφαρμοσμένης Γεωλογίας και πρόεδρο του ΟΑΣΠ Ευθ. Λέκκα μελέτη με θέμα «Πολιτική Προστασία και Τοπική Αυτοδιοίκηση – Αρμοδιότητες και Επιχειρησιακός Σχεδιασμός», καθώς και το μοντέλο διαχείρισης της πρόσφατης καταστροφής του σεισμού της Κεφαλονιάς.
Η Επιτροπή Πολιτικής Προστασίας της ΚΕΔΕ διατύπωσε τις εξής προτάσεις- αιτήματα:
• Διάθεση πιστώσεων για επιφυλακές και υπερωρίες προσωπικού σε δράσεις Πολιτικής Προστασίας σε περιπτώσεις υψηλού δείκτη επικινδυνότητας καθώς επίσης για μίσθωση μηχανημάτων, καυσίμων οχημάτων στους Δήμους, για προμήθεια άλατος κ.λπ.
• Προγραμματισμός συσκέψεων ομάδων εργασίας, σεμιναρίων με σκοπό την καλύτερη ενημέρωση και συντονισμό όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών.
• Επιμόρφωση αιρετών και στελεχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης με την παρακολούθηση επιμορφωτικών προγραμμάτων, συνεδρίων, ημερίδων, μεταπτυχιακών προγραμμάτων κ.λπ.
• Δημιουργία ομάδας κοινωνικής δικτύωσης, facebook για την ενημέρωση θεμάτων πολιτικής προστασίας.
• Δημιουργία παρατηρητηρίου με στατιστικά στοιχεία διαχείρισης περιστατικών όπως πλήθος συμβάντων κατ’ έτος, είδος καταστροφής, δείκτες επικινδυνότητας ανά περιοχή κ.ά.
• Δημιουργία οδηγού – εγχειριδίου με τις εγκυκλίους της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας για την αντιμετώπιση κινδύνων και πρότυπου σχεδίου ενδεικτικού προγράμματος διαχείρισης φυσικών καταστροφών.
πηγή: aftodioikisi.gr